Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Po silnici jel největší český dopravní letoun, doprovázel ho konvoj

S největším českým dopravním letounem L-610M se v úterý mohli setkat řidiči na trase Otrokovice - Olomouc. Po silnici ho přepravovali z Kunovic do olomouckého Leteckého muzea zaměstnanci specializované firmy. Transport měřil přibližně 60 metrů a doprovázelo ho sedm vozidel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

krakra

vliv

Nevšiml jsem si že Jižní Amerika, Jižní Korea byly někdy ve vlivu SSSR.

0/0
27.4.2011 12:30

Chytrakz hospody

Je to škoda

L410 na to, že byla prakticky pouze jen česká, byla neobyčejně úspěšná. L610 mohla být nasazena na krátké tratě v  ČR  a blízkém okolí. Je si však třeba uvědomit, že ostatní výrobci výrobci byli proti, byla by to jejich konkurence a tak, když padla "socialistická ochrana  trhu"  tak LET Kunovice byl na odpis a spousta kvalifikovanejch dělníků a techniků se octla "na dlažbě". Trochu zalobovali frantíci a ČSA si koupily ATR, které z Kunovic již nejsou a 610 jsou teď pouze ozdobou muzea;-(

0/0
27.4.2011 11:05

vransen

Re: Je to škoda

A zase nám ublížili oni! Dřív se proti nám spiklo jenom Němocko, dnes už celý svět! Nemyslíte vážně, že ne?

0/0
27.4.2011 12:01

barb.udo

Re: Je to škoda

... nikoli ... jen se i naši obchodníci budou muset učit korupci ...

0/0
27.4.2011 12:07

vransen

Re: Je to škoda

Možná spíš anglicky, co myslíte? Korupci v ČR nikdo nikoho učit nemusí.

0/0
27.4.2011 12:11

barb.udo

Re: Je to škoda

... myslíte, že naši obchodníci umějí uplácet?

0/0
27.4.2011 12:13

Ochlupoun

Re: Je to škoda

No, ono to tak ve své postatě je. 610tka by byla nepochybně velkou konkurencí, protože narozdíl od svých konkurentů byla stále konstruována více méně podle vojenských standardů. Dovedete si představit letadlo velikosti ATR s levnějším provozem a schopností operovat s nezpevněných ploch? Nevíc letadlo továrny, která rozhodně není tak úplně bez historie a s velmi kladnými referencemi na menší 410? Neúspěch 610 je nepochybně v rovině politické a obchodní, po technické stránce to letadlo bylo životaschopné. První co se na projektu likvidovalo byly výrobní přípravky, aby se už nikdy nedalo jednoduše začít. Bohužel osud aera je politickou a obchodní neschopností přímo protkaný. 159 je dobrý stroj, který nemůžeme prodat, protože jsme lezli američanům do zadku. Východní trhy jsou nám díky použití amerických technologií uzavřeny. Ibis je dobré letadlo, ale jaksi obchodně neprodejné. Prostě školácké chyby státem dosazeného managementu. Snad se aero v soukromých rukách vzpamatuje.

0/0
27.4.2011 20:34

valissen

Re: Je to škoda

Dělal na tomto letadle, ale dodnes nevím komu by konkurovalo. Tato teorie je úplně zcestná.

LET Kunovice doplatil jen a pouze na neschopnost a nezájem (je v pohraničí, na rozdíl od Aera Vodochody) vlády a vlastního vedení.

0/0
28.4.2011 1:08

budějce

jaká

škoda, že se nezačal vyrábět ....

0/0
27.4.2011 9:08

vransen

Re: jaká

V podstatě možná žádná. Prostě typická práce stylu "zlaté české ručičky", která ale v zahraničí nikoho nezajímá. Věřím tomu, že řemeslně to bylo asi dobře zvládnuté, nicméně počet klíčových inovací nula. Bohužel jsou to právě inovace, co výrobky tohoto typu prodávají a přiznejme si na rovinu, že v tomto jsme nikdy nijak výrazní nebyli...

0/0
27.4.2011 9:46

krakra

Re: jaká

Letadlo by se postupem času inovovalo, stejně jako dodnes vyráběná L-410.

L-410 i L-610 by se mohly vyrábět současně. Je to škoda že se to nepovedlo, myslím že je to na naší malou zem velké sousto.

0/0
27.4.2011 9:58

briza

Re: jaká

Tak on byl ten projekt blbe rizeny. Kdyz se vyvijela L410 firma nevahala koupit pro prototypy motory od Pratt & Whitney Canada a s nimi resit problemy samotneho letadla dokud nebyly k dispozici odladene seriove Walter M601. V pripade L610 chteli usetrit a zkouseli vyvijet soucasne L610 a motory M602. Ve vysledku se brzdili navzajem az uz bylo pozde.

Dalsi ranu tomu zasadila po revoluci vlada, kdyz se napred nechala zblbnout americkym lobingem pro motory GE CT 7, ktere v te dobe nikdo nepouzival (oproti uspesnym a zavedenym Pratt & Whitney Canada PT6) a nasledne pustila americke zlatokopy i to podniku Let Kunovice. :-(Rv

0/0
27.4.2011 10:26

vransen

Re: jaká

Máte bohužel pravdu. Tak malá země jako my nemá šanci v tomto oboru držet rok. On je důležitý především vnitřní trh, který vám umožní základní vývoj a když se prosadíte doma, tak máte možnost expandovat. Jenže kde by to u nás létalo? Praha-Brno? Myslím, že vyklizení pole je docela pochopitelné...

0/0
27.4.2011 10:38

krakra

Re: jaká

Děkuji

Já si ale myslím že vnitř¨ní trh není schopen uživit továrnu na letadla. L-410 létá po celém světě, jestly by byl zájem i o L-610 nemám tušení.

0/0
27.4.2011 10:56

vransen

Re: jaká

L410 létá vesměs v zemích vlivu bývalého sovětského impéria. Nevím, jestli vám to někdo sdělil, ale tehdy se vše řídilo plány RVHP. Kombajny se vyráběly v DDR a dopravní letadla třeba v ČSSR. V momentě, kdy toto omezení padlo a jednotlivé státy nebyly nuceny nakupovat socialistickou techniku se poroučel i LET. Zastaralé stroje prostě netáhly.

0/0
27.4.2011 11:48

barb.udo

Re: jaká

... a klíčová inovace je co zas?

0/0
27.4.2011 10:09

briza

Re: jaká

Zaklinadlo expertu z marketingu po kterem by mel z jejich aury zmizet stin technickeho ignorantstvi. :-)

0/0
27.4.2011 10:17

vransen

Re: jaká

Technické novinky, co druhý nemá. Podívejete, na západě je zvykem vyvíjet techniku v generacích, pro které je hnacím motorem výzkum. Chápu, že to nedáváte, protože jste se s tím nikdy nesetkal. Příklad -  zatímco američané neustále nastavují laťku třeba ve vojenském letectví (ze ktrého profituje i civilní) a pracují na strojích šesté generace, u nás se zastvil vývoj někde u druhé. Ano, dokážem to řemeslně slušně vyzlatoručičkovat, ale tím to hasne - dokážou to i Číňani za desetinu ceny v obrovských sériích. Smiřte se s tím, že vrtulový hornoplošník s koncepcí z osmdesátých let je dnes prostě neprodejný.

0/0
27.4.2011 10:34

barb.udo

Re: jaká

... a viděl jste někdy letadlo?

0/0
27.4.2011 11:08

briza

Re: jaká

Skoda, ze ATR (L610 byl vyvijen jako potencialni konkurent ATR 42) nema ve svem tymu takoveho odbornika jako ty aby jim vysvetlitl, ze ta letadla co prodavaji dodnes jsou vlastne neprodejna. ;-D;-D

0/0
27.4.2011 11:19

Ardan

Re: jaká

Takže všechny minulé současné i budoucí vojenské transportní letouny jsou podle tebe neprodejné? Než vypustíš takovouhle kravinu aspoň se podívej na pár fotografií jak vůbec vypadají letadla. 

0/0
27.4.2011 11:29

vransen

Re: jaká

Neprodejné jsou pouze ty od bývalého LET Kunovice s koncepcí z osmdesátých let.

0/0
27.4.2011 12:02

barb.udo

Re: jaká

... a jak vypadají ty novější koncepce?

0/0
27.4.2011 12:08

vransen

Re: jaká

Viz můj příspěvek 11:59

0/0
27.4.2011 12:12

barb.udo

Re: jaká

... tak znovu ...

... viděl jste někdy letadlo?

0/0
27.4.2011 12:14

Ochlupoun

Re: jaká

Ale naopak. Američané možná mají letadla bůh ví kolikáté genarace. Ale za kolik. Jsou to vojenské stroje, povětšinou stíhačky - tedy zcela jiná kategorie. Vrtulový hornoplošník je stále velmi žádaný stroj pro létání v obtížných podmínkách, třeba i z nezpevněných nebo jen provizorně upravených ploch.Toho žádný proudový letoun, natož dolnoplošník nikdy schopen nebude. Tady musí být křídla a motory nahoře, co možná nejdál od země. 610 byla právě takovým strojem. ATR je hračka na betonová letiště, 610 byla konstruovaná zčásti jako vojenský stroj. Byla by velmi důstojným soupeřem a možná by v mnoha případech neměla konkurenci. Jenom bylo prostě ekonomicky levnější zabít vývoj, než konkurovat. Proto to dopadlo tak jak to dopadlo. Samozřejmě státem ovládaný podnik kde většina managementu jsou trafikanti politických stran se na tom také podepíše.

0/0
27.4.2011 20:53

Ardan

Re: jaká

A nakolik je inovativní C-295M? L-610 jí byla rovnocenným soupeřem, možná jsme dnes nemuseli vyhodit  4 miliardy za španělské krámy.

0/0
27.4.2011 11:32

vransen

Re: jaká

Lepší avionika, větší kapacita, silnější motory a z toho vyplývající větší rychlost, nosnost atd. Dále hospodárnější provoz při nesrovnatelně větším doletu. Dalo by se pokračovat.

0/0
27.4.2011 11:59





Najdete na iDNES.cz