Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Výbuch v Semtíně vysklil výlohy obchodů čtyři kilometry od továrny

Kdyby nitroglycerin v semtínské továrně Explosia vybuchl o pár desítek minut později, mohly jet sanitky pro zraněné i do čtyři kilometry vzdálených Lázní Bohdaneč. Vysypaly se tam výlohy obchodů. "Střepy padaly dovnitř," ukázala provozovatelka bufetu Andrea Svobodová.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kotatkoxxl

V r. 1984 jsem v Pardubicích odmaturovala na chemičárně

a v den výbuchu byla druhý den v práci. Já naštěstí pracovala v Hradci Králové a o výbuchu se dověděla z médií. Plno spolužáků bylo zaměstnáno nově v chemičce. Chvíli jsme se báli, zda to přežili ve zdraví. Naštěstí ano.

Dnes ráno to bylo jiné. V centru HK byla slyšet  pěkná rána a okna se otřásala - tabulky a to i když to jsou okna s vakuovou výplní. První  co mě napadlo bylo, že tohle nebylo letadlo,které prorazilo zvukovou bariéru ani nic blízko.... padl mi na mysl Semtín. Celý jden jsem se nedostala na zpravodajství a pustila to z hlavy .... teď se mi to potvrdilo.  Byla bych raději, kdybych se mýlila .... přeji všem přeživším brzké uzdravení... R^

0/0
20.4.2011 18:07

GEORGE MICHAEL

No jo...

...nitrák, ten strašně bouchá a co teprve takový semtex. Táta mi vyprávěl, který mimochodem jezdíval taky do Semtína, respektie přímo do areálu Explosie, že pokud byste měli nit o délce 700 až 800 metrů a ta by byla tvořena semtexem, tak v jedné vteřině po celé délce se vznítí - jen pro zajímavost rychlost legendární letadla Concorde byl "jen" 600 metrů za vteřinu . A kromě toho je semtex - pokud vyloučíme jaderné zbraně - je tou nejhorší výbušninou. LEVIS SIT TIBI TERRA - BUDIŽ JIM ZEMĚ LEHKÁ !!

0/0
20.4.2011 16:19

kotatkoxxl

Re: No jo...

vzpomínám si, když jsme ještě na škole v rámci laborek nitrovali toluen na první stupeň, učitelka odešla a my nho znitrovali na II. st. Ta reakce je pak dost rychlá. Kdybychom pokračovali a něco neklaplo, tak by to byl pěknej prušvih. Laboratoř byla v areálu barev a laků, kde byly sudy snad pouze s hořlavinama.... Když jsem si na to párkrát za život vzpomněla a uvědomila si, že stačilo málo a mohlo to bouchnout. Když jsme pak ze zvědavosti zjištovali okruh možných následků, byl by pěkný kus HK zničen a nejbližší okolí zničeno úplně ...

0/0
20.4.2011 18:13

Roger Wilco 2

Re: No jo...

To přidej. Ta "nit" by shořela, nebo lépe řečeno oddetonovala za vteřinu, pokud by měla i něco přes 7 km.

0/0
20.4.2011 19:10

barb.udo

Re: No jo...

... báchorky ...

... Semtex je běžná trhavina na bázi hexogenu a pentritu ...

... jeho problém byl jen v tom, že se do něj kdysi nepřidávaly stopovací příměsi pro identifikaci výrobce ...

... jeho detonační rychlost je o řád vyšší, ale to nevíte, co je ...

... mimochodem, stále se vyrábí a vyváží ...

0/0
20.4.2011 19:18

GEORGE MICHAEL

Re: No jo...

Tak dobře - přiznávám, že jsem se zmýlil. Jinak vím, co znamená v tomto případě o "řád vyšší" - znamená to, že přidám jednu nulu navíc - zkrátka ta rychlost nebude 700 metrů, ale 7000...

0/0
21.4.2011 9:58

barb.udo

Re: No jo...

... v drogerii nakoupíte suroviny na srovnatelně brizantní záležitosti a vyrobíte je doma v kuchyni ...

... jenom budou nebezpečné ...

... Semtex je bezpečný, proto se používá ...

... pokud jde o detonační rychlost, nepodceňoval jsem Vaši aritmetiku ...

... ale praktický význam toho čísla ...

0/0
21.4.2011 12:39

občan_z_předměstí

Re: No jo...

Je to o řád víc. Semtex má detonační rychlost cca 7000 metrů za sekundu. Skalní trhaviny (Perunit) mají podle typu 4500 až 6500. A že by byl "nejhorší"? Je to běžná rychlá průmyslová trhavina, žádný strašák.

0/0
20.4.2011 23:01

Stripe

1984

Vznikl kráter o prumeru 21,7 m a hloubce 4,3 m.

0/0
20.4.2011 13:16

vita.nek

Re: 1984

hmm poutavé čtení, ale nestačilo dát odkaz na zdroj?

0/0
20.4.2011 13:21

Stripe

Re: 1984

ne, protože zdrojem není internet

0/0
20.4.2011 13:24

USB_hub

Re: 1984

R^

0/0
20.4.2011 14:41

Stripe

1984

– V 11 hodin 15 minut nasedli muži na Multikar. – Když ctvrtý vozík zacal míjet konec rampy, drhl jeden buben

na ctvrtém vozíku o okraj rampy. – Objevil se záblesk a ze zadní cásti ctvrtého vozíku vyšlehl

sloup ohne. – Muži se dali na útek a pokoušeli se vyvolat požární poplach. – Z dálky videli, že se požár prenesl na strechu budovy B 79 nad komorou c. 3. – Mezitím zpozorovali požár i zamestnanci v budove B 79 a

dali se na útek. – Nemeli k dispozici žádné protipožární vybavení, které by umožnilo úcinný zásah. – V 11 hodin 19 minut 40 sekund došlo k detonaci prachu v objektu B 79.

0/0
20.4.2011 13:16

Stripe

1984

Prubeh havárie:

– K rampe prijeli tri muži na motorovém vozíku Multikar. Meli prevézt prach z komory c. 3 k balení do jiné budovy. – Prach byl v plechových bubnech o prumeru asi 405 mm a výšce pres 900 mm. V jednom bubnu 57 kg prachu. – Bubny se nakládaly na plošinové vozíky výšky 45 cm.

Vozíky nemely bocnice, jen cela z ocelových trubek. – Muži naložili na každý vozík celkem 12 bubnu tak, že na

obou bocích presahovaly o nekolik cm okraje vozíku. – Naložili ctyri vozíky, tj. celkem 48 bubnu s prachem (2736

kg). Prípustná váha prívesu za Multikar odpovídala trem vozíkum. – Vozíky byly okolo 20 let staré, opotrebené a neschopné udržovat za jízdy prímý smer bez výkyvu do stran. – Multikar pocházel z roku 1965. Mel porouchaný startér, takže ridic ponechal v prubehu nakládání bežet motor.

0/0
20.4.2011 13:15

Stripe

1984

• Škody na životech a zdraví: – 5 zamestnancu závodu smrtelný úraz – 9 zamestnancu težká zranení. – 261 zamestnancu a 40 osob mimo závody lehká zranení.

• Hmotné škody: – v závodech asi za 67 mil. Kc – mimo závody asi za 30 mil. Kc. – škody vzniklé výpadkem výroby 448 mil. Kc. – V dnešních cenách škody predstavují témer

desetinásobek.

0/0
20.4.2011 13:12

Stripe

1984

V areálu chemických závodu u mesta Pardubice došlo dne 28. kvetna 1984 k velké havárii.

• V 11 hodin 16 minut nastal v podniku na výrobu výbušin v budove B 79 požár.

• O tri minuty a 40 sekund pozdeji následoval výbuch který odpovídal ekvivalentní hmotnosti asi 20 t TNT.

• Pri výbuchu byl objekt B 79 zcela znicen a úcinky tlakové vlny zpusobily destrukci mnoha dalších objektu v širokém okolí.

• Ojedinelé škody (rozbité okenní tabule) vznikly až v centru Pardubic vzdáleném cca 4 km.

0/0
20.4.2011 13:11

1000mb

Re: 1984

Jako Hradečák si na to pamatuju.Byl jsem 7-mi letej kluk,ale byla to taková šlupka,že se to nedá zapomenout.

0/0
20.4.2011 13:13

hafusak2

Re: 1984

Byl jsem tehdy v jednom dost starém domě v HK - Kuklenách u známých. Po té ráně /která ani nebyla nijak zvlášť slyšet/ se rozdrnčela okna, sice žádné neprasklo, ale do místnosti vletěla plechová ucpávka do nepoužívaného komína a s ní snad všechny saze, které v komíně byly. Kámoška, která seděla na gauči přímo pod tou ucpávkou najednou vypadala jako africká královna a pokoušel se o ní infarkt. Samozřejmě, že za všechno mohl manžel, měl ty díry zazdít a ne jen zaslepit.

0/0
20.4.2011 16:25

vetchý stařík

EXPLOSIA a.s.

takovéto podniky ve městě ???!!!......je jen otázkou času, kdy dojde k nějakému průšvihu  Rv

0/0
20.4.2011 12:45

FiS95

Re: EXPLOSIA a.s.

Největší ohrožení mohou být leda střepy z oken.

0/0
20.4.2011 12:50

panq

Re: EXPLOSIA a.s.

No jestli spis driv nebyla fabrika, kolem ktere si lidi postavili mesto.

0/0
20.4.2011 12:56

CrimbleCrumble

Re: EXPLOSIA a.s.

je jen otázkou času, kdy si to na diskusi přihasí podobný všeználkové jako vy :)

0/0
20.4.2011 13:06

vita.nek

Re: EXPLOSIA a.s.

ta továrna je tam od roku 1920, Semtín je velká průmyslová zóna, část Pardubic, to že si lidi začli stavět baráky okolo ní, aby to měli blízko do práce, je spíš jejich průšvih, než že někdo postavil továrnu "na zelené louce"

0/0
20.4.2011 13:07

1000mb

Re: EXPLOSIA a.s.

Až na to,že Lázně Bohdaneč jsou od r.1343,takže to stavění baráků kolem trochu pokulhává.A ten článek je právě o tom,že v Bohdanči to vymlátilo okna a výlohy.

0/0
20.4.2011 13:12

vita.nek

Re: EXPLOSIA a.s.

ne to tvrzení nepokulhává, explosia je od Bohdanče 4km vzdušnou čarou, což až tak bezprostřední vzdálenost není, podle Vás by se tedy podobné fabriky měli stavět kde? -V roce 1920 byl celkem velký problém stavět někde, kam bylo složité přivést elektřinu, nebyly tam zdroje na vodu a těžko by jim zaměstnanci jezdily do fabriky někde v hlubokém lese, dneska by s tímhle problém nebyl ale na stejně opuštěném místě vám zase pro změnu tohle nepovolí zelení ....

0/0
20.4.2011 13:18

1000mb

Re: EXPLOSIA a.s.

Ano,ale jde o to,že spousta těch domů tam stála dříve,než ta fabrika.Nicméně-postavit u fabriky je riziko,u vody je to riziko,na samotě u lesa vám to zelení nepovolí.....Zkrátka vše má svoje.Mně osobně spíš udivuje v Pardubicích Paramo,tam snad vidím ještě větší riziko,nehledě na ten zápach,který se z Parama šíří.

0/0
20.4.2011 13:25

Pláteník

v roce 1984

bylo před čtvrt stoletím?asi neumím počítat:-P

0/0
20.4.2011 12:31

2Alien.cz

Re: v roce 1984

čtvrt století je 25 let. 2011 - 1984 ´je kolik?;-D

0/0
20.4.2011 12:38

BobTheSinc

Re: v roce 1984

27 :-P

0/0
20.4.2011 12:44

1000mb

Re: v roce 1984

Tak to je snad u zaďoura,jestli to je 24,nebo 27.Prostě +/- čtvrt století

0/0
20.4.2011 13:16

kokrhell05

nitroglycerin není škodlivý

jenom způsobuje škodu značného rozsahu    ;-D 

0/0
20.4.2011 12:19

battleship

Výbuch vytloukl okna až v Saigonu!

Výbuch byl nepochybně rasově motivován, neboť vysklil okna i v bohdanečském saigonu. Chudáci vietnamci 8-o

0/0
20.4.2011 12:18

Mystic_CZ

jejda

zase spekulace, co by kdyby a bububu, hlavně zvýšit čtenost.... fuj.

0/0
20.4.2011 12:06

hrdý Buďžes

Varování před únikem jedů

nebylo třeba, unikají permanentně

0/0
20.4.2011 11:44

nnyky

Na všem lze nalézt něco pozitivního.

V tomto případě to bude dobrá pracovní příležitost pro sklenáře ;-)

0/0
20.4.2011 11:27

snopel1

Re: Na všem lze nalézt něco pozitivního.

Je to spiknutí sklenářů a obchodníku. Sklenáři potřebují práci a obchodníci už měli po zimě výlohy hodně špinavé.

0/0
20.4.2011 11:42

hans194

Explosia

ta chemička se jmenuje Explosia? To mě podrž:)

0/0
20.4.2011 11:19

on3.

Re: Explosia

nomen omen

0/0
20.4.2011 11:20

scorpion71

Re: Explosia

No tak, když se tam vyrábějí hlavně výbušniny, tak proč ne. Ona je ta fabrika i postavená s tím, že i přes nejpřísnější bezpečnostní opatření může k výbuchu dojít.

0/0
20.4.2011 11:27

battleship

Re: Explosia

Založena v roce 1920 jako Československá továrna na látky výbušné v Semtíně, v roce 1934 přejmenovaná na Explosia. K tomu to názvu se vrátila po roce 89 nejdřív jako závod 05 Explosia a dnes jako samostatná a.s. Co se ti na tom nezdá?

0/0
20.4.2011 12:15

vita.nek

Re: Explosia

Ta továrna vyrábí výbužniny, které dělá proto aby explodovali. Vás asi musí hodně udivovat, že Řempo prodává rýče a motyky, Čedok prodává zájezdy a že se do Sazky donedávna krom tunelování chodilo sázet.

0/0
20.4.2011 13:11

dorny.s

Re: Explosia

Výbužžžniny?...pán je labušššník :D

0/0
20.4.2011 16:23

vita.nek

Re: Explosia

no, co na to říct - stydím se Rv

0/0
20.4.2011 20:27





Najdete na iDNES.cz