Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 150 lety začala válka severu proti jihu, Američany stále rozděluje

Vojáci Konfederace právě vypálili salvu na jednotku Unie v pevnosti Fort Sumter ve městě Charleston. Je 12. dubna 1861 a ve Spojených státech vypukla občanská válka. Válka severu proti jihu, jak se jí někdy říká, připravila o život statisíce lidí a její odkaz rozděluje Američany dodnes.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pankys

Fort Pillow

Masakr ve Fort Pillow se neuskutečnil v roce 1964, ale v roce 1864!

0/0
13.4.2011 12:09

rafi eitan

Re: Fort Pillow

Je tam 1864, naučte se číst vy blbe.

0/0
14.4.2011 4:05

Krabat77

Rasizmus

Na zdejší diskuzi se nezapře se, že USA je jedním s ideových světových zdrojů rasizmu. Bohužel je to známka, že s tímto státem a jeho ideály se málokdo chce stotožnit. Je to chyba školství, politické reprezentace nebo 40. let morální devastace komunismem? Mladí deprivanti, čím to je, že tak snadno podléháte pohádkám o židovském spiknutí a méněcennosti jiných ras? Vždyť jste ostudou našeho národa.

0/0
13.4.2011 11:08

OskarPokorny

Re: Rasizmus

Taky mě děsí místní diskutéři co tu šíří pohádky o tom, jak těm zotročeným černochům vlastně udělali jižani velkou službu, že je pravidelně bičovali a tím je "povznesli" na vyšší úroveň. Když jsem napsal, že zotročování jiných lidí je zločin tak jsem byl označen za multikulti ohrožení bílé rasy.

0/0
13.4.2011 12:16

Antonín, topič

Re: Rasizmus

"American history is all about slavery and killing and bombing and they don´t even try to make it better."

;-D

Otroctví je logický vývojový stupeň, no v novém světě se držel nějako dýl.

0/0
13.4.2011 12:21

Sharpe

Re: Rasizmus

To si pamatuji z marxismu, ze otroctvi prispelo k rozvoji spolecnosti. Byl to nezbytny stupen.Psal o tom hlavne Engels. Ovsem moderni Maxiste -Leniniste, kdyz se zacal SSSR zajimat o Afriku, prisli s doplnenim, ze je mozne se dostat s prvotne pospolne spolecnosti primo k socialismu a nazvali to "Nekapitalisticka cesta rozvoje"

0/0
14.4.2011 3:00

pavel.61.

Re: Rasizmus

 Komunismus jakoždto nejpokrokovější společenský řád znovuobjevil nevolnictví.

0/0
14.4.2011 14:44

bitkar

heh

ty nas tak maj co poucovat o rasizmu.

0/0
13.4.2011 8:56

Ringo.ringo

Vsichni vnimaji otroctvi

jak ve filmu o cernochovi Kunta - Kinte. Jasne, byly excesy, kdy byli otroci tyrani jen proto, ze se nemohli branit. Nicmene podle me vetsina otroku byla za svou praci odmenena dobrym jidlem, kvalitnim ubytovanim a proste se mozna meli lepe nez lecktery svobodny delnik ve fabrice. Nicmene je to dvousecne tvrzeni. Touha lidi po svobode je vzdy vetsi nez touha po zlate kleci. V 89 u nas take lide radeji volili svobodu nez jistotu zamestnani a otroceni pro rezim. Kazdopadne ale ta valka v USA nebyla o tom, jestli bude cernoch svobodny nebo ne. Slo o stret zajmu mezi severem a jihem.

0/0
13.4.2011 8:26

felson

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

   Už to, že byl člověk násilně odtržen od své rodiny a převezen do Ameriky, bylo zločinem. První generace otroků v tom žádnou výhodu nespatřovala. A následky toho zločinu ještě ani v USA zcela nepřekonali.

   Otrokářství je demotivující systém, ve kterém je práce opovrhována. Byl "krutý k otrokům a zhoubný jejich pánům" (A. de Tocqueville).

0/0
13.4.2011 8:37

Antonín, topič

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

A nakonec proč držet otroky a vynakládat prostředky na jejich hlídání a živobytí, když je můžete osvobodit, zadlužit a zaměstnat.

0/0
13.4.2011 9:03

AA00_multinekulturní_2

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

Černí Američané by měli být neskonale šťastni, že byli jejich předkové dovlečeni do Ameriky. Jinak by si mačetami pižlali hlavy někde v Pobřeží Slonoviny, Zairu nebo po sobě stříleli jako potomci repatriovaných černochů v Libérii.

0/0
13.4.2011 9:22

felson

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

Současný život neomlouvá zločin v minulosti.

V Libérii se nedá hovořit o repatriaci. Ti černoši se nevrátili ke svým kmenům do svých domovů.

0/0
13.4.2011 11:08

Sharpe

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

Protoze idealiste mysleli, ze cernosi budou v USA stale utiskovani, bylo zakoupeno v Africe uzemi, nazvali ho Liberie, od slova svoboda. Hlavni mesto Monrovia, podle americkeho presidenta, ktery to sponsoroval. Slo o to, ze chteli dat cernochum moznost aby si vybudovali svuj stat, kde by nebyli diskriminovani. Vzhledem k tomu ze po par generacich a miseni, prakticky nikdo nevedel odkud pochazi, tak vratit je ke svym kmenum , je nesmysl. Nikdo tam cernochy nenutil, pocitalo se, ze vidina svobody  zpusobi, ze se jich tam vetsina odstehuje. Jenze doslo ke zklamani. Vetsina radeji zustala v USA a ti co tam odesli nedokazeli vybudovat stat, ktery by byl vzorem ostatnim statum v Africe, jak idealiste doufali.

0/0
14.4.2011 7:19

felson

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

Jo, lidi idealistům na jejich ideály kašlou, ale ti se nikdy nepoučí.

0/0
14.4.2011 17:57

King_Feanor

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

nemělo by se také zapomínat, že Evropani sice ty otroky z Afriky převáželi do ameriky a tam je nutili pracovat na svých plantážích... ale od svých kmenů a lovili jako zvěř Arabové, kteří s těmi bělochama obchodovali. Ty jsou v tom namočeni stejně jakoi Evropani...

0/0
15.4.2011 11:11

Sharpe

Re: Vsichni vnimaji otroctvi

Vzhleden k tomu, ze podle statisriky ma prumerny cernoch v USA 14 vyssi zivotni uroven, nez prumerny cernoch v Africe, vyvstava tady otazka, jak k tomu prijdou potomci tech co nebyli odvezeni do otroctvi?

0/0
14.4.2011 7:11

mak1_re

Ano ano -

prohrou jihu začal soumrak západní civilizace

0/0
13.4.2011 7:45

New York New York

.

Zase diskuze o ničem. Proč k tomu vyjadřují lidé, co neviděli ani dějepis na základce? Rv

0/0
13.4.2011 7:37

bechernik

des a hruza

jak postupuje cas, tak stale mene a mene prispevku v diskuzich pod clanky na idnesu staci k tomu aby se cloveku chtelo zvracet....Rv

0/0
13.4.2011 1:43

chachara

Re: des a hruza

Ste nakej fajnovka,kdyz Vas vobycejmy zvasty dostavaj do extaze;-)

0/0
13.4.2011 6:23

Standa.Trn

Romantický výklad děějin neodpovídá skutečnosti.

Ani Seveřani nebyli nějakými zastánci práv otroků jak uvádí oficiální výklad dějin. Každá válka má své šlechetné zdůvodnění ale skutečný důvod byl jiný.

Technicky zaostalý Jih a rozvoj průmyslu Severu. Důvodem války byl konflikt zájmů. Sever potřeboval dělníky do nově vznikajících továren a Jih blokoval významnou pracovní sílu otroků na jižňanských plantážích.

Zrušení otroctví znamenalo uvolnění pracovní síly do seveřanských továren. Jižňanům se to nelíbilo a tak se o své negry poprali. Prohrál Jih, otroctví zrušeno a černoši mohli cestovat na sever do továren ale moc si nepolepšili. Tam museli dřít jak otrok, odbory ještě nebyly ale byli svobodni. Továrník ho vyhodil pokud pro něj neměl práci anebo nestačil ostatním dělníkům zatímco otroka zmlátil holí když nemakal. Vyhazov byl pro černocha kyj, tak od té doby se říká kyjem nebo holí. Vyhazovem nebo několika ranami. Zase dlužno podotknout že afročernoch narozdíl od indočernocha dobře makal protože byl naučený z plantáží.

0/0
12.4.2011 23:23

13. důchod

Re: Romantický výklad děějin neodpovídá skutečnosti.

pravda, otroctvi zruseno ale rasova segregace nabrala na obratkach.. Nevim jak nejaka zeme, kde jeste pred 100 lety jezdili kovbojove a headhunter-i a kde jeste temer v 70. letech 20.stoleti nemel prava.. Ze ted dokazou humanitarne kucat jinym to bude asi tou israelskou bezpaternosti kterou se US stali tim cim jsou..Rv

0/0
12.4.2011 23:44

brekebrekeke

Re: Romantický výklad děějin neodpovídá skutečnosti.

nejsi drzej? :-(((

0/0
12.4.2011 23:50

gemars

Re: Romantický výklad děějin neodpovídá skutečnosti.

Není

0/0
13.4.2011 0:31

Antonín, topič

Re: Romantický výklad děějin neodpovídá skutečnosti.

Vstkutku není. I taková ikona boje proti německému rasismu a nacismu, jako je Jesse Owens, nemohl jezdit autobusem ani obědvat s bílými...

0/0
13.4.2011 0:34

King_Feanor

Re: Romantický výklad děějin neodpovídá skutečnosti.

však pro američani byli hlavními protivníci ve II. SV Japonci ne Němci...

0/0
15.4.2011 11:12

13. důchod

Jedni nebo druzi

Genocida na indianech je zakladem americke spolecnosti..

0/0
12.4.2011 22:47

Standa.Trn

Re: Jedni nebo druzi

S Indiánama to US vyřídily skutečně po americku. Nejprve snížili stavy na přijatelné množství a ty kteří přečkali zahrnuli blahobytem. Dnes se Indiáni věnují hazardu (Las Vegas) a podobným aktivitám, tloustnou ale hlavně dají pokoj. A mají klid s Indiány. Indiáni spokojeni a na někdejší genocidy zapomněli hlavně když jim sypou prachy v ruletě anebo pokru.

0/0
12.4.2011 23:30

opportunity

Re: Jedni nebo druzi

Indiáni spokojeni?

0/0
13.4.2011 0:43

Sharpe

Re: Jedni nebo druzi

Moc ne.Pokud jsou v reservaci maji zadarmo bydleni, jidlo a nemocenskou peci, ale kdyz ji opusti, tak vetsinu vyhod ztraceji a casto jim nezbyva nic jineho nez pracovat jako ostatni americane. Navic v takove reservaci v Montane, kdyz je indianovi 18 a vlada mu vyplati 24 000, tak odjede o mesta, koupi si auto opije se a po ceste se zabije, Pokud ne tak musi delat deti, aby mel na splatky, protize za kazde dite dostane 8000. To sem si vybral jen tu chudou reservaci v hodne reservaci nezdanene primy s kasin prinaseji pohadkove prijmy a indiani si mohou koupit politika ktereho chteji, takze zdaneni nikdo neodhlasuje.

0/0
14.4.2011 2:56

Coldstone

U nás dělíme kriminálníky

na ty se jménem např. Cojocaru a spol. a ty mladíky

0/0
12.4.2011 21:42

villík

jj. Od roku 1964 to jde s Amerikou od deseti k pěti....

0/0
12.4.2011 21:27

Jeffy

Re: jj. Od roku 1964 to jde s Amerikou od deseti k pěti....

No ano trh s deriváty, Swap úvěrového selhání, trh rizikových úvěrů a další mají na svědomí lidé jako snoop dog či 2Pac. ;-D Sakra já bych chtěl bych být bankéřem, sebral bych lidem prachy, nechal bych si splatit ztráty a jediné co by oni udělali je, že by to hodili na nějakou menšinu . R^

0/0
12.4.2011 21:40

Dickhead48

Re: jj. Od roku 1964 to jde s Amerikou od deseti k pěti....

Ale nikdo Ti prece nebrani, abys byl bankerem...V Americe muzes byt cim chces, krome prezidenta!!!!;-);-D

0/0
12.4.2011 23:14

prasivy pes Muki

Re: jj. Od roku 1964 to jde s Amerikou od deseti k pěti....

I tim prezidentem :-P

0/0
13.4.2011 0:35

kars

Re: jj. Od roku 1964 to jde s Amerikou od deseti k pěti....

Mlč a zalez, klone ;-€ :-P

0/0
13.4.2011 21:24

o.l.i.m.86

lidé

si nejsou rovni[>-]

0/0
12.4.2011 20:31

Generál Ugarte - inmortal

Re: lidé

A je to tak správně.

0/0
12.4.2011 20:31

gemars

Re: lidé

Přesně, dělí se na občany a spoluobčany.;-)

0/0
12.4.2011 20:40

villík

Občany a nepřízpůsobivé....................

0/0
12.4.2011 21:27

multIX

Re: Občany a nepřízpůsobivé....................

občany,politiky a cikány.

0/0
12.4.2011 22:13

re_visor

Re: lidé

ale někteří si nejsou rovnější ;-D

0/0
12.4.2011 21:08

kars

Re: lidé

Ano, jsou si nerovnější ;-D

0/0
13.4.2011 21:26

Ulrich

Re: lidé

Přesnější je říci, že nejsou stejní. Každý jedinec je jiný.

0/0
12.4.2011 21:21

gemars

Re: lidé

To je rázizmus;-D;-)

0/0
12.4.2011 21:47

felson

Re: lidé

individualismus

0/0
12.4.2011 22:00

Lobo - krotitel nanotermitů

Je to ujetý

Po 150 letech řešit, která strana byla ta dobrá... :-P

0/0
12.4.2011 20:12

VennFraNorge

Re: Je to ujetý

Není to až tak dávno a všichni víme,že dobrá strana byla Konfederace!

0/0
12.4.2011 20:13

Lobo - krotitel nanotermitů

Re: Je to ujetý

Mě je to dost jedno.

0/0
12.4.2011 20:36





Najdete na iDNES.cz