Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Slovinská jaderná elektrárna se po drobném incidentu sama vypnula

Slovinská atomová elektrárna Krško, která je jedinou jadernou elektrárnou v zemi, se ve středu automaticky vypnula. Úřady tvrdí, že v ní došlo k menšímu incidentu, který však podle nich nezpůsobil únik radioaktivity.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dalšínickvpekle6

To je zase článek

Měla snad vybuchnout aby jste byli spokojeni ?

0/0
23.3.2011 21:24

kuttna

Docela by mne zajímalo,

jak mají vyřešeno, aby při náhlém výpadku 2 GW (resp. 40% výroby elektřiny) nezkolabovala síť. Případně i to, jak řeší dodávky elektřiny při výměně paliva atd. Jsou např. tak propojení s okolními státy, že to lidé doma ani nepoznají?

0/0
23.3.2011 20:02

Delfínek

Re: Docela by mne zajímalo,

JE Krsko ma 2GWt, tedy cca 630MWe. Slovinsko je elektroenergeticky deficitni, pri problemech vyuzivaji pomoc od sousednich statu. Pokud Vas zajima info o Slovinske elektroenergetice, tak zde je dost informaci http://www.pro-energy.cz/clanky14/pe_cislo14.pdf strana 22.

0/0
23.3.2011 20:17

kuttna

Re: Docela by mne zajímalo,

Díky.

Jestli jsem tomu správně porozumněl, tak ty 2 GW jsou tepelný výkon, elektrický (instalovaný) výkon je těch 630 MW a Slovinsku z toho jde polovina, takže to není o moc horší, než když např. najednou vypadne jeden blok v Temelíně?

0/0
23.3.2011 20:47

Delfínek

Re: Docela by mne zajímalo,

Jeden blok v JETE ma 1GWe, je to sice vice, ale nase elektrizacni soustava ma vyssi okamzity i instalovany vykon nez maji ve Slovinsku. Mame tedy vyssi kapacitu podpurnych sluzeb (regulacni kapacity) a lepsi predpoklady pro vyreseni vypadku zdroju. Mimochodem elektrizacni soustavy se provozuji minimalne pod bezpecnostnim kriteriem N-1, kdy je zajisten dostatek energie i pri vypadku nejvykonnejsiho generatoru na soustave. Ten kdo je elektroenergeticky deficitni, ten bezpecnostni kriterium neudri. Musi pak doufat v sousedskou vypomoc, nebo nakoupit svicky.

0/0
23.3.2011 20:55

topič elektrárenský

Re: Docela by mne zajímalo,

Navíc my máme jako rezervu přečerpávací vodní elektrárnu Dlouhé Stráně, která je schopna za 100 vteřin najet na výkon 2x325MW a tento dodávat (pokud je horní nádrž plná) téměř 6 hodin. Za tu dobu spolehlivě najede záložní tepelná elektrárna.

0/0
23.3.2011 21:10

kuttna

Re: Docela by mne zajímalo,

Díky (oběma) za informace.

0/0
23.3.2011 21:15

Delfínek

Re: Docela by mne zajímalo,

Ano, je to pravda, ale Dlouhe Strane z duvodu efektivity jedou v rezimu tzv. spickovani, kdy jsou pak jeji moznosti poskytovani podpurnych sluzeb omezeny.

0/0
23.3.2011 21:16

Lobo - krotitel nanotermitů

Drobný incident

To asi bude něco jako "Dukovanský zadek":-P

0/0
23.3.2011 19:20

Johnny006

To je zase zpráva

;-D... téda nějak to de s IDNES Rv

0/0
23.3.2011 19:14

vita.nek

reakce zastavena, elektrárna vypnuta co se děje?

"Na ploše jsou nepoužívané ikony!"

0/0
23.3.2011 19:08

nejdůvěryhodnější diskutér

Re: reakce zastavena, elektrárna vypnuta co se děje?

;-D;-D;-D Nyní můžete elektrárnu bezpečně vypnout.

0/0
23.3.2011 19:17

Qíteček

Re: reakce zastavena, elektrárna vypnuta co se děje?

Vím že to sem nepatří, ale netušíš, jaxe téhle otravnosti zbavit? Mám druhý PC na chalupě, co se pouští tak jednou za měsíc, a skoro po každým startu je to tam.

0/0
23.3.2011 19:26

Pawel2000

Re: reakce zastavena, elektrárna vypnuta co se děje?

stiskni prave tlacitko na plose -->vlastnosti -->plocha -->nesmis mit oznacene vycisteni plochy kazdych 60 dnu

0/0
23.3.2011 19:46

Qíteček

Re: reakce zastavena, elektrárna vypnuta co se děje?

Děkuji.

0/0
23.3.2011 19:46

vidocqcz

hm

Takže teď koukám budeme informování o každém prdnutí v jaderné elektrárně?

0/0
23.3.2011 19:07

Generál Ugarte - vivido

Re: hm

Skandál! Bezpečtnostní technik ze sektoru 7G snědl prošlý jogurt a dostal průjem.

Rakouští politici požadují odstavení elektrárny, dokud se incident neprošetří.

0/0
23.3.2011 19:14

kuttna

Re: hm

Raděj bych tu viděl rakouské politiky (kromě těch jejich "svobodných"), než ty naše. Ti rakouští tolik netunelují stát. A o "jádro" byste se nemusel bát, oni respektují výsledky referend a referendum u nás by Temelín spíš tzv. dostavělo, než zavřelo.

0/0
23.3.2011 20:06

kvak.nořič II

temelin se taky porad vypina

o co de?

0/0
23.3.2011 18:26

Pasvní muž

Re: temelin se taky porad vypina

Největším nepřítelem Temelína je Temelín. Dokud byla na elektrárně spousta problémů, byly toho samozřejmě plné noviny a odpůrci měli na co reagovat a nadále strašit. Poslední dva roky ale Temelín jede celkem v pohodě. V minulém roce jsme měli technickou poruchovost 0,7 %. Dukovany jsou pořád ještě lepší (0,5 %), ale průměr Evropy je cca 2 %. Krško je na tom taky dobře a to že vypadla linka, která přenáší elektriku z jaderky do okolí, za to Krško nemůže. Když není kam dávat elektriku, musí se přerušit její produkce. Bez ohledu na zdroj (jádro, uhlí, voda, plyn atd.) JT

0/0
23.3.2011 19:04

Mumrli (perzekuovany za pravdu)

Bože...

To teď budete psát pokaždé, když kdekoliv na světě zafunguje zabezpečení a JE se odstaví? Noo, tak to budou docela jednotvárné zprávy...

0/0
23.3.2011 18:13

Linde CZ

Re: Bože...

Strasny jak casto se naka JE poroucha, co? :-)

0/0
23.3.2011 18:26

Konstrukter

no a co?

0/0
23.3.2011 18:02

DukatovyListopad

Z chladici veze se zponenahla

vysunula ruka smatralka a stiskla cervene tlacitko na nastrojove liste, aby se nahlasila a odpojila ;-D

0/0
23.3.2011 17:40

Qíteček

Re: Z chladici veze se zponenahla

Že tajemná ruka šmátralka není na ilustračním fotu. Možná v čase pořízení už odešla do velína.

0/0
23.3.2011 17:43

josefm

jeden z komentátorů přede mnou prohlásil:

0/0
23.3.2011 17:40

josefm

Re: jeden z komentátorů přede mnou prohlásil:

omylem se odeslalo; tedy prohlásil:

Článek hodný absolutního tupce!. Naprostý souhlas.

A pokud se sama po drobném, incidentu vypnula, pak je to jen OK.

0/0
23.3.2011 17:41

Mysel

Re: jeden z komentátorů přede mnou prohlásil:

Oni to prelozi a prodaji do rakouskych novin. Tam to sklidi uspech.

0/0
23.3.2011 17:47

Menetekel

JE jsou jako mikrovlnky. Ty byly taky škodlivý

a teď je používá 90% obyvatelstva včetně "ochranářů".;-)

0/0
23.3.2011 17:39

topič elektrárenský

Původním zdrojem zprávy

je zřejmě Radio Jerevan. Elektrárna se sama vypnula, když silnoproudé vedení přestalo přenášet elektřinu. Tak z toho jsem jelen. Nějaké upřesnění by nebylo?

0/0
23.3.2011 17:36

Qíteček

Re: Původním zdrojem zprávy

Asi kvůli výpadku na síti vysokého napětí se ocitla v ostrovním režimu, jsem to pochopil já.

0/0
23.3.2011 17:38

Antonín, topič

Re: Původním zdrojem zprávy

Ano, tak to vypadá. V takové chvíli je ovšem nutno blok odstavit a je zcela irelevantní, jaká elektrárna to je (asi kromě fotovoltaiky, tam to neva).

0/0
23.3.2011 17:42

DukatovyListopad

Re: Původním zdrojem zprávy

jenze JE ted frci ;-D

0/0
23.3.2011 17:42

topič elektrárenský

Re: Původním zdrojem zprávy

Tohle mě napadlo taky, ale předpokládal jsem, že k elektrárně vede těch vedení víc, nejen do Chorvatska, ale i do Slovinska. 600MW a jedno vedení, to je docela odvaha spoléhat na to, že se na vedení nic nestane. Tisíc ampér jedním lanem čtyřistakilovoltového vedení není zrovna málo.

0/0
23.3.2011 17:50

Qíteček

Re: Původním zdrojem zprávy

Asi budeš mít pravdu. Ale co pak vedlo k odstávce, se na idnes nedočtem. Snad jen kdyby se někdo z diskuse podíval na spešl web a napsal to sem.

0/0
23.3.2011 19:16

topič elektrárenský

Re: Původním zdrojem zprávy

Tak opravdu mají jen jedno 400kV vedení z elektrárny a to jim vypadlo. Viz zde http://www.rtv.rs/sr_lat/region/krsko-ponovo-radi_245133.html když si dáte odkaz otevřít v Google Chrome, tak vám to strojově přeloží do češtiny.

0/0
23.3.2011 20:16

Delfínek

Re: Původním zdrojem zprávy

Vyvedeni vykonu se bezne nezdvojuje. Ani nase jaderky nemaji zdvojene vyvedeni vykonu.

0/0
23.3.2011 20:33

topič elektrárenský

Re: Původním zdrojem zprávy

Takže z Temelína (2x1000MW) vede jen jedna linka do nejbližší rozvodny? Nebo má alespoň každý blok svou?

0/0
23.3.2011 20:39

Delfínek

Re: Původním zdrojem zprávy

Kazdy blok ma vyveden vykon pres svou 400kV linku do rozvodny Kocin.

0/0
23.3.2011 20:48

Manstein

Re: Původním zdrojem zprávy

Sice o tom nic nevim, ale dovedu si to predstavit. Odpojeni generatoru od site -> zvyseni otacek -> automaticke odstaveni turbiny -> automaticke odstaveni reaktoru. Pri dochlazovani zbytkoveho tepla v sekundarnim okruhu stale vznika dost pary, kdyz je odstavena turbina, tak se prepousti primo do kondenzatoru pod turbinou a kdyz to nestaci, tak primo do atmosfery, coz dela takovy kraval, ze o tom vi siroke daleke okoli a tak novinari musi zareagovat.

0/0
23.3.2011 17:42

DukatovyListopad

Re: Původním zdrojem zprávy

tzv. Slovinska pistala. Nekde zase maji fujaryR^

0/0
23.3.2011 17:44

Lvy

Článek hodný absolutního tupce!

Předpokládám, že se brzy dozvíme, že technik z nějaké elektrárny měl zažívací potíže a musel na WC v průběhu směny. Doufám, že to bude live na CNN!!! ;-D

0/0
23.3.2011 17:30

Manstein

Re: Článek hodný absolutního tupce!

Samozrejme. Zadna jaderna katastrofa se nesmi tajit pred verejnosti.

0/0
23.3.2011 17:30

Qíteček

Re: Článek hodný absolutního tupce!

R^

0/0
23.3.2011 17:34

Pasvní muž

Re: Článek hodný absolutního tupce!

Na Temelíně musíme hlásit všechny poruchy, na jejichž seznamu se kdysi dohodl Zeman v Melku s rakouským kancléřem. Před pár lety jsme tak museli hlásit, že se v jedné kanceláří porouchala zářivka a začalo se z ní kouřit. Bylo to klasifikováno jako zahoření a zpráva přeložená do angličtiny putovala do Vídně a tam ji (jak je dobrým zvykem Rakušanů) přeposlali do médií. Jenže to bylo moc i na rakouské čtenáře a začali si uvědomovat, že když tam musíme hlásit i takovéhle blbosti, jak závažné jsou asi i ty další poruchy? A tak jedna "zatavená" zářivka paradoxně pomohla obrazu Temelína. :-) JT

0/0
23.3.2011 18:59

Qíteček

Re: Článek hodný absolutního tupce!

Nechtěl bych vidět ten skandál, kdybyste to zatajili a pokoutně opravili....

0/0
23.3.2011 19:24

kral sumavy

sama se vypnula....

?

0/0
23.3.2011 17:27

Qíteček

Re: sama se vypnula....

Pan žurnalista si patrně nemoh vzpomenout na slovíčko "automaticky".

0/0
23.3.2011 17:29

Pasvní muž

Re: sama se vypnula....

Snažím se už jedenáct let učit novináře správnou terminologii, ale je velmi obtížné vysvětlit laikovi, jak to na jaderce funguje. Na Kršku samozřejmě došlo k automatickému odpojení od sítě, turbína pravděpodobně přešla do režimu "vlastní spotřeby", tedy vyráběla jen tolik elektriky, kolik spotřebuje elektrárna.  Nevím jak na Kršku, ale na Temellíně je takovýto režim povolen jen pár minut, během nichž se převede elektrické napájení na rezervní linku 110 kV a turbína se odstaví. Výkon reaktoru se sníží na několik procent a čeká se, až rozvodné závody opraví poruchu na hlavní lince (400 kV). Potom se opět najede na výkon.

V každém případě,kdyby se tato porucha stala na elektráně uhelné, nebo vodní, nebo plynové, vůbec bychom o tom nevěděli. Ale jádro - to je prostě senzace. A samozřejmě se dodává, že nedošlo k úniku radiace... Co dodat? JT

0/0
23.3.2011 19:13

Manstein

Jen aby to nekoho nematlo

Reaktor ma vykon 2000MW (tepelnych), ale vzhledem k ucinnosti tepelneho procesu je na vystupu generatoru 600MW elektrickych. Podobne reaktory v Temeline maji tepelny vykon 3000MW a generatory vyrabeji 1000MW elektrickych.

0/0
23.3.2011 17:26





Najdete na iDNES.cz