Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Karel May vysvětlil arabskou vzpouru nejlépe

Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo. Arábie je typická náčelnická společnost, jakkoli se tváří moderně. Chtěla by žít v současnosti, ale hodnotami, uspořádáním a vlivem náboženství na každodennost žije v minulosti.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

yyjy

Domorodci vykopali válečné Kalašnikovy a Semtex.

Civilizace se už na nepřispůsobivé těší, jak budou sebe a přispůsobené vyhazovat bombama do povětří.

0/0
26.2.2011 17:13

hil1

Zdá se mi to, nebo to sedí i na nás

"jen pro pár vyvolených kmenových náčelníků, kteří se přiživují na korupci a zlodějnách, ostatní jsou křoví" a u nás aby se neřeklo se občas smetánka prohodí ve volbách.  Začalo to Velkým Klausem a jeho "náčelníky"....

0/0
26.2.2011 15:34

RodoDendron 0002

Jsem zvědavý kdy to praskne u nás. Mladých nezaměstnaných je

u nás dost. O vrchnosti se člověk dozví jenom jak je zkorumpovaná... :-)

0/0
26.2.2011 12:10

jmadras

http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_May

Doporučuju pročíst Mayův životopis. Zmíněné romány psal před svojí první návštěvou Orientu, po jeho návštěvě byl otřesen odlišnou realitou, než jakou si o Orientu VYSNIL. Jeho vylíčení Orientu je podobně realistické jako vylíčení Divokého západu ve Vinettouovi. S tím rozdílem, že zatímco o Indiánech měli Evropané zromantizované představy, v Arabech viděli čerty (stejně jako dnes), což May jenom přiživil. Když už si chcete hrát na sečtělého, čtěte pozorně a přemýšlejte kriticky, až pak ohromujte objevenými kontexty.

0/0
26.2.2011 11:38

ika

Re: http://cs.wikipedia.org/wiki/Karel_May

Tedy, řekla bych, že Indiáni a Arabové se v mayovkách od sebe zas tak moc neliší - národy, milující svobodu, stateční a hrdí bojovníci, jezdící na koních, kmeny a náčelnící...

0/0
28.2.2011 12:22

ka-boom

Mimochodem

Nedávno tady byl článek

.

http://zpravy.idnes.cz/v-anglii-je-nyni-videt-ponizeni-ktere-tam-nezazilo-uz-nekolik-generaci-1ey-/kavarna.asp?c=A110218_112543_kavarna_chu

.

, ve kterém se píše, že v Británii žije pod hranicí bídy 13 milionů lidí. Takže ty naše západní demokratické hodnoty evidentně dělají z lidí chudáky stejně jako arabské totalitní režimy. Rozdíly jsou jen kosmetické, kdo je nahoře, pro toho je ten dole jen křoví, hlavně že on si mastí kapsu. Ve skutečnosti se na pravé západní hodnoty, které daly evropským zemím náskok v technice i v kultuře, už dávno ztratily. Byla to totiž většinou touha národních vůdců, aby právě ten jejich stát, byl lepší než sousedé a jejich vize jak toho dosáhnout. A právě tato historická soutěživost evropských států, neustále podněcovala rozvoj techniky i společnosti.

0/0
26.2.2011 9:49

superfan

Re: Mimochodem

I ty mudrlante!

0/0
26.2.2011 11:09

jmadras

Re: Mimochodem

Hm.

0/0
26.2.2011 11:26

ka-boom

Hmm

No tak poměrně dost věcí z článku platí i o našich demokraticky zvolených politicích, kteří si ze služby pro stát dělají vlastní business.

0/0
26.2.2011 9:48

cenzůra mě nedostane

Naši loupežníci se inspirují.

A mezitím si vládci nahoře počínali jako čtyřicet loupežníků, a protože to vypadalo, že je to tak navždy, klidně při žraní nahlas mlaskali.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/komentar-karel-may-vysvetlil-arabskou-vzpouru-nejlepe-pi3-/zahranicni.asp?c=A110224_192049_zahranicni_brm

A mezitím si vládci nahoře počínali jako čtyřicet loupežníků, a protože to vypadalo, že je to tak navždy, klidně při žraní nahlas mlaskali.

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/komentar-karel-may-vysvetlil-arabskou-vzpouru-nejlepe-pi3-/zahranicni.asp?c=A110224_192049_zahranicni_brm

A mezitím si vládci nahoře počínali jako Alibaba a 40 loupežníků, a protože to vypadalo, že je to tak navždy, klidně při žraní nahlas mlaskali.

0/0
26.2.2011 8:19

cenzůra mě nedostane

Re: Naši loupežníci se inspirují.

Nějak mi zavládl v PC chaos.

0/0
26.2.2011 8:21

Mallinali

Inu

:-) Velmi dobrý článek. Hodně netradiční na multikulti idnesu. No, jen tak dál, konečně to začíná vypdat na investigativní novinařinu, ne jen na papouškování multikulti elit.R^ A ještě jeden palec nahoru autorovi za paralelu s Mayovkama: R^

0/0
26.2.2011 2:21

antiochea

Novinářská etika

jen mě mrzí, že tak uznávaný novinář, jako je pan Vodička se sníží k článku o ''Orientu'', ''Arabech'' a ''Arábii''. Češi opravdu nepořrebují posilovat negativní stereotypy podobného kalibru...

0/0
25.2.2011 19:36

pepaz

Re: Novinářská etika

Pan vodicka v clanku tvrdi ze tradicni stereotypy stale plati, ale ze jsou konfrontovany s medialnim vekem, proto tyto konflikty - co vam pripada urazliveho? vy jste nejaky zajiste nejaky politicky korektni stoural.

0/0
25.2.2011 20:07

1000101110111010

Re: Novinářská etika

To je pravda. Mnohem více potřebují varovat včas před stereotypy arabských a afrických přistěhovalců, jako je náboženská nesnášenlivost, agresivita, výhrůžky, bombové atentáty, zapalování měst a mnoho dalšího...

0/0
25.2.2011 20:42

Pavel Brno po smazání

Re: Novinářská etika

Přiznávám, že se mi hnedtak něco nelíbí, ale tento článek ano.

0/0
25.2.2011 20:42

saharské iglú

Re: Novinářská etika

nějak tomu nerozumím proč ty uvozovky ''''Orientu'''', ''''Arabech'''' a ''''Arábii'''' to jsou pro vás politicky nekorektní výrazy a proboha proč????????????????????????????????????????????????

0/0
25.2.2011 21:31

Zirkon

Re: Novinářská etika

Tak scválně. Uveďte, kromě  populačních přebytků a statků nakoupených v zahraničí za ropné  peníze,  nějaké úspěchy  Muslimského světa  za  poslední  tři století ?!  Abychom neustrnuli ve  stereotypech !  Rádi se  poučíme.

0/0
25.2.2011 22:53

Mallinali

Re: Novinářská etika

To opravdu nepotřebují, velká část čechů si ty stereotypy mohla ověřit na vlastní oči a když v Egyptě utíkali před dotěrnými davy z ulice, které na nich chtěli jakýmkoli způsobem trhnout, bylo jim jasné že tady je to sto let za opicema....a přitom mají turisty, průplav, ropu... jen multikulti sebevrazi jako ty to nevidí, nechtějí vidět, svět je fajn, Islám není hrozba i když každý kdo ho nekriticky vyznává je sto let za opicema...všichni jsme si rovni, že? Jen někteří makáme, vytváříme hodnoty...a jiní místo toho radši pobíhají s kalachama, Aláhem u úst a věčně holým zadkem... 

0/0
26.2.2011 2:18

macrosun

a co u nás

hlavně , že my to máme zaobalené demokracií a tlupy zlodějů z ministerstva obrany, zdravotnictví, FNM, lesů,ouřadů a ... vlastně všeho státního obyčejný lidi taky okrádají docela ve velkým a nic se neděje ,  hlavně ,ž e sem tam nějaký drobek spadne ze stolu i ostatním a plebejci mají komu lézt do zadku :-P

0/0
25.2.2011 18:24

sdsa

Re: a co u nás

skvele ! no a proc s tim neco nezacnete delat ? Stezovat si na diskusich umi kdejaky kavarensky povalec, ale skutecne neco zmenit to chce neco vice nez jen vse kritizovat.

Politici jsou pouze nasim obrazkem a malo kdo na rovinu prizna, ze pokud se dostane tam, kde jsou nasi politici, bude cestny a pracovity. Moc proste korumpuje.

Politici jsou pouze obrazem nasi amoralni spolecnosti. Uplne stejni jako ja nebo vy.

0/0
25.2.2011 18:34

Pavel Brno po smazání

Re: a co u nás

Máte pravdu. Bohužel (až na poslední větu). Úplně se děsím, kolik lidí volí ODS a ČSSD, místo Svobodných V

0/0
25.2.2011 20:40

1000101110111010

Re: a co u nás

Svobodní... minulost. Snad jim ten pakt s Piráty stál za ty ztracené hlasy.

0/0
25.2.2011 20:49

Pavel Brno po smazání

Re: a co u nás

O paktu s Piráty nevím.  Víte o lepší straně s lepším programem?  Poraďte.  Máte tu docela solidní příspěvky (myslel jsem, že Svobodné volíte). Řádně si Váš tip progoogluji a třeba mě ukecáte :-) 

0/0
25.2.2011 21:05

Vuvuzel

Re: a co u nás

pravil světoběžník ! amen ;-D

0/0
25.2.2011 18:50

1000101110111010

Re: a co u nás

Přestaň si stěžovat a něco dělej. Vládnou nám ti, které volíme, nikdo nás v době volet nestřílí a mezi námi - typický Čech je po desítkách let sociálkomunismu zloděj, flákač, melouchář, korupčník, šmelinář a chronický stěžovatel. Politika docela věrně reprezentuje národ...

0/0
25.2.2011 20:52

kars

Souhlas,

před časem jsem se k těm knížkám vrátil a koukal jsem, jak to i po cca 150 letech sedí. A stejně tak i u Sienkiewicze - Pouští a pralesem.

0/0
25.2.2011 18:24

fixerupper

strucny komentar

Clanek  o  Arabiich  je  VELMI  inteligentni!!

Milan  Damek,  USA

0/0
25.2.2011 17:10

Dante_

Re: strucny komentar

A co jsou to ty Arabie?

0/0
25.2.2011 18:14

kars

Re: strucny komentar

Co třeba území, obývané Araby?

0/0
25.2.2011 18:25

pitbulek

jojky

přesně totéž sedí na naši zkorumpovanou republiku von ten may velmi dobře věděl že takhle je to všude a ti dole co tady diskutujou a rozebíraj nerozebiratelné si jen cintaj pentli

0/0
25.2.2011 16:49

good_luck!

Re: jojky

ano, každý "bohatne" nejjednodušeji jak to jde. Je pravdou, že my se tomu arabskému světu rychle přibližujeme - ovšem není to problém poslední doby, ale už Masarykovský klan kvůli tomu bojoval za rozbití R-U. Stačí prostudovat dějiny ČR, nejen oslavné a uplakané články po 1. republice - to se ještě žilo z nakradeného monarchii.

0/0
25.2.2011 16:58

Stepni-Vlk

Re: Karel May vysvětlil arabskou vzpouru nejlépe

Proboha, zkorumpovaný arabský úředník nemá společného s Alláhem zhola nic. V arabském světě žádná velká sugesce v tomhle smyslu ve jménu Alláha neprobíhá. Problém je spíše ten, že Arabové vnímají své vůdce zvláštně a často poněkud odezdikezdisticky. V Sýrii nám jedna dosti prozápadní studentka angličtiny kterou jsme potkali v mikrobusu zcela vážně vyprávěla, že svého prezidenta milují. Jenže tatáž studentka může proti němu klidně jít za týden demonstrovat a provolávat mu smrt. Pro Araby je důležitá čest a vztahují ji i na své představené. Dokud se nic neděje, jsou na ně hrdí. Jakmile ale překročí hranici, začnou je vnímat právě naopak. Průměrný Evropan tohle vnitřně nikdy nepochopí.

Musím říci, že mě poněkud irituje, když Evropané vše svádí na (ten zlý!, grrr) Islám. To je zatraceně jednoduché vnímání světa. Islám má co se arabské společnosti týká na svědomí mnohé. Některé věci jsou pozitivní, některé negativní. Člověk to nejlépe pochopí cestuje-li po arabských zemích. Tohle ale ne.

0/0
25.2.2011 16:44

Vuvuzel

Re: Karel May vysvětlil arabskou vzpouru nejlépe

1. Sýrie je jen jedna z arabských zemí,

2. názor jedné syrské prozápadní studentky proti stamiliónům 5x denně se modlícím k Alláhovi podle mě má váhu ve stejném poměru jako ji (hmotnost) má Měsíc ke Slunci :-P;-D

0/0
25.2.2011 18:24

pepaz

Re: Karel May vysvětlil arabskou vzpouru nejlépe

statni predstavitel ma s allahem mnoho spolecneho, Allah a prorok je v jejich vire nerozlucna dvojice, a svetska moc se primo opira o viru. Je to stale jako v Karlu Mayovi. Prave to co popisujete u te studentky, jeji absolutni duveru a pak fanatickeho odmitani - to je reziduum totalitniho mysleni. Neni proste stejna jako student z evropy. Prave ona ukazuje typickou mentalitu velmi dobre.

0/0
25.2.2011 20:13

Arthur B.

Dobrý článek

Moc hezky napsáno. Celá věc má ovšem jednu chybu - za to dost podstatnou.

Většina z nich to takhle vůbec nevidí. Oni naopak za těmi autokratickými vládci, obrovskou chudobou a korupcí vidí něco, co vzešlo z jakéhosi pokusu o západní politiku. A mají bohužel uši velmi otevřené řečem o návratu k tradicím předků :-(:-(:-(

0/0
25.2.2011 15:59

Vuvuzel

Re: Dobrý článek

taky se toho obávám :-/ a možná za pár let se zase bude zpívat národní píseň "Když sever válčí s jihem a ... jdem do války ..." :-(

0/0
25.2.2011 18:28

volic_plukovnik

Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

já bych řekl, že už od dob potopy světa ;-D

0/0
25.2.2011 15:28

Arthur B.

Re: Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

Nemáš tak docela pravdu. Zjisti si pár věcí - třeba o Baghdádském chalífátů Abbásovců nebo Cordóbském chalífátů Ummájovců - v tý době v Evropě neuměli číst ani králové, o antické vzdělanosti tu vědělo možná pár mnichů, i králové chodili na záchod "na hnůj" - v tý době měli arabové veřejné knihovny, lázně, observatoře, univerzity...

Arabskou kulturu zlikvidovali Mongolové a španějská rekonkvista - od tý doby je z nich to co dneska :-)

0/0
25.2.2011 16:03

eladamri

Re: Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

R^R^  přesně tady běhal Bivoj po lese a oni počítali kvadratické rovnice, ale teď už je to trochu jinak

0/0
25.2.2011 16:53

pes Muki

Re: Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

A nezapomenout na muslimske turky. turecke hospodarstvi, je dodnes obdivovano

0/0
25.2.2011 18:23

pes Muki

Re: Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

To sebemrskacstvi o tom jaki jsme blbci a vsechny ostatni kultury vcetne africkych krovaku jsou nam nadrazane, se jiz nejak prestava nosit. Je pravda, ze arabove,kdyz dobyli zeme a mesta, kde byla rimska a recka civilisace, tak se ji snazili prevzit, ale na rozdil od nas, ji nedokazali tvorive rozvijet, takze pomalu jen upadala. V jednou ale sou mistri. Za vsechny jejich neuspechy muzou ti ostatni, oni ne.Ku podivu obvinovani a stezovani si na druhe, jim nbijak tu z=civilisaci nezvedlo. Predstavte si, kdyby sme dodnes jak navrhujete, si stezovali, ze byla inkvisice a najezdy mongolu do Evropy a take muslimu a ted proto nemuzeme nic delat, o nic se snazitt a zustat ve stredoveku

0/0
25.2.2011 18:21

kars

Re: Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

R^

0/0
25.2.2011 18:28

Naive_observer

Re: Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

R^R^

0/0
25.2.2011 19:12

on3.

Re: Od dob Kara ben Nemsího se to v Orientu nijak nezměnilo

co treba algebra, alkohol, alchymie a ostatni slova zacinajici na al? Jinak nase prispevky prevracite naruby, my si neztezujem, jen upozornujem, ze sveho casu byli Arabove kulturne o dost vyse nez Evropa.

0/0
25.2.2011 20:00

stagger

ARABOVÉ TO MAJ TĚŽKÝ

musej být děsně frustrovaný, žijou ve středověku 2011-622, kromě pohádek a ornamentů kde nic tu nic, za posledních 800 let dostali všude na frak, když slyším "zaženeme Izrael do moře" nebo "svět uvidí matku všech bitev" musím se smát. Ani ty arabský číslice nejsou arabský. Jedinný co umí je množit se jak koťata.

Už aby západ nacpal prachy do infrastruktury a začalo se jezdit na vodík nebo el., či palivové články a jsou zpátky na velbloudech

0/0
25.2.2011 14:42

--Judith--

Re: ARABOVÉ TO MAJ TĚŽKÝ

Rozdíl oproti středoěku bude ten, že někteří mají velmi nebezpečné zbraně hromaného ničení. Některé unese i velbloud.

0/0
25.2.2011 15:00

Stepni-Vlk

Re: ARABOVÉ TO MAJ TĚŽKÝ

V regionálním kontextu to množení se zase tak hrozné není. Navíc rodina má v arabském světě obrovskou váhu a je vnímána jako požehnání -- tohle konkrétně je spíše pozitivní. Obzvlášť Evropané, kteří nejsou schopní splodit ani tolik dětí, aby jejich civilizace přežila mají zrovna co říkat. Palestinci jsou v tomhle ohledu mnohem větší problém. A to i pro Araby -- třeba v Jordánsku.

0/0
25.2.2011 16:49

Pavel Brno po smazání

Re: ARABOVÉ TO MAJ TĚŽKÝ

Á - další sociální inženýr, který si neumí představit ČR o dvou milionech obyvatel. Fakt se musíme množit jak potkáni kvůli tomu, že to dělají primitivové okolo? Čína si to uvědomila v hodině dvanácté. :-PRv

0/0
25.2.2011 21:00

VlastaH

Re: ARABOVÉ TO MAJ TĚŽKÝ

Svět viděl alespoň matku všech ústupů a následně matku všech porážek ;-D

0/0
25.2.2011 18:00





Najdete na iDNES.cz