Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Liberci proti sobě vyrazily tramvaje, řidiči stihli vozy včas zastavit

Stačilo málo a jízda tramvají z Liberce do Jablonce nad Nisou mohla skončit tragédií. Na jednokolejné trati proti sobě vyjely dvě tramvaje, setkaly se však na přehledném úseku a řidiči stihli obě soupravy zabrzdit. Na vině je dispečer.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

intago

tu velkou havárii pamatuju

náš soused ji zavinil a pak ještě dlouhá léta kulhal. Byl to vždy poděs. Stalo se to mezi Novou Rudou a Lomem. Nebyly tam semafory ani deset let potom, snad 15. Kdo se zamyslel, přehlédl, že tramvaj od naproti ještě nepřijela a vyrazil. Také tam měli srandovní telefon, když se na vyhybně nemohli dočkat, tak volali, ale většinou marně. To byly doby...

0/0
16.2.2011 8:27

tojsouveci

Srabíci

A já volám: "Jeď, jeď, von uhne!!!" Ale kdepak, neposlechnul a zastavil. :-)

0/0
15.2.2011 16:24

lalinoddubu

jedna paní povídala

Pro člověka žíjícího v Liberci a tak troch vidícího problematiku dopravy i trati do JBC je článek opravdu trochu zmatený a dalo by se říci i nepřesný. Proč tedy někdo nepožádal o oficiální stanovisko někho odpovědného z DPMLJ? Každý jen nadělá. DIspečeři pracují dle svého rozpisu a určitě nejsou nuceni k přesčasům. Pokud vám jde o to, zda funguje zabezpečení, obraťte se na DP. Vše mi tu připadá jako spekulace a za vlasy přitažené.

0/0
13.2.2011 12:19

_-1-_

Jestli pak šli Páni řidiči

večer zapít to znovunarozuení ;-)

0/0
12.2.2011 20:47

supermakro

tramvajový dispečeři

No to je právě to , že asi jenom POZNÁNÍ  TRATI  nestačí. Musí snad být nějaká praxe jako řidič tramvaje. Jak dlouho tam tu praxi získával?

0/0
12.2.2011 19:52

terminál

trochu jiný pohled

Po přečtení diskuse musím reagovat na poněkud nešťastně napsaný článek:

1) popis události je značně nekompletní a zkreslený

2) co se ve skutečnosti stalo: z důvodu nepravidelnosti provozu byly vypraveny z Liberce dva vlaky za sebou (což není v článku uvedeno). Toto se vždy děje na příkaz dispečera a má jasně stanovená přísná pravidla. Bohužel právě tato pravidla byla fatálně porušena. Proti takto porušeným pravidlům nic nezmůže ani signalizace, která byla plně funkční.

3) vozidlo od Jablonce zastavilo těsně za křižovatkou U Lomu, odhadem 150 m po vyjetí z dvoukolejného úseku.

4) k signalizaci: toto zařízení je pod neustálou kontrolou a je plně funkční i na provizorně upraveném trolejovém vedení v Jablonecké ulici. Zkouška funkce se děje 1x měsíčně a po každé opravě, která má souvislost s ochranou bezpečnosti provozu.

0/0
12.2.2011 8:37

u.boat

Re: trochu jiný pohled

Také jsem z toho článko moc nepochopil. Jak to že nezasáhla automatika pokud tam vjela tramvaj která tam neměla co dělat?

0/0
12.2.2011 9:12

svatej_

Re: trochu jiný pohled

Díky, že jste to doplnil...

Chci jen dodat, že jsem si vždycky myslel, že zabezpečovací zařízení je navrženo, aby předcházelo lidským chybám a naopak lidé se dokážou vyrovnat s výpadkem techniky.

Takhle to vypadá, že katastrofa hrozí pokaždé, když se dispečer špatně vyspí nebo někde vypadne elektronka...

0/0
12.2.2011 10:12

Michal Novotný

Re: trochu jiný pohled

Tohle zabezpečovací zařízení je už staršího data výroby a proto z nějakých důvodů neumí napočítat resp. odpočítat počet tramvajových souprav, které vjedou do traťového úseku.

Při vjezdu první tramvajové soupravy označí úsek jako obsazený, na obou stranách toho úseku se rozsvítí červená a ve výhybně, ze které by mohla odjet tramvaj proti, se navíc k červené rozsvítí bílá = Pozor, jede tramvaj proti. Pokud by z této výhybny vyjela do obsazeného úseku tramvaj, tak to okamžitě vypne proud. Ale pokud z opačné výhybny = stejným směrem jako předchozí tramvaj - odjede (na červenou po příkazu dispečera a za splnění dalších povinností) další souprava, tak se vypínání troleje nekoná. Ale systém vjezd nezaznamená - nemá "počítadlo" souprav v úseku. Takže v okamžiku, kdy první souprava vjede do následující výhybny, systém to vyhodnotí jako uvolnění úseku a tím pádem dovolí jízdu další soupravy.

Za normálního provozu se s jízdou tramvají v těsném sledu za sebou nepočítá.

0/0
12.2.2011 19:03

jardislava

TRAMVAJOVÝ DISPEČEŘI

Důvod je ten,že na příkaz svého NADŘÍZENÉHO musejí autobusový dispečeři ,kteří mají pouze základní kurz řidiče tramvají,dělat i dispečera tramvají.  A protože trať nemají vyježděnou, nevědí pak kde jim která tramvaj stojí a klidně je pošlou proti sobě. Řízení provozu pak vypadá tak, že řidiči tramvají rádí dispečinku co dělat a kde se vlastě budou křižovat.Toto nebezpečí střetu hrozí i nadále dokud nedojde ke zranění, nic se nezmění. Ten chudách dispečer je jenom obětnesmyslného rozhodnutí svého nadřízeného.TRAMVAJOVÉHO DISPEČERA NEMŮŽE DĚLAT JEN TAK NĚKDO BEZ DELŠÍ PRAXE.

0/0
11.2.2011 20:38

wrah

Re: TRAMVAJOVÝ DISPEČEŘI

Ale jasně že může, v nejhorším případě bude nový průšvih jako v ostravě. Ostatně, zabezpečení, co vypne proud, když proti sobě vyjedou dvě tramvaje očividně selhalo. Co takhle tam nedávat zabezpečení, ale prostě oddělit celou trať (cca 100m od zastávek) a dát tam prostě slabý jistič? Pokud tam budou dvě tramvaje tak prostě vyletí a dispečer by pod ním měl mít napsáno něco jako: Pokud ti vypadl tento jistič, tak se ujisti, kolik na té jednokolejce máš souprav!

0/0
12.2.2011 0:11

u.boat

Re: TRAMVAJOVÝ DISPEČEŘI

Tramvaj mápři různých režimech jízdy různý odběr.

Takže se může stát že tam vjedou dvě tramvaje proti sobě, ale konstantní rychlostí, jen ji budou udržovat. Takže minimální odběr a jistič nic.

Nebo tam pojede jen jedna naložená tramvaj, která se bude rozjíždět do kopce a jistič vypadne.

0/0
12.2.2011 9:33

terminál4

Re: TRAMVAJOVÝ DISPEČEŘI

Musím reagovat na tento příspěvek, který je zcela nepravdivý. Dispečera provozu tramvají vykonávají osoby zdravotně a odborně způsobilé. Základním předpokladem pro výkon této profese je řádný zácvik zakončený řádným přezkoušením před zkušební komisí - protokolárně dle legislativních norem. Vše je řádně archivováno. Tuto funkci vykonávají osoby s praxí v dispečerské činnosti, které mají řádné proškolení a poznání tratě !!!

Nevím, jak paní Jardislava došla ke svému převědčení, že zde šíří poplašné zprávy.     

K této události došlo tak jak zde prezentuje terminál.

Jinak by mě zajímalo pí. Jardislavo, jak je to jinde, třeba na ČD. Když udělá chybu výpravčí, je to taky proto, že dříve nedělal funkci strojvedoucího ???? Určitě ne.

0/0
12.2.2011 13:21

_Xeon_

??

Foto je fakt z Liberca? Tam majú nejaký malý rozchod.

0/0
11.2.2011 18:17

Pravda stojí dukáty

Re: ??

1000mm

0/0
11.2.2011 18:34

Norkey

Re: ??

spíš z Jablonce. Nebo někde mezi. I když vlastně i Jablonec je jenom předměstí Liberce..

0/0
11.2.2011 20:39

svatej_

Re: ??

Jasně... v Liberci se rozchod zase zvětší.. ;-D

0/0
12.2.2011 10:04

PájaZítra

Re: ??

Mezi Libercem a Jabloncem je jednokolejná trať o rozchodu 1000 mm. V Liberci v úseku Viadukt-Horní Hanychov je trať dvojklejná o normálním rozchodu 1435 mm. Mezi Viaduktem a Lidovými sady a taky směrem na Jablonec k bývalé Textilaně je trať dvojkolejná trojkolejnicová obourozchodná. U Textilany je staveniště dvojkolejný tříkolejnicový tratě k U Lomu, kde se od té meziměstské uhne doprava nová normálněrozchodná trať do sídliště.

0/0
11.2.2011 22:33

luban12

Čím složitější technika,

tím větší možnost selhání.Nešlo by jednotlivé úseky od sebe oddělit samostatným jištěním a v případě,že by na trať vyjeli dvě soupravy,jistič by trolej odpojil.

0/0
11.2.2011 18:16

mana-žer

liberecká atrakce - doporučuji!

to je známý kick místních tramvajáků, kdy se na výhybně U lomu občas i předjedou. Jinde už tu možnost nemají. Většinou když někdo pospíchá na vlak, tak se nechají vyhecovat. Nechápu.

0/0
11.2.2011 17:14

PájaZítra

Re: liberecká atrakce - doporučuji!

Tos napsal pořádnou krávovinu, ty tramvaje se na trati nemají kde předjíždět. A to platí pro celou kolejovou soustavu v Liberci a do Jablonce. Předjíždění souprav je možný jen na konečných v Lidových sadech a v Horním Hanychově a dřív to šlo i na smyčce Fügnerova (jen pro rozchod 1000 mm), ale co ji před neslavným lyžmistrovstím předělali, tak už to nejde. 

Ačkoli výhybny mají uzamčené výhybky, aby tramvaje vždy odbočily do žádaný větve výhybny, přeci jen by se soupravy mohly předjet, ale jen za tu cenu, že první tram vyjede na trať, zastaví, couvne do výhybny na kolej pro opačný směr, druhá odjede z výhybny na trať, první couvne až na trať do opačnýho směru a pak zase dopředně vjede do výhybny. Nemyslím si, že by někdy takovouto rošádu prováděli a s cestujícíma už vůbec ne...

0/0
11.2.2011 22:49

FandaVV

vzhledem k interní povaze celé záležitosti

;-€ I skoro-nehoda na dráze (v tomto případě "jen" tramvajové) je nehodová událost a případ pro DI. Takže milý DPML - žádné tutlání nebude!! Mimochodem - dispečer v tomto případě dělal vlastně to, co na dráze výpravčí. A ten musí mít svého druhu pro tu práci státní zkoušku (autorizaci). Byl ten nešťastník vůbec dost kvalifikovaný???

0/0
11.2.2011 16:50

Keni

zodpovednost

Predpokladam, ze je dispecer nucen k praci pres cas nebo to rizeni je jen jeho druha cinnost v podniku. Pokud je tomu tak, tak nahnat k odpovednosti dopravce. Oni nejenom dokroti mesicne odpracuji pomalu dve zakonne smeny.

0/0
11.2.2011 16:11

Ostryk

Asi mám vysvětlení...

V dané lokalitě (u bývalé Textilany) probíhají práce na zdvojkolejnění a byla tam provedena dočasná přeložka trolejí a kabeláže. Pravděpodobně je tam kvůli přestavbě zabezpečovač vyřazen z provozu a nahrazen dispečerem.

0/0
11.2.2011 15:50

kára11

V Liberci proti sobě vyrazily tramvaje, řidiči stihli vozy v

Ten článek je celej nějakej zmatenej. Mezi zastávkami Nová Ruda a Mlýnská jsou další dvě zastávky, U lomu a Textilana. Navíc mezi zast. Nová ruda a U lomu je úsek dvoukolejný, takže souprava rozhodně nejela "v ptotisměru" kilometr, ale asi tak sto metrů,spíš ani ne. To nic nemění na tom, že je to průser. Že dispečer udělal chybu, je velice trestuhodné, jejich práci jim skutečně nezávidím. Ale co nechápu je, jakto že neseplo zabezbečovací zařízení?

0/0
11.2.2011 15:38

PájaZítra

Re: V Liberci proti sobě vyrazily tramvaje, řidiči stihli vozy v

Jo, je to v článku pořádně zmatený. Ale já jako znalec tratě jsem pochopil, že proti sobě řidiči vjeli do úseku Textilana-U Lomu. To je totiž jediná možnost, kde se to mohlo stát. Mezi zastávkami U Lomu a Nová Ruda je trať zdvojkolejněná.

0/0
11.2.2011 22:39

al.mucha

Jaká interní povaha v případě obecného ohrožení?

Prostě nechtějí přiznat, že zabezpečení nefunguje a je nahrazeno dřímajícím dispečerem.

0/0
11.2.2011 14:48

black_jack se srazil s cenzorem

.

to mohl byt slusny masakr, kdyby se srazily a zritily z nejakeho srazu, kterych tam je docela dost

0/0
11.2.2011 14:27

Fungy

Re: .

tam tak akorád do rybníka, a to taky neni žádnej velký sráz, když to ted rozšiřují na dvojkol.

0/0
12.2.2011 13:21

fsp

Nechápu, proč tam teda zabezbečovač je, když nefunguje a

proč tam ještě k tomu sedí dispečer?

0/0
11.2.2011 14:03

AAA2

Re: Nechápu, proč tam teda zabezbečovač je, když nefunguje a

dispecer, ktery taky nefunguje ;-D

0/0
11.2.2011 14:08

wrah

Re: Nechápu, proč tam teda zabezbečovač je, když nefunguje a

Ostatně jak se ukázalo v ostravě, kde dokonce nebylo zabezpečení vůbec žádné. Tam dokonce kamarád co tam žil (a vystoupil asi dvě stanice před tím megaprůšvihem) slyšel z rádia od dispečera něco jako: Ty pííp, máš zpoždění, pohni pííp (zadnicí) ať na té zas (pííp) jednokolejce neblokuješ provoz! A sedět za ty tři mrtvé jde řidič a ne ten dispečer, co mu to defakto nařídil.

0/0
12.2.2011 0:19

kebab

Re: Nechápu, proč tam teda zabezbečovač je, když nefunguje a

Nikdo neví kde tramvaje zrovna jsou, kudy jedou, však co, až se "potkají" tak se to dozvíme...

0/0
11.2.2011 14:31





Najdete na iDNES.cz