Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministerstvo radí učitelům, kde hledat inspiraci pro výuku dějepisu a občanky

Ministerstvo školství se rozhodlo, že pomůže učitelům dějepisu a občanské výchovy zorientovat se v nepřeberné nabídce výukových materiálů. Na pomoc si vzalo i učitele, kteří jim v dotazníku napsali, co v hodinách sami používají. Výsledkem je seznam, který zahrnuje téměř čtyři sta různých webových portálů, příruček, dokumentů i knih. Společným znakem má být kvalita.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

terezav

myslím si, že

když učitel chce, tak si zdroje najde sám; problém je, že řada z nich jednoduše nechce a na přípravu kašlou a učí si stále po svém

0/0
29.1.2011 18:51

franta-t

Smutné

když prakticky dneska stačí mít diplom na Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů např. pro II. stupeň ZŠ a ten, co vystudoval občanku, může po novele učit třeba češtinu. Je taky problém, že se zrušily celostátní osnovy a zavedly se školní vzdělávací programy - každá škola si učí po svém, každý učitel vyžaduje jiné učebnice. Pak nemá být rozdílná úroveň žáků a snaží se to dohnat srovnávacíma testama a potažmo státníma maturitama. Nevím, proč by ministerstvo mělo dávat inspiraci pro výuku dějepisu - my na ZŠ dobrali dějepis do 2. sv. války (v r. 1997) a hotovo. Dneska po žácích "učebnice" chcou znát i to, co sami zažili - např. vstup do NATO. O občance platí to samé. Prostě nejjednoduší je vzít si staré osnovy a jet podle nich, ty byly daleko lepší, pokud jde o znalosti a celkovou úroveň.

0/0
20.1.2011 10:38

Hairy_ass

Re: Smutné

Úroveň některých učitelů na ZŠ rozhodně není nejlepší, ale nechápu, proč by se děti měli učit jen do konce 2. sv. války? Podle mého by se klidně mohli učit do takového roku 2000, přece jen současnost postupuje kupředu a hranice oddělující ji a historii také.

0/0
23.1.2011 0:24

Hairy_ass

Re: Smutné

opr. měly

0/0
23.1.2011 0:31

Hairy_ass

Re: Smutné

a ještě mohly. Sakra, už bych si měl jít lehnout. :-)

0/0
23.1.2011 0:32

hugo001

A co na to p. Fraus...?

Zkusil někdo, učit se s dítětem podle učebnic od Frause? Veškeré jejich učebnice a to  nejen na dějepis jsou naprosto šílený a pro mne nepochopitelný;-€......Zlatá stará klasika:-P...

0/0
20.1.2011 10:07

good_luck!

Opravdu dějepis, tam by především chtělo radu

ale začít už u ministerstva

- osvětlit, jak to bylo s obrozením

- jak vlastně vypadaly země české (že čechy/česko nerovná se současná česká republika)

- Čechy, Morava i ostatní celky měly společného pouze krále/císaře a to ještě ne v celých dějinách, jinak šlo o samostatné celky

- bohužel po cca 90 letech českého výplachu si mnoho lidí na Moravě ani neuvědomuje, že naše země má své vlastní dějiny a ne vše, co se učí v dějepisu se týkalo vždy i Moravy a o tom, že na Moravě to bylo jinak se nikde neučí.

0/0
20.1.2011 9:13

24569

Re: Opravdu dějepis, tam by především chtělo radu

R^R^R^ [>-]

0/0
20.1.2011 9:38

Lokýt

Re: Opravdu dějepis, tam by především chtělo radu

O Slezsku, které mělo většinu času vlastní panovníky a co se dělo v Praze na něj nemělo už vůbec žádný vliv, ani nemluvě :-)

A je i spousta dalších "jiných dějin", které se odehrávaly v Česku, ale neučí se o nich - čeští Němci mají jiné dějiny, exkurs o Židech a Romech by se taky hodil...

0/0
20.1.2011 15:46

Hairy_ass

Re: Opravdu dějepis, tam by především chtělo radu

Co Slezsko, ale třeba taková Horní a Dolní Lužice, jestli jejich název padne během celé výuky dějepisu jednou, tak to bych se ještě divil. :-)

0/0
23.1.2011 0:16

Hairy_ass

Re: Opravdu dějepis, tam by především chtělo radu

Že je dějepis na ZŠ zanedbávaný, to je stará pravda. Pokud bych neměl historii jako koníčka a později nešel na VŠ, tak bych toho taky mnoho nevěděl.

Co by si zasloužilo minimálně jednohodinový výklad, to se obyčejně stíhá za 5 minut. Dokud se tohle nezmění, tak nemůžete očekávat, že se začnou dopodrobna probírat dějiny jednotlivých zemí Koruny české, když ani její obecná historie, je takto rychle sfouknutá.

PS: Čechy, Morava a Slezsko byly až na pár výjimek nepřetržitě součástí jednoho státního celku, takže tady byla propojenost značná, když ne politicky, tak alespoň sociálně, takže bych z ze zemí Koruny české zase nedělal nějaká úplně odlišná území. ;-)

0/0
23.1.2011 0:14

Urb - Uničtoženie vraga

Kdyby mně ze školy přišly vnučky a že prej

zlí Češi nám zabili ochránce Heydricha a potom ukradli Němcům pohraničí a potom komunisti trápili hodné sedláky, kteří byli tak chudí, že ani zaměstnancům nemohli platit jinak, než nadrobeným chlebem do mlíka, tak budu muset holkám vysvětlit, že pan učitel je chudák, který by se bez těch lží neuživil.

0/0
20.1.2011 9:04

petrph

Re: Kdyby mně ze školy přišly vnučky a že prej

on ten chudák byl stejně a vždycky.I za bolševika i za katolického Rakouska..Těžko očekávat že bude svobodný zrovna za vlády, co mu právě přidala pár drobných aby dětem pořádně vysvětlil historický význam Evropské unie pro naší společnost...

0/0
20.1.2011 10:25

dogi1

Re: Kdyby mně ze školy přišly vnučky a že prej

Nevěděl jsem, že přidali pouze učitelům dějepisu a občanské nauky. Nebo i učitel matematiky dostal přidáno jen proto, aby vysvětlil dětem historický význam EU? 

0/0
25.1.2011 22:47

Pribinacek

Za mého školního věku

chodili po školách různí partyzání a bojovníci v SNP a vyprávěli, jak všichni bojovali na barikádách v roce 1945, až jsem si mysleli, že snad bojovala celá Praha a republika. Dnes je to asi podobné, z materiálů firmy Člověk v plísni  se zase dozvědí, jak všichni bojovali proti komunistům, až je s podvem, že ten režim tak dlouho vydržel :-/

0/0
20.1.2011 8:58

ab1536

Re: Za mého školního věku

presneR^

0/0
20.1.2011 8:59

Mjr_Zeman

poradci všeho druhu tady mají ráj

za Rudolfa to byli alchymisti, dneska to jsou poradci. Hlavně že se zrušily osnovy, kvůli podpoře kreativity a myšlení. Takže děcká ví prd, ale umí o tom dost dlouho kecat

0/0
20.1.2011 8:44

DukatovyListopad

Re: poradci všeho druhu tady mají ráj

Rekni panovi jak to delas. Hatlamapatlala matalapatla R^

0/0
20.1.2011 8:47

petless_pes

Tak to je zpráva ja noha.

To zase začala okurková sezóna?

0/0
20.1.2011 8:25

s(h)arka

ministerstvo radí a děti v Pardubicích

ani nevědí,kdo to byl radista Potůček a Silver A...pomalu ani,kde byly Ležáky, kde je dneska památník...když jim řeknete o Zámečku,pletou si ho se zámkem.....:-/

0/0
20.1.2011 8:12

MiroTR

Jak začne ministerstvo

radit kantorům, je dobré býti ve střehu !  ;-D;-D;-D;-D

0/0
20.1.2011 8:12

DukatovyListopad

Re: Jak začne ministerstvo

kompot ? ;-D

0/0
20.1.2011 8:47

MiroTR

Re: Jak začne ministerstvo

Spíš někdy kalašnikov. ;-D  To jediné by asi na ty "poradce" platilo !

0/0
20.1.2011 9:08

DukatovyListopad

Re: Jak začne ministerstvo

ja nemyslel hazet, ale zahrat si jej podle prirucky;-D

0/0
20.1.2011 9:27

MiroTR

Re: Jak začne ministerstvo

Viděl (a hlavně slyšel) jste někdy takového radila ?  To pak máte nutkání ho umlčet vším, co je po ruce a na nic jiného nemyslíte. ;-D

0/0
20.1.2011 9:41

DukatovyListopad

Re: Jak začne ministerstvo

R^;-D

0/0
20.1.2011 9:52

silný kuřák

Může mi někdo říci,

kde se pořád líhnou ty tlupy odborníků, co pořád někomu něco doporučují? To je snad z vody nebo co.

0/0
20.1.2011 8:10

bože

!!!

....co chtějí učitelé učit. Každý přece vidí, jak to u nás jde z kopce i malé dítě a proč?? Protože se zde krade a krade, tak jaká občanka!!;-D

0/0
20.1.2011 8:03

Rob Halford1

!!!

Poučení z krizového vývoje.;-D

0/0
20.1.2011 7:44

petrph

webové portály?

tak v čem je pak problém? Učitelé si přece sami stěžují,že školáci místo toho aby si  vypracovali nějakou domácí práci,tak si jí zkopírujou z internetu.Ba co víc je varujou před internetovýma zdrojema, že jsou nespolehlivé, zakazujou jim je používat, atd

Jestlipak oni sami studentům přiznaj,že to co oni jim přednášej si z toho internetu stáhli.

Tak to pak nemusej do školy ani učitelé ani studenti chodit. Prostě na fejsbůku učitelé studentům napíšou odkaz webu co si maj přečíst, a studenti jim nazpátek pošlou odkaz na článek, ze kterýho by zkopírovali svou domácí práci,a všichni budou  v poho...

0/0
20.1.2011 6:59

Jan Motůrek

Re: webové portály?

Je velký rozdíl stáhnout a zkopírovat z Internetu článek nebo použít jako zdroj Internet pro svůj článek. A Internet musíte umět používat a najít ty věrohodné zdroje. V čemž může pomoci ten seznam, co se o něm píše v článku.

A a vaše poslední tvrzení: to stejně tak se mohlo dříve poštou rozeslat seznam knih a učebnic, které si mají přečíst a zpátky poslat poštou opsané články nebo né?

0/0
20.1.2011 7:41

černej oes

Re: webové portály?

On je pan kolega petr zjevně školou a vzděláním nepostižen.

0/0
20.1.2011 8:00

petrph

Re: webové portály?

To je na širší diskuzi o roli učení a školy jako takové. Dokud jsme mohli předpokládat,že učitelé vyučují podle nějakých odborných učebnic, napsaných kvalifikovanými autory s pedagogickou erudicí ,kteréžto ještě prošly vědeckou oponenturou než je schvátilo  ministerstvo školství jako povolené učebnice, tak jsme halt mohli (nebo spíš museli) přijmout závěr, že toto jest to moudro,které se musí školáci našprtat nazpaměť slovo od slova, a pak při zkoušce odemlít panu učiteli přesně podle učebnice.

V okamžiku, kdy nic takovýho neplatí, kdy místo odborně napsané učebnice i ministerstvo školství hodí  jako doporučený zdroj odkaz na nějaký módní web,tak je skutečně otázka, zda je přiměřené požadovat svědomitý  přístup i od těch studentů. Zdalipak by na jakoukoliv otázku nemohli odpovědět "to si najdu na wiki"

0/0
20.1.2011 8:04

Jan Motůrek

Re: webové portály?

a přesně proto mi tento systém školství připadá padlý na hlavu, je to styl: "zopakuj přesně co říkala paní učitelka nebo jak je to přesně v učebnici a to z paměti a dostaneš jedničku." Co z takových dětí asi vyroste?

"to si najdu na wiki" - jo, ať to to dítě zkusí a třeba zjistí: "a co mám vlastně hledat?" vždyť já nerozumím co to tam píše a paní učitelka to říkala ale jinak....

Jde o to, že škola by vám měla dávat podněty a dokázala vás přivést k tomu, že se budete chtít učit sami, že si sami budete hledat ty informace, že škola vás bude učit co hledat, kde hledat a jak hledat a hlavně tomu porozumět, chápat čtený text a umět ho napsat a použít to, co se tam píše, naučit se ověřovat si informace, být k nim i kritický. Slepě nedůvěřovat všemu.

Nyní je to tak, že máte jednu učebnici, kde je všechno a jakože správně, styl "co tam není se učit nebudu", se jen to naučím nazpaměť a je to.

0/0
20.1.2011 8:28

petrph

Re: webové portály?

To je právě ono-jednotná učebnice,schválená MŠ znamená "toto je potřebné minimum,které by se děti měly v daném předmětu naučit a znát, a současně i předkládané maximum,které se kdy dozvědí pokud se tomu předmětu sami nebudou osobně věnovat. Pokud na tohle  MŠ přestane aspirovat, a řekne učitelům učte  co chcete jak chcete a z čeho chcete (resp, jako zdroj  doporučí pár webů s laickými příspěvky),tak je pak otázka jaký je smysl nějaké povinné školní výuky.

Navíc,všeobecný koncept "škola by vám měla dávat podněty a dokázala vás přivést k tomu, že se budete chtít učit sami,.." by znamenalo, že by všechny studenty měly bavit všechny předměty, ve všech všichni nacházet zalíbení, že se je budou všechny učit sami,sami ve všech vyhledávat podněty, všechno ze všech předmětů chápat je,atd..Což je ideál, který se nepovedl ani za bolševika.

0/0
20.1.2011 10:08

Mokb

Současnost

Doufám, že dostanou i materiály o tom, kam jsme to s těma privatizacemi a rozkradením státu dopracovali.

0/0
20.1.2011 6:51

antizelenka

Re: Současnost

k demokracii a svobodě,

mimo jiné si mohou komunisti klidně tvrdit, jak se měli lidé dobře pod jejich terorem

0/0
20.1.2011 7:08

Mokb

Re: Současnost

Špatnou privatizací a rokradením státu k demokracii a svobodě. To je asi předpojatý výklad demokracie a svobody.

0/0
20.1.2011 7:16

Kwak Kwakovič

Re: Současnost

Zapomínáte na exekuce - kdy vás okradou a ještě to zaplatíte, pokud zrovna nebudete muset prodat barák a vyplatit sociální dávky vzdálenému příbuznému.

0/0
20.1.2011 7:43

hňup

Re: Současnost

no, a co když to říkají i lidi, který na komunisty celej život koukali jako na lumpy? není vono tam pak někde něco špatně? kolik lidí v minulým režimu tři měsíce dělalo a nedostalo žádnou vejplatu ? kolik lidí v minulým režimu nějaká firma vokradla vo celý úspory tak, že vzala prachy, ale slíbenej byt nepostavila?  synku, každá doba má svoje lumpy a svoje lidi těma lumpama postižený....demokracie a svoboda je jen pojem. záleží hlavně na tom, jak a kým je ten pojem naplňován. a v tom dnešním naplňování je něco shnilýho....

0/0
20.1.2011 8:50

ab1536

Re: Současnost

pokud soucasny stav povazujete za demokracii, tak jako ateista rikam, panbuh s nami:-/

0/0
20.1.2011 9:00

Hairy_ass

Re: Současnost

Ono je to trochu složitější. Obecně se dějepis učí do roku 1993, pak už to je prakticky současnost a tou se zabývají jiné vědní obory. Je ale jasné, že jednou tu hranici zase budeme muset posunout dál, tak do roku 2000, ale kdy to bude, to se neodvažuji odhadnout.

0/0
23.1.2011 0:02

Hairy_ass

Re: Současnost

Navíc, dneska jsou deváťáci rádi, když stihnou probrat látku po 60. letech...

0/0
23.1.2011 0:51

fido_castro

neomarxisti

Kdo ovládá minulost, ovládá i budoucnost. Kdo ovládá současnost, ovládá i minulost. G.Orwell

Chapu, ze ta neomarxisticka pakaz, co inflitruje vzdelavaci proces svymi socialnimi experimenty, jako je inkluzivni vyuka, splyvave cteni, comenius script, sexualni vychova apod. musi predevsim premazat svoji temnou minulost, aby jim to deti vubec zraly.

0/0
20.1.2011 6:50

Cder

Nemá to cenu!

Nemá cenu se pokoušet učitele informovat o tom, kde si mají obstarávat nové materiály a podklady pro studium. Učitele jsou ukázkově NEJLÍNĚJŠÍ profesí, kterou znám. Na začátku svého učitelského života si vypracují materiály a pak do konce života jedou podle nich (sem tam upraví číslo, když náhodou se jim vytratí líné buňky, což se stává tak možná párkrát za rok)

0/0
20.1.2011 6:49

Jan Motůrek

Re: Nemá to cenu!

Aha. No jo, to je jak truhlář, ten se naučí řezat a sekat dlátem a pak už jede podle toho a nic víc, prodavačka jen mačkat kasu a pak už nic, ekonomka jen počítat a pak jen to pořád aplikuje do kolečka, elektrikář jen pořád dělá U/I,.... a co je vaše profese?

0/0
20.1.2011 7:36

Tyratron

Re: Nemá to cenu!

To přece nemůžete myslet vážně?! Je dnes módní nakopávat učitele, ale zcela se ignoruje role rodiny. A právě rodina je v případě občanské nauky doooost důležitá. Rodina formuje názory dětí.

0/0
20.1.2011 7:46

old fashioned Vince VII.

pak snad i "děják", když "občanka"...

to je tedy úroveň...:-/Rv

0/0
20.1.2011 6:37





Najdete na iDNES.cz