Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tryskáči hořel motor, museli jsme se hned katapultovat, vzpomíná pilot

Letecký instruktor Václav Tyrychtr si dokázal poradit s hořícím letounem. Svého žáka poslal z kabiny ven, stroj nasměroval do neobydlené oblasti a pak katapultoval i sebe. Zachránil tak život sobě, mladému pilotovi a možná i lidem na Holicku. Letadlo dopadlo do lesa mezi obcemi Holice a Veliny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

tigrakrajtovita

Je to frajer :-)

Dobra prace

0/0
25.12.2010 10:49

Modrá straka zlodějka

Hm., to není o plachtění, ale o schopnosti klouzat,

příp. i s pomocí zařízení pro zvýšení vztlaku (např.sloty, klapky, odsávání mezní vrstvy a pod.). Tj. mít  možnost v případě potřeby douklouzat na nějakou nouzovou plochu k přežití. Ne každé éro mám katapult nebo padák.

0/0
23.12.2010 21:22

Knight

Re: Hm., to není o plachtění, ale o schopnosti klouzat,

Hm, všechny prostředky pro zvýšení vztlaku zvyšují odpor, tudíž se nehodí k vylepšení klouzání. Jo a odsávání mezní vrstvy bez motoru moc nefunguje ;-D

0/0
23.12.2010 23:21

skrbling

Pro upřesnění

Jenom technická - to, jak dobře letadlo plachtí souvisí spíš s geometrií křídla než s hmotností stroje. Stíhačky, které jsou konstruované na rychlosti ve stovkách km/h, mají velkou šípovitost, která je v těchto rychlostech výhodná, ale moc to neplachtí. Větroně mají naopak šípovitost velmi malou, křídla tenká a dlouhá, díky čemuž mají obrovskou klouzavost, ale létají dost pomalu.

Hmotnost stroje sice není nepodstatná, ale je to až v druhém plánu.

0/0
23.12.2010 14:38

CasVyprsel

Re: Pro upřesnění

R^ Některé větroně mají i zápornou šípovitost.

0/0
23.12.2010 14:45

dimple

Re: Pro upřesnění

L39 tu šípovitost taky nemá bůhvíjakou:-P

0/0
23.12.2010 16:40

krajánek

Ještě jsem neslyšel o pilotovi, který by říkal tryskáč

Tryskáč používají jen lidé, kteří tomu nerozumí. Bohužel mouhou psát i do novin.

0/0
23.12.2010 14:19

osobnostx

Re: Ještě jsem neslyšel o pilotovi, který by říkal tryskáč

To se týče prakticky všeho co je psáno o vojenství, armádách či obecně militariích v českém tisku, ještě horší jsou špatně přeložené agenturní zprávy, jako ta asi dva dny stará o zasažení izraelské Merkavy  ATM - Kornetem.......No a  kataputáž se neprovádí stisknutím tlačítka ale razantním silovým zatažením za madla.

0/0
23.12.2010 14:37

wozáp baby

Re: Ještě jsem neslyšel o pilotovi, který by říkal tryskáč

PŘESNĚ TAKR^

0/0
23.12.2010 14:54

benito.juarez

Re: Ještě jsem neslyšel o pilotovi, který by říkal tryskáč

Navíc to byli jenom dvaskáči.

0/0
23.12.2010 17:43

troubík

Re: Ještě jsem neslyšel o pilotovi, který by říkal tryskáč

;-DR^

0/0
23.12.2010 19:19

tigrakrajtovita

Re: Ještě jsem neslyšel o pilotovi, který by říkal tryskáč

Presne !

0/0
25.12.2010 10:48

net.Xtreme V.

A co tryskáč

ten taky zachránil, nebo oškubal pojišťovnu?

0/0
23.12.2010 13:58

whatever.123

Re: A co tryskáč

a co na to Jan Tleskač?

0/0
23.12.2010 14:47

Zabr-Ali Mubarak

To je ňáký aktuální...

8-o

0/0
23.12.2010 13:11

Petricek

říkal třiskáč :-)

0/0
23.12.2010 12:56

e-mann

Re: Já

jj, on s tim třísknul o zem...zaparkoval mezi stromy.....

0/0
23.12.2010 12:59

CasVyprsel

Re: Já

;-DR^ Tak teď už rozumím tomuto označení zmíněného letadla v článku. Jen tam má už v nadpise pravopisnou chybu. 

0/0
23.12.2010 13:01

e-mann

Tryskáč....jsme rikali, kdyz nam bylo pět ....

...

0/0
23.12.2010 12:49

wozáp baby

Re: Tryskáč....jsme rikali, kdyz nam bylo pět ....

Na léto jsem jezdili do jedný vesnice u Bechyně, tam toho lítalo :-) a říkat  tomu tryskáč bylo těžce out :-)) i v pěti letech.

0/0
23.12.2010 12:55

e-mann

Re: Tryskáč....jsme rikali, kdyz nam bylo pět ....

a tento setpilot, by tomu mohl rikat i bombardak...proto asi ta katapultace:-))

0/0
23.12.2010 12:57

ddratm

Re: Tryskáč....jsme rikali, kdyz nam bylo pět ....

A v kolika letech se říká "katapultace"? ;-D

0/0
23.12.2010 13:07

Bubrak

nuda

na katalpultaz se instruuje i pri vyhlidkovem letu v L39, nevidim na tom nic zvlastniho :-)

0/0
23.12.2010 12:25

ivoš

Re: nuda

Až ti bude hořet motor za zádelí, a v malé výšce, to bude teda nůďo..;-D

0/0
23.12.2010 12:54

CasVyprsel

Re: nuda

To bude ten správný adrenalín, jaký má adrenalinový zážitkový dárek mít. R^

0/0
23.12.2010 12:59

oracle29

Já myslel že tryskáč říkaj děti

určitě ho takhle nazývali i piloti?;-D

0/0
23.12.2010 12:18

CasVyprsel

Re: Já myslel že tryskáč říkaj děti

Také mě zarazilo tohle infantilní označení proudového letounu.

0/0
23.12.2010 12:25

wozáp baby

Re: Já myslel že tryskáč říkaj děti

no...mě to už ani nezarazilo...ale votrávilo, to zcela určitě. Jak to proboha můžou takhle napsat....já to nechápu.

0/0
23.12.2010 12:35

wozáp baby

Re: Já myslel že tryskáč říkaj děti

éro

0/0
23.12.2010 12:28

CasVyprsel

Re: Já myslel že tryskáč říkaj děti

To už skutečně hovorově raději: "éru hořel motor" nebo "mašině hořel motor" než ten "tryskáč, dvaskáč, jednoskáč".

0/0
23.12.2010 12:51

Cocteau A.

Re: Já myslel že tryskáč říkaj děti

;-DR^

0/0
23.12.2010 12:31

Rafaelou

zatracené počasí...

Holt nezbude našemu letectvu nic jiného než případně válčit brzy ráno,pozdě večer a nebo v zimě.Jen jestli ten problém s motorem nebyl někde jinde.Piloti jsou dobří,že přežili,jejich výcvik je drahý a škoda každého života.Motor však nehoří jen tak pro nic za nic.Chyba je v údržbě případně jinde. 

0/0
23.12.2010 12:17

ivoš

Re: zatracené počasí...

Nebo ještě víc jinde. Poruchy se prostě občas stávají, zas tak moc jich u nás není. Po takové události je automaticky zákaz vzletů daného typu letadla (kromě bojové hotovosti), dokud se nezjistí aspoň nejpravděpodobnější příčina nehody.

0/0
23.12.2010 12:52

CasVyprsel

Re: zatracené počasí...

Jak dojde k takovému incidentu hned se dělá rozbor příčin a opatření, jednou z nich je zákaz letů na těchto strojích do odvolání. Mnohdy k těmto krokům dojde i pokud se jedná jen o předpoklad letecké nehody, díky poruše některého systému v letadle. Detaily těchto událostí je potom seznámen nejen letový ale i technický personál (ILS).

0/0
23.12.2010 12:57

Grašar M.

Komu čest tomu čest

R^

0/0
23.12.2010 11:54

tyrael

CR si v soucasne dobe nemuze letectvo dovolit.

Usetrene miliardy dat na snizeni schodku.

0/0
23.12.2010 11:31

Gennaro.Ivan.Gattuso

Re: CR si v soucasne dobe nemuze letectvo dovolit.

R^

0/0
23.12.2010 12:01

jfb

Re: CR si v soucasne dobe nemuze letectvo dovolit.

Těch pár korun (např Gripeny vyšly cca na 2 miliardy ročně se vším všudy, kromě munice a náklady a platy pilotů, takže odhaduji tak max. 6 miliard za rok kompletně), za to, že máme ještě naději někdy mít schopnou armádu nás nezabije. Navíc máme určité povinnosti, za které bychom určitě tak jako tak NATU museli platit, pochybuji, že bychom dostali výjimku jako pobaltské země, které to mají dočasně a budou časem zavádět nadzvukové letectvo vlastní - patrně společné.

0/0
23.12.2010 12:21

SoloBaron

Re: CR si v soucasne dobe nemuze letectvo dovolit.

v cesku by se melo setrit na uplne jinych mistech a penez by bylo dost

to jsou prad naky dotace prerozdelovani fondy atd tam mizi penize

0/0
23.12.2010 12:05

Keni

Re: CR si v soucasne dobe nemuze letectvo dovolit.

Kdy u Vas naposled horelo. Co treba zrusit hasice a zachranku a za usetrene miliardy ....

Diky leteckym trasam nas stat inaksuje miliardy rocne z leteckych poplatku. K tomu je povinnost zajistreni vzdusneho prostoru. A radeji at to delaji cesi, kteri vzdy jako piloti patrili k tem nejlepsim na svete, nez za to nekomu draze platit. Takovy svycari maji kolem sebe take jen EU a letectvo maji. Ale oni nemaji tolik tupych pepiku, jako je bohuzel u nas.

Jinak u nas se rozkrade velke procento statniho a obecnich rozpostu. Trovna to malo co stoji nase letectvo nestoji za rec. Teda krom tech vsude pritomnych korupci, kdy nas ne moc vyhovujici spanelske CASA stali mozna tolik, jako nejvetsi americke

Galaxy. Ale to neni o letectvu, ale politice.

0/0
23.12.2010 17:13





Najdete na iDNES.cz