Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

A Německo pokleklo před Polskem. Brandtovo gesto vstoupilo do dějin

Psal se rok 1970, když německý kancléř Willy Brandt poklekl před pomníkem připomínajícím povstání ve varšavském ghettu. Snímek klečícího politika pak obletěl svět a znamenal přelom v napjatých německo-polských vztazích. Němci v tu chvíli přestali být zlí, vzpomínají dnes Poláci na gesto, od něhož uplynulo čtyřicet let.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Karelka.

To bylo

silné gesto a dávám ho do roviny s protihitlerovským odbojem!

0/0
8.12.2010 20:27

Henry Kissinger

měli jsme po něnecku chtít

taky nějaké území jako náhradu za podkarpatskou rus

0/0
8.12.2010 10:47

nibor

Re: měli jsme po něnecku chtít

Alespoň Kladsko.

0/0
8.12.2010 10:51

obambiodřekykunene II.

Re: měli jsme po něnecku chtít

R^

0/0
8.12.2010 11:56

Vifon

Re: měli jsme po něnecku chtít

R^R^R^

0/0
8.12.2010 15:56

dr. Freaksworth

Re: měli jsme po něnecku chtít

eh co to? Náhradu za Podkarpatskou Rus chtít po Německu?

0/0
8.12.2010 10:55

Spalovač_šancí

Re: měli jsme po něnecku chtít

způsobili válku, takže po německu :-P

0/0
8.12.2010 11:02

Henry Kissinger

Re: měli jsme po něnecku chtít

tak pokom jinom? navic jsme s němci přišli o dost území za marie terezie, takže bychom si je vlastne vzali jen nazpět

0/0
8.12.2010 11:09

Soininen

Re: měli jsme po něnecku chtít

Hmm, tak zpátky do školy a alou. Podkarpatská rus připadla tehdejšímu SSSR načemž se ještě v průběhu války dohodl Beneš se Stalinem a tento akt je naprosto platný. Notabene beztak už by to nic neřešilo. Pokud chtít po někom náhradu tak po Rusku ale to se na to leda tak vykašle a plným právem.Chlape ty si eman jak cyp.

0/0
8.12.2010 19:26

Quasi

nemecko

nemecko pokleklo pred polske, my se plazime pred nemeckem. To jsme to dopadliRv

0/0
8.12.2010 10:44

jafis

Pro Němce určitě zrádcem byl

podpisem přiznal Polsku ukradené území Němcům po válce. Rv

0/0
8.12.2010 10:11

OttoCZ

Re: Pro Němce určitě zrádcem byl

Které Polsko dostalo jako náhradu za území zabrané Polsku Sovětským Svazem. :-(

0/0
8.12.2010 10:38

papazian

Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

V konečném důsledku je to sice podobné, ale přeci jen rozdíl! Německo mělo se proč poklekávat a je třeba si to stále připomínat! Zločiny páchané německým fašismem jsou neomluvitelné a nikdy neodpustitelné! Na druhou stranu přátelství mezi národem německým a slovanskými zeměmi jsou velmi nutná, prospěšná všem stranám. Proto na jedné straně nezapomínejme na minulost, na druhé straně hleďme směle do budoucnosti v ruku v ruce jako přátelé!

0/0
8.12.2010 9:46

Konópek

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Ve všem s vámi souhlasím, jen bych chtěl dodat, že stejně by měli začít klekat ruští politikové v Budapešti, Katyni i Praze

0/0
8.12.2010 9:49

Toho_bohda_nebude

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Trochu si protiřečíte ne? Na jednu stranu jsou nacistické zločiny neodpustitelné a na druhou stranu máme být přátele? Chtěl bych jen připomenout, že válku rozpoutal JEDEN muž. Dokud budem uplaťnovat kolektivní vinu a dokud si budeme myslet, že tato vina se "dědí" z generace na generaci, tak se z této spirály nenávisti nedostaneme nikdy.

0/0
8.12.2010 9:59

mutantmutant

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

a kolik lidí toho JEDNOHO muže volilo? dva? :-)

0/0
8.12.2010 10:05

Georgik-I

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

miliony?

0/0
8.12.2010 10:06

Toho_bohda_nebude

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

A kdo v roce 1933 věděl co se chystá?

0/0
8.12.2010 10:09

nibor

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Každý, kdo si přečetl Mein Kampf. Ale jestliže někomu dáš plnou moc a dobrovolně se zavážeš poslušností, prostě za jeho zločiny odpovídáš.

0/0
8.12.2010 10:11

Toho_bohda_nebude

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Němci spáchali na Hitlera přes 40 atentátů. 3,5 milionu jich bylo posláno do koncentráků jakožto nepřátelé režimu. Ti byli taky zodpovědní za nacistické zločiny? A na druhé straně státy, které byly věrní Hitlerovi spojenci(dobrá polovina Evropy!). Neměly by taky být souzeni jako fašisti?

0/0
8.12.2010 10:21

nibor

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Rozporováno bylo vaše tvrzení, že válku rozpoutal jeden muž. Kolektivní vinu neuznávám, o tom ,že i v Německu byli Hitlerovi odpůrci, nepochybuji. Obávám se, že nyní předhazujete oponetům něco, co vůbec netvrdí.

0/0
8.12.2010 10:28

Toho_bohda_nebude

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

"Ale jestliže někomu dáš plnou moc a dobrovolně se zavážeš poslušností, prostě za jeho zločiny odpovídáš". Kromě toho, že Hitler absolutní moc nezískal od těch co ho volili, tak tento příspěvek jenom poukazuje na to, že vy pro kolektivní vinu jste. Jinak  nepopírám, že manažeři IG Farben a prominentní američtí kapitalisté měli na válce velký zájem a dali Hitlerovi prostředky pro její realizaci, ale válku rozpoutal Hitler. Hitlerovi generálové považovali válku za naprostou šílenost.

0/0
8.12.2010 10:44

nibor

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Tím je myšlen každý, kdo mu tu plnou moc dal. Čili jeho odpůrci vinu nemají. A jak mohl prostý občan Hitler rozpoutat válku, také nevím. Nějak se do křesla reichskanzlera nejprve musel dostat a nějak musel přimět rozhodující část německého národa, aby mu onu plnou moc dali. .

0/0
8.12.2010 10:48

Toho_bohda_nebude

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Hitler byl demokraticky zvolen kancléřem Německa. Čili měl zhruba stejné pravomoci jako dnes Merklová. Potud do toho byli zapojeni jeho voliči. K moci ho vyneslo až to, že odpadli jeho političtí protivníci (tzn kapitulovali, ne že byli odstraněni). Co se týče války, zeptám se jednoduchou otázku: Dejte mi jméno(nebo jména), kdo by rozpoutal válku, kdyby se v Německu nedostal k moci Hitler.

0/0
8.12.2010 11:07

nibor

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Byl zvolen s programem odstarnit tu "prohnilou" Výmarskou republiku a závést konečně "pořádek". Druhá část vašeho příspěvku je poměrně komická, protože a) cokoliv bych řekl, je už z principu nedokazatelné b) jenže Hitler se k moci dostal a to nikoliv tak, že by jednoho každého Němce ke své podpoře donutil.

0/0
8.12.2010 11:33

GEORGE MICHAEL

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Máte pravdu - určitě to nebyly dva lidé... Byly to destíky milionů lidí. Jenže podle této logiky my jsme prachsprostej komunistickej národ a takhle by se dalo pokračovat dále...

0/0
8.12.2010 10:48

nibor

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Jediné jakžtakž svobodné volby, které komunjisté vyhráli, byly v roce 1946 - kdy (lživě) nehlásali totalitu. A ani tehdy nezískali nadpoloviční většinu

0/0
8.12.2010 10:50

GEORGE MICHAEL

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Čili dá se říct, že to byl dosti podobný scénář jako v Německu o 14 let dříve. Tenkrát byly taky svobodné volby a ani NSDAP nezískala nadpoloviční většinu. Proto říkám - vím, že to bude znít dosti provokativně, že  s Němci si nemáme co vyčítat.

0/0
8.12.2010 11:11

nibor

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Nikoliv, tehdy Hitler nějakou demokracii rozhodně nepropagoval. Ani žádnou okupaci za sebou Německo rovněž nemělo, krize byla i v jiných zemích, kde si ovšem lidi diktaturu kupodivu masově nevybrali.

0/0
8.12.2010 11:31

holkazdaleka5

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

jeden muz? 8-o

0/0
8.12.2010 10:13

cibich

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

Válku rozpoutal jeden muž v Německu a naši krizi rozpoutal tedy jeden muž na hradě.Kolektivní vina přece neexistuje.

0/0
8.12.2010 10:53

politicky nekorektní trolejbus

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

II WW nerozpouzpoutalo Německo, ale nacistická ideologie. Potažmo NSDAP a její vůdce, původem Rakušan, možná dokonce čech s židovskou krví (Podle některých historiků pocházela rodina Adolfa Hitlera z městečka Polná u Jihlavy, kde žila velmi silná židovská komunita).

Ne každý Němec byl nacista i mezi vysokými důstojníky SA ,SS a Wermachtu byli lidé, jenž s nacistickou ideologií vnitřně nesouhlasili ( ale nemohli si dovolit to přiznat, pokud chtěli přežít válku).

Několik atentátů na Fuhrera ( jakožto symbolu nacismu) vyšlo přímo z nejvyšších kruhů nacistické armády, tajné policie nebo kontrašpionáže. Pokud by se některý z nich povedl, vedla by Hitlerova smrt pravděpodobně k destabilizaci fašistické vlády a vyjednávání o příměří ( po bitvě o Stalingrad a otevření druhé fronty, již většina vysokých důstojníků věděla, že je válka prohraná,že Berlín padne a byly by ochotni hledat způsob, jak to ukončit).

0/0
8.12.2010 12:05

obambiodřekykunene II.

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

zajímala by mne ta jména důstojníků SS a SA, kteří vnitřně nesouhlasili ...díky za odpověď;-)

0/0
8.12.2010 12:20

politicky nekorektní trolejbus

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

přečtěte si pár pamětí z války. Oni to většinou nikdy nenapsali naplno, jejich postoj k nacismu vyplývá z kontextu jejich vzpomínek ( cvětšinou to psali ještě za války a nemohli vědět jak válka dopadne a jaká budoucnost je čeká, proto své názory nenapsali naplno)většinou se jednalo s staré německé důstojníky, pamatující první světovou a slávu německého císařství. Hodně jich tvrdilo, že II.WW jsou jatka v režii strojů, že poslední skutečná válka muž proti muži byla ta první světová. I dost kapitánů německé "zázračné zbraně" U-botů byly vesměs normální lidé, ne nacisti a jediné co chtěli bylo přežít plavbu a vrátit se domů k rodině ( hlavně po roce 43, kdy se z obávaných žraloků Atlantiku stala lovná zvěř lépe technologicky vybavených spojenců). Pravdou je, že o nacistických zvěrstvech v koncentračních táborech vědělo jen pár vyvolených rozhodně ne obyčejní vojáci a důstojníci

0/0
8.12.2010 13:28

sdasdgk

Re: Nepoklekl před Polskem, ale polskými Židy!

To jako Nemecko se provinilo pouze proti Polskym zidum? Vite kolik Polaku zahynulo ve Varsavskem povstani?

0/0
8.12.2010 10:44

trantor

Chtel bych byt mozna historikem :o)

a prit se, zda neco v historii bylo tak a nebo jinak. Zadny stres v praci a nervy v kyblu :-).

0/0
8.12.2010 9:37

Georgik-I

Re: Chtel bych byt mozna historikem :o)

a co Ti brání?

0/0
8.12.2010 9:43

trantor

Co mi brání?

Vůbec nic. Jen jsem si vybral špatnou školu a manželka mě bije. Říká, že být historikem není prestižní a reprezentativní povolání. Tak se raději oháním lopatou ;-D.

0/0
8.12.2010 9:46

Georgik-I

Re: Co mi brání?

Leckterý šikovný kopáč má vic, než nešikovný historik a navíc je na zdravém vzduchu;-D

0/0
8.12.2010 9:53

Dru Zeree

Re: Chtel bych byt mozna historikem :o)

Tvoje představa o práci historika ukazuje tvůj omezený přehledRv

0/0
8.12.2010 11:21

trantor

Hlavně že ty máš nadhled

Možná přehled nemám. Ale z hlediska stresovosti povolání bych historika moc vysoko neřadil. Co se stane, když se historik sekne? Přijde na něj exekutor, že svou prací způsobil jinému škodu v hodnotě 3,5 milionu a zrekvíruje mu barák? To snad ani ne. :-P

0/0
8.12.2010 11:58

al.mucha01

Re: Hlavně že ty máš nadhled

Některé režimy historiky s vlastním názorem pronásledovaly a hrozilo více než zabavení majetku. Takový Stalin se s historií nemazlil.

0/0
8.12.2010 12:46

Stanea

proc nepoklekne taky USA

pred Japonskem, Vietnamem, Irakem...........

0/0
8.12.2010 9:30

Rokba

Re: proc nepoklekne taky USA

dostuduj si historii...

0/0
8.12.2010 9:35

jrozec

Re: proc nepoklekne taky USA

Presně tak at se doučí historii, chybí mu tam třeba americké intervenci v latinské americe viz. http://www2.truman.edu/~marc/resources/interventions.html ...

0/0
8.12.2010 10:00

Georgik-I

Re: proc nepoklekne taky USA

ale kuš, Ty brebto...Rv

0/0
8.12.2010 9:46

vaclavj1

Re: proc nepoklekne taky USA

Pred Japonskem? to bych chapal v kontextu, ze by treba Polaci, Norove, Nizozemci, Srbove, Rekove nebo Britove klekali Nemeckem.

Pred Vietnamem? pred tim jiznim by meli za to, jak je nechali ve stychu, ale ten uz jaksi neni.

Pred Irakem? proc...

0/0
8.12.2010 10:26

Stanea

Re: proc nepoklekne taky USA

8-o tolik zabednenosti na jedne hromade. Zadny dalsi komentar.

0/0
8.12.2010 12:28

Isaac Rokosowski

Re: proc nepoklekne taky USA

Upozorňováním na svou zabedněnost toho moc nedokážete. Proč radši neuvedete argumenty? Podle Vás by měla USA pokleknou před Japonskem, tedy před agresorem. Máte v plánu pokleknout před Němci? Proč nemá pokleknou Japonsko před USA? K Vietnamu- US Army tam byla pozvána na žádost jižního Vietnamu- opět agresorem byl severní Vietnam, proč ten nemá pokleknout? K Iráku je zbytečné se vyjadřovat, očividně jste neopustil první stupeň Zš.

0/0
8.12.2010 14:43

politicky nekorektní trolejbus

Re: proc nepoklekne taky USA

protože nemá důvod. v případě Japonska se bylo vtaženo do války útokem na Pear Harbour a Japonsko byl ten, kdo vystřelil první. ( naštěstí bylo USA vtaženo do II WW, bez jejich vojenské intervence ( která dospěla k Vylodění v Normandii a otevření II fronty)jste dnes mohl mrznout někde na Sibiři a v Evropě by se mluvilo německy)

Do Vietnamu přišla U.S. Army na základě žádosti o vojenskou pomoc nekomunistické vlády Vietnamu při pokusu v bolševický převrat mohutně podporovaný Čínou, a SSSR

Operace pouštní štít byla (mezinárodní) odpovědí na napadení Kuvajtu se souhlasem okolních arabských zemí. Pouštní bouře pak byla už jenom důsledek, jejíž cílem bylo zničit jednu z největších armád světa, jenž byla hrozbou regionu. Mimochodem už tenkrát chtěli Američané svrhnout Sadáma, okolní arabské státy s tím ale nesouhlasili

0/0
8.12.2010 13:02





Najdete na iDNES.cz