Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

KOMENTÁŘ: Státní maturita je z pohledu rodičů pěkný průšvih

Ministr školství Josef Dobeš může tvrdit, že katastrofální výsledek studentů u generálky státních maturit ho sice překvapil, ale že není tak hrozný. Z pohledu rodiče středoškolského studenta je to jinak. Je to průšvih. Obrovský průšvih, pane ministře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Slambora

Protokoly z generálky maturit

V pátek 5.11.2010 mi přinesla dcera protokol o výsledcích maturitní generálky. Dle ministra Dobeše je naše školství nemocné, já jsem se doposud považoval za zdravého, ale dnes již zjišťuji, že jsem nemocen taky. Naprosto jsem ten protokol nepochopil.

Státní maturita je jedna velká slátanina, a je smutné, že nejsme schopni v naší "demokracii" zamezit takový drahým a evidentně ubohým projektům.

Další problém je, že i studium na určité škole je v dnešní době určitý druh obchodního vztahu. Alespoň já jsem musel podepsat smlouvu se školou o studiu pro dceru. O státní maturitě tam není ani slovo. Jak by se asi příznivcům státních maturit líbilo, kdyby v průběhu obchodního vztahu druhá strana změnila smlouvu jednostraně a v jejich neprospěch. Pokud státní maturity, tak by se na ně měli připravovat studenti od prvního ročníku.

0/0
6.11.2010 10:05

Mazura

Proč by měli mít maturitu

Když nejsou schopni maturitu udělat, tak ať ji prostě nemají. Jednoduché. Učňáky jsou volné.

0/0
2.11.2010 13:21

MILAN VOSTREL

státní maturity nanečisto

Vážený pane Vocelko,nechci se dlouze rozepisovat o tom, proč z velké části nesouhlasím s Vaším postojem v článku.Mám zato, že se chováte příliš ochranitelsky k dětem; "nezametejte" jim tolik životní cestičku, ať bojují! Mnohým by neškodila větší tvrdost k sobě - často chtějí dosáhnout lacino kýžené maturity; ostatně není se co divit, když to - v dospělé "verzi" - vidí kolem sebe; viz politika, korupce v zakázkách...

Dnes málokdo chce jít na řemeslo, ale všichni na SŠ prokazatelně "nemají" - i to možná zmíněná generálka měla ukázat.

Přečtěte si blog pana Šuly; myslím, že v jeho článku je hodně pravdy o stavu naší společnosti...:

Lubomír ŠulaStátní maturity jsou vysvědčením o společenském úpadku

0/0
2.11.2010 11:32

kikulin

Neteř taky rupla

jak z matiky, tak z češtiny i angličtiny. Příčina? Podle mého soudu 6 - 8 hodin denně strávených na Fakebooku.

0/0
2.11.2010 9:55

vozova.hradba

Komentátor bude asi potrefená husa, že?

Totální výbuch středoškoláků může mít, bohužel, ještě jinou příčinu, a to, že ti studenti na maturitu prostě nemají. Když jsem svého času skládal maturitu já, tak mě taky štvalo, že mám po celkem nelehkém studiu v ruce stejný cár papíru jako zámečník z integrované školy (nic proti řemeslům), ale na rozdíl od něj, si nemohu z fleku založit živnost a vydělávat těžký love.

Samozřejmě by se tím neměli vinit tito studenti, ale spíš jejich rodiče, že neměli dostatek soudnosti a nedali je raději vyučit než posílat na školu, kde maturita je za docházku.

0/0
2.11.2010 8:50

Juras

Když studenti vyhrožovali

Když studenti vyhrožovali, že budou test maturit sabotovat, říkalo se, že o výsledky nejde, že se bude testovat všechno okolo. Najednou se z výsledků, které dopadly nad očekávání dobře, dělá aféra. Co mě mrzí, že na tom výsledku uklouzl i Nečas, Který se v jiných případech vyjadřuje většinou rozumně.

0/0
2.11.2010 7:26

Sir-Filip

Zruště státní školství mimo základního

Zrušte státní školství po základním stupni, školy tak dostanou možnost odlišit se svoji kvalitou a trh práce pak sám určí, která víc naučí....takové problémy by nebyly, navíc by bylo více studentů technických oborů a učňů, kterých už je beztak málo....se státním školstvím budeme mít brzy tisíce profesorů filozofie, tisíce učitelů umění a historie apd.. apd.. apd... zrušte státní školství a vraťte lidem peníze z daní na tuto obrovskou díru!!!!! bude na tom mnohem lépe!!

0/0
1.11.2010 23:11

Krak

Re: Zruště státní školství mimo základního

Jak jsi proboha přišel na to, že by bylo víc studentů technických oborů? 8-o8-o8-o

0/0
2.11.2010 0:50

huh

Ti hajzlíci to sabotovali,

jak jsem psala už jindy. Nebrat ty výsledky vážně a neuhnout!

0/0
1.11.2010 22:33

singul

Vůbec se výsledkům nedivím

Učím na ZŠ a když vidím, že 90% našich žáků jde na maturitní obory a většina bez př. zkoušek, druhé pololetí jsou všichni vysmátí, motivace žádná a jediní, kteří mají občas problém, jsou ti, co jdou na nějakou výběrovou školu (a nakonec jsou třeba terčem posměchu těch trojkařů, co to mají v suchu), tak si myslím, že k tomu muselo dojít. Špatné nejsou ani tak školy, učitelé v  nich (i když i to je určitě problém), ale špatný je samotný systém, který je postaven na počtu  přijatých a držených žáků a ne na kvalitě výuky, kvalitě absolventů. Tento systém absolutně demotivuje i ty, kteří by v jiném systému byli špičkou. Široce pojaté velkorysé vzdělání pro všechny umlčuje  i dravce, kteří by v  úzkých i hlubokých zálivech vody jistě řečili a lenivé tvory proháněli. :-(

0/0
1.11.2010 19:50

Kurri22

Re: Vůbec se výsledkům nedivím

Je to přesně tak jak říkáte. Já to vidím z pohledu studenta, maturoval jsem před 2 lety a i přesto, že nás na SŠ brali jenom polovinu byla úroveň studentů velmi špatná. Teď  když berou všechny si to ani nedovedu představit.

0/0
1.11.2010 21:24

net.Xtreme počtvrté

Re: Vůbec se výsledkům nedivím

Vidíš, nás brali na osmiletý gympl asi pětinu a na čtyřeltý čtvrtinu a bylo to celkem v pohodě s naší úrovní, pár lidí bylo odejito, jeden se k maturitě nedostal a jeden ji neudělal. Přesto jsme neustále čtyřelté pomlouvali, protože byli o něco pozadu. Dnes na čtyřletý berou 90% uchazečů a na osmiletý asi 80%...škol je moc (nebo studentů málo) a výběrové školy pro "elitu" nevznikají, což je ohromná chyba protože těch pár procent nejtalentovanějších je bržděno zbytkem a nijak výrazně nevynikne v nějakém globálnějším měřítku.

0/0
1.11.2010 22:34

pepaviskoc

Při nástupu do práce jsou hlopý maturanti na nic

Na školách je třeba zavést mnohem tvrdší podmínky,dnešní maturanti u soukromých firem narazí na tvrdé podmínky.Nikoho nezajímá že něco neumí.

Končí maximálně jako tahači bedýnek.Jsou to potom vyhozené peníze z našich daní.

Mnohem větší šanci má vyučený z dodělanou maturitou,nebo přímo z maturitou vyučený.Kecy o stresování dětí velkými nároky nemá cenu brát v potaz.Když na školu nemám tak tam nelezu.

0/0
1.11.2010 19:47

mijala

já jsem pro státní maturitu

Já se vůbec nedivím,ta čtvrtina to prostě nezvládne i kdyby to byly testy pro předškoláky. Copak to nevidíte,jak se tady v Čechách dá studovat."To nevadí,že nám to nemyslí,zaplatíme a je to. "Vždyt je to jen o penězích a oni se nesnaží. Nemají proč se snažit.

Vždyt dříve prarodiče museli tvrdě se snažit..

0/0
1.11.2010 19:14

Lukers

Dalsi stvavy clanek

ze strany iDnes. To tam mate zamestnany redaktory na stredni skole? Statni maturita ma prinos a jako vse se musi odzouset a odladit. Nyni se nachazime v teto fazi. A to ze uroven strednich skol neni stejna jsem poznal na vlstni kuzi, kdy po prvnim rocniku na moji SPS odeslo 10 lidi. pokracovali na jine Stredni technicke skole a byli tam za hvezdy...A "papir" o slozeni maturitni zkousky mame stejny...Jak se to ma tedy rozlisit?

0/0
1.11.2010 18:34

Veřejný Vůl - VV

Elitz ničí národ....v rámci boje proti "komunismu"

Za tuto zoufalou situaci nesou zodpovědnost ti, kteří zničili vzdělávací systém, za jehož úroveň, kvalitu, dostupnost, kontrolu i financování dříve zodpovídal stát.  Ti, kteří rozbili dobře fungující systém jednotného školy a zavedli vzdělávací programy různé kvality, víceletá gymnázia, soukromé a církevní školství a domácí vzdělávání. Mimochodem nepřekvapuje mě, že právě soukromé školy mají výrazně horší výsledky než školy veřejné. A není to vina učitelů. Je to vina současného systému, který povýšil hodnotu peněz nade vše ostatní. O přístupu ke vzdělání tak stále častěji rozhoduje boj o žáka, ale i peněženka či sponzorování školy ze strany rodičů, namísto znalostí a vědomostí jednotlivce a potřeb společnosti.

0/0
1.11.2010 18:15

michache

Re: Elitz ničí národ....v rámci boje proti "komunismu"

Přesně tohle by měla státní maturita eliminovat. Pokud maturanti nezvládnou ani základní verzi státní maturitní zkoušky nastavenou jak pro 9. třídu základní školy, pak nemají právo maturitu vůbec dostat.

0/0
5.11.2010 18:43

Oerteplur

Lidé studují jen proto aby nemuseli pracovat rukama

v Česku je totiž manuální práce považována za podřadnou a kdo pracuje rukama je považován za póvl. Proto jsou v ČR neustálé dohady nad jakousi úrovní vzdělání, která je ovšem již teď mnohonásobně vyšší než třeba v Rusku či USA, kde studenti "univerzit" ani neví, kde nějaká ČR vlastně leží a pletou si ji s Čečnou.;-D

0/0
1.11.2010 18:00

vasekpasek

Re: Lidé studují jen proto aby nemuseli pracovat rukama

Nemějte iluze o tom, kolik studentu univerzit českých má ponětí o tom,

kam zařadit státy americké unie (většina je větší, než ČR), nemluvě

třeba o státech střední Ameriky...

0/0
1.11.2010 18:21

frantahorni

Státní maturity, budou někdy?

Tak státní maturita je průšvih i z pohledu státu, nacpalo se do ní už několik miliard a výsledek zatím žádný, jen zkrachovalé pány, nedopracované koncepty, neustálé změny, tady snad bude aspoň nějaký výsledek...

0/0
1.11.2010 17:37

kuk...vykuk

Nevím jak ostatní,

ale moje dcera tu maturitu udělala bez problémů, jenže se vždy najdou rodiče, kteří budou za své dětičky vždy plakat, že, hlavně ti prachatí.

0/0
1.11.2010 17:24

mijala

Re: Nevím jak ostatní,

Znám hodně případů.co to řeší takto..zaplatí..a té škole vůbec to  nevadí, vůbec jim třeba nevadí,že to dítě opravdu na to nemá.a že si tam chodí jen sednout..

Proč  se snažit ???raději budeme protestovat.

0/0
1.11.2010 19:18

Poslední slušný občan

za neúspěch u maturit si v první řadě mohou sami žáci

Cituji: "Zajímalo by mě, jak těm 20 procentům propadlíků a jejich rodičům citlivě vysvětlí, že oni, kteří za to vůbec nemohou, jsou jedinými potrestanými za binec v českém školství."

Dělá si snad autor článku legraci? Předtím, než se začne svádět vinu na školy, učitele, zastaralé osnovy, nebo naopak příliš moderní osnovy, atd. je potřeba si uvědomit, že to vše jsou jen druhotné věci. Prvním a hlavním důvodem neúspěchu jsou vini sami žáci, kteří se zkrátka na maturitu špatně připravili. Jak je vidět, spousta žáku maturitu naopak zvládla, to jsou ti, co přistupují ke vzdělání zodpovědně. Ten zbytek bude holt muset začít makat, pokud nechce skončit na úřadu práce se základním vzděláním.

Státní maturity tu měli být už dávno, aby oddělili pracovité od flákačů, bez nich se budou výsledky našich žáků, v porovnání s ostatními zeměmi, dále propadávat.

0/0
1.11.2010 16:59

Racky

Re: za neúspěch u maturit si v první řadě mohou sami žáci

Souhlas.Testy byly zde na idnesu ke stažení a matika (ani anglina) nebyla nijak hrozná.Ta lehká varianta matematiky je spíš pro první stupeň a ta těžší pro maturanty.Když jsem maturoval já (2003 v K.Varech, všeobecné gymnázium), tak bych neprošel matematickým seminářem, kdybych nedokázal tu těžší variantu vypočítat.Je to totiž naprostý základ pro navazující studium na technických VŠ. Kdo toto u maturity nezvládne, bude mít obrovské problémy v prváku na technické VŠ. Vždyť ta těžší varianta vychází jen z několika pouček a vzorečků.Pokud tedy většina studentů vybouchla, pak:

1) chodí na příliš jednoduchou školu

2) mají špatného kantora

3) kašlou na to a chtějí maturu zadáče

Nechci být zbytečně drsnej,ale to, že maturity dopadly katastrofálně je důsledkem něčeho. A to "něco" se musí odstranit. Ale né tím, že zjednodušíme maturity tam, kde jsou slabí žáci/učitelé. Ostatně proto tu státni maturity jsou - aby maturita byla jednotná a znamenala nějaký standard. Jinak je k ničemu.

0/0
1.11.2010 17:58

ročník 68

Re: za neúspěch u maturit si v první řadě mohou sami žáci

Naprosto přesně napsané R^

0/0
1.11.2010 19:06

singul

Re: za neúspěch u maturit si v první řadě mohou sami žáci

Nemám k tomu co dodat!! R^

0/0
1.11.2010 20:20

MARUK

Re: za neúspěch u maturit si v první řadě mohou sami žáci

Nesouhlas, Za neúspěch u maturit může především "systém" - nepodmiňující získání maturitního vysvědčení penzem požadovaných znalostí.

Student chodí do školy, aby ho "škola" naučila. - Po mnoha hodinách "sezení" na židli ve škole má "biologickou snahu" se proběhnout, např. jít "na tenis", na plovárnu, na výuku tance atd. atp., přičemž značné množství času mu zabere "randění", k němuž je biologicky v tom věku puzen, aniž by si uvědomoval a zhodnocoval ztrátu času a cenu toho času pro absenci úrovně jaho školských znalostí. - Toto platí pro 80% žáků, nad nimiž nedozírá bdělé oko matky či otce. Mladý "občan" přeceňuje své schopnosti a věří, že vše nezbytně potřebné dohoní - ale nedohoní!

"Maturita" je ovšem hrozba, stejně jako platná zákonnost. - Nicméně k ménu nesouhlasu - za biologické instinkty svého věku žáci nemohou - forma nucení je nezbytná!

0/0
2.11.2010 12:13

Cenda22

no jo no

nejlepší by bylo jim dát hned na začátku maturu, aniž by se něco museli učit, nehledě na tu otravu "chodit do školy". A byli by spokojení všichni - rodiče, že má tupej miláček tu maduridu, student že nikam nemusí, učitel, že ho nikdo neotravuje a politikovi možná stoupnou preference, Kdo se bude chtít něco naučit, tak si to potom dobrovolně odchodí. Co vy nato, drazí rodičové?

0/0
1.11.2010 16:30

Cenda22

Re: no jo no

ještě dodatek z jiného článku MF: "Podle Dobeše zkouška naznačila, že znalosti matematiky jsou u žáků na nízké úrovni. Potvrdilo to trend, který dokazují i mezinárodní srovnání, jichž se Česko účastní. Podle Dobeše je to alarmující i z toho důvodu, že lehčí verze matematiky je o trochu složitější než matematika 9. třídy základní školy"

0/0
1.11.2010 16:34

Kopakopa

Tak snad mnozí včetně autora článku již pochopili,

proč se tak dlouho státní maturity odkládaly, proč je nechtěli hlavně studenti, jejich učitelé, politici a spousta "odborníků" na školství...

0/0
1.11.2010 16:16

Poslední_Mohykán

Re: Tak snad mnozí včetně autora článku již pochopili,

No mně to tedy z průběhu testu a tohoto komentáře tedy moc jasné není.

0/0
1.11.2010 16:26

hafusak2

Re: Tak snad mnozí včetně autora článku již pochopili,

Ledaskomu ještě dětičky studovaly/studují na střední škole a inteligencí neoplývají, takže jakýkoliv odklad je vítán.

0/0
1.11.2010 20:00

Radka.seznam

K ničemu

Jen stresují děti. Zbytečně. Rv

0/0
1.11.2010 16:13

mijala

Re: K ničemu

A co prarodiče?? nepamatuji si,že bych byla stresována.Prostě jsem se musela připravit a néé se flákat.

Ale bylo to pěkné..ještě dens z toho mám docela slavnostní pocit Seděli jsme a poslouchali jak v rádiu hlásí témata písemné maturitní zkoušky.  Na WC byl jen určený čas,který se zapsal do protokolu..Ale ta limonáda a dobrá svačina na lavici,to bylo ..prostě posilovna:-)) a pak doam vítání..a napětí,jak to dopadne..

0/0
1.11.2010 19:25

Marold3

Zajímali se ti vyděšení rodiče, jak se jejich

ratolesti připravují do školy? Věřte, nevěřte, s malou násobilkou zápasí i čtvťáci před maturitou! (to nemám "z doslechu" ...) Rostou nám generace ignorantů, které bude o strach pustit k nějaké duševně náročnější práci (a fyzicky makat nebudou)

0/0
1.11.2010 16:11

20/40

Re: Zajímali se ti vyděšení rodiče, jak se jejich

A kdo za to muze? Generace ignorantu nebo generace jejich rodicu/ucitelu?

0/0
1.11.2010 16:25

hafusak2

Re: Zajímali se ti vyděšení rodiče, jak se jejich

Do oddělení ve firmě kde jsem šéfoval přišli absolventi soukromé SŠ a i na malou násobilku museli mít kalkulačku. Byl jsem tenkrát v šoku.

0/0
1.11.2010 20:09

Juras

Re: Zajímali se ti vyděšení rodiče, jak se jejich

Od jisté doby se nedivím ničemu. Když jsem před mnoha lety kupoval v trafice dvoje cigarety za dvacet a kočena začala klovat na kalkulačce, byl jsem v šoku. Dneska už se nedivím, je to normální stav většiny populace. Nechápu, jak můžou takoví lidé vůbec vegetovat, ale zjevně to jde. Jedna servírka v restauraci, kam chodím občas na oběd, pořád dokola počítá téměř stejnou sumu - menu a pivo. Vždycky jí to dá zabrat a tváří se nešťastně, ale nakonec to zvládne z hlavy R^Ale připadá mi, že upřednostňuje kolegy, kteří si dávají pouze menu. Přitom já jsem pro ni lepší zákazník :-)

0/0
2.11.2010 7:36

Kanálka

Jak jako?

Jak to autor myslí: "dvacet procent propadlíků, kteří za to nemohou"? To snad každý, kdo propadne, propadne pouze vinou školy? Nedělejme ze studentů chudáky, kteří dřou seč mohou, ale kvůli špatným učitelům nemají šanci uspět.

0/0
1.11.2010 15:32

Slůňátko

Nechápu

Minimálně ta základní úroveň matematiky mi připadala jako nepodařený vtip.

Spíše než maturitu připomínal test příjmačky na střední školu, možná ani to ne. 50% "propadlíků" má nejspíš příčinu v tom, že většina lidí na to prostě úplně kašlala. Například úkol číslo 5 (funkce f je dána předpisem y=2/x; doplňte hodnoty funkce pro x=1 a x=2; sestrojte graf funkce; pro kterou hodnotu x je hodnota funkce y=1/2) považuji za absolutní výsměch. Nebo co taková rovnice log 1000 + log x = 4?

A co teprve slovní úlohy? Kolik kroků ušetříte (zaokrouhlete na desítky), přejdete-li čtvercový pozemek úhlopříčně, místo abyste jej obcházeli po dvou stranách jeho obvodu celkem třemi sty kroky?

Jen za tyhle 3 příklady se dalo získat 15% bodů.  Vše je to učivo základní školy. A ty ostatní příklady nebyly těžší.

0/0
1.11.2010 15:29

Amoniak

Re: Nechápu

To si fakt myslíte že tohle zvládnou všechny osoby navštěvující poslední ročník před maturitou? Máte příliš optimistický pohled na budoucí maturanty. Ne, oni to nechápou a nezvládají, je to nad jejich schopnosti.

0/0
1.11.2010 15:55

procurator

Nepřekvapuje mě výsledek mat. zkoušek....

... kdybych ve čtvrťáku na gymplu dělal na podzim maturitu "nanečisto", tak bych určitě vyhořel taky. Přece jen je člověk na začátku učení, bez svatého týdne atd.

To jako si někdo myslí, že všichni, co vyhořeli teď při maturitách na zkoušku, musí vyhořet i na jaře???

0/0
1.11.2010 15:11

Poslední_Mohykán

Re: Nepřekvapuje mě výsledek mat. zkoušek....

Samozřejmě, že většina to udělá, a možná, že většina i s prstem v nose. Teď vůbec o  nic nešlo, a přesně tak se k tomu valná část aktérů postavila. Navíc stále tady nikdo vůbec nezmíňuje, K ČEMU ten test státních maturit sloužil. Sloužil totiž ne k ověření ztnalostí novopečených čtvrťáků, ale k otestování organizačně technických a logistických parametrů zkoušky. S vědomodstmi měl co do činění v podstatě jen okrajově. A přesně v tomto duchu k tomu přistoupili študáci i kantoři.

0/0
1.11.2010 15:22

procurator

Re: Nepřekvapuje mě výsledek mat. zkoušek....

Mě to spíš přijde jako účelově vyvolaná hysterie. Přece jen jsou školy, které -zjednodušeně řečeno - nejsou od toho, aby něco naučily, ale aby je člověk udělal. A tady budou mít studenti největší problém.

Maturoval jsem v roce 2000 na těžkém gymplu, kde nebylo nic zadarmo. Když jsem se pak hlásil na vysokou, tvořila byla 1/3 bodů tzv. "vstup" - tedy průměr ze střední školy. Kde je pak objektivita oprotivá těm, kteří si matruritu "zaplatí" na nějaké pseudoškole?

Jsem rozhodně pro jednotná pravidla maturit. Ať se ukáže, kdo na to má, a kdo ne.

0/0
1.11.2010 17:52

Charliealpha

Rodiče se bouří!

Jelikož jejich milované děti nedostanou maturitu zadarmo. Oddělte konečně zrno od plev. Maturita nemá být automatickým vyvrcholením střední školy pro všechny. Má to být důkaz toho, že člověk něco umí a neproseděl celé 4 roky v hospodě.

0/0
1.11.2010 15:04

avlyslakecod

Re: Rodiče se bouří!

mělo se dělit už po základce, na konci studia je pozdě

0/0
1.11.2010 15:06

Charliealpha

Re: Rodiče se bouří!

Po základce se ale přece dělí. Každý má možnost zvolit si střední školu podle svých schopností. A nezapomínejte na přijímací zkoušky na střední školy.

0/0
1.11.2010 15:09

Poslední_Mohykán

Re: Rodiče se bouří!

Ty dnes skoro častěji nejsou, než jsou. Spousta škol, a to i gymnázií, přijímá na základě studijního průměru za tři předcházející pololetí. Přijímací zkoušky se tak nekonají.

0/0
1.11.2010 15:10

avlyslakecod

Re: Rodiče se bouří!

přijímačky se dnes nedělají, berou každého a kdo umí ve 14 letech posoudit své schopnosti?

0/0
1.11.2010 15:13

Poslední_Mohykán

Maturita je nutná. Už jen kvůli maturitnímu večírku.

Takže už jen z tohoto důvodu se většina lidí připraví včas a aspoň dobře.:-)

0/0
1.11.2010 14:57





Najdete na iDNES.cz