Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Tygři se vrátili domů. Porazili nejlepší letky v NATO

Platí za elitu vojenského letectva doma a od nynějška i mezi spojenci. Čeští stíhači s gripeny na prestižním mezinárodním cvičení v Nizozemsku porazili své kolegy a stali se absolutně nejlepší tygří letkou NATO.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kars

Gratuluji

(Alespoň dodatečně)

0/0
25.10.2010 17:21

vodnicivcechach

jsou dobri kluci

R^ ;-) v cr by se patrne tolik nevylitali, nemeli by tolik letovych hodin, ze?

0/0
19.10.2010 17:07

The last boy scout verze 1.5

Hosici si zaletali a vyhrali..

Nicmene v zadne ostre akci nikdy nebyli, takze nejake letani nazdarbuh nekde v Evrope neni znamka umeni. Az budou mit piloti CR za sebou par misi v bojovych operacich a valkach, budu verit, ze jsou dobri..

0/0
19.10.2010 15:40

vodnicivcechach

Re: Hosici si zaletali a vyhrali..

jak si ty predtavujes "ostre akce" u pilotu stihacek?

0/0
19.10.2010 17:08

Petr Tenzor

Gratulace,

snad po tomhle nasi politici pochopi, ze jsou veci, na kterych se setrit nesmi.

0/0
19.10.2010 15:35

Rataslaw

borci

gratulacie ! R^R^

0/0
16.10.2010 21:48

Klement z Prahy

nasi jsou urcite nejlepsi, kdyz jim dojde munice, tak

Nepritele dokazou bombardovat pridavnyma nadrzema....:-P

0/0
16.10.2010 17:46

tzn

Letectvo je jedina slozka

v armade, ktera na sebe kladne upozornila. Zapamatujme si to.

0/0
16.10.2010 11:37

vodnicivcechach

Re: Letectvo je jedina slozka

pak jsou jeste tri,ktere ma cesko spickove,a to mnohem dele!! ;-)nicmene ceskym pilotum to preji, neni nad praxi;-) R^

0/0
19.10.2010 17:09

navsteva drti socialistu

Smutne je za dva roky vyrazi

 na tiger meet zrejme na kolech ala Tmavomodry svet. Grippen bude vracen a na nove stroje nemam, neb v dobe rustu a prosperity cSSd misto nakupu stroju na dalsich 25 let podepsala jen pochybny predrazeny pronajem.

0/0
16.10.2010 10:17

ježo

Re: Smutne je za dva roky vyrazi

No taky jsem zvědavej jak to bude osvícená vláda řešit.Ovšem při pohledu na to,kdo je ministrem obrany se bojím nejhoršího.

0/0
16.10.2010 11:57

navsteva drti socialistu

Re: Smutne je za dva roky vyrazi

No stihaci letectvo nebude.

0/0
16.10.2010 12:39

ježo

Re: Smutne je za dva roky vyrazi

A letadla v nouzi,případně zabloudivší budeme řešit jak?

0/0
16.10.2010 13:10

hives

Re: Smutne je za dva roky vyrazi

Budem volat sousedy a až je to jednou přestane bavit, dají nám sem "jednu letku" nastálo;-D

0/0
16.10.2010 21:28

jachym2

Jo, někdy jen toto platí na komunisty...

0/0
15.10.2010 23:58

pjb1

Zdravím.

Gratulace. Dobří jste byli, dobří jste a dobří budete.[>-]R^

0/0
15.10.2010 19:08

hives

Re: Zdravím.

Jestli to není myšleno ironicky, tak se také připojuju ke gratulaci. Zase jedna výjimečná chvíle, kdy můžu být na někoho z našeho národa hrdýR^ Jen houšť:-)

0/0
16.10.2010 21:39

festr2

Gratulace

ceskym pilotum! Vzdycky jsem chtel litat ve stihacce :)

0/0
15.10.2010 17:42

Vedoucí kolotočář

Re: Gratulace

Tak se ozen a za par let budes mit doma takovou stihacku, ze ani na pivko do hospy si nezaletis... :-)

0/0
15.10.2010 19:56

opeth

Fajtl

nekteri nize pisi o panu Fajtlovi, je to i pro me hdrina z detskych let. Avsak kdyz se rekne stihaci eso, tim pro mne Fajtl neni. Vzpomenu si v prvni rade na Josefa Frantiska, 17 sestrelu, a potom nocniho stihace Kuttelwaschera. 18 killu. Oba to byli individualiste, letali sami. Avsak o to vetsi meli talent a nadani. Oproti tomu, Fajtl ma snad jed jeden potvrzeny sestrel (a mozna tri spoluucasti) a sam byl dvakrat sestrelen. Nechci snizovat jeho velitelske schopnosti, v tom byl jiste vynikajici a to byl asi jeho nejvetsi prispevek do valecneho usili, ale jako letecke eso, ktere by se mohlo rovnat ostatnim nejvetsim esum, to ani nahodou.

0/0
15.10.2010 17:37

opeth

Re: Fajtl

a kdyz se rekne takove jmeno Erich Hartmann 352 sestrelu. To zni jako z uplne jine doby, z uplne jine valky, skoro jako z uplne jine "pocitacove hry". Neskutecne letecke umeni

0/0
15.10.2010 17:41

Urychlovač fádních programů

Re: Fajtl

Souhlas. Stíhací Esa byla na všech frontách a ve všech armádách. Ten Váš sice létal na druhé straně, za což mu však nelze upřít jeho geniální schopnosti (a možná i hodně štěstí). Je zajímavé, že i z protistrany byli tito piloti uznáváni a měli respekt.  Je to trošku mimo článek, ale v ponorkovém loďstvu III. říše byl největším esem (které asi -doufám- v budoucnu již nebude překonané) Otto Kratschmer. Když jej angláni zadrželi, tak očekávali zuřivého přesvědčeného nacistu a zjistili, že se jedná o špičkového pragmatického odborníka, hovořícího několika jazyky, kterého adolfova ideologie nijak neohromila. Byl to prostě profík, což dokázal svými činy.  

0/0
15.10.2010 19:31

opeth

Re: Fajtl

to nemecke eso litalo na vychodni fronte, kdekdo by jeho vykon kvuli tomu snizoval. Nevim proc jsem si ze vsech tech knizek zapamatoval spise ta nemecka jmena, snad proto ze ten pocet jejich vitezstvi je naprosto devastujici a ohromujici. Nepamatuju si jedine jmeno anglickeho pilota. A jen par tech ceskych.

0/0
15.10.2010 20:23

-joe--

Re: Fajtl

Hartmannova  vítězství, stejně jako dalších německých pilotů, je potřeba brát v kotextu. Samozřejmě, že je to o pilotním umění, taktice, letadlech.... ale především jejich bojovém nasazení - o počtu odlétaných misí, počtu cílů, počtu soubojů, tedy příležitostí k získání sestřelu.

Piloti Luftwaffe lítali od nástupu do akce až po úplný vyčerpání, zranění, nebo smrt.

U spojenců byl systém turnusů, střídání, odpočinku, přemístění k nebojovým útvarům...

Podobně to bylo i s příležitostma k získání sestřelu. Hlavně koncem války už nebylo skoro po čem ve vzduchu střílet.

Joe, Czech Spitfire Club, www.czechspitfireclub.cz

0/0
15.10.2010 22:35

opeth

Re: Fajtl

k tomu bych snad jen doplnil ze naopak pokud nemec dosahl sta sestrelu, jako treba Galland, dostal od Hitlera zakaz letat. A tak na tom byli vsichni ostani, kteri byli prilis velci hrdinove, na to aby padli. Barkhorn 301 sestrelu, lezel asi rok v nemocnici, cili mu uniklo klidne sto zasahu. V dobe kdy jich mel asi 250, mel Hartmann pouze 200, cili mel velky naskok a myslim ze by tech 400 klidne dal, kdyby byl zdrav. To znamena, ano je to potreba vnimat v kontextu, ale i v opacnem

0/0
15.10.2010 23:31

-joe--

Re: Fajtl

Ohledně těch stíhacích es by bylo dobrý si trochu doplnit znalosti.... co třeba ještě Vašátko, Peřina, Smik,...?

Např. seznam a rodiště čs stíhacích es máme na webu tady: www.czechspitfireclub.cz/?sekce1=cs_letci&sekce2=stihaci_esa [>-]

František Fajtl měl jeden jistý sestřel a tři ve spoluúčasti - viz např. http://aces.safarikovi.org/biography/cz/cz/fajtl.html

Esa RAF jsou třeba tady: http://forum.valka.cz/viewtopic.php/title/Stihaci-esa-RAF-2-svetove-valky/t/64202

Upozornil bych hlavně na Douglase Badera, to byl opravdu fenomén. R^

0/0
15.10.2010 22:49

opeth

Re: Fajtl

ano ja znam i ty ostatni, treba jeste Sroma z vychodni fronty. Perina je taky legenda, ale ten asi 6 ze svych sedmi sestrelu dosahl jeste ve francii. potom v anglii dal uz jen asi ten jeden. Cili z boju na britskych ostrovech pro me zustavaji nadale jen dve jmena, Frantisek a Kuttelwascher

0/0
15.10.2010 23:27

hives

Re: Fajtl

Jak píše Joe, kromě toho, že němci lítali do roztrhání těla, bylo jejich "výhodou" pro dosažení velkého počtu sestřelů také to, že sloužili na východní frontě. Nechci tím říct, že by nebyl třeba Hartmann a spol. dobrej, ale přecijen ruské letectvo té doby bylo celkem zastaralé, takže ve vzduchu to byl trochu boj Davida s Golijášem. Pak se těžko sestřely a umění spojenců a němců porovnávají.

0/0
16.10.2010 21:33

Rataslaw

Re: Fajtl

V dobe ked sa Hartmann dostal na vychodnu frontu (oktober 1942) uz sovietske letectvo urcite nebolo "celkom zastarale"...

0/0
16.10.2010 21:47

hives

Re: Fajtl

Bylo nebylo, v seznamu jeho sestřelů nejvíc figurují dost rozporuplné stroje LaGG a P-39. Se Spitfiry nebo později Mustangy bych je zrovna nesrovnával. Znova ale opakuju, že ho tím nechci schazovat, bez diskuze byl eso, jen chci trochu vyjasnit ty velké diference mezi spojeneckými esy a jím...

0/0
16.10.2010 22:48

Rataslaw

Re: Fajtl

Ale P-39 je americky stroj, na zapade nie moc oblubeny, ale bol velmi uspesny prave v typoch bojov ktore prebiehali v Rusku, tj v nizsich a strednych vyskach, Rusi s nim dokazali divy...a ani Lagg-3 nebol prave zastaraly stroj. Podla mojho nazoru za vysokymi uspechmi nemeckych pilotov na vychode a aj na zapade je prave to ze nemecki piloti nelietali na turnusy, bojovali obvykle az kym nepadli, resp neboli zraneni alebo zajati....ziskali sice ovela viac zostrelov, ale nemali prilis cas na odpocinok niekde v zazemi u vycvikovych jednotiek. A prave toto sa im neskor aj vypomstilo, kym nemecki experti zo zaciatku vojny nemali uz k jej koncu kvalitnych nahradnikov, u spojencov mohli veterani medzi turnusmi odovzdavat svoje skusenosti dalej, tj mali viac lepsie pripravenych novych pilotov.

0/0
17.10.2010 15:38

DuckEgg

Když čtu tyhle diskuse..

...respektive příspěvky některých inteligentům, tak si říkám, že tenhle národ si žádnou samostatnost nezaslouží... 

0/0
15.10.2010 16:29

vidocqcz

Re: Když čtu tyhle diskuse..

Mno, tady v diskuzích je to stejně většinou banda frustrátů :-) Asi jako všude jinde ...

0/0
15.10.2010 16:56

KTS-STB RAJON

Zbrojaři zase mediálně zbrojí...

a oblbují mladé co svedou akorát na silvestra střílet rachejtle ;-D;-D;-D

0/0
15.10.2010 16:25

Urychlovač fádních programů

Gratuluji

Gratuluji, krásný úspěch a děkuji za nás všechny; těchto pár pilotů prezentuje naši vlast ve světě víc, než hejno politiků-bohužel. Naše pilotní škola byla velice dobrá ve stíhačkách i za komančů na migách. Jistě proti našim pilotům nestála žádná béčka a o to je úspěch cennější. Může někdo odborně zdatnější víc, než jsem já, posoudit, zda ručičku vah mohly posunout blíž k vítězství letouny Grippen? Prý to  jsou skutečně skvělá letadla. Pokud se někdo uvolí, tak za slušnou odpověď děkuji. Mrzí mě, když někteří diskutující tento úspěch znevažují, jako by snad ani nebyli Češi a neměli radost z našeho velkého úspěchu. Vždyť na ten úspěch dáváme každý nemalé finanční prostředy z našich daní a kdyby to šlo, tak na naše letectvo dám i víc, už proto, že se někdy může hodit naostro.[>-]

0/0
15.10.2010 16:16

Cizurator

Re: Gratuluji

Přidávám se ke gratulaci našim skvělým pilotům. Jste pýchou národa, díky!

Ke Gripenům - ano, prý to jsou skutečně skvělá letadla. Mají relativně nízké náklady na údržbu, přitom vysokou bojovou hodnotu a velmi vysokou flexibilnost provozu (za letiště mu plně poslouží klidně i kdejaká silnice). Mají skvělou avioniku, výkonný a spolehlivý motor a možnost tankování za letu. Možná, že číselně zapadají spíše do průměru dnešních supermoderních bojových strojů, ale se skvělým pilotem jsou schopny porazit jakéhokoli nepřítele.

0/0
15.10.2010 17:31

Urychlovač fádních programů

Re: Gratuluji

Děkuji, jsem sice technik strojař, ale ze zcela jiného oboru. Najít dnes optimální stihačku asi nelze, každá má své specifikum, čímž je jedinečná. Nedávno jsem viděl na videu nějaký ruský stroj, který se za letu "skoro na místě" dokázal otočit o 180 st. Každý umí něco jiného, ale všichni konstruktéři jsou frajeři ve svém oboru. A když se k tomu přidá umění (a hlavně dřina) našich pilotů, tak můžeme jeno blahopřát. Pěkný večer.

0/0
15.10.2010 19:13

baks

Boží...

Hoši, obrovská gratulace! Jsem hrdý na "vrtulníky" a jsem hrdý na Vás! A ty očiska tygra na letadlech... Ty nemají chybu!R^

0/0
15.10.2010 15:59

hives

Re: Boží...

Nejen očiska. Ten šavlozubý tygr na směrovce je taky boží a hlavně se jen tak nevidí.

0/0
16.10.2010 21:37

phi

tady je zas kyselých ksichtíků

osobně mi to příjde jako úspěch, vzhledem k dlouhodobému podfinancování armády a celkovému marastu, který tam vládne...

0/0
15.10.2010 15:29

Svoboda je otroctví

Kdo dělal ten airbrush?

Ty očiska bych potřeboval namalovat na mojeho Pežota 206 DeLuxe. Na kapotu, dopředu. Bych pak měl fest vytuněnou kcháru, voe.

0/0
15.10.2010 14:44

pipi02

Blahopřeji

Z kolika letek se skládá naše stíhací letectvo?

0/0
15.10.2010 14:41

DuckEgg

Re: Blahopřeji

Žádné stíhací letectvo neexistuje. Už nikde na světě... Takže odpověď: z žádné. 

0/0
15.10.2010 16:15

cejkis2

Re: Blahopřeji

Velký omyl. Naše 211.letka díky malému počtu letadel a lidí je čistě stíhací letkou neboť na výcvik pozemních útoků nemají čas. Na jednu stranu špatně na druhou stanu se cvičí jen pro jeden účel a jsou v něm nejlepší.

0/0
15.10.2010 21:37

ježo

Re: Blahopřeji

Dovolil bych si nesouhlasit.Bydlím hned u VVP Brdy a Gripeny jsou tu čas od času vidět,při útocích na pozemní cíle.Navíc mám pocit,že pilot 1.třídy musí mít výcvik i proti pozemním cílům.

0/0
16.10.2010 11:49

cejkis2

Re: Blahopřeji

Naše letectvo se skládá z následujících

Čáslav 21.základna

211.taktická letka (u nás jsou všechny taktické :-)) čistě stíhací na JAS39

212. na L-159

A to je naše celé letectvo. V Náměšti jsou vrtulníky a výcviková letka na L39

0/0
15.10.2010 21:44

Mulaj

a co další letky ?

Má ČR i Pandí letku ?

0/0
15.10.2010 14:14

baks

Re: a co další letky ?

R^ Vtipné ;-D Ale jsou šikovní, to se musí nechat.

0/0
15.10.2010 16:00

DuckEgg

Re: a co další letky ?

Ne, ale Chorvati mají, nebo měli Panda Elite Brigade. Pěkní hrdlořezové... Rv

0/0
15.10.2010 16:15

1000101110110001

A já blbec si myslel...

...že u vojenských pilotů je důležité umět sestřelovat komouše, nikoli létat ve vzdušném cirkuse.

0/0
15.10.2010 14:08





Najdete na iDNES.cz