Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zkuste si státní maturitu z českého jazyka na iDNES.cz

Studenti čtvrtých ročníků dostali šanci zkusit si státní maturitu nanečisto. Na ostro je zkouška dospělosti v nové podobě čeká na jaře 2011. Ten samý test z českého jazyka, který studenti vyplňovali, si máte možnost vyzkoušet i vy na iDNES.cz.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jayvee

Fuj

Nejlepší je jak se to tady hemží laureáty cen za český jazyk. Ono je opravdu jednodušší kritizovat, než tvořit. Test je naprosto přiměřený a univerzálně kvalitně otestuje jazykovou znalost širokého spektra studentů. Chtěl bych vidět výsledky alespoň 50 procent z vás, a váš měsíční plat ;-D Myslim že by to bylo odhalení Lojzů "géniů" Koloběžků ;-D;-D;-D Typické pro zakomplexovaný a patetické čechy.

0/0
21.10.2010 21:22

The last boy scout verze 1.3

Ty maturitni otazky mi pripominaji

online testy z anglictiny. Mysleno stylem. Nicmene v te anglictine jsou obvykle texty z historie, nebo jine zajimavosti a nesmyslne zvasty o "papirove hnedi"..RvRv

Cestinu jsem nenavidel celou skolu, stejne jako dalsich x lidi co znam. Opet kuriozita ve svete, jinde totiz vlastni jazyk meli jako nejlepsi predmet..Rv

0/0
13.10.2010 12:40

Juric

Co to?

iDNES.cz dostalo "povolenku" ? :D

Co vím, tak na každé spodní straně testového sešitu bylo docela zřetelným písmem napsáno: Informace veřejně nepřístupná....následoval zákon...nebýt státních maturit, nemysleli by si páni policisté, že jsem si dopoledne ukradl auto sám, poslech a čtení z ANJ až na 13:00..objevila se administrativní chyba, přišlo o jeden testový sešit méně (zadavatelka je rozbalovala před náma), takže spolužák šel domů :D

63 otázek z ANJ, z CJL jich je méně...ANJ jednoznačně nejtežší na přemýšlení (a tím nemám na mysli překládání textu)!!

0/0
13.10.2010 9:34

alderamin

dotaz

Ještě mi, hloupé holce, vysvětlete, z čeho že to vlastně budou maturovat studenti z odborných škol? Nebo tenhle paskvil má splňovat i požadavky odborné pofilace?

0/0
13.10.2010 9:33

felia

Re: dotaz

Je to blbé, ale sama se neoznačujete příliš lichotivě. Z čeho budou maturovat nalezne každý, i podprůměrně vzdělaný občan, na internetu. Pro začátek zkuste www.novamaturita, potom můžete například na stránkách mšmt. Je to tam napsané česky

0/0
13.10.2010 12:16

alderamin

Re: dotaz

Sama se můžu označovat, jak chci.

Jen si nedokážu představit, jak taková maturita bude vypadat třeba na mé škole, kde se maturovalo víceméně z odborných předmětů a nepovinné byly omezeny (takže se třeba nemohlo maturovat z chemie, fyziky). Portál mšmt nemám ráda, protože jsem s ním byla nucena pracovat a člověk se tam nikdy nedozví to, co opravdu potřebuje... a nebojte, ačkoli se ozančuji jako "blbá holka", maturitu už mám za sebou, i s vyznamenáním ;-D

0/0
13.10.2010 14:30

alderamin

jo aha

Tak tohle je ta maturita, kterou nebude 20% studentů schopno udělat? ;-D

0/0
13.10.2010 9:22

Survivor

řešení

Je tu někde řešení těch didaktických testů? ?

0/0
13.10.2010 8:26

pájkaJ

Gympl

Maturanti u nás na gymplu jsou těžce v pohodě. Místo biflování 4 předmětů teď mají jen 2 (protože státní matura je na úrovni 9. třídy zš, a kdo by si dával vyšší level, když nemusí?)...

0/0
12.10.2010 21:50

Yvaine

Maturita pro deváťáky

Základní úroveň didaktického testu z češtiny bych dávala daváťákum jako kritérium pro ukončení povinné školní. Nezlobte se, ale ptát se maturanta, co je český ekvivalent pro "respektovat", mi přijde jako urážka inteligence člověka na prahu dospělosti. Vyšší úroveň, je o fous lepší a témata pro slohovou práci jsou na této úrovni docela lahůdka ;-D

0/0
12.10.2010 20:55

golfer.iris

Re: Maturita pro deváťáky

Musím souhlasit. Jsem teprve v prvním ročníku čtyřletého gymnázia se zaměřením na jazyky, předtím jsem čtyři roky studovala na osmiletém všeobecném gymnáziu, ovšem když jsem si pročítala didaktický test nižší úrovně, zjistila jsem, že už teď bych na tom nebyla tak špatně. Netroufám si říct, že by všechny mé odpovědi na otázky byly zcela korektní. To určitě ne. Ještě se mám asi dost co učit, ale už teď jsem s jistotou odpovídala na většinu otázek, bez jakékoli přípravy. Ty témata na písemnou práci jsou docela směšná, vážně jak pro deváťáky. Vyšší úroveň je na to o chlup lépe, ten se aspoň trochu blíží znalostem, které by, dle mého názoru, měl mít člověk s maturitou. Aneb...nepodceňujte studenty.

0/0
12.10.2010 22:16

Tom841

Hranice úspěchu

No mě  by docela zajímala jedna věc na kterou do dnes nikdo  neodpověděl .  Kde bude hranice kde žák úspěl alespoň řekněme za 4 a kdy už neuspěl . Cermat se do dnes nenamáhal  takovou informaci uveřejnit , asi to bude super tajné :-)

0/0
12.10.2010 16:34

aza_

Re: Hranice úspěchu

tak např. pro úspěšné zvládnutí písemné práce musíš mít alespoň 5 bodů..... atd. to, že to nepíšou na iDnesu, ještě nic neznamená

0/0
12.10.2010 19:18

Tom841

Re: Hranice úspěchu

Nejde o idnes , ale jde o to že to není nikde  ani na cermatu na webu napsané, a docela by mě i zajímalo jaká je hranice úspěchu i didaktického testu . Mělo by to být tak že než se přihláši ke zkoušce bude známa stupnice hodnocení , ale asi bohužel:-)  nám řekli učitelé něco jen o 20% ale to mě přišlo že bylo nějak fakt málo.

0/0
12.10.2010 19:42

felia

Re: Hranice úspěchu

Myslím, že to bude dáno počtem bodů, ale chcete informaci, která bude vhodná zodpovězena včas, předpokládám, že s dvouměsíčním předstihem, to je někdy v březnu příštího roku. Teď nad tím nemudrujte

0/0
13.10.2010 12:19

peter9

A co cestina redaktoru

na iDnes???

Stale pouzivaji slova typu RANVEJ a pod.

Zakladku maji snad nekde s Ukrajiny, kdyz jim na cestine tak malo zalezi

8-o

0/0
12.10.2010 12:53

formess

Re: A co cestina redaktoru

Jen mala pripominka,kdyz resis cestinu ostatnich.

Pise se Z Ukrajiny (2.pad).:-P

0/0
12.10.2010 12:58

1000101110110010

Re: A co cestina redaktoru

;-DR^

0/0
12.10.2010 22:12

The last boy scout verze 1.3

Re: A co cestina redaktoru

;-D;-DR^

0/0
13.10.2010 12:20

felia

Re: A co cestina redaktoru

Co máte proti ranveji?? To je česky. Moc tu češtinu neovládáte

0/0
13.10.2010 12:20

Fonon

Re: A co cestina redaktoru

R^

0/0
13.10.2010 13:07

dedamraz

zidle

tema navod na sestaveni zidle se mi libi....pracovne musim docela casto neco nekomu vysvetlovat (a to jeste o nejake abstraktni cinnosti), tak vim, ze to neni uplne jednoduchy, napsat navod tak, aby ho osoba ktere je urcen dobre pochopila, zejmena v okamziku, kdy netusite, jake treba vzdelani, profesi atd ta osoba mit bude...

0/0
12.10.2010 12:33

Fai Rodis

Re: zidle

Piktogramy to vyresi :-)

0/0
12.10.2010 12:39

CasVyprsel

Re: zidle

;-D

0/0
12.10.2010 12:44

Fai Rodis

Re: zidle

No co by - jako pecliva ctenarka Huxleyova The Brave New World vidim kam to speje. Blesk jsou treba takove "Delta zpravy" s kratkymi slovy a hodne obrazky... a epsiloni nemeli noviny zadne, protoze na cteni byli prilis blbi.

0/0
12.10.2010 12:54

Von der Pahlen

Re: zidle

Aby to bylo složitější, tak bych tam dopsal, že uživatel je z SSA (čti spojené staty americké)

0/0
12.10.2010 13:36

xs123

Příběh z přijímaček na VŠ

K nám na techniku se tedy bere všechno - na úvod. Nicméně byl tady hoch, který měl maturitu 1,2,2 a 4 - z češtiny. Říkám mu: to vás z té češtiny pěkně osolili, jinak máte známky docela hezké, ale ta čeština? A jemu tak zle zablýsklo v očích a odpověděl: Poněvadž mě nezajímá, kdo to byl Fuldžum, co napsal a o čem to bylo. A to prostě byla pravda - nevím, k čemu je klukovi na technice znalost Fuldžuma. Ale maturitní průměr mu to stáhlo ošklivě, a to je jedno z kritérií na skoro všechny VŠ. Bylo mi ho  líto, naštěstí k nám se dostal i se čtyřkou z češtiny.

0/0
12.10.2010 11:48

zoufalydalmatin

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Words I Wish I Wrote

0/0
12.10.2010 11:54

CasVyprsel

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

R^

0/0
12.10.2010 11:56

dino_na_idnes

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Mě na gymplu taky nezajíjmalo, kdo byl Fulghum, ovšem od toho byl svaťák, angličtinu, matematiku a informatiku jsem uměl prostě proto, že jsem na ně měl buňky, takže jsem týden šprtal seznamy autorů a děl tříděné dle období. Nešlo o to, zda mě to baví, šlo o to, že maturita prokázala, že jsem v případě potřeby schopen nasát větší množství informací.

I na té VŠ jsou přece předměty (minimálně v prvních ročnících, kdy ještě nedochází ke specializaci), které člověka nebaví a prostě se je nějak naučí (a není pravda, že jde primárně o chápání souvislostí, trojka se dá získat i za to, že se člověk naučí seznam definicí, vět a technik pro počítání příkladů plus klidně nazpaměť pár důkazů základních vět bez hlubšího chápání, proč je důkaz veden právě takto), aby je po zkoušce zase vypustil, zvládnutá maturita z češtiny je pak poměrně dobrým indikátorem, že i tyto předměty student zvládne.

0/0
12.10.2010 12:01

xs123

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Bohužel to biflování nahrazuje myšlení. Studenti se dneska nazpaměť biflují i úpravy rovnic v jednoduchých odvozovačkách. Potom se spletou, poněvdž je to zvěrstvo, si to pamatovat přesně, a jsou totálně v koncích.

0/0
12.10.2010 12:12

MOF

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Biflování nahrazuje myšlení jen tam, kde myšlení není. Člověk, který si to nedokáže odvodit (protože na to nemá), se to nabifluje. Lidé, kteří myslí, se to nebiflujou ;-)

0/0
12.10.2010 12:20

mamina2

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Jak co, třeba anatomii na medicíně, slovíčka v jazyku  nebo zákony na právech si neodvodíte. Ty se musíte naučit:-P

0/0
13.10.2010 9:09

dino_na_idnes

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Ovšem to není problém dneška, slabší studenti se úpravy rovnic biflovali vždy, trend je naopak od biflování ustupovat...

Vzhledem k rozložení schopností ve společnosti se ale nabízejí jen dvě možnosti - jednou je přiznat si, že jistá netriviální úroveň logického myšlení je v silách jen omezeného počtu jedinců (což lze zobecnit na tezi, že počet středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných jedinců by měl být v souladu se statistikou rozložení schopností ve společnosti).

Druhou možností, která je v současné době tlačena (kým vlastně?), je stanovit kvóty a snižovat nároky tak dlouho, dokud nebudou naplněny.

0/0
12.10.2010 12:22

Fai Rodis

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

To je takova soudoba fikce - cetla jsem kdesi, ze tato "znalostni spolecnost", kterou v Evrope budujeme, ma podle planu miti 40% vysokoskolaku.

No tak je bude mit.

0/0
12.10.2010 13:00

dino_na_idnes

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Soudobá fikce? Ale kdo na tom má zájem? Kdo přišel s myšlenkou, že je třeba mít právě 40% vysokoškoláků? A kdo tu myšlenku udržuje životaschopnou? Chápu, že pro firmy typu SCIO je to naprosto fantastický byznys... Ale je jejich lobby tím hnacím motorem? Je to důvod, proč firmy začínají vyžadovat titul na pozici, které se dříve říkalo sekretářka (dnes Executive Assistant)?

0/0
12.10.2010 13:21

Fai Rodis

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Firmy pouze pochopily, jak to s tou proklamovanou vzdelanosti je, takze proste nasadily pozadavek o level vejs. Misto stredoskolaka magistra, misto vysokoskolaka PhD. Vsak ony se k tomu pozadovanemi IQ dostanou...

0/0
12.10.2010 13:28

dino_na_idnes

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

To zní rozumně, firmy se přizpůsobily změnám na trhu práce. Tak kde je tedy ta příčina honby za procenty?

0/0
12.10.2010 14:12

Fai Rodis

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Ted prednesu hypotezu - jde patrne o dusledek mylne predstavy, ze kdyz se vyroba spolu s manualnimi profesemi presunula do lacine Ciny, Indie a treba i Brazilie, tak proste nasi populaci preskolime na intelektualy, genetika negenetika.

0/0
12.10.2010 15:32

1000101110110010

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Hmmm a teď už jen definovat, proč zrovna "jistá netriviální úroveň logického myšlení" má být tím klíčovým ukazatelem, pane kolego. Proč? Třeba proto, že znám docela dost lidí s velmi rozvinutou schopností abstraktního myšlení, které o řády (samozřejmě v jistých oblastech) převyšuje průměrné hlupáčky, užívající něco tak primitivního, jako je logika. ;-)

.

Většina vysoce komplexních událostí nemůže být řešena logikou. Víte co je to komplexita, že? :-)

0/0
12.10.2010 22:20

dino_na_idnes

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Jak osvěžující úroveň arogance jest obsažena ve Vašem příspěvku.

Jistě, otázka, proč zrovna formální logika by měla být měřítkem vzdělanosti, je zcela na místě. Má odpověď bude zcela přízemní - prostě proto, že universum, jež je oblastí mého zájmu, na ní staví.

Zda vím, co je komplexita? To záleží na tom, co si představujete pod pojmem vědět. Mohu Vám poskytnout několik definic, z nichž každá je vhodná pro jiný obor. S tím souvisí i ta Vaše "většina komplexních událostí", pokud máte zájem o diskusi, bylo by asi vhodné pro začátek objasnit, v jaké oblasti se pohybujete (pokud bylo Vaším záměrem jen povýšeně tajemně zamachrovat, pak tento příspěvek ignorujte).

Takže - o jakých oblastech se bavíte, když tvrdíte, že většina komplexních událostí nemůže být řešena logikou, přičemž předpokládám, že (aby to mělo smysl) tyto události nemohou být rozebrány na méně komplexní komponenty s logickými vztahy, v jejichž analýze už logika může být nápomocna?

0/0
12.10.2010 23:07

ježo

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Au.To muselo bolet.Sice jsem většinu Vašich vývodů nepochopil,smysl ovšem ano,ale máte nádhernou češtinu.R^

0/0
13.10.2010 13:20

Saša

Cizí autor jako zkušební otázka z češtiny?

To by tedy rozhodně být nemělo.

V angličtině prosím, tam klidně, ale v češtině nemá cizí autor co dělat.

0/0
12.10.2010 12:07

Voskovka

Re: Cizí autor jako zkušební otázka z češtiny?

k literatuře to patří

0/0
12.10.2010 12:19

MOF

Re: Cizí autor jako zkušební otázka z češtiny?

Předmět se jmenuje ČESKÝ JAZYK A LITERATURA. Patří to do toho předmětu. Chci vidět, jak se děcka, která ještě pořádně neumí anglicky, učí v angličtině Dickense ;-)

0/0
12.10.2010 12:21

CasVyprsel

Re: Cizí autor jako zkušební otázka z češtiny?

Jednoduše, žádný Dickens pod hlavičkou jazyka českého. Literatura má být pasována do stejné úrovně, z hlediska povinnosti u maturanta, jako ta matematika či jiné obory. Nechť je povinný český jazyk bez literatury a potom dva povinně volitelné předměty, kde může být pro filosofy literatura, dějiny, atd. a pro techniky matematika, fyzika, chemie...

0/0
12.10.2010 12:41

1000101110110010

Re: Cizí autor jako zkušební otázka z češtiny?

A který přesně "jazyk český"? Ten, kterým se mluví dnes? Ten, kterým se mluvilo za mého mládí? Nebo ten, kterým budou mluvit naši vnuci?

.

Budou povolena díla "českých" autorů, kteří ve skutečnosti (no přiznejme si to už konečně...) mluvili nejraději německy? ;-D

0/0
12.10.2010 22:24

Deleter

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Jo, k vám na techniku se dělaj přijímačky ústním pohovorem. To jste někde z 18. století, ne? ;-D;-D;-D

0/0
12.10.2010 13:11

mamina2

Re: Příběh z přijímaček na VŠ

Vy berete na techniku podle známky z češtiny? Tak se pak nedivte, že někomu to může známka z češtiny kazit. To je ale přece vaše chyba, kritéria si stanovujete sami.

0/0
13.10.2010 9:06

Milovník mědi, hliníku a železa

Já mám sic maturu "jen" ze SOŠ, ale tohle je parodie...

1/2 ČJ, tu bych dal za 5 minut, ta druhá, ta už je zábavnější....:-)

0/0
12.10.2010 11:24





Najdete na iDNES.cz