Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Miliardy pro vědce rozdělily koalici, šetřit na Akademii věd Kalousek nechce

Pětadvacet miliard korun na vědu a výzkum rozdělilo vládu. Balík pro vědce je totiž o 1,2 miliardy menší, než čekali. Licituje se proto, kde se kolik ušetří. Ministr financí Miroslav Kalousek trvá na tom, že Akademie věd dostane "svých" asi 5 miliard a nepohorší si. Jenže by se šetřilo víc třeba na vysokých školách a to nechce ministr Josef Dobeš.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pohodny

Pockame na valku

pak se vyzkum vyznamne zadotuje. Ted je to zbytecne

0/0
23.9.2010 12:07

roby

ubrat se jim dá,

vědcům si prostě sníží platy tak jako všude. Tím výzkum nijak neutrpí. O čem se zde pořád dohadujeme?

0/0
23.9.2010 10:01

jabrbla

Re: ubrat se jim dá,

Jde o to, ze v montovne muzete snadno propustit 20 % lidi a pak zas za dva roky nejake nove nabrat a za par mesicu zaucit. Ve vede tohle nejde - jakmile ztratite specialisty v urcitem oboru, tak potom trva minimalne jednu vedeckou generaci (tak 20 let), nez se ten obor plne obnovi. Leda ze by jste nabrali kapacity ze zahranci, na coz ovsem samozrejme v ceske vede nejsou penize.

0/0
23.9.2010 14:16

jabrbla

Re: ubrat se jim dá,

Pokracovani: u Akademie ved ted vubec nejde o nejake 10% snizeni platu (to uz v nekterych ustavech nastalo minuly rok). Ted jde o ztratu institucionalnich penez, bez kterych nejde vubec ustavy provozovat, a bez kterych vyzkum nemuze fungovat, i kdyby vedci pracovali zadarmo.

0/0
23.9.2010 14:20

Pellaeon

stanovisko akademie

On je problém taky v tom, že akademii již byl tento rok snížen rozpočet o 500 mil. korun, zatímco ostatní výzkum v čr dostal přidáno. Tudíž zmiňovaná plošná redukce bude znamenat pro akademii ještě další snížení rozpočtu, ale ostatní subjekty se prostě jenom dostanou na svoji původní úroveň, takže o nic nepřijdou.

Pokud to někoho zajímá, tak stanovisko akademie a Drahošův komentář viz odkazy níže ...

http://press.avcr.cz/sd/novinky/hlavni-stranka/100920_Stanovisko_AV_rozpocet.html

http://press.avcr.cz/sd/novinky/hlavni-stranka/100920_Komentar_Drahos_AV_rozpocet.html

0/0
23.9.2010 8:21

zaregistrovany

já taky nechci šetřit na vědcích

, ale doufám, že někdo spočítal kolik úspěšných projektů, do kterých se investovali miliardy, bylo rentabilních a kolik jich ukradli zahraniční výrobci a následně speněžili pouze ve svůj prospěch. Mám takové obavy, že v tomhle jsme jaksi stále málo důslední a jen z vlastních peněz platíme výzkum pro zahraniční podnikavce.

Já osobně bych dal přednostně peníze na výzkum v oborech, které se u nás dají využít při výrobě, ale investovat do projektů, které nemá šanci využít žádný tuzemský výrobce či firma a pak nemít peníze na patent, je akorád podporování zahraničního zisku z vlastní kapsy.

Nedávno jsem četl o úspěšném projektu, který okopírovali cizinci z jednoho ""malicherného"" důvodu. V tuzemsku neexistovala firma, která by to mohla využít a dotyčná vysoká škola neměla peníze na zaplacení patentu. Výsledek, češi za desítky milionů vymysleli pro Japonce jak mají vydělat ještě víc peněz. Obráceně by se to nestalo.

0/0
22.9.2010 21:40

jabrbla

Re: já taky nechci šetřit na vědcích

On ten vypocet rentability je dost obtizny. Napr. matematici skoro nikdy nevygeneruji zisk; ovsem pokud bychom zrusili matematiky, tak by vsechny technicke vedy sly brzy do haje, protoze by degenerovala cela vyuka matematiky.

0/0
22.9.2010 21:52

Fai Rodis

Re: já taky nechci šetřit na vědcích

On je tady jeste jeden problem pri tom omezovani oboru na ty nejnej - muze se pak zlehka stat, ze najednou bude potreba odborniky jine, ale nebude je mit kdo vychovat, ani na te, rekneme, prumerne urovni. Proste tady nebude nikdo, kdo by tomu aspon jakztakz rozumel.

0/0
23.9.2010 10:31

Lafarg

Jak Kalousek "nešetřil"

V roce 1997 stihl Kalousek sjednat a podepsat (za souhlasu Klausovy vlády) kupní smlouvu s developerskou firmou EPF, která koupila rozsáhlý areál kasáren u pražského Náměstí republiky. Kupní cena činila asi 900 milionů korun. Zajímavá cena. Nicméně smlouva byla uzavřena tak, že stát tyto peníze posléze firmě EPF nejen vrátil, ale přidal dalších asi 500 milionů jako odškodnění. Říkáte neuvěřitelné?

Tak to neznáte smlouvy, které podepisoval pan Kalousek. Smlouva zaručila EPF plné odškodnění, nebudou-li budovy prázdné. V budovách sídlila tehdy Akademie věd. Na to pan Kalousek zapomněl, smlouvu podepsal a stát vyplatil na odškodném zhruba stejnou sumu jakou dostal jako kupní cenu. Dalších asi 500 milionů vyplatil stát jako náhradu za nepřímé škody, resp. za škody, které na firmě EPF vymohli její smluvní partneři jako náhradu za zpoždění projektu.

0/0
22.9.2010 17:47

Johny_S

Re: Jak Kalousek "nešetřil"

A proč to lepíš sem? Takže s Kalouskem nesouhlasíš, nebo souhlasíš? A proč nesouhlasíš/souhlasíš? Je to proto, co prováděl v 90. letech, nebo máš ještě nějaký důvod?

0/0
22.9.2010 17:51

Lafarg

Re: Jak Kalousek "nešetřil"

Jj, budovu Akademie věd prodal Kalous za hubičku... Jak by se nyní hodily, že ?

0/0
22.9.2010 18:04

Johny_S

Re: Jak Kalousek "nešetřil"

To asi nebyla budova Akademie věd (tj. součást jejího majetku). Akorát v ní část Akademie sídlila.

0/0
22.9.2010 18:05

Lafarg

Re: Jak Kalousek "nešetřil"

Irelevantní.

0/0
22.9.2010 18:07

Johny_S

Re: Jak Kalousek "nešetřil"

Ano, přesně tak. Už tvůj první příspěvek byl zcela irelevantní.

0/0
22.9.2010 18:11

Lafarg

Re: Jak Kalousek "nešetřil"

Jasně, máš pravdu. Kalousek je zkrátka dobrý hospodář.;-D

0/0
22.9.2010 19:13

Johny_S

Re: Jak Kalousek "nešetřil"

Opět irelevantní příspěvek. V tomto případě je lhostejno, jaký hospodář Kalousek je - vede se diskuze, zda si více ubrat zaslouží výzkum na vysokých školách nebo v Akademii věd.

0/0
22.9.2010 19:28

vsamotar

Vědci...

Když vidím některé "produkty" vědců (a ta témata!), tak si říkám, že tam je obrovský prostor pro úspory. protože se vsadím, že desítku čistého vysokoškolsky vzdělaný "vědec" brát nebude. A i kdyby, stačí najít jednoho zybtečného na každé univerzitě a mega je doma bez hnutí brvou.

0/0
22.9.2010 15:53

VB158

Re: Vědci...

Co to plácáš- oni nechodili do pomocné jako ty oni nám všem mají co nabídnout. Ty peníze jsou nutné oni republice vydělají daleko více. - čr by měla zvýšit daně!!! a ne snižovat- tovede k devastaci národni kasy.

0/0
22.9.2010 15:58

mutantmutant

Re: Vědci...

no, kdo se pohybuje v akademickým prostředí, tak ví, že minimálně pár těch "zbytečných" by se určitě našlo :-)

0/0
22.9.2010 17:07

Johny_S

Re: Vědci...

Jako například kdo/co?

0/0
22.9.2010 17:10

Partyzán

Re: Vědci...

Akademie věd je obrovský kolos zaměstnávající 6000 lidí,kteří chodí do práce bez starosti o přísun peněz a bez toho,že by je něco nutilo vydělávat také peníze třeba řešením úkolůprůmyslu a především nemusejí obhajovat granty a dokazovat jejich užitečnost.Četl jsem několik ukázek a i když jde o základní výzkum,byl to přímo výsměch.

0/0
22.9.2010 17:17

Johny_S

Re: Vědci...

Prosím, pochlub se nějakou tou "zbytečností". A pochlub se prosím také tím, čím se zabýváš ty, aby bylo zřejmé, že ty žádné "zbytečnosti" neděláš. ;-)

0/0
22.9.2010 17:18

Johny_S

Re: Vědci...

Mimochodem, celá Akademie věd (s celostátní působností a asi 40 ústavy) má méně zaměstnanců, než má jedna Univerzita Karlova...

0/0
22.9.2010 17:19

jabrbla

Re: Vědci...

V Akademii ved nemuseji zamestnanci obhajovat granty? A jak jste na takovou hovadinu prisel? Musi je obhajovat jako kazdy jiny (na zacatku presvedcit o jejich vyznamu, aby je vubec dostali, a pak ukazat vystupy). A prosil bych nejake ty typicke ukazky tech vysmesnych vyzkumu.

0/0
22.9.2010 21:18

Fai Rodis

Re: Vědci...

A kdybyste se chtel pobavit jeste vic, staci se kouknout na nektere projekty podporovane ministerstvem prumyslu a obchodu. Taky zadne vystupy, zadne oponentury...

A ta hutna tematika...

0/0
23.9.2010 10:33

Johny_S

Re: Vědci...

Záleží na tom, jak kde - ze své zkušenosti  mohu říci, že šéfové výzkumných skupin se mírně nad republikovou průměrnou mzdu dostávají, a pokud si ještě přivydělávají přednáškami na vysokých školách, mohou si ještě přilepšit, ale pod těmi šéfy jsou ti, kdo dělají pokusy - postdoci, doktorští a diplomoví studenti. První dvě jmenované skupiny jsou už lidé s vysokoškolským vzděláním, ale jejich plat mnohdy nepřesahuje dvacítku, u doktorandů je to ještě méně. A to je biomedicínský výzkum... Ve vědě se u nás vydělávat nedá, dělají ji spíše nadšenci.

0/0
22.9.2010 17:10

Hrustic

Re: Vědci...

Tady neni rec o platech .... Ikdyz chapu, ze obzor spousty lidi konci ve vlastni penezence a lednicce :-/

0/0
22.9.2010 17:25

Dale Cooper

Hmm

Že by měl Kalousek příslib nějakého čestného členství v AV?

Nebo se chystá kandidovat se studií o svých velmi nedokonalých, ale přesto revolučních, aplikacích makromolekulární chemie na makroekonomiku? Kdy se mimo jiné snaží prokázat, že neplatí zákony zachování hmoty a energie? Pravda, i slepé uličky je třeba důkladně prozkoumat.

0/0
22.9.2010 15:39

Fai Rodis

Re: Hmm

No, je pred volbama, tak proto. Jinak Drabek, ze stejne partaje, by AV nejradsi do zeme zadupal.

0/0
23.9.2010 10:34

SHL

Souhlasím s Kalouskem

Po dlouhé době tak jaksi s panem Kalouskem souhlasím. Možná by AV a VŠ měly více spolupracovat (pokud to vůbec jde). Ve spoustě případů jde ve výzkumu o obrovský sběr dat a tady bych to viděl na zajímavá témata diplomových prací (minimálně práce studenta je zdarma...).

0/0
22.9.2010 15:25

tom-2718281828459

Re: Souhlasím s Kalouskem

Ale vzdyt tak to uz dnes je. ale studenti tyhle "otrocke prace" nemaji radi. A napsat diplomku na tema jak jsem srouboval spektrometry take nelze.

0/0
22.9.2010 15:42

Johny_S

Re: Souhlasím s Kalouskem

Nevím, jak je to v jiných oborech, ale coby student Přírodovědecké fakulty UK jsem svou diplomku vypracovával na Akademii věd. Jinak by to bylo ani nešlo - studentů hodně, vlastní výzkumné kapacity fakulty malé. Je to taková oboustranně prospěšná symbióza: studenti mají kde dělat diplomky, Akademie má velmi levnou pracovní sílu.

0/0
22.9.2010 17:14

jabrbla

Re: Souhlasím s Kalouskem

Akademie ved skoli tisice doktorandu z velkych ceskych univerzit. Diplomantu mene, ale taky je jich dost.

0/0
22.9.2010 21:23

dědeček

A neměl by být snad úspěšný vědec

živen svými patenty, objevy, vynálezy a zlepšováky? Proč se má živit ten zástup neúspěšných vědců, kteří za celý svůj život nikdy na nic nepřišli a nepřijdou ze státního rozpočtu? Jen proto, že jsou prominenti a členy AV????

0/0
22.9.2010 15:10

apocalyptor

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

V tomhle smeru jsem radikalni (viz muj prispevek nize), ale obecne neni od veci sponzorovat vyzkum. Rada nejvetsich objevu nebo vynalezu vznikla jako vedlejsi produkt nejakeho jineho, casto i irelevantniho vyzkumu. Investice do vedy se casto ukazuje jako dobra, zvlast kdyz ma financujici organizace (=stat) moznost vyuzivat prislusne patenty zdarma (napr. praxe USA). V Cechach je ovsem problem - chtelo by se rict jaka veda? Tyhle organizace (univerzity + akademie) zamestnavaji az na cestne vyjimky spoustu parazitu, kteri by asi zemreli hlady pokud by je stat prestal vyplacet.

0/0
22.9.2010 15:18

dama

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

Říká ti něco pojem základní výzkum? Asi ne, co?

0/0
22.9.2010 15:18

dědeček

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

Představ si, že říká. Dokonce i to, čím se v mnohém zabývá. Jste na něj jistě hrdi. Hlavně nad tím, že jej můžete provázet klidně až do důchodu a klidně i s nulovou výslednou hodnotou.

0/0
22.9.2010 15:26

Johny_S

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

Aplikovaný výzkum by bez základního neexistoval.

0/0
22.9.2010 17:16

tom-2718281828459

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

To je opravdu naivni pohled.

0/0
22.9.2010 15:46

VB158

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

opravdu dědeček co dodat

0/0
22.9.2010 16:00

Johny_S

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

Kolik patentů si nechal zaregistrovat veleúspěšný vědec Albert Einstein? Myslíš, že byl skutečně živ z patentů?

0/0
22.9.2010 17:15

jabrbla

Re: A neměl by být snad úspěšný vědec

Jste ponekud mimo, zadni "clenove AV" uz mnoho let neexistuji, jsou pouze zamestnanci, a skoro vsichni maji 1 az 5 lete smlouvy. A vedci soucasne AV jsou ve vetsine oboru na solidnim svetovem prumeru (uvidime, jak to pujde dal). Pokud nechcete jen plkat bez jakekoli znalosti tematu, tak si prectete treba tento audit: http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/ipn-pro-oblast-

terciarniho-vzdelavani-vyzkumu-a-vyvoje/mezinarodni-audit-vedy-vyzkumu-

a-inovaci/soubory-ke-stazeni

0/0
22.9.2010 21:30

apocalyptor

Ve svetovem zebricku 500 nejlepsich vysokych skol je jenom 1

Ve svetovem zebricku 500 nejlepsich vysokych skol je jenom jedna z CR (Univerzita Karlova), a to jeste na ubohem delenem 201-300 miste. Viz www.arwu.org. Napriklad sousedni (mensi) Rakousko s podobnym rozpoctem pro vedu ma skol v tomto zebricku 7. Nekde je asi chyba, a to dost velka. V ceskem vysokem skolstvi se to jenom hemzi ruznymi komunistickymi nebo postkomunistickymi docenty a profesory, kteri neumi ani zblebnout anglicky, nevi, co je to veda, ale pritom si obsadili ruzne komise a rozdavaji tituly, granty, ci akreditace svym proverenym kamosum. Plzenska afera je jenom vrchol ledovce, samozrejme se vse zametlo pod koberec. Jedina cesta jak to zmenit je odstrihnout ty parazity od statniho rozpoctu. Souhlas s Kalouskem, temhle se skrtat musi.

0/0
22.9.2010 15:10

Blablador

já myslím

že by to mohli dorovnat všichni, co nejsou v odborech, nejsou státní zaměstnanci, důchodci, sociálně potřební, podnikatelé, soudci, ústavní činitelé ....  Na ty lze naložit všechno!;-D

0/0
22.9.2010 15:05

ten.radi

a to se nám

pan ministr práce a soc. věcí trochu posr.    a nebude měnit tarify ....:-P

0/0
22.9.2010 15:04

ten.radi

úsporný rozpočet

přes 130 miliard ....... na to že Kalousek vládne ministerstvu 4 roky (kus v zastoupení kamarádem) - tak nic moc;-(

0/0
22.9.2010 15:03

tom-2718281828459

Re: úsporný rozpočet

Uvedom si jak obrovsky ubytek prijmu a narust vydaju nastal. podle me to ujde, uvidime jak se jim bude darit dal.

0/0
22.9.2010 15:50

fanfan tulipan

Nejlepší ekonom po Klausovi všech dob

hledá záchraný kruh tam kde nesahá těm lidem ani po kotníky!!

0/0
22.9.2010 14:59

siberiantijger

Re: Nejlepší ekonom po Klausovi všech dob

vy to tomu kalouskovi vazne zerete? jestli to spis nebude v tom, ze mu pak dobes slibil nejaky supererudovany odhad superzkorumpovaneho ekotendru, no myslim ze do mesice tu mame clanek: "Akademie ved odhaduje naklady na likvidaci ekologickych skod na 200 miliard"

a kalousek se zase jednou zasmeje jak udelal dobrej deal

0/0
22.9.2010 15:05

fanfan tulipan

Re: Nejlepší ekonom po Klausovi všech dob

R^R^

0/0
22.9.2010 15:15





Najdete na iDNES.cz