Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Češi s Brazilci budou vyrábět dopravní letouny, nástupce slavných herculesů

Na výrobě nového brazilského dopravního letadla KC-390, které by po roce 2018 mělo nahradit americké letouny Hercules, se budou podílet i Češi. Na tiskové konferenci po setkání se svým brazilským protějškem to oznámil ministr obrany Alexandr Vondra.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

stargate

jo

Věřím tomu že to s nima dokážem postavit jen by mě zajímalo kde je pak budeme zakonzervovaný skladovat  poneváč takhle velkejch hangárů moc nemáme.

0/0
14.9.2010 12:07

Maleficie

Zpět do školy

Už i ČTK?

Vlastní jména na -us, -os, -es, -as (latinská a řecká) rodu mužského mají ostatní tvary bez -us, -os, -es, -as podle vzoru pán.

0/0
14.9.2010 10:47

Inkvizitor Johny

Re: Zpět do školy

Jasný. Vůbec tady ty nadpisy jsou občas děsné. Nevidím jediný důvod, proč nadpis není "Češi s Brazilci budou vyrábět dopravní letouny, nástupce slavných C-130 Hercules" ...Prostě nadpis je humel :-)

0/0
14.9.2010 11:23

rialto

V roce 2018 končí životnost

DAlší český tunel?Uvažovat v roce 2010 o koupi letadla,kterému končí životnost za 8 let může jen budˇa)pitomec nebo b)český zkorumpovyný politik či min.úředník.Hádejte co je správně? 

0/0
14.9.2010 9:13

danny47

A proto...

(protože Herculesy se blíží konci životnosti), tak české armádní letectvo na ně přejde .... 8-o

0/0
14.9.2010 8:57

Fredy III

Nadpis

Nadpis budí naději, že zde existují i dobré zprávy. Přečtení článku však potvrzuje pravidlo: OPTIMISMUS JE ZPŮSOBEN POUZE NEDOSTATKEM INFORMACÍ...

0/0
14.9.2010 7:38

Mitchell

Bože, zase ten nadpis.

A mýlí se hned ve dvou věcech:

Češi a Brazilci nebudou vyrábět letadla - letadla budou vyrábět Brazilci a my budeme pouze dodávat velmi malou číst dílů.

Zadruhé - autor se evidentně pominul, když žije v představě, že tohle nahradí Herculesy. Jestli žije v představě, že si USA nevyrobí vlastní dopravní letoun, tak je hoooodně naivní.

0/0
13.9.2010 22:18

danny47

Re: Bože, zase ten nadpis.

R^ !

0/0
14.9.2010 8:57

fulcrum

Češi s Brazilci budou vyrábět dopravní letouny

Češi vyrobí kliku od dveří. K palubní toaletě.

Ale nadpis je to pěknej :D

 

Český letecký průmysl už zažil lepší časy :(

0/0
13.9.2010 20:07

danny47

Re: Češi s Brazilci budou vyrábět dopravní letouny

No tak v případě jistých "českých"  aut to byly stěrače a zrcátka (jak vyřvávala jejich reklama) .... ;-D

0/0
14.9.2010 8:58

vransen

Nezaplacení inženýři

Jako úplně nejdůležitější faktor vidím nechuť platit za kvalitní strojírenskou práci. A tak zatímco inženýři z Boeingu mají plat na dvě auta a dům se zahradou, hoši z Aera na tom takhle NIKDY nebyli.

  Po revoluci tady začal platit takový divný model, kdy prakticky jediné odvětví byl prodej západního zboží se všemi těmi zástupci a tak. Znám spoust lidí, kteří přešli ze strojárny na MBA a pak šli dělat úředníky do nějakého lokální pobočky.

  Takže nadávat na okolní státy, embarga a tak je scestné. Můžem si za to výhradně sami...

0/0
13.9.2010 20:06

tučňák v exilu

Re: Nezaplacení inženýři

A to je problém nejen v letectví a nejen u nás - už třeba "zefektivňování" likvidací servisních a jiných oddělení (třeba i Škodovka už prakticky nemá vývoj, všechno "outsourcuje") - ono to je krátkodobě levnější, ale dlouhodobě to zadělává na problémy.

0/0
13.9.2010 20:23

vransen

Re: Nezaplacení inženýři

A proč by to měl být problém? Nějakou dobu jsem měl možnost pracovat v Daimleru, který to dělá obdobně. Sepíšou specifikaci a pak hledají subdodavatele. Proč by si vyvýjet vlastní vstřikování, když jedničkou na trhu je Bosch?. Tohle outsourceování je pro vysoce industriální společnost naopak typické. Německé automobilky takto dokážou uvádět neustále technologické novinky.

0/0
13.9.2010 20:31

tučňák v exilu

Re: Nezaplacení inženýři

To je trošku jiné, než jak to dělá Škodovka - Daimler sice hledá dodavatele, ale předpokládám, že v rámci vlastního vývoje - Škodovka se snaží nemít vlastní vývoj a prostě naházet dodavatele na hromadu a čekat, co z toho vyleze.

0/0
13.9.2010 20:34

pes Muki

no jo

No ze budeme vyrabet letadla je prochu prehnane, budeme vyrobci dodavat par dilu k nim, ale kdyz se na tom vydela, proc ne?

0/0
13.9.2010 19:11

nesher

Re: no jo

Výroba vojenských letadel je pro 10 mil. zemi přeci jen trochu velké sousto, buďme rádi za subdodávky.

0/0
13.9.2010 19:15

czmarioposmrti

Re: no jo

Dily pro Airbusy se taky vyrabeji v mnoha zemich, opravdu, muzeme byt za to radi...

0/0
13.9.2010 19:35

danny47

Re: no jo

Ono jde o to, jak "významná" ta subdodávka je proti tomu, za jak významnou je pezentována...

0/0
14.9.2010 8:59

Englishman

Proudové motory?

Nemělo by mít univerzálné přepravní letadlo pro armádu spíše vrtule? Já tomu moc nerozumím, ale od té doby, co Island uzemnil celou Evropu (včetně mě - hned 2x), si myslím, že trbovrtulové stroje jsou přece jen kapku spolehlivější.

0/0
13.9.2010 19:06

czmarioposmrti

Re: Proudové motory?

Ake turbovrtulovy motor taky saje vzduch...

0/0
13.9.2010 19:09

Mitchell

Re: Proudové motory?

Nemluvě o tom, že dnešní proudové motory mají velmi blízko k turbohřídelovým. Označení Turbo fan pro moderní dvouproudové motory s vysokým poměrem obtokového vzduchu už je celkem zažité a v podstatě tam dmychadlo funguje jako vrtule v plášti-

0/0
13.9.2010 22:23

tučňák v exilu

Re: Proudové motory?

To uzemnění bylo spíš "pro jistotu", vojenská letadla se obvykle nedrží tak přesně koridorů a letových hladin... a u turba to sopečné svinstvo vadí taky dost, a pístové motory zase neposkytují dostatečný výkon.

0/0
13.9.2010 19:09

modra_kravka

Re: Proudové motory?

Eh., mohu tě ubezpečit, že se vojenská letadla drží těch samých letových cest, oblastí a hladin jako civilové.A také si podávají letové plány. Samozřejmě mimo válečného stavu. Zejména také proto, že jsou letové cesty vybaveny pozemními rádionav.prostředky, a oblastní říz.letového provozu si je předávají, příp. jim mění letové hladiny -  koordináty! Na druhé straně zase tak nehledí na ekonomiku, při oblétávání sopečného mraku.

0/0
13.9.2010 19:21

tučňák v exilu

Re: Proudové motory?

Mají poněkud větší volnost v tom dohodnout si např. jinou letovou hladinu.

0/0
13.9.2010 19:25

modra_kravka

Re: Proudové motory?

Tak o tom nic nevím. Často se čeká na slot z Bruselu i několik hodin, když je nad západní evropou moc husto.

0/0
13.9.2010 19:35

nesher

Re: Proudové motory?

C 17, říká Vám to něco?;-)

0/0
13.9.2010 19:13

Ghost Dog

Re: Proudové motory?

problém je v tom, že ani pístové letecké motory nemohou fungovat v mraku prachu donekonečna, nemají totiž žádné vzduchové filtry ...

0/0
13.9.2010 19:24

modra_kravka

Re: Proudové motory?

No počkej, já mam na ROTAXU papírový filtr. Když mi uletěl, tak mě stál 1400,-!

0/0
13.9.2010 19:37

Ghost Dog

Re: Proudové motory?

.. já psal o leteckých motorech, ne o motůrkách do komárů a papíráků :-) ..

0/0
13.9.2010 20:14

modra_kravka

Re: Proudové motory?

No dobrý, o něco větší Zlín 43 má také vzduchový filtr.

0/0
13.9.2010 22:11

Mitchell

Re: Proudové motory?

On měl na mysli motor, který se nedá odnést pod paží. ;-)

0/0
13.9.2010 22:20

vransen

Nulové inovace

Nemůžu to nezmínit, ale problém našeho letectví a průmyslu obecně byl minimální počet inovací. Sice jsme dokázali odvést řemeslně kvalitní práci, ale vyhrávali ti, kdo přišli s něčím novým. Podotýkám, že nástup elektroniky a s tím související avioniky jsme nikdy nezvládli.

0/0
13.9.2010 19:01

tučňák v exilu

Re: Nulové inovace

Trochu jiná situace byla u pozemních zbraní, tam to nestálo na dílničkách a kutilech, ale na velkých firmách (Škoda, ČKD...) a tam jsme byli na začátku války na špici... Bohužel třeba vývoji tanků u nás válka dost uškodila (ČKD muselo bouchat podvozky 38 bez přerušení, změna linky na větší vozidla by znamenala půl roku odstávku), ale po válce se na tom základě začalo slučně vyvíjet (třeba Švýcarská verze Hetzeru), bohužel pak se podniky zhusta přestěhovaly na Slovensko a změnily se navíc na prosté opisovače zastaralých Ruských tanků...

0/0
13.9.2010 19:04

Englishman

Re: Nulové inovace

Kdyby Československo vyrábělo za bolševika moderní tanky, tak by nakonec komunisté mohli zaútočit na Západ. Díky Bohu, že v Martine vyráběli jen zastaralé a ne moc pojízdné křápy.

0/0
13.9.2010 19:09

tučňák v exilu

Re: Nulové inovace

Martin by to nevytrhnul ;) Resp. v 50., 60. a 70. letech měl SSSR drtivou konvenční převahu stejně a v 80. letech zase i jeho nejvyspělejší konstrukce už nestačily...  ;-) Ale mohli jsme po plyšáku mít o něco větší exportní šance ;-)

0/0
13.9.2010 19:12

nesher

Re: Nulové inovace

Pravda, poválečné projekty vůbec nevypadaly špatně. Ale pak přišel bolševik a s ním licenční výroba T-34 a IL-10.:-P

0/0
13.9.2010 19:18

tučňák v exilu

Re: Nulové inovace

Jinak modernější výroba atd. by se nutně vylučovaly s těsným přimknutím se SSSR, viz. Jugoslávie ;-)

0/0
13.9.2010 19:14

volic_plukovnik

Re: Nulové inovace

Jenže doba se změnila, komplexnost zbraní roste, i "obyčejné" pozemní zbraně jsou teď napěchovány elektronikou a vším možným. Nedovedu si představit, že bysme dnes dokázali vyvinout, vyrobit a zaplatit tank srovnatelný s Merkavou IV, M1A2 Abramsem, Leopardem II apod.

0/0
13.9.2010 19:12

tučňák v exilu

Re: Nulové inovace

Proč ne? Izrael to dokázal ;) Ale pravda, teď ne - kvůli tomu dlouhodobému zanedbání vývoje a kopírování o generaci zastaralých konstrukcí ;) Němci, američané, Izraelci a koneckonců i ti Rusové jsou schopni vyrábět moderní tanky proto, že průběžně vyvíjeli.

0/0
13.9.2010 19:15

volic_plukovnik

Re: Nulové inovace

Určitě ta kontinuita vývoje hraje velkou roli, naši by museli začít prakticky od nuly. A výdaje Izraele na armádu budou taky vyšší, než si můžeme dovolit my.

0/0
13.9.2010 19:19

tučňák v exilu

Re: Nulové inovace

Izrael má taky výhodu, že prodá prakticky cokoli, třeba v 80. letech do Chile modernizované Shermany, právě díky té kontinuitě zákazník věděl, že to sice třeba není to nejlepší na světě, ale zase je to ověřené v boji ;) Ale jo, Izrael dává víc, ale třeba i takoví Poláci byli schopni vyvinout dostatečně modernizovaný T-72 na export (i když pokus o úplně nové vozidlo taky ztroskotal).

0/0
13.9.2010 19:23

volic_plukovnik

Re: Nulové inovace

Poláci jsou v armádě vůbec o kus dál... jejich koncepce se mi zdá logičtější, není slyšet o pochybných nákupech (i když je možné, že se o tom u nás pouze nepíše apod.), nebojí se podpořit spojence... v tomhle mají moje sympatie.

0/0
13.9.2010 19:26

nesher

Re: Nulové inovace

Ano, nepíše. V Polsku mají obdobné problémy jako my. Navíc, nemůžete nás srovnávat se 4x větší zemí.

0/0
13.9.2010 19:31

tučňák v exilu

Re: Nulové inovace

No, proti AMV byly od konkurentů taky nějaké hlasy... Proti F-16 taky ;) U tanků ne, pravda, protože ty Leopardy šly z Německa za hubičku ;-)

Ale hlavní rozdíl asi bude v tom, že začni před Čechem nadávat na ČR a přisadíme si, začni před Polákem nadávat na Polsko a on ti rozbije hubu ;-)

0/0
13.9.2010 19:44

nesher

Re: Nulové inovace

Tak to mohu potvrdit, jednu Polku jsem dokonce pojal za manželku. I polští bolševici byli nejdříve Poláci a pak teprve komunisté. To se o našich rozhodně říct nedá.

0/0
13.9.2010 19:48

volic_plukovnik

Re: Nulové inovace

Ještě mě napadá, kdy jsme vlastně naposledy vyvinuli vlastní tank? Akorát jsme kopírovali/licenčně vyráběli ruské konstrukce... takže ta propast bude u nás obrovská.

0/0
13.9.2010 19:20

nesher

Re: Nulové inovace

Izrael není dobrý příklad, jednak nemáme jejich přísun mozků a peněz ze zahraničí a jednak je Izrael zcela specifický příklad, ta země žije prakticky od svého vzniku ve válečném stavu.

0/0
13.9.2010 19:21

tučňák v exilu

Re: Nulové inovace

A vovovotom to je, a kvůli nespolehlivosti dodavatelů byl nucen neustále modernizovat a vyvíjet - to je právě ta kontinuita vývoje.

0/0
13.9.2010 19:26

nesher

Re: Nulové inovace

To jistě, ale pokud by Izrael nebyl permanentně ve válce, tak by ty náklady na zbrojení byly politicky neprůchodné. A navíc, nám by nikdo nedával ročně několik mld. USD jako USA a SRN.

0/0
13.9.2010 19:36

nesher

Re: Nulové inovace

Přesně, i Švédsko už to vzdalo.

0/0
13.9.2010 19:17





Najdete na iDNES.cz