Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministr Drobil vyhlásil kůrovci válku, šéfovi šumavského parku dal ultimátum

Přesvědčit se na vlastní oči, jak vypadá kůrovcová kalamita v šumavském národním parku, přijel dnes ráno nový ministr životního prostředí Pavel Drobil z ODS. Šumavští starostové ho vzali na Třístoličník na Prachaticku, kde okamžitě prohlásil, že boj s lýkožroutem smrkovým se musí změnit. Řediteli národního parku Krejčímu dal ultimátum.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pavel Brno

Jen dle selského rozumu

Školy tedy nemám, ale myslím, že pravda bude uprostřed: když tam byl uměle vysázený smrk pro klasické lesní hospodaření, měl se tento cyklus dokončit a postupně obnovovat přirozenou skladbu lesa bukem a jedlí. A ne nechat vše na přírodě a vyhodit oknem spoustu hodnot, poněvadž příroda je zvyklá pomoci si lehce tam, kde jsou přírodní podmínky, což Šumava ( "zkulturněná" lidmi) není. Další otázkou je, zda by se i v budoucnu - čili i za 150 let, nemělo, v případě různých výkyvů,  neposkvrněné přírodě semtam pomoci, protože ani jedle geneticky nepočítá např. se změnou obsahu CO2 v luftu.  I palivové dříví je docela drahé a myslím, že je škoda nechat ho shnít a topit místo toho uhlím. Nemohla by se nepříliš svažitá místa nebo snadno přístupná místa zlikvidovaná kůrovcem nechat vytěžit koňmi a lehkou technikou?

0/0
25.10.2010 16:09

Yesname

Nic proti tomu kroku,

ale řekl bych, že ministr životního prostředí by už tato místa měl dávno znát.

0/0
13.9.2010 15:45

kuttna

Re: Nic proti tomu kroku,

R^

0/0
13.9.2010 15:54

Pavel Brno

Re: Nic proti tomu kroku,

R^ to bude asi jako s ministrem zemědělství.

0/0
25.10.2010 16:15

grospic

kdysi jsem viděl nádherný vtip

od renčína.Němec s kulovnicí a před ním dva chlápci.Jistě toho jelena za devizy si můžete zastřelit a když si připlatíte můžete ještě hubit kůrovce.

0/0
13.9.2010 13:50

ferda1

Mrtvá Šumava

Konečně dostal ministr rozum, že nejde nechat sežrat Šumavu broukovi. Osobně bych Národní park zrušil, protože zelené stromy tam již nejsou a na souších není nic k vidění. Dále bych navrhoval obžalovat bývalého ministra Bursíka , který tuto spoušť spustil a zavinil. V 90 letech tam byly krásné zelené lesy , ale co se na Šumavě začali přiživovat zelení, tak je vidět jak tomto tématu rozumí. Po Kyrilovi toho padlo hodně, ale kde se likvidoval polom tak kůrovec není, narozdíl NP. Zde je na příkladu jasně vidět kdo této problematice rozumí a jak. Sbohem MRTVÁ ŠUMAVO.

0/0
12.9.2010 20:43

Petr86

Re: Mrtvá Šumava

Doufam, ze pan ministr ma trochu vetsi rozhled nez Vy. Zrusit NP Sumava je neuveritelne omezeny pohled. Myslim, ze by se to dalo srovnat s moznym zrusenim sceny Narodniho divadla, protoze nema novou fasadu. Jinak Sumavske lesy nejsou mrtve, doporucuji se tam zajit podivat.

0/0
12.9.2010 23:40

Pavel Brno

Re: Mrtvá Šumava

Národní divadlo bych nerušil - snížil bych půl miliardovou dotaci na roční provoz a zrušilo by se samo. Existují divadla ve větších prd.elích, než je střed Prahy a uživí se. Kdepak asi soudruzi z ČR udělali chybu? Divadlo, sport, kino atd. jsou soukromé záležitosti a nechápu, proč mám ze svých daní platit ND, kam se kvůli práci zřejmě do smrti nedostanu. Ale možná se najde hodně lidí, kteří ND ocení dvojnásobným vstupným - přeju jim ty zážitky, které dosud částečně platím já. :-P

0/0
25.10.2010 16:29

pisoir

Re: Mrtvá Šumava

hlavně je vidět jak tomu rozumíte vy. ty smrkový monokultury jsou sice krásný na koukání ale brouk je prostě skosí jak nic..odborník nejsem ale myslim že když se ten les odtěží tak kromě již zničeného lesa dostaneme bonus zničeného podloží. jsou místa kde je samoobnova lesa patrná už teď. btw když budete na šumavských stezkách číst ty informační panely získáte aspoň základní přehled!!

0/0
13.9.2010 8:50

kuttna

Re: Mrtvá Šumava

Pokud bych se měl rozhodovat, jestli nechat lesy na Šumavě zlikvidovat broukem nebo těžařskou firmou, tak dám přednost broukovi - jeho nájezdy Šumava vstřebá přece jen daleko rychlej. (Je to trochu nadsazené, ale v podstatě je to tak.)

0/0
13.9.2010 16:10

SidiL

Co krok, to důkaz ...

že je pan ministr úplně mimo. Co se roky budovalo, za pár let podělá. Nebo měl snad pocit, že přirozená obnova lesa trvá 5 let? Možná by neškodila návštěva lesa na německé straně, kde by viděl, jak to vypadá, když se do toho člověk nemíchá. Navíc smrk je na Šumavě původní jen v nejvyšších polohách, kdyby ho lesáci necpali všude a sázeli buk a jedli, jak si příroda nalajnovala, kůrovec by jim to nesežral. Ale komu není rady, tomu není pomoci. Navíc by si pan ministr měl nastudovat kategorizaci chráněných území IUCN, aby pochopil, co to znamená národní park. Jestli chce na Šumavě těžit dřevo tak jako za totáče, ať rovnou NP zruší.

0/0
12.9.2010 20:09

xal

Re: Co krok, to důkaz ...

souhlasím. Když laik přijde do sežranýho lesa, reaguje.....no prostě laicky, no,: "vošklivej brouk, musíme ho vymýtit!"  To se dalo čekat ;-€ A s tou smrčinou taky souhlasím, nemela by tam být všude.  Bud tam bude chráněnej park, nebo  "zemedělský" smrkový lesy, který budeme asi prodávat za pár šupů nastojato kdovíkam..

0/0
12.9.2010 22:45

Petr86

Re: Co krok, to důkaz ...

Nemyslim si, ze kategorizace NP podle IUCN je u nas puzitelna. Pokud bychom ji chteli zavest, nebyl by u nas ani jeden NP. Jinak puvodnost smrku v zasazenych oblastech je nepopiratelna. Co je vsak pravdepodobne prirode vzdalene je struktura a zapojeni lesa.

0/0
12.9.2010 23:45

killy

Nebudu se vám tu moc míchat do ...

..zelenomodré diskuze proč to a ne proč ono, ale myslím si, že není možné nedělat nic s kůrovcem po vzoru samoobnovy lesa v Kanadě po požáru, S takovým nebezpečím si příroda poradí. U těch broučků v sevřených šicích si už tak jistej, jako někteří tady, nejsem. .......

0/0
12.9.2010 19:27

kuttna

Re: Nebudu se vám tu moc míchat do ...

A co s ním chcete dělat? Zrušit lesy? Doporučuji (především panu ministrovi) koukonut se do Bavor, tam už jsou i v tomto trochu dál.

0/0
13.9.2010 16:07

Kocek.

V ČR se kultivuje a těží v 99% lesní krajiny.....

proč by se muselo těžit i na Šumavě??? Lidi buďte rádi, že můžete jezdit alespoň někam do přírody, kde nerozhoduje volný trh, ale příroda sama.... ZAMYSLETE SE!

0/0
12.9.2010 17:28

paltt

Re: V ČR se kultivuje a těží v 99% lesní krajiny.....

Boze muj! Copak vy nevidite jak dopadl pokus NETEZIT? Jak to zlikvidovalo VESKERE stromy v zasazene oblasti? Bud nemate informace, spis nechcete mit, a nebo patrite k ''objimacum stromu'', kteri toto svinstvo zavinili.

0/0
12.9.2010 17:37

eQuido

Re: V ČR se kultivuje a těží v 99% lesní krajiny.....

Ano, viděl jsem jak dopadl pokus netěžit. Zajel jsem si do Bavorského lesa, kde se netěží už 30 let a příroda si poradila sama. Jenže to musí mít příroda těch 30 let k dispozici, a ne že to každých 5-10 let nějaký neználek začne řešit tím, že bezzásahové zóny zruší a založí nové jinde.

Takže to svinstvo zavinili ti, kteří nejsou schopni (nebo spíš ochotni) navázat na práci svých předchůdců a místo toho přicházejí s novými, radikálními a převratnými řešeními - a přitom si neuvědomují, že vynalézají kolo :-(

0/0
12.9.2010 17:49

xal

Re: V ČR se kultivuje a těží v 99% lesní krajiny.....

BINGO !!!R^R^R^

0/0
12.9.2010 22:47

Petr86

Re: V ČR se kultivuje a těží v 99% lesní krajiny.....

Dalsi ideologicky prispevek. Jeden z lidi, ktery si musi upravovat fakta a pak je prohlasovat za pravdu.

0/0
12.9.2010 17:55

Kocek.

Re: V ČR se kultivuje a těží v 99% lesní krajiny.....

Na Šumavu jezdím a tamní pírodu miluji. Rád se procházím například stezkou okolo Plešného jezera, kde je vidět, jak v bezzásahovém lese rozte nový SMÍŠENÝ les, kter už bude odolnější. Pokud Vás zajímají smrkové monokultury, jeďte do jakéhokoli hospodářského lesa.... tam si užijete!

0/0
12.9.2010 18:08

Validus

Jen dítě chce mít všechno hned

Nechat přírodu, ať si sama s kůrovcem poradí, není sice řešení rychlé. Les nebude teď hned zdravý a krásný, ale je to jediný způsob, jak si s kůrovcem poradit. Neustálé opakování chyb - absolutní vykácení a nepřirozené sázení (či léčení) je sice pro některé podnikatele výhodné, ale absolutně nevhodné.

0/0
12.9.2010 16:59

Fai Rodis

Drobil ma pravdu

v tom, ze bezzasahove zony je treba sjednotit do jednoho celku. Tak, jak to ted vypada, jsou to vlastne pekne rozlozene kurovcove farmy po cele Sumave.

0/0
12.9.2010 14:28

kotec

Re: Drobil ma pravdu

Jenže to, že se bezzásahové zóny musí nějak sloučit, se ví už 10 let. Problém je v tom, že každý si to sloučení představuje jinak, tak se holt dodnes nic neudělalo. Když něco navrhne park, nesouhlasí s tím ministerstvo,nebo kraj, nebo obce, nebo prská sdružení tzv. ochránců lesa (= lesníků ze staré školy) Šumava 21 apod. ... Nikdo ale už dávno nedbá na názory odborníků z akademie věd, univerzity a tak...bohužel...

0/0
12.9.2010 20:03

vsemocnycenzor

zlí pionýři

na výletě po Šumavě zachyceni fotografem při plnění tábornických dovedností, jako je například sběr dřeva na táborák ........................... ;-D

0/0
12.9.2010 13:57

běhavka

Měl

jsem loni možnost podívat se do míst prvních zón a to, co tam je k vidění, je tragédie. Ona ta Bursíkova koncepce selhala nejen na Šumavě, ale pěkně draho nás vyjde i solární šílenství, jak se nyní dozvídáme.

0/0
12.9.2010 11:15

kuttna

Re: Měl

Proč říkáte Bursíkova, stejný přístup mají na německé straně hranic - tam jste si nezašel? Škoda, že jste si nevšiml, jak se živý les rodí v tom mrtvém. Není to sice nic krásného, ale to nejsou ani paseky po holosečích, ze kterých mám smutnější pocit. A solární šílenství - nevěřte všemu, myslete hlavou.

0/0
12.9.2010 11:33

Petr86

Re: Měl

Ta koncepce je podobna jiz od 90tych let. Bursik neprisel, jako Mesias s prevratnou myslenkou. Pokud potrebujete nekoho spinit, najdete si relevantni veci. Pokud by clovek mel brat zde diskutujici, jako reprezentativni vzorek myslenek verejnosti, je jasne, ze kauza "Kurovec" zacina nabyvat ideologickych rozmeru.

0/0
12.9.2010 12:37

ferda1

Re: Měl

Osobně bych mu dal škodu k náhradě. Rozhodnout a vyhodit miliardy jen tak zbůhdarma je na žalobu.

0/0
12.9.2010 20:50

Petr86

Re: Měl

To neni spravny pohled.

0/0
12.9.2010 23:42

darius1706

Re: Měl

Bohužel, nic není tak černobílé. Předně, příroda to jistě ví lépe, než nějaký ministr a ze všech "katastrof" se umí dostat. Druhou věcí je, že jednoznačným zájmem je vytěžit dřevo tam, kde se těžit aktuálně nesmí. Takže je to opravdu o kůrovci?....

Jak vypadají zásahy člověka do krajiny, to vidíme. Původní lesy jsou nahrazovány těmi, které se nám více líbí, to, že pak při různých katastrofách, které by "povodnímu" lesu neublížily, padne celý les....

Ono je i zajímavé pozorovat, kdo se připojuje k různým peticím o vykácení "zasaženého" území. Podívejte se na pár signatářů do obchodního rejstříku, je přinejmenším zajímavé, že to jsou majitelé pil, dřevařských společností, apod...

0/0
12.9.2010 12:42

habr

Re: Měl

Až budete ochoten platit za výrobky ze dřeva o 50% víc, tak se lesy obět změní. Nicméně smrkové monokultury jsou výsledkem pořeby dřeva a ochoty lidí kolik za dřevo platit

0/0
12.9.2010 13:10

kuttna

Re: Měl

Smrkové monokultury jsou výsledkem špatného hospodaření v lesích v minulých desítkách let. Dřevo z nich je ve skutečnoati drahé - když započítáte negativní projevy monokultur - viz třeba i nedávné povodně.

0/0
12.9.2010 20:11

Fai Rodis

Re: Měl

No samozrejme, ze je to o kurovci - protoze ten prave umozni, aby se kacelo a kacelo, v tom soucasnem bordelu.

Slysime snad neco o kurovcovych kalamitach v hospodarskych lesech kdekoli jinde, nez na Sumave? Ne, tam se kurovecek zatrhne hned v zarodku, tam holt je lesnikum dovoleno fungovat.

0/0
12.9.2010 14:34

Slota Nečasný

Re: Měl

a vy jste tam viděl solární panely ? nebo fata morgámu ? nebo demagógiju ?

Vy ste asi nějak mnoc VIPitý

0/0
12.9.2010 13:01

phi

škoda že nedodýchal za český průmysl

a fušuje do něčeho, čemu nerozumí

0/0
12.9.2010 10:01

habr

Re: škoda že nedodýchal za český průmysl

Nejsem si jist, zda kůrovce musí řešit odborník. Následky odborných řešení již vidíme. Navíc jsou odborníci pro nekácet a odborníci kácet. Tak který odborník má pravdu.

0/0
12.9.2010 10:50

kuttna

Re: škoda že nedodýchal za český průmysl

Můžu se zeptat, za kým jdete, když Vás bolí zuby? Za odborníkem nebo za někým, kdo čte jen Klausovy knížky?

0/0
12.9.2010 11:35

buranumdopamatniku

Re: škoda že nedodýchal za český průmysl

-:)))

0/0
12.9.2010 13:50

khaki2

Re: škoda že nedodýchal za český průmysl

Je to právník a všichni ministři by měli mít právnické vzdělání. Většina jejich činnost je zabývat se zákony a to už by konečně mohli přestat dělat zubaři, lékáři a nebo ekonomové. Proto to u nás tak vypovadá.

 

0/0
12.9.2010 10:53

habr

Re: škoda že nedodýchal za český průmysl

není úloha ministra zejména dbát na respektování platných zákonů? A zákon o ochraně přírody hovoří, že na zásahy v bezzásahových zónách lze udělit výjimku.

jen mimochodem - výjimky se dávají i studentům na vědeckou práci v takových zónách pokud tam chtějí dělat třeba diplomku.

0/0
12.9.2010 11:00

babacek

Ministr Drobil vyhlásil kůrovci válku.

Tak to ještě tedy bude muset probrat z ministrem obrany.

0/0
12.9.2010 9:03

vsemocnycenzor

Re: Ministr Drobil vyhlásil kůrovci válku.

jj a ty si prober pravopis, probrat s kým čím, že, takže s ministrem obrany, a nebo si stačí zapnout kontrolu pravopisu ;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
12.9.2010 14:00

babacek

Re: Ministr Drobil vyhlásil kůrovci válku.

Omlouvám se. I mistr tesař se utne. :-)

0/0
12.9.2010 14:03

ref

Škoda jde do milionů...

 Tohle je to vidění ekonomů, kteří za vším hledají jen zisk. Takto se ale vše posuzovat nedá. Nechme rozhodnutí o kůrovci na odbornících a nedělejme ze Šumavy hospodářský les. Přece nebudeme dávat na slova někoho (Zimola, starostové a spol.), pro které je nejdůležitější, že to nevypadá hezky. Pánové, jsme tu na pár desítek let, tak se chovejme, alespoň na tomto kousku přírody, tak, že chceme zanechat Šumavu i příštím generacím... Šumavu divokou a rozmanitou. Prosím ještě jednou, ať rozhodují odborníci, ne Drobil, který ekologii neviděl ani z rychlíku. Možná je to jen agent Klause a vybírá místo, kde postavit další sjezdovky a hotely... 

0/0
12.9.2010 8:35

ertz

Re: Škoda jde do milionů...

Naprostý souhlas. Je velice smutno z tho, že někdo jako pan Drobil bude rozhodovat o naší přírodě.

Přitom ODS ma Moldana, bohužel opět zvítězila ekonomická lobby.

Máme se na co těšit.

0/0
12.9.2010 8:53

Petr86

Re: Škoda jde do milionů...

Na upresnenou: Moldan uz neni v ODS, ale v TOP 09.

0/0
12.9.2010 8:54

roby

Re: Škoda jde do milionů...

to byl v srpnu. Ale teď je září o to je kde?

0/0
12.9.2010 11:17

habr

Re: Škoda jde do milionů...

A kteří odborníci? jedni jsou pro rychlou likvidaci kalamity způsobené kůrovcem, druzí zas obhajují ponechání kůrovce v lese bez zásahu.

Ale odpovězte si na jednu zásadní otázku. Chcete Šumavu se starými stromy a nebo Šumavu s nálety a mladými výsadbami.

Pokud budeme bezhlavě dodržovat bezásahovost v I zónách, tak kůrovec se bude množit do doby dokud v nich budou staré stromy (napadá tak od 50 let výš. A neustále bude v kalamitním počtu vylétávat do okolí a ničit hospodářské lesy, kde se bude jenom díky kůrovci předčasně kácet. A za pár desetiletí bude Šumava bez starších stromů. Takže jedni odborníci kůrovce "množí v I. zónách a budeto do doby dokud v nich staré stromy budou a tím vytvářejí podmínky pro kůrovcovou kalamitu v hospodářských lesích, druzí odborníci chtějí kůrovce zastavit v bezzásahové zóně na základě výjimky kterou MŽP poskytne na likvidaci napadecných stromů kůrovcem. A stačí jenom porazit, oloupa, kůru s larvami spálit a dřevo nechat na zemi pro zástin a rozklad.

0/0
12.9.2010 10:48

kuttna

Re: Škoda jde do milionů...

Já bych doporučoval poradit se s Němci. Hrát si na svém písečku a nekoukat, co se děje pár set metrů vedle, mi přijde divné. A Němci to navíc tolik nepolitizují a nemluví tam do toho tolik diletantů.

0/0
12.9.2010 11:39





Najdete na iDNES.cz