Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ubylo biflování? Inspektoři otestují na sto tisících školáků, jak se ujala reforma

Stovky popsaných A4 k přečtení, výjezdy do škol, testy. To letos čeká Českou školní inspekci, která sleduje, jak se školy "perou" se školskou reformou. Ta má ze škol vymýtit biflování. Letos prvně mají inspektoři v plánu zjistit, jak se reforma uchytila v praxi, pro třeťáky na základkách mají připravené testy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

LukySKS

hmm

ale slovíčka z cizích jazyků se člověk prostě musí nabiflovat...navíc některé předměty jako literatura, dějepis se nedají pochopit, ale opět jen nabiflovat...ano, lepší je věcem porozumět, ale to u těhlech předmětů to prostě nestačí...přiznám se že já díky biflování stále ještě studuji a podle mého je nás většina...a taky si teda myslím, že to z poloviny není naše chyba... taky jsem se snažil některým předmětům porozumět, ale prostě to nešlo a biflování mě "zachránilo" ...je to zase jenom o učitelích, kteří zrovna v matice mají taky postupy u některých příkladů nabiflované a proč  tak mají vykratit to nebo to taky neví ( třeba) a to je pak těžké porozumět, když tomu nerozumí vlastně ani učitel, a nedokáže podat látku tak, aby ji nakonec pochopil i největší trouba ve třídě...což je podle mě cíl učitele. Ale učitelům v dnešní době stačí když v písemce z matiky studenti vypočítají ten stejný příklad, který počítali ve třídě před týdnem...a podle mě tak to půjde dál.

0/0
6.9.2010 22:49

tom-2718281828459

Re: hmm

přesně, dnes je to nastavené tak že se nevyžaduje pochopení ale nabiflování a to i v matice. A žáci jdou vždy cestou nejmenší námahy. Je to škoda.

0/0
6.9.2010 23:31

oktogonus

Re: hmm

Co je to "biflování" ?

Nechci šťourat, ale každý to asi vnímá trochu jinak.

Třeba na tu matematiku pozor. Zde platí, že je třeba naučit se nazpaměť a naprosto zautomatizovat základní aparát (počty, násobilku, definice poučky, matematické věty, vzorce ......) a pak to (u někoho zadlouho, u někoho dříve, u někoho nikdy) začne najednou zapadat do sebe a přichází pochopení a schopnost odvozovat nové věci. Ale bez naučení toho základního to prostě nejde, ani u geniálních jedinců, kde je pouze fáze učení se základům tak krátká, že my ostatní jí ani nepostřehneme.

Takže pokud je biflování "bezduché omílání nesmyslných textů" tak pryč s ním. Ale pokud mu někdo rozumí jako "učení se nazpaměť definicím a poučkám" tak je úplně vedle.

0/0
13.9.2010 9:41

tom-2718281828459

Re: hmm

to je pravda, ale na gymplu, který jsem ještě nedávno navštěvoval, to bylo nastavené tak, že všechny písemky z matiky a fyziky byli jen malou obměnou příkladů co se dělal o hodině.  To mělo za následek že se většina lidí učila nazpaměť bez pochopení jako básničku postup odvození. 

Dokonce jsem to zažil i na vysoké, že se tam někteří experti učili matematické věty jako slovíčka z angličtiny, napsali si je na papírky a učili bez pochopení zpaměti (už je vyrazili ;-D).

Styl výuky by se měl upravit tak aby bylo preferováno pochopení a schopnost aplikace na nové problémy, před rychlostí a bezchybností výpočtu. Ale to je obtížnější nejen pro žáky ale i pro učitele...

0/0
13.9.2010 10:00

Jezdím na neutrál

Re: hmm

Shodu podmětu s přísudkem jste na gymplu nebrali?

0/0
13.9.2010 17:53

tom-2718281828459

Re: hmm

to je ubohé, jakmile vám dojdou argumenty tak začnete šťourat do pravopisu. Drž se tématu. Rv

0/0
13.9.2010 18:40

Jezdím na neutrál

Re: hmm

Neumíte ho!;-D;-D A od někoho, kdo neumí pravopis je opravdu trefné rozebírat stav školství. ;-D

0/0
15.9.2010 17:53

username

Re: hmm

Je vidět, že jste stará škola. Slovíčka jsou typický příklad něčeho, co se biflovat při správném učení nemusí - prostě mluvíte, čtete, posloucháte, ptáte se a ta slovíčka se naučíte bez klasického biflování.

Literatura, dějepis opět - dějepis se dá vykládat pomocí příběhů, literatura se musí číst a diskutovat. Důležité je pochopit vše v souvislostech a také naučit se samostatně tvořit.

Jinak samozřejmě záleží z 99% na učiteli - je-li učení příjemné a zábavné, věnují mu žáci čas. Opak zničí snahu i v tom nejšikovnějším.

0/0
7.9.2010 0:32

Lisinha

Re: hmm

Ale ano, v ideálním světě mají všechny děti zájem o výuku, jsou chytré a vnímavé a všichni učitelé jsou přísní, ale spravedliví a žactvem milovaní.

Ve světě reálném existují žáci, kteří prostě nedosáhnou té čtenářské vyspělosti, aby přelouskali hromadu knih a pochopili samospádem pravidla interpunkce nebo proč se ta událost seběhla zrovna takhle. A pokud má škola zajistit nějaký základní výstupní standard, jako že deváťák bude umět pravopis, spočítat si úroky a vědět, kdo to byl Masaryk, tak občas musí do někoho něco natlouct.

Kromě toho, do nějakých 10-14 let si mozek nejlépe ukládá informace právě skrze pamětné učení, takže proč toho nevyužít a v daném období do dětí nedostat vyjmenovaná slova, násobilku a pár dalších věcí? Navíc, diskutovat a povídat děckám příběhy jde, až děcka prostě a jednoduše mají nějaké znalosti, jinak se diskuse změní v pusté žvanění a příběh z dějin vyzní stejně jako pohádka o Červené Karkulce.

0/0
7.9.2010 7:18

StřeLenka

Re: hmm

Ale to není úplně pravda. Právě že děti na prvním stupni jsou co se nových informací týká "savé houby", není potřeba je nutit k biflování a tím jim učení znechucovat. Je mnohem lepší je zaujmout a to co mají vědět jim nějak přitažlivě vysvětlit a pak opakováním upevnit.

Mám syna ve třetí třídě, dosud se nikdy nic nebifloval, násobilku a slovní druhy zvládá, angličtinu taky a to jenom z poslechu a konverzace. Asi jsme měli štěstí na učitelku...?

Navíc si myslím, že je mnohem důležitější, aby děti věděly kde a jak mají informaci najít nez mít vše "nadrcené".

0/0
7.9.2010 9:26

wrah

Re: hmm

Mluvit a číst se dá až od určité slovní zásoby, navíc pokud je dítko tak ynteligentní, že si plete například pravou a levou ruku, tak slovíčka nepomohou, sice bude vědět, že je to right a left, ale stejně nebude tušit, která to je. Litaratura a dějepis se opravdu dají vykládat i zajímavě, tam je to fakt o učiteli.

0/0
7.9.2010 10:23

Jezdím na neutrál

Re: hmm

Jakože na dítě učitel vystrčí zadnici a stálým vyslovováním příslušného slovíčka ho naučí toho slova? 8-o;-D

0/0
13.9.2010 17:54

petrph

Re: hmm

Tak ono nejenom v cizích jazycích. Nechápu proč to zjišťují ve třetí třídě,Přece ty úplné základy, jak písmenka, tak základy počítání do stovky, malou násobilku, se dětí musí nabiflovat.

Ty rozdíly bych začal sledovat až někdy od 5,6 třídy kdy se přidávají odborné předměty, přírodopis, fyzika, chemie...Ale zase s tím že ty děti se musí stejně základy těch předmětů nabiflovat než v nich některé z nich začnou tvořivě myslet..Ale zase jen některé, které ten předmět preferují jako koníček. Generace pionýrů co chodili do školy v rudých šátcích a s láskou a dostávali samé jedničky, už je neodvratně pryč...

0/0
8.9.2010 7:40

mihel

Inspektoři přece

kontrolují stav podlah, kabinetů a sociálních zařízení, ne učivo.

0/0
6.9.2010 21:54

Poslední slušný občan

Biflování

Za biflování může především současně nastavený systém a to by se mělo změnit. Jednoznačná podpora státních maturit!

0/0
6.9.2010 21:51

petrph

Re: Biflování

a státní maturity na tom změní co? V tom bych viděl spíš výhodu stávajících maturit, kdy student má mluvit spatra 15 minut o vylosovaném tématu, ba dokonce zkoušející mu můžou klást doplňující otázky. Tady se snad nejvíc projeví rozdíl mezi někým kdo má nabiflovanou A4 zpracovaného tématu z učebnice a kdo té látce opravdu rozumí.

Až budou při státní maturitě zaškrtávat A B C D tak se ten rozdíl nepozná...

0/0
8.9.2010 7:45

Poslední slušný občan

Reforma je správná

Myslím, že kroky ministerstva jsou konečně správná a VV mi v tom dělají radost. Dobeši do toho!

0/0
6.9.2010 21:50

Bob-an

Biflování nerovná se učení

Nevim proč tu někteří experti zaměňují biflování a učení..... to by potom reforma měl za cíl zabránit tomu aby se ti lidi něco naučili? :-D Biflování jakožto "učení se telefonních seznamů informací zpeměti" je prostě zbytečná blbost, jedna to co se takto člověk naučí, za chvíli zapomene, a rovněž je těch informací tolik, že se nemůže naučit všechno, ba ani malý zlomek toho co by potřeboval.....

To jak to dopapdá s biflovačema vidím denně na VŠ ..... na zkoušku na kterou se já učím dva dny, se oni učí dva týdny a stejně vůbec nechápou o co jde, jenom se všechny možné příklady a věci co by se v testu mohly oběvit nadrtí zpaměti.... pak dostnanou trochu obmněněný příklad a jsou v koncích....

0/0
6.9.2010 21:28

iuos

hmm

dodnes mi stoupá krev, když zaslechnu cokoli o "srovnávacích testech" - na gymplu jsme taky něco takovýho podstoupili a ten kretén, který ty testy hodnotil mi od půlky započítával naprosto jiný odpovědi, než jsem zakroužkoval já a tak jsem nemohl zazářit - což mohla být jediná přiležitost pro mne, zoufalce takřka propadajícího, protože v těch testech byly normální otázky a ne "počet srážek v urugvaji" (btw ve třídě byla holka, co se takový blbosti naučila, měla tedy ze zeměpisu za jedna, ale klidně se mne zeptala, kde je na mapě New York)... :-)

0/0
6.9.2010 21:15

cinclant

Z druhé strany

Trochu delší článek z "místa činu": http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010083007

0/0
6.9.2010 21:09

Fist

Zastrašování

Z platů učitelů zmizelo nejméně 6 miliard (Liškovné bylo 4,5 miliardy na jeden rok + vázání prostředků následované škrty ve výši nejméně 1,5 miliard v těchto dnech). Véčka přitom velkohubě slíbily 2 miliardy na platy tj snížení o 4 miliardy. Toto snížení,prakticky o 2-3 tis měsíčně je v nekritických médiích typu iLEŽ prezentováno jako růst...;-€;-€;-€

0/0
6.9.2010 21:05

řehoř z řep

Výborně. Cvičení přemýšlení už jsme

zrušili spolu s omezováním matematiky, teď ještě zrušíme cvičení paměti. Hurá ;-€

0/0
6.9.2010 20:34

Fist

Školství v pr* = reforma

Učitelé,kteří jsou při smyslech, nazvali reformu školství podle jedné ze zkratek - ŠVP = školství v pr*, nebo jako škoda vyhozených peněz, páč celá ta sranda stála 3/4 miliardy, které se ztratily v černé díře, přitom gro museli udělat učitelé zadarmo, ve svém volném čase.

0/0
6.9.2010 20:30

Černoušek Bubu

Re: Školství v pr* = reforma

Bingo !

0/0
6.9.2010 20:35

kluk jak dub nebo buk, to je fuk

bez biflování se nenaučí biflovat se...

znám to z vlastní zkušenosti, teď na VŠ by se mi to setsakra hodilo... R^

0/0
6.9.2010 20:24

Leninovo bytostné já

Re: bez biflování se nenaučí biflovat se...

to máte fuk..

0/0
6.9.2010 20:28

tom-2718281828459

Re: bez biflování se nenaučí biflovat se...

no jo, třeba na medicíně to jinak nejde.

0/0
6.9.2010 23:32

Rudla.

Zajímalo by mě,

jak se bez biflování naučí třeba nepravidelná slovesa v angličtině...

0/0
6.9.2010 20:09

kuknastrejdu

Re: Zajímalo by mě,

Napíšou esej o tom ja se to naučit ;-D;-D;-D

0/0
6.9.2010 20:13

adam72

Re: Zajímalo by mě,

Na to by šel i fejeton :-)))

0/0
6.9.2010 20:14

tom-2718281828459

Re: Zajímalo by mě,

samozřejmě, že něco se učit zpaměti musí, ale mělo by se to množství věcí minimalizovat.

0/0
6.9.2010 20:15

kuknastrejdu

Re: Zajímalo by mě,

Třeba na tři křížky R^

0/0
6.9.2010 20:16

kafy

Re: Zajímalo by mě,

Z jakého důvodu ? :)

0/0
6.9.2010 21:11

Bob-an

Re: Zajímalo by mě,

Protože učit se ty kvynta informací nemá smysl, jednak si to kdykoli člověk může za pár sekund najít, dále to stejně za chvíli zapomene, pokud to nejsou věci které často používá a za další se stejně může naučit jen velmi zanedbatelný zlomek informací, které bude potřebovat, tzn je žádoucí aby studenti byli vedeni spíše k logickému a kreativnímu myšlení a efektivnímu vyhledávání informací, než biflování se zbytečností

0/0
6.9.2010 21:31

Bob-an

Re: Zajímalo by mě,

No proste je naucis postupne tim jak je pouzivas, ze zacatku treba v ctenych testech.... tim ze se je nadrtis pred testem se to nenaucis, ptz to stejne zapomenes.....

0/0
6.9.2010 21:22

Poslední slušný občan

Pohyb

Ve školství se to začíná hýbat a to je dobře! Je vidět, že ten ministr za VV nemá jen nějakou vizi, ale koná i konrkrétní kroky. Snad konečně budou zavedeny státní maturity, jinak totiž stát a tedy my všichni budeme platit další penízky a vracet peníze do evropských fondů...Držím palec Dobeši!

0/0
6.9.2010 19:50

lovec vetřelců

Re: Pohyb

Státní maturity tady fungovaly 50 let. Než je nějací chytráci zrušili.

0/0
6.9.2010 20:08

kuknastrejdu

Re: Pohyb

A teď je v rámci šetření financí opět zavedou. Ale pro jistotu jeny lehčí a jedny těžší, aby se již tak povadlá úroveň ještě klesla ;-D;-D;-D

0/0
6.9.2010 20:15

mlady volic kscm

uciti se se uciti

0/0
6.9.2010 19:49

mpes4

počty...

pokud začala reforma před 3 lety, potom už jsou to dnes čtvrťáci, ne? Já jenom aby zase inspekce něco neprošvihla ;-D

0/0
6.9.2010 19:49

Shackall0

Dovolil bych si...

... jeden odkaz: http://www.dfens-cz.com/view.php?cisloclanku=2010083007

Pro adminy - článek bych klidně podepsal, kdybych ho uměl tak pěkně napsat!

0/0
6.9.2010 19:43

MiroTR

Už to vidím,

jak třeťáci místo nabiflovaných znalostí násobilky zpaměti budou spíše vyhledávat informace, kolik je 2x2. :-/

0/0
6.9.2010 19:43

sefeta

Re: Už to vidím,

To je jednoduchý.

2x2 je ruský telekanál viz. "www.2x2tv.ru"   

0/0
6.9.2010 19:48

Shackall0

Re: Už to vidím,

Ono vyhledávání na internetu není také úplně triviální ;-)

0/0
6.9.2010 19:51

adam72

Re: Už to vidím,

no myslím, že vyhledávání v odborných zdrojích je náročná věc, ale věřejně dostupný internet je pohodička, to chce spíš trochu praxe...

0/0
6.9.2010 20:07

unbreakable debater vol.11

Re: Už to vidím,

http://www.google.cz/search?q=2*2 ;-D

0/0
6.9.2010 20:08

Jezdím na neutrál

Jasně, že úspěšně ubylo biflování.

Mládež je čím dál tupější. :-)

0/0
6.9.2010 19:37

sefeta

Tupější si vyprošuji!!!!

Když je něco tupější, tak se to dá nabrousit. ;-D:-P

0/0
6.9.2010 19:42

adam72

Re: Jasně, že úspěšně ubylo biflování.

jj, upřímně nevim k čemu to je dobrý, člověk se prostě učit musí. Asi za čas budeme mít stejně tupé děti jako američani  - tinkiwinki;-D lála ;-D

Ta chytrá reforma od našich chytrých - v praxi naprosto nepoužitelných pedagogů - za 20 let zjistí, že máme negramotnou mládež a co s tím pak budou dělat, to jsem zvědavej.

0/0
6.9.2010 20:13

pavel64

Re: Jasně, že úspěšně ubylo biflování.

Před 10 lety s námi chtěli kolegové z Anglie řešit problém, co s absolventy středních škol, kteří nejsou schopni číst a psát na takové úrovni, aby to mohli využít v práci. Nechápali jsme. Dávám nám ještě tak 5 let a je to tady taky.

0/0
6.9.2010 20:26





Najdete na iDNES.cz