Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ministr Bárta chce trestat bohatší řidiče vyššími pokutami

Ministr dopravy Vít Bárta navrhuje, aby bohatší řidiči platili za přestupky vyšší pokuty než chudí. "Návrh znemožní, aby především dobře situovaní a agresivní mladí řidiči měli dojem, že je česká silnice divokým západem," řekl České televizi. Majetek ovlivňuje výši pokuty třeba ve Švýcarsku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kolrob

Být bohatý je zločin

Opět se ukazuje, že v této zemi se úspěch opravdu nejenom, že neodpouští, ale i trestá. Úspěšný člověk platí mnohem vyšší daně za svůj úspěch, tak proč by nezaplatil i vyšší pokutu, že jo.

Souhlasím s progresí pokut, ale proč k tomu nepoužít bodový systém nebo fakt, že veškeré přestupky jsou zpětně dohledatelné. Proč třeba neplatit vyšší pokutu (penězi, body) při opakovaném stejném přestupku?

Jedeš rychle poprvé, tak zaplať normálně, jedeš rychle podruhé, zaplať dvojnásob atd.

Je fakt, že toto by nebylo tak populistické.:-)

0/0
7.9.2010 8:31

luke_br

rovni a rovnější

Zásadně nesouhlasím s tímto nesmyslným návrhem. Řidič by měl platit za přestupek a ne za to je je bohatý. Ať se zvýší sazby za přestupky, ale proč by někdo měl platit za to že se umí prosadit, podle mě je v tom akorát závist. A pak že před zákonem jsme si všichni rovni. Možná ano, ale někteří jsou si rovnější.

0/0
5.9.2010 11:13

ProcolHarum

reakce

schvaluji to .Je potřeba závest větší pálky na řidiče, jinak bude na silnicích pořád stejně velká agrese a neukázněnost.

0/0
30.8.2010 19:09

barbud o

Když chci potrestat fakana, naplácám mu ...

... jednomu na holou a druhému přes tři kabáty?

0/0
30.8.2010 15:09

trixs

Re: Když chci potrestat fakana, naplácám mu ...

To není úplně vhodné přirovnání. Fyzický trest pociťují všichni zhruba stejně, ale finanční pokutu ne. Takže 2000 jsou pak pro někoho "na holou" a pro jiného "přes tři kabáty"

0/0
30.8.2010 17:02

Mor.feus

lidi nevedi, co chteji

jednou slysim jak si bohaty delaji srandu z nizkych pokut,

ted zase slysim jak je to nespravedlive a zavani to zavisti.

Copak ve Svycarsku a Finsku jsou taky tak zavistivy, ze to zavedli?

0/0
30.8.2010 11:15

Zedicus

Re: lidi nevedi, co chteji

Nejsou. nechápu proč se někdo rozčiluje. Jestliže jezdím spořádaně, tak se mě to nedotkne ne? Dotkne se to toho kdo jezdí jako prase.

0/0
30.8.2010 11:23

holkazdaleka3

Re: lidi nevedi, co chteji

ve Svacarsku se plati pokuty podle prijmu v tom pripade, kdyz se jedna o trestny cin, ktery resi soud. Normalni pokuty plati vsichni stejne.

0/0
30.8.2010 11:34

Dangerous_Dave

Re: lidi nevedi, co chteji

takze uz zbyva nektere "prestupky" prehodnotit na trestny cin a ono to pujde :)

0/0
30.8.2010 15:13

babacek

Vyšší pokuty, ráj pro policii.

Pokud by to mělo projít tak to bude na silnicích fungovat asi takto. Pojede škodovka nepřiměřenou rychlostí  tak policejní hlídka bude předstírat, že jí nevidí. Pojede však BMW tak ani by řidič porušil předpisy bude zastaven a policisté si k udělení vyšší pokuty jistě najdou. Proč tedy stavět malé když lze zastavit několik velkých a konečný finanční efekt je nakonec větší.

Nakonec to bude podporovat i nárůst korupce.

0/0
30.8.2010 9:24

Zedicus

Re: Vyšší pokuty, ráj pro policii.

To bych neřekl, ve starý škodovce 200 nevytáhneš, ale bezohledně jezdí většinou majitelé silných aut.

0/0
30.8.2010 11:25

babacek

Re: Vyšší pokuty, ráj pro policii.

Napsal jsem škodovka, ale pravda je taková, že zde právě ty největší agresivní řidiči ( zejména mladí ) jezdí v ojetých zahraničních vozech do kterého ho já bych nesedl ani kdyby mě za to platil někdo zlatem.

Tedy není pravidlo, drahé auto = agresivní řidič.

0/0
30.8.2010 14:46

volic pravice

jen at to schvalej

jsem OSVC a jsem posledni 3 roky v minusu podle vseho by za prestupky mohli platit me...... :-)

0/0
30.8.2010 9:11

honza - octavia

jen at to schvalej

jsem OSVC a jsem posledni 3 roky v minusu podle vseho by za prestupky mohli platit me...... :-)

0/0
30.8.2010 9:02

k o z a k 5 2

pro začátek by stačilo ,

 využít stávající zákony a hlavně dokázat vybrat pokuty od lidí , teď už je v tom hokej .;-D

0/0
30.8.2010 7:53

byvalyvoliccssd3

Slabomyslná levičácká progrese i do pokut - bléé

Mají praktikovat postihy, které jsou stejně citelné bez ohledu na majetek - odebírání řidičáku, ukládání veřejně prospěšných prací atd. Já bych zavedl ještě rány bičem, ale proti tomu by naši pseudohumanisti začali vřískat.

0/0
29.8.2010 23:14

our_city

Re: Slabomyslná levičácká progrese i do pokut - bléé

Když udělá řidič průšvih, je úplně jedno, jestli je bohatý nebo chudý. Ohrozil ostatní úplně stejně. Že tohle podporuje ČSSD, se jí hodně nevyplatí, já už mám pro senátorky jasno! Bývalá volička ČSSD :-)

0/0
29.8.2010 23:50

our_city

Re: Slabomyslná levičácká progrese i do pokut - bléé

Jen ještě dodatek - a my dnes nemáme zákony a nástroje, jak ty bezohledné hlupáky potrestat? Bohatý si i odebrané bodíky zaplatí, stačí vyrazit na autodrom. A ještě drobnost - pokud budou poldové znát výši příjmů, zvednou se taxy nejen za pokuty, ale i za korupci! Bohatí dávno vědí, že tisícovka pro poldu je pitomost, prý se pod deset táců nejde. Takže opravdu jen fraška, jak vytáhnout více od lidí, nejen peněz, ale i informací - Big Brother nás má v hrsti?

0/0
30.8.2010 0:00

trodas1

Re: Slabomyslná levičácká progrese i do pokut - bléé

No já nevím, ale moje zkušenost je, že na dopravní předpisy, zejména dodržování rychlosti přímo arogantně kašlou právě řidiči aut od milionu výše. Tedy lidé, pro které výše dosavadních pokut je směšným pakatelem. Jestliže píšete o výši úplatků, které dotyční zkorumpovaným policistům odevzdávají, nevidím vůbec nic na tom, když je stejně snadno odevzdají jako oficiální pokutu. No a když se z toho budou chtít vyvlíknout, nechť zaplatí na úplatku dvacet nebo výše. Jednou je to bavit přestane. Mimo to snad existuje policejní inspekce, která by měla korupci hlídat i když si uvědomuju, že je to asi pustá teorie.  

0/0
30.8.2010 11:20

BWooley

Chcete-li odpoutat pozornost, vypusťte falešnou zprávu

Všiml si někdo z diskutujících, že vždy, když chtějí politici provést nějakou velkou lumpárnu, najdou si dobré zprávy pro média, kterých se chytne obyvatelstvo?

Pro mne je ze všech nejdůležitějších zpráv na MD tato:

MINISTR BÁRTA POVĚŘIL KAPSCH budovánímdalších mýtných bran i na silnicích I. a II. třídy. Tohle je důležitá zpráva. To budeme opět platit všichni, ale hlavně střední vrstva. Následující den: Bárta zvažuje zvýšení plateb na mýtných branách.

Další zprávou je: Ministr Radek John a ge. řed. České pošty, s.p. Marcela Hrdá podepsali memorandum mezi MV a ČP o spolupráci v oblasti IT a CT a eGovernmentu. Následující den: platby za datové schránky.

Další zpráva: cena el. energie v důsledku zavádení fotovoltaiky stoupne v příštím roce o 22%. Atd. A teď mi, pánové a dámy, řekněte, o čem tady jednáte? O tom, že někdo, kdo má více peněz než Vy zaplatí za stejný přestupek více? To Vás uspokojí? Vaší pokutou za závist bude na složence od ČEZu. Blbouni pitomí závistiví primitivní! Delete!

0/0
29.8.2010 23:12

chiptdm

Re: Chcete-li odpoutat pozornost, vypusťte falešnou zprávu

pekne! fakt vystizne shrnuti...

jen... jak chces zamezit, aby bohati co na uplatky a nizke pokuty maji mohli byt vychovavani pokutami take? strilet je rovnou? nebo jim napart vic, aby o tom vic premysleli? nejde o zavist... :)

pro nekoho je pokuta existencni problem a decka nemaji co jist, takovy clovek si dobre rozmysli jak priste pojede a jestli vubec pojede....  pro nekoho je jen otrava zadavat dalsi prikaz k uhrade nebo proste jen zdrzeni na silnici a efekt zadnej, jen mozna zvyseni agrese bez zamysleni se nad tim co ten clovek vlastne vyvedl...za hodinu nevi proc pokutu dostal, vi jen ze ho buzeroval policajt a vytahl z nej baksis...

ja jsem pro rovnou dan a progresivni pokuty... a policajt vubec nemusi tusit jaky ma ten dotycny majetek... pocitace maji, propojeni jsou take, staci kdyz jim rozmezi pokuty vyskoci nekde na displeji nebo mu to rekne nejaky operator pres vysilacku a je to...

0/0
30.8.2010 12:16

weizenkleie1

MNooo...

To to trvalo, u sousedu bezna praxe, tady objeveni Ameriky....8-o

0/0
29.8.2010 22:34

anička_šafářová

Dobrý nápad

Tento návrh považuji za dobrý nápad. Pokuta má řidiče vytrestat, mají si ji pamatovat a poučit se z ní. U těch lidí, pro něž je tisícovka jako koruna to bohužel neplatí. V Evropě to funguje, tak proč ne tady.

0/0
29.8.2010 22:00

luki

Re: Dobrý nápad

R^

0/0
29.8.2010 22:06

freak4

Re: Dobrý nápad

Protože my nejsme v Evropě, ale na divokém východě.:-/

0/0
29.8.2010 23:24

Tryskomys Muf

V poradku

V poradku. R^

0/0
29.8.2010 20:43

DanGuz

ROVNOST PŘED ZÁKONEM...

... o to tu běží! Vždyť je to tak jednoduché ... máme přesně daná pravidla a bez ohledu na majetek je můžeme dodržovat ku prospěchu nás všech. Aby byla rovnost před zákonem definitivní pak se v soudním a pokutovém systému musí zohlednit individuální životní úroveň každého jednotlivce.

Trest aby byl výchovný musí mít ve svém důsledku stejný dopad na "bohatce" stejně jako na "chudáka".

Tento fakt pochopili ve Skandinávii která v hodnocení životní úrovně a spokojenosti obyvatel "skončila" na prvním místě což o něčem rozhodně vypovídá a já si nemohu odpustit poznámku směrem k p. Klausovi který se byl jako lev za to aby u nás společnost vykročila po revoluci tím podle něj správným směrem a ne nějakou "třetí" Švédskou cestou.

 

0/0
29.8.2010 20:09

ptáček

Re: ROVNOST PŘED ZÁKONEM...

R^!!!!R^

0/0
29.8.2010 20:44

luki

Re: ROVNOST PŘED ZÁKONEM...

R^

0/0
29.8.2010 22:07

BWooley

Re: ROVNOST PŘED ZÁKONEM...

Vy jste v tom Švédsku někdy byl? Zeptal jste se jich, jak jsou spokojeni? Řekli Vám, že slovo podnikat je ve Švédsku slovem sprostým a podnikatelé utekli. Víte, kdo tam zůstal? Pracovníci státu a veřejné správy a imigranti. To slavné Švédsko dnes nemá ani jejich kdysi slavné vlastní automobilky SAAB a Volvo. Mají socialismus a za chvilku budou všichni stejně chudí, jako jsme byli my za komoušů. Ani střední vrstva tam nechce bydlet, protože se na ně valí bída. V historii byl lumpenproletariat nejspokojenější v den, kdy se pomstil svému chlebodárci za to, že mu dal práci. Následující den se s velkou slávou pouštěl do díla aby v ten třetí rychle pochopil, že příčinou jeho společenského postavení byl vždycky on sám s jeho neschopností a hlavně leností. Vykřikovat velká hesla: když mají jinde, můžeme to mít taky, jinde to funguje, u nás bude taky! Nikde to nefunguje. Ve Švýcarsku funguje právo. Jede-li někdo na 70tce 290, je to idiot a zaslouží sedět. Jenomže Favoritem 290 neuděláte. Hlavu!

0/0
29.8.2010 22:51

DanGuz

Re: ROVNOST PŘED ZÁKONEM...

Promiňte ale vaše argumentace je slušně řečeno poněkud slaboduchá a plácáte nesmysly. Máte poněkud deformovaný žebříček hodnot. Zjistěte si fakta a pak diskutujte.

0/0
30.8.2010 9:24

BWooley

Re: ROVNOST PŘED ZÁKONEM...

Nenašel jsem ve Vaší odpovědi jediný argument proti mým tvrzením. Zkuste to oprášit. ;-)

0/0
30.8.2010 10:22

DanGuz

Re: ROVNOST PŘED ZÁKONEM...

 "...Švédsko má rovněž poměrně štědrou sociální politiku a svým občanům poskytuje vysoký životní standard. Země je považována za ekologicky čistou, moderní a liberální." ... tolik mohu uvést z oficiálních dostupných zdrojů.

Nevím s kolika Skandinávci jste měl možnost hovořit, já jezdím rybařit do Norska a tudíž jsem s nimi osobně do kontaktu přišel a samozřejmě přišla řeč i na běžné denní starosti.

 Mohu Vám sdělit že narozdíl od Čechů jsou Skandinávci obecně na své státní zřízení a sociální politiku velmi hrdí. Na rozdíl od nás mají vyřešeny důchodové, sociální a zdravotní zabezpečení.

Mimochodem, fakt že stát prodá automobilku není zajisté znakem socialismu... že?  ... stačí se podívat například na naší Škodovku ;-)

0/0
30.8.2010 11:33

deviv

ZÁSTĚRKA

Věřte tomu, že TOP09 se k návrhu připojí, stát je rozkradenej, kde jsou jediné peníze? Mezi lidma a tohle je účinej nástroj, jak se k nim dostat. Piráti silnic mi vadí a již několik let říkám, že to co postihne člověka s průměrným příjmem je pro tuhle skupinu lidí jen denní kapesné, což je nepotrestá, zaplatí a pojede dál klidně stejně rychle. Ale tak jak je nyní navržen systém trestání, nahrává zase jen vládě, jak dostat peníze od lidí, aby bylo co tunelovat. Já už delší dobu říkám, že jediným řešením je při závažném přestupku zabavit auto, to je podle mě spravedlivý trest pro všechny, když přijde někdo o svého favorita, těžko bude mít na nového a když milionář přijde o svého lexuse, tak mu taky moc do smíchu nebude. Jenže teď se auta zabavují na oko a pak se zase vrací, takže trest se míjí účinkem.

0/0
29.8.2010 20:04

ZabakKvak

Re: ZÁSTĚRKA

Velká část řidičů nejsou majiteli vozidla (např. firemní auta, autopůjčovny,...). Zabavení auta může fungovat jen jako kauce na zaplacení pokluty ... a i s tím by byl asi problém, protože přestupku se nedouští vozidlo, ale konkrétní řidič.

Možná by ale v této souvislosti stálo zato něco udělat s "osobou blízkou", protože řidiči mají mnohem větší strach z trestných bodů nebo přímého odebrání řidičáku (např. za výrazné překročení rychlosti a další přestupky, viz "bodový systém").

0/0
29.8.2010 20:20

E.M.R. verze 1.3

Tento dobrý nápad by se stejně minul účinkem !

Bohatí lidé si zaplatí právníky a ti je z toho vysekají. Např. Renč, Rolincová, ten manager pivovaru , co vytlačil auto z dálnice, manžel Fibingerové atd.

Navíc toto jsou voliči ODS, takže Bárta zůstane osamocen !Rv

0/0
29.8.2010 20:03

johnymistr

pojďte

vydávat řidičák na zkoušku, 3 krát přestupek během prvních 5 let vlastnění řidičáku automaticky na 10 let, chytěj tě znovu jdeš sedět

0/0
29.8.2010 20:02

our_city

Re: pojďte

Dobrý vtip, protože můj řidičák 19 let odpočíval v pokoji, potom se zaplatilo pár oprašovacích jízd, no a je to. Takže 5 let řeší co? U mě vůbec nic.

0/0
29.8.2010 23:55

StanleyP

Re: pojďte

Pokud je někdo retardovaný tak se musí počkat až dozraje. Ale to jsou jenom vyjimky potvrzující pravidlo.

0/0
30.8.2010 7:46

p.dump

Souhlas. Proč ne?

ad1 - Dvojí metr.

Má-li být pokuta výchovným prostředkem, nemůže být pro jednoho 10% z příjmu a pro druhého jedna SETINA.

ad2 - Motivace.

Většina obyvatel má podprůměrný plat. Pokuta 2000 Kč (10% z platu), může být výrazně omezující ne-li ohrožující faktor ovlivňující kvalitu jejich života. Například nákup méně kvalitních potravin až po nákup méně kvalitního a tedy i méně bezpečného auta. A to se druhé, menší zmiňované skupiny, rozhodně netýká.

0/0
29.8.2010 19:40

luki

Re: Souhlas. Proč ne?

R^

0/0
29.8.2010 22:08

ZabakKvak

Nezralé ovoce ...

Představitelé státu (vláda,parlament,..) by si asi měli věci dobře rozmyslet, než něco plácnou. Jako myšlenka je to krásně populistické, ale je třeba vidět důsledky. Možnost policie nahlížet do daňových přiznání je zcela nepřijatelná, navíc existuje celá řada příjmů, které jsou zdaněny u zdroje a tudíž se v daňových přiznáních neobjeví (úroky, dividendy, prodeje cenných papírů po vypršení ochranné lhůty,..). A jak by se třeba posuzoval student - syn majetného tatíka, který sám je sice bez příjmů, ale má tučnou apanáž ? Takže by celá věc asi musela padnout na soud ... a to v případě běžných přestupků je nezvládnutelná agenda. Nejvážnější přestupky u soudu ale stejně končí (alkohol na promile, nehoda s ublůížením na zdraví nebo smrtí, obecné ohrožení). Další závažné přestupky nemůže policie vyřídit na místě, ale řeší se v přestupkovém řízení a může být udělen zákaz řízení bez ohledu na body. Takže asi by opravdu stačilo stanovit, že pokutu u nejzávažnějších porušení zákona určí soud.

0/0
29.8.2010 19:30

cibich

Re: Nezralé ovoce ...

Takže v zemích,které tento způsob praktikují,jsou úplní idioti. No bezva.

0/0
29.8.2010 19:47

ZabakKvak

Re: Nezralé ovoce ...

Je třeba vědět JAK to v těch zemích aplikují .. a současně si uvědomit, o jaké země jde. A samozřejmě je také dobré číst příspěvky v diskusi pozorně a až do konce.

0/0
29.8.2010 19:50

231

No nevim.

Pokud si nekdo plete silnici s divokym zapadem, tak by mel byt rychle vybodovan. Pokud se tak nestane, tak to znamena, ze ho nikdo nechyti pri cinu, ale za tohoto stavu bude tezke mu udelit jakoukoliv pokutu. Zkratka misto toho aby se zacalo pracovat, jak se ma, tak se hleda dalsi reseni, ktere bez vule vynucovat zakon take fungovate nebude. Hlavne, ze je to trochu populisticke. Vzdyt se blizi zase volby.

0/0
29.8.2010 19:19

groh

Re: No nevim.

Problém bude v tom, že vrácení řidičáku vybodovanému řidiči stojí 30-50 tisíc, takže i body jsou bič na chudáky, co si nemůžou řidičák "koupit" :-/

0/0
29.8.2010 19:44

cibich

Koho chrání Nečas.

V zemích,kde se platí progresivní pokuty určitě nežijí pitomci a dobře vědí,co dělají,Vědí také,že procentuální podíl je spravedlivý.Současné pokuty mohou připomínat jen cenu párku s hořčicí,zatím co pro člověka s platem 10 000 je to vážná situace.A že by v těchto zemích vládla nějaká diktatura se mi nechce ani věřit.A co se týká platby oněch pokut,stačí,když policista zjistí přestupek a platbu zajistí finanční úřad podle tabulek a výšedaní .Pokud policie oznámí také značku auta,mají berňáci také možnost zjistit ,jak si pán žije a kolik přiznává.Finanční úřad snad má právo vědět,kolik majetku máme.A to,že to vadí panu Nečasovi se vůbec nedivím.

0/0
29.8.2010 19:03

jahoda22

Velmi zajímavý nápad

Mně Bártův nápad přijde velmi zajímavý, provedení sice bude složité, ale těší mě, že ho to od předložení návrhu neodradí. Dávám palec nahoru! R^

0/0
29.8.2010 18:18

stejně mě smaznou

pokuty

Nečasovi by se to líbilo, kdyby to bylo naopak.

0/0
29.8.2010 18:00

???...!

Argumentovat Švýcarskem je tak trochu demagogie,

protože tam se pokuty dle majetkových poměrů dávají pouze za velmi hrubé dopravní přestupky, které by u nás už byly kvalifikovány jako trestný čin (např. řízení v silném stavu opilosti).

Méně hrubé dopravní přestupky jsou tamní policií "odměňovány" dle standardního sazebníku bez ohledu na to, zda auto řídí obecní žebrák, či místní Onasys.:-P

0/0
29.8.2010 17:21





Najdete na iDNES.cz