Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dokument: Čeští vědci varují, že naše země se nezúčastňuje zápasu o mozky

Skupina tuzemských učenců, nazvaná Iniciativa pro vzdělávání a vědu, vydala prohlášení, v němž bije na poplach. Přinášíme je v plném znění.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

???...!

My budeme vzájemně mezi sebou kšeftovat,

 zkoušet jeden na druhého vyzrát, přečůrat, ošidit ho,.... a budeme všichni náramně bohatí.

.

To je naše česká cesta ke spokojenému životu jak po stránce hmotné, tak i duchovní.:-)

0/0
25.8.2010 17:18

rasta_vesta

Re: My budeme vzájemně mezi sebou kšeftovat,

;-DR^

0/0
25.8.2010 23:53

parlost18

...

S textem naprostý souhlas. Osobně naprosto nejsem spokojený se vzděláním, jakého se mi dostalo (a to jsem nebyl špatný student). Vysoká škola je z velké části o samostudiu. Ovšem vysoká škola zde musí působit jako vůdce. Jak to bylo v Matrixu: Mohu ti ukázat dveře (škola), ale projít jimi už musíš sám (student).

To ale nic nemění na tom, že se mnohdy učí naprosto zastaralé věci (studentům se ukazují špatné dveře) a ty chtějí pak i na zkouškách. Komunikace s některými "létajícím" profesory i některými místním naprosto žádná. Spolupráce s praxi - za mě mizerná, ale tam vidím v průběhu let zlepšení. Výuku mnohdy zabezpečovali doktorandi (to by problém nebyl, každý musí někdy začít), ale jiného vědeckého zaměření (a to už problém je). Ale bylo to "zadarmo" a darovanému koni na zuby nehleď.

Nyní studenti budou platit a je nutné, aby za to dostali přidanou hodnotu a ne jen poukázku na úřad práce.

0/0
25.8.2010 16:15

masculine

Čím větší je země, tím větší je její potenciál.

Nejen co se počtu "mozků" týče, ale i rozsahem dotování výzkumu a vzdělávání. Samotné zlepšení kvality vzdělání kýžený výsledek nepřinese, protože špičkoví studenti odejdou na pracoviště, jejichž vybudování a provoz není schopna ČR financovat. V tomto ohledu by byla na místě široká spolupráce v EU, je ale otázkou, zda byrokratické překážky a politikaření představitelů jednotlivých zemí nejsou pro masivní rozvoj vědy v EU fatální. S potřebou zvýšení nároků na VŠ souhlasím, jen mne nenapadá jednoduchý a přitom efektivní klíč, podle kterého by se daly jednotlivé VŠ rozdělit na ty vychovávající špičkové odborníky a na ty vychovávající absolventy bez přílišných ambicí.

0/0
25.8.2010 16:12

jabrbla

Re: Čím větší je země, tím větší je její potenciál.

Pro dobrou vedu nejsou nutne treba velka draha pracoviste - to plati jen v nekterych oborech. A nektere male zeme (treba Dansko nebo Finsko) jsou na tom s vyzkumem dost dobre. Ale k tomu musi byt nejaka koncepce, po cemz prave tato vyzva vola.

0/0
25.8.2010 16:29

Si0 po druhém zákazu

Tak např. Prof. RNDr. Petr Volf, CSc.; parazitolog,jistě ví,

že ti nejchytřejší utečou do zahraničí už proto, aby nemuseli splácet státní dluh po parazitech typu Koženého, Krejčíře nebo Pitra.

0/0
25.8.2010 16:05

masculine

Re: Tak např. Prof. RNDr. Petr Volf, CSc.; parazitolog,jistě ví,

:-) Tito pánové mají na svědomí státní dluh? Opravdu máte takový pocit? A není to spíše tak, že si pletete hrušky s jabkama, minimálně 2 z vámi jmenovaných pánů mají na svědomí okradení mnoha občanů ČR a schodek je dílem jen a pouze politických elit, které tuto zemi vedly?

0/0
25.8.2010 16:15

Konstrukter

Re: Tak např. Prof. RNDr. Petr Volf, CSc.; parazitolog,jistě ví,

A v kterém že to zahraničí najdou nižší státní dluh než v ČR? 

0/0
25.8.2010 23:17

Chytrakz hospody

Proč

Milá vědci, částečně jste si tuto situaci zavinili sami.  Kdo jiný, než odborník, by měl poukázat na to, že u nás vzdělání upadá tím, že se kupuje. Technické VŠ ztrácejí svoji náročnost a ostatních raději nemluvím. Soukromé VŠ jsou zaměřeny hlavně na výběr školného a dotací,  zbytek je nezajímá. Kdo by podle Vás měl dál dělat vědu, když nemáme a nemůžeme mít lidi s kvalitním vzděláním. Stát by měl přestat sponzorovat soukromé školy (SŠ i VŠ ), tlačit na to, aby diletantští pedagové (Topolánek, Paroubek, docenti práv z Plzně, VŠFS  ap.  ) dělali to co umí  a nek*rvili studenty VŠ svými nesmysli.  Stačí radikálně snížit počet humanitnách škol a zvýšit počet technik.  Aby AV ĆR  dělala skutečný výzkum a nestudovala totalitní režimy, či jiné voloviny.  Nakupovat kvalitní mozky si může dovolit pouze USA. EU nebo ČR je schopna nakoupit akorát póvl, ale proč mozky kupovat, raději si je vychovat. Ale vzdělání nelze uplatit, to chce talent a dřinu, ale o to dnešní multikulti mládež nema zájem

0/0
25.8.2010 15:20

masculine

Re: Proč

:-) vy jste chýtréj jak rádió :-) Čím tu situaci zavinili naši vědci? Že nepsali dopisy dříve? Mají snad nějakou pravomoc rozhodovat o tom, kam bude směřovat školství či výdaje na výzkum? Vzdělání upadá tím, že si je někteří jedinci kupují? A o tom snad vědci mají vědět, že si pánové jako Kindl či Zachariáš udělali ze svého místa byznys? Nechtěl byste se s těmi rozumy jít raději předvádět do hospody?

0/0
25.8.2010 16:03

jabrbla

Re: Proč

Je smutnym faktem, ze Zacharias byl do te doby, nez se provalila Plzen, dokonce reditelem jednoho z ustavu Akademie ved (odkud pak byl velmi rychle odstranen). Nicmene, Plzen se provalila prave diky tomu, ze nekteri akademicti pracovnici poukazali na to, co se tam deje, cili zde tu ulohu vedci nakonec splnili. Tezko ji ale muzou splnit na nejake pobocce nejake soukrome skoly - tam totiz skutecny vedec skoro nikdy nevkroci, nema proc.

0/0
25.8.2010 16:21

parlost18

Re: Proč

Váš příspěvek je dost děravej. 1) proč zvyšovat počet technik, když i ty co máme nejsou schopny naplnit stavy. 2) pokud chcete mít techniky náročné, jak píšete, zvýšením jejich počtu se budou přetahovat o studenty a stane se buď to, že je budeme muset zase pozavírat, nebo se sníží jejich kvalita. 3) přední vědci upozorňují už léta na špatný systém financování a úpadek vysokých škol. 4) každý má jiný názor na to, co je volovina a co zajímavá věda. 5) očividně víte prd, co chce dnešní mládež (to ví jen ona sama a ne nějaký povýšený blb z rádoby přemoudřelé starší generace). Víte, jak nastavíte systém, tak se chová. člověk není vyvázán z přírodních zákonů, které platí at je zná či nezná. pokud starší generace nastavila tento systém vzdělávání, nedivte se, že se mladí podle něj zařídili. 6) hlavně je třeba začít od středních škol, protože vysoké školy narážejí na katastrofální neznalosti nastupujících studentů, musí pak do jisté míry suplovat střední školu, což také zásadně snižuje kvalitu

0/0
25.8.2010 16:25

999666999

No ČR tam těžko naleje,

tolik jako Čína či USA a také vybrat pašáky z 1.3mld lidí Číny je asi lepší než z 10mil ČR. ;-);-);-)

0/0
25.8.2010 15:15

jabrbla

Re: No ČR tam těžko naleje,

Nejak jste to nepochopil. Jde o to, aby CR byla schopna pritahnout dobre mozky z venku (napr. z Indie nebo Ukrajiny), a aby neztracela nejlepsi ceske mozky natrvalo do zahranici.

0/0
25.8.2010 15:22

R@VI

Huste kydy ...

... a pak vlada zprumeruje znalosti studentu strednich skol jednotnou stadni maturitou.

0/0
25.8.2010 15:08

999666999

Re: Huste kydy ...

To je omyl, jen bude chtít aby žáci soukromejch středních škol na pletení košíků, měli alespoň přibližnou úroveň jako studenti gymplů ;-D;-D;-D

0/0
25.8.2010 15:17

QT1

Re: Huste kydy ...

Když o tom oba víte kulové, tak radši nediskutujte. Nic se nebude průměrovat a nebude se ani chtít, aby měli studenti méně náročných škol stejné výsledky jako výběrové gymply. Jde o to, aby se stanovily minimální požadavky na to, za co se uděluje maturita (protože teď mají všichni jednu maturitu a nikdo nevidí, jak byla náročná) a ti, co maturitu udělají, dosáhnou určitého počtu bodů. A z toho už se bude dát poznat, kde se učí kvalitně a kde hůře. A taky student, který udělá hypotetických 99 bodů ze sta bude brán jinak, než ten, který jich udělá při maturitě sedmdesát. Teď je rozlišit nejde, jedničky ze svých škol od maturity mohou mít oba, ale jejich vzdělání se liší. A to dokáže státní maturita spolehlivě odhalit.

0/0
25.8.2010 15:28

kunta_kinte-klidne me zas smazte

Re: Huste kydy ...

Nedokaze. Odhalit skutecne schopnosti dokaze az praxe.

0/0
25.8.2010 16:26

QT1

Re: Huste kydy ...

Dobře, máte pravdu, zkusím to napsat jinak.

Skutečné schopnosti maturanta dokáže odhalit až praxe, ale celostátně srovnatelná obodovaná zkouška má větší šanci to odhalit než papír oznamující, že student udělal maturitu s nějakými známkami, které jsou ale i mezi školami absolutně neporovnatelné...

Na tom se doufám shodneme...

0/0
26.8.2010 16:35

masculine

Re: Huste kydy ...

V tom případě vám smysl státních maturit unikl. Nejde o to zprůměrovat znalosti, ale ustanovit jednu laťku, která bude měřítkem úrovně vzdělávání na jednotlivých SŠ. To umožní nejen odfiltrovat "vzdělávací" ústavy, jejichž stěžejním smyslem je pobírat státní dotace, ale rovněž provést určitý předvýběr maturantů pro další stupeň studia.

0/0
25.8.2010 16:23

parlost18

Re: Huste kydy ...

Nejde o zprůměrování, ale spíše o spodní mez, pod kterou by student honosící se přízviskem "maturant" neměl klesnout. To znamená, že je stanovena pouze dolní mez. Nic tedy nebrání špičkovým středním školám budovat jméno tím, že budou poskytovat mnohem větší vzdělání a tím studenty připraví lépe pro příjímačky a studium na vysoké škole.

0/0
25.8.2010 16:30





Najdete na iDNES.cz