Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nová maturita z češtiny omezí biflování, slibuje autor

Písemná práce se zkrátí, hodnocení bude objektivnější, kvůli ústní zkoušce se už studenti nebudou muset biflovat. Tak shrnuje přednosti nové státní maturity z češtiny její hlavní autor František Brož. Deset let učil na středních školách, od roku 2001 přednáší didaktiku literatury na Filozofické fakultě UK.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

čita

Proč musí být seznamy

"povinné" literatury ? Ať dotyčný student mluví o tom co on sám čte .Ne každý má výdrž  na Dostojevského.Já bych zas nečetla Čapka.Když tohle zohlední u literární části,ať je klidně drtí z gramatiky až se jim o tom bude zdát.Aspoň budoucí manažeři nebudou psát hrubky v e-mailech svým méně vzdělaným podřízeným.

0/0
28.8.2010 19:44

Warhead_bia :P

inu

Cestina u matur prosim je to dobre at nemame trubky co neumi ani y/i, problem je, ze casto se dava velky duraz na literaturu. Mam s tim osobni zkusenost, mohla byt naprosto perfektni gramatika a slohova prace, ale literatura to klidne potopila. Tohle by se melo trosku pristrihnout ;-)

0/0
25.8.2010 9:05

ODS+TOP+VV=směr Lotyšsko

Já jsem nikdy nepochopil ...

... proč jsem na průmysluvce musel maturovat z literatury. :-/

0/0
25.8.2010 8:29

kunta_kinte-klidne me zas smazte

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

R^

Ale vomlatej ti to vo hlavu neco vo vseobecnym rozhledu :-P

0/0
25.8.2010 8:43

ODS+TOP+VV=směr Lotyšsko

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

Nevím o tom, že by na humanitních gymplech v rámci "všeobecného přehledu" maturovali z technických předmětů.

0/0
25.8.2010 8:58

kunta_kinte-klidne me zas smazte

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

Ja bych jim tam dal strojirenskou technologii, studentikum gymplarskejm zpovykanejm. ;-D

0/0
25.8.2010 9:00

Fonon

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

a dělali praktickou maturitní zkoušku kromě písemné a ústní části jako průmkaři

0/0
25.8.2010 9:24

captain cook

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

ceska literatura by mel byt samostatny, volitelny predmet.

0/0
25.8.2010 9:02

ODS+TOP+VV=směr Lotyšsko

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

Souhlas

0/0
25.8.2010 9:30

kunta_kinte-klidne me zas smazte

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

R^

0/0
25.8.2010 9:33

eltanin

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

A já zas nechápu, že by se někdo chtěl setkat s inženýrem, který by netušil, kdo to byl Shakespeare. Vždyť to, co má být v té státní zkoušce by měl zvládnout žáček ze základky.

Jinak chyba je podle mého v tom, že se berou maturity z gymplu a z prumky jako rovnocenné. Podle mého by to mělo být tak, že by to byly nesrovnatelné zkoušky, jedna by automaticky umožňovala studium na univerzitě, druhá na technice, jinak by se musely dělat přijímačky. Taky mě vždycky štvalo, že moje maturita z matiky váží totéž jako nějakého strojaře, který vůbec netuší, co je to třeba determinant, princip inkluze a exkluze a teorii grafů považuje za vtip. No a jeho zase asi štvalo, že já nemám ponětí o tom, co je to frézování. ;-)

0/0
25.8.2010 10:39

captain cook

Re: Já jsem nikdy nepochopil ...

nemyslim, ze by se mela zrusit literatura jako povinny predmet v osnovach, ale pouze jako soucast povinne cestiny u maturity. Maturita z cestiny by se mela rozdelit na 1)povinnou cast "cesky jazyk", ktera by se soustredovala na znalost jazyka, slovni zasoby a gramatiky a 2) volitelny maturitni predmet "ceska literatura".

Literatura by mela zustat povinnym predmetem na vsech skolach, ale jak moc podrobne by se probirala, to by melo zalezet na typu skoly. Samozrejme, ze u gymnazii bych ocekaval vetsi duraz na literaturu nez u prumyslovek.

0/0
25.8.2010 11:03

chechtin

článek

Včera jsem na jiném diskusním fóru rozvířil otázku maturity z českého jazyka resp. z literatury. Nyní koukám, že to někomu došlo a biflování literatury označil za nesmysl. Nějak jsem se ale nedočetl, co že u té ústní zkošky bude? Jen jsem se dočetl, že učitel uvaří sebe i studenta, když po něm ta historická data bude chtít a nevejde se do tabulek pro hodnocení. Ale co tedy má po studentovi chtít? Pracovní list student vyplní někde na potítku (odhaduji z názvu pracovní list) a co bude dál ústně povídat? 4 roky se student bude biflovat literaturu a pak asi budou rozjímat nad tématem, co tím asi tak básník chtěl říci? Důležité je, že jsou na to tabulky. Kdyby ty hodiny radši věnovali cizím jazykům.

0/0
25.8.2010 7:55

Barbarka_CZ

směji se

Neuvěřitelné, kolik chyb je doslova nasekáno v příspěvcích o maturitě z českého jazyka. Je to tedy spíše k pláči než k smíchu, ale co se dá dělat. Doba je taková, že česky dneska umí málokdo. :-(

0/0
25.8.2010 6:42

Chytracisko

Re: směji se

A mluvit bez klišé a ošoupaných slovních spojení neumíte ani vy. Co přijít s nějakou vlastní myšlenkou? :-)

0/0
25.8.2010 6:58

MiroTR

Re: směji se

A proto je nutno snížit úroveň maturit ! ;-)

0/0
25.8.2010 7:40

Cácorka

Re: směji se

gramatika a použití slov v textu jsou dvě různé věci když to vezmu od sebe slohová práce - obsahově za 1, gramatika 4, literatura 2 odmaturovala jsem za 3 a stále si myslím že česky umím docela dobře akorát se vyhýbám psaní textu rukou (občas se mi tam připlete špatné i,y);-D 

0/0
25.8.2010 7:45

Kocourek-69

Jó to byla pakárna

Šprtat se nazpaměť názvy knížek které ten, či onen spisovatel napsal. Kdybych ten čas tímto strávený věnoval učení slovíček cizího jazyka tak šprechtím jak rodilý mluvčí. To by se alespoň v životě dalo využít mít dobrou slovní zásobu v cizí řeči. Názvy a obsah knih československých spisovatelů jsou mi k ničemu a když už bych to potřeboval vědět tak se to dá snadno dohledat.

0/0
25.8.2010 6:02

wcbaba

Čeština je velice důležitá, řekla bych skoro rozhodující

pro budoucí povolání - stačí se podívat na inzerci kde mimo odborných znalostí je požadován AJ na min. komunikativní úrovni, životopis požadován v anglickém jazyce- o ČJ však nikde ani zmínka

0/0
25.8.2010 3:30

Chytracisko

Re: Čeština je velice důležitá, řekla bych skoro rozhodující

Samozřejmě, o ČJ ani zmínka, znalost češtiny se považuje za samozřejmost, stejně jako osobní hygiena a včasné příchody R^

0/0
25.8.2010 7:00

MiroTR

Re: Čeština je velice důležitá, řekla bych skoro rozhodující

R^  Tak.  I když na WC je tomu možná jinak. ;-)

0/0
25.8.2010 7:42

majkl1

Dydaktika magnum,

,jde jen o ráži. A proč vůbec zadávat témata, natož celejch deset, zbracovanejch centrálně. Dyť mi nechte, přece nebudu biflovat. Kollár je ta věc, co nosí fráter kolem krku a Čapek, no to jen ten, co žral záclony v těch lucernách na petrolku, páč měl syfla. A ten smysluplnej text, ten vám napýšu hned: Neopruzujte študáci znalostma a vyvalte maturitní vysvědčení! A nemám pravdu? A teď ať se certifikovaný snažej!

Vím, že jsem to poněkud přehnal, ale opravdu toto chcete pro své děti? Nevím, kde pan Brož generálkoval jím proklamovanou maturitu, nejspíše na filologické fakultě UK. Docela rád bych slyšel ty skutečné hovory o literatuře. Zeptejte se středoškolských studentů namátkou na Ibsena, Huga, Zolu, Halase, Seiferta, Čapka, Zosčenka, Gogola, Tolstého a polezou vám oči z důlků. Vždyť si, bohužel, nedokážou v knihovně řící ani o titul, který je zajímá. No přece pani, já chci to, co napsal tamten, jasný, ne? Žena by jako letitá zaměstnankyně vědecké knihovny mohla vyprávět.

0/0
25.8.2010 3:08

majkl1

Re: Dydaktika magnum,

A mluví ten maturitní pán vůbec česky?

Alfou a omegou jsou platné katalogy požadavků. Ty určují nejen obsah jednotlivých úloh a dílčích zadání, ale rovněž konstrukci testu, případně zadání zkoušky. Autory jednotlivých úloh i dílčích zadání jsou učitelé, kteří připravují jejich návrhy na základě zadání předmětových koordinátorů CERMAT. V rámci takzvaných pretestů se navíc každá úloha mimo jiné testuje v tom, jak je obtížná a řešitelná.

Dle mého ubohého rozumu kecy, kecy, plác, plác. A fráze, fráze, fráze. Ale určitě se posype za zásluhy oběživo. Asi jsem zapšklej dědek ŠAMOT, ale čeho je moc, toho je příliš. Na základě usnesení a pověření rodinou radou začnu vnoučkům předčítat papá Verna, ale v  nejlepším přestanu a budu předstírat mrákoty. Jenom abych jim ho posléze podstrčil k vlastnímu čtení. ;-D

0/0
25.8.2010 3:18

pacama

Biflováni

A co je na biflování tak špatného? Všechny úspěšné školské systémy minulosti na něm byly založené, a to nikoliv bezdůvodně. Třeba klasické gymnázium u nás nebo úřednické zkoušky ve starověké Číně. Je to perfektní trénink mozku a také způsob, jak oddělit chytré a nadané od hlupáků. Takhle to funguje ve sportu, práci i životě. Kdo není ochoten tvrdě pracovat, a nemá ještě navíc alespoň trochu talentu, neprojde holt do vyššího levelu.

Takhle to prostě funguje a nic s tím nenaděláte, když se svaly nebo mozek v  tom správném věku netrénují, už se to později nedá napravit. Znám staroušky nad hrobem, kteří prošli klasickým prvorepublikovým gymnáziem, dodnes jsou schopní recitovat Homéra ve starořečtině nebo Marca Aurelia v latině.

0/0
25.8.2010 2:35

Cácorka

Re: Biflováni

Hm a taky znám spolustu vysokoškoláků kteří když potřebují vyřešit nějakou logickou věc kterou se ve škole nenabiflovali TAK JSOU V HA.ZLU ( jeden ze zimy a bohužel se to stalo Ing. ekonom si půjčil barák od svého bratra aby si mohl přivést přítelkyni s tím že si zatopí v krbu tak rozdělali oheň a ejhle komín netáhne tak co uděláme otevřeme okna a přiložíme víc;-D ale proč je na komíně ta velká kovová páka to mu ani necvrnklo (měl zavřený komín) tudíž vyčoudili celý dům a ani si nev.li;-D

0/0
25.8.2010 7:54

miskal

snizit subjektivitu hodnoceni zkousky.

Z hodnoceni pisemnych nebo ustnich zkousek mnohych aspektu jazyka nelze vyloucit subjektivitu, mnohdy silnou. U pisemnych zkousek by k jejimu snizeni pomohla anonymita zkouseneho a nezavisle hodnoceni prace aspon dvemi, lepe tremi hodnoticimi, u ustnich, znovu jejich nezavisle hodnoceni aspon dvemi, lepe tremi hodnoticimi s tim, ze zkousejici, ten, ktery klade otazky a "vede" zkousku, se sam hodnoceni neucastni. 

0/0
25.8.2010 2:33

vodnicivcechach

Re: snizit subjektivitu hodnoceni zkousky.

ty uz nevis,co vymyslet za klicky ze jo

0/0
25.8.2010 3:25

vodnicivcechach

mno biflovani,jak se to vezme

memorovani cvici pamet,u nekterych oboru je celkem dulezite

0/0
25.8.2010 1:59

ppeppe

Nechápu, co je na tom těžkýho

Když člověk čte, tak přeci nemá problém. Ani s historií, ani s gramatikou. Se mi zdá, že to studentíci moc dramatizujou.

0/0
25.8.2010 1:29

vodnicivcechach

Re: Nechápu, co je na tom těžkýho

nechce se jim ucit.trend dostavat "lejstro"zadarmo nabral zrejme obludnych rozmeru

0/0
25.8.2010 2:01

Chytracisko

Re: Nechápu, co je na tom těžkýho

Co pamatuju tak problémy nastaly, pokud člověk dostal něco, co nečet, a takových věcí je hodně :-)

0/0
25.8.2010 7:01

Cácorka

Re: Nechápu, co je na tom těžkýho

no já čtu celkem dost ale gramatika nic moc zaplať pánbůh za word;-D

0/0
25.8.2010 8:05

daewoo

Mluvnice jako korpus, literatura coby třešeň

Když český jazyk, tak mluvnice, sloh, typografie, něco málo z dějin písemnictví = tj. rozbor NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH děl a autorů pisálků pro náš jazyk a konec. Ta literatura, co se učí na SŠ a bohužel dnes i ZŠ je k blití. Pravopis ovládá třetina lidí, napsat byť pitomou žádost umí čtvrtina a životopisy spisovatelů a rozbory kdejakého novinového článku nezná už stejně nikdo a (navzdory onomu spásnému argumentu - všeobecný rozhled) nikdy je ani nepotřeboval/nevyužil. Na základní škole se zdaleka mluvnice ani sloh probrat nestihne.

0/0
25.8.2010 0:32

amigos

Biflování-?

Jasně, nějak ty studenty uplatit musí aby neprotestovali. Tak jim slíbí, že se nebudou muset učit, no to je přímo originální! 8-o

0/0
25.8.2010 0:30

Chytracisko

Re: Biflování-?

R^:-)

0/0
25.8.2010 7:02

zadluzenicz

ČJ nemá u maturity co pohledávat

Český jazyk jako samostatný předmět nemá u maturity vůbec co dělat. V jeho rámci se zkouší především historie literatury. Absurdní u maturantů, kteří za život nepřečetli obvykle ani jednu knihu.

0/0
24.8.2010 23:14

pettyo

Re: ČJ nemá u maturity co pohledávat

Já jsem do maturity přečetl hromadu knížek. Např. prakticky celého Čapka. Shodou okolností jsem na maturitní otázku dostal komunistky Pujmanovou a Majerovou o kterých jsem už z principu nevěděl skoro nic.

0/0
24.8.2010 23:24

net.Xtreme počtvrté

Re: ČJ nemá u maturity co pohledávat

No vidíš, já přečetl skoro celého Vernea a dostal jsem realismus, jenže o Verneovi se učitel zmínil dvěma knihami a tím to končilo, takže mi to moc nepomohlo...

0/0
24.8.2010 23:30

Black Dragon

Re: ČJ nemá u maturity co pohledávat

A zrovna mě to pomohlo, já dostal Absolutní drama a to jsem měl docela pročtený;-D

0/0
24.8.2010 23:55

Cácorka

Re: ČJ nemá u maturity co pohledávat

;-D já obrozní a zachránil mě F.L.Věk kterého jsem nečetla ale viděla ;-D (jinak čtu celkem dost sice ne nijak hodnotnou literaturu tad spíš brakovou lit.:-)

0/0
25.8.2010 8:10

fulcrum

Re: ČJ nemá u maturity co pohledávat

Já sice přečetl taky docela dost, ale holt málo té "klasiky", kterou mi vnucovali.

Navíc co já za to můžu, že raději čtu literaturu faktu než poesii?:-P

0/0
25.8.2010 0:34

Janulice78

Re: ČJ nemá u maturity co pohledávat

no ale nikoho prece nezajima, ze student necte. Kdyby cetl, tak nema problemy s gramatikou, chapanim (dejinnych souvislosti), tribenim nazoru a schopnosti formulovat vlastni nazor a treba by si i rozsiril okruh zajmu.

0/0
25.8.2010 8:39

asslicker

proc

je ta cestina tak slozita?

0/0
24.8.2010 23:10

tom-2718281828459

Re: proc

ty jsi snad nematuroval? musíš se tam naučit celý telefonní seznam.

0/0
24.8.2010 23:23

tenkdovideldozadu

Porblém státních maturit

Nějak jsem nepochopil problém státních maturit. Nějaký obecně uznávaný standard je přeci dobrá věc. Proč tedy studenti protestují ?

0/0
24.8.2010 22:45

zákazník

Re: Porblém státních maturit

protože by se museli učit..

0/0
24.8.2010 22:56

Bob-an

Re: Porblém státních maturit

No jak kteri, kdyz nam pred nekolika lety davali zkusebne napsat nejake vzorove testy tek treba z anglictiny jsem mel tu tezsi variantu bez jakekoli pripravy na 100%, a to nejsem na anglactinu zrovna expert....

0/0
25.8.2010 0:17

pan Rosomak

Re: Porblém státních maturit

no ona ani matematika podle vzorovych testu nevyzaduje zrovna davat behem vyuky pozor.......ne cem presne tedy chce pan ministr tech 20% vyhazet?

0/0
25.8.2010 0:25

Black Dragon

Re: Porblém státních maturit

KOukal jsem na tu matiku.. Ta těžší verze je opravdu docela solidní

0/0
25.8.2010 0:31

0110 digitálky v BangaLore 1010

Re: Porblém státních maturit

Přesně to mi vrtá hlavou už dlouhou dobu. Tak trošku mi přijde, že je to podobné, jako když odboráři ve zdravotnictví při vizi snížení tarifních platů vyhrožují stávkou, protože "lékaři budou odcházet do zahraničí a soukromého sektoru", přestože všichni víme, že to je poslední, co právě neschopné odboráře pálí. Jde jim jen o jejich vlastní ztrátu a ten, kdo na zahraničí (nebo soukromá zdravotnická zařízení) měl, tak už tam je, ten, kdo byl skutečně dobrý a zůstal ve státním má neskutečnou pozici, takže kdo se nám tu vlastně vzteká?

.

Kde je problém se státní maturitou? Moc se těším, jak se nasměju, že to stojí hromadu peněz od protestujícíh učitelů, kteří tu hromadu protesty opakovaně zvětšují.

0/0
24.8.2010 23:10





Najdete na iDNES.cz