Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zlatý důl pro ministerského úředníka: opravy kasáren za 21 milionů

Když na konci loňského roku přidělilo ministerstvo obrany zakázku na opravu armádních kasáren v Praze-Ruzyni liberecké firmě J. D. Stav, bylo vše formálně v pořádku. Teď se ukazuje, že i tato zakázka byla zřejmě součástí důmyslného systému na vysávání armádních peněz, který nedávno odhalila MF DNES.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Baky

Objevili jsme Ameriku?

"...Princip byl geniálně jednoduchý: předražené zakázky na opravy nejrůznějších kasáren vyhrávaly nastrčené firmy. Ihned je předávaly společnosti H+V Praha, kterou spoluvlastní bývalý ministerský úředník Kajetán Kalivoda. H+V Praha si pak na samotné práce najímala běžné stavební firmy, už ale za úplně jiné, menší peníze. Miliony tak končily v soukromých kapsách. Velmi podobný scénář se podle všeho odehrával i u dalších zakázek..."

Bože na nebi, copak se tohle týká pouze obrany? Myslí si snad někdo, že v jiných resortech to běhá jinak? Když třeba takový Metrostav vyhraje zakázku (podpořenou penězi z Evropy) na opravu náměstí v malém městě ve východních Čechách, provede práce sám nebo je přeprodá dále? Chápu, že i-Dnes vynáší své detektivní schopnosti do nebes, ale na druhou stranu "každý", kdo se pohybuje ve stavebniství, takových zakázek vyjmenuje bez přípravy deset...

0/0
16.8.2010 22:03

Stracholam

Jen začátek...

Doufám, že Ministerstvo obrany je jen první vlaštovkou a že veškeré protikorupční tažení u něj neskončí. Na dalších ministerstvech je určitě podobných zakázek spousta. Vláda by měla dodržet své prohlášení a začít s elektronizací veřejných zakázek na jednotlivých úřadech, ideálně v podobě ezakizace nebo zavádění elektronických aukcí...

0/0
16.8.2010 14:51

modrý blembák

Lobista amerických zbrojařů Šáša Vondra

bude prý čistit zbrojařský chlév .Haha;-D;-D;-D

0/0
16.8.2010 13:41

wcbaba

Re: Lobista amerických zbrojařů Šáša Vondra

pokud se nemýlím tak s tím čištěním chléva přišel jako první Topolánek.

0/0
16.8.2010 13:59

Roko Blábola 07

Před několika lety mě jeden známý, armádní investičák

lákal do jednoho tendru. Než jsem zjistil o co kráčí, už mě varoval, že jestli nechci do basy ať od toho rychle utíkám pryč. Sám dal radši výpověď z VUS. Co se tam děje na všech stupních je tak prohnilé, všichni jsou se všemi natolik svázáni korupcí, že není možné cokoliv změnit zevnitř. To musí být radikální řez zvenčí, polovinu lidí vyházet a začít s investicemi i opravami dle naprosto jiných a jasných pravidel. A je pravda, že není složité udělat poctivé výběrové řízení. Tedy do jisté míry, vždy v něm zůstane lidský faktor. Ale eliminací všelijakých okýnek v zadávací dokumentaci, jasnými pravidly v případě účasti subdodávek a zejména zapojením klauzule o direktivních subdodávkách se dají v armádě uspořit jistě desítky procent v cenách. Současný stav je pouze tolerovaný obří tunel na státní prachy.

0/0
16.8.2010 12:28

Glock Mark VII..

Re: Před několika lety mě jeden známý, armádní investičák

Tam ten celý systém zdegeneroval (díky systému výjmek v zákoně) do té míry, že je to jen hra na veřejné zakázky - viz naposledy zakázka na útočné pušky s lhůtou na nabídky = 1 měsíc.

.

Daleko nejhorší je, že na MO nemůže přijít na kontrolu ani ÚOHS, takže neexistuje nezávislé posouzení stavu "zvenčí".

0/0
16.8.2010 12:32

Roko Blábola 07

Re: Před několika lety mě jeden známý, armádní investičák

Já pro ně dělal v Chotusicích jednu zakázku. Respektive v jejich areálu, investorem byla civilní firma. Ale dost si člověk přičichne i tak. Jejich systém je vpravdě "dokonalý". To, co píšeš o zakázkách šitých na míru, se děje i v civilním sektoru. Dokonce i v soukromém, pokud jde o velkou firmu a tuto agendu dělají ZAMĚSTNANCI.

0/0
16.8.2010 12:40

Glock Mark VII..

Re: Před několika lety mě jeden známý, armádní investičák

No, pokud chce být zadavatel fér, tak ten zákon použije jako "kuchařku" a nejasnosti si nechá vysvětlit/posoudit od jiných. Potom opravdu může  použít ten nejčistší známý způsob výběru (pozor na neobjektivitu některých zaujatých nerdů). Ale musí chtít .... Jakmile nechce, tak to zkušené oko pozná (nejvíce praxe mají lidé z ÚOHS, takže bych chtěl znát jejich názor a ten bych vzal i za bernou minci). Ostatně profík z ÚOHS podezřelou zakázku pozná téměř vždy už ve chvíli, kdy si přečte zadávací dokumentaci k zakázce (aspoň se tím chlubili).

Zákon o veřejných zakázkách pltí pro stát, obce, kraje, města a jim podřízené organizace + některé firmy ve vybraných sektorech (energeticka, vodohospodářství, doprava, ...).

.

Civilní sektor ať si dělá co chce, tam je to starost majitele firmy, jak si on pohlídá svoje prachy. Tam bych hlídání státem nechtěl.

0/0
16.8.2010 12:49

wcbaba

Vondru musí dost s... když zjišťuje, že jiní rozkradli

víc než on. Pokud to ale řádně roztočí určitě se zahojí.

0/0
16.8.2010 12:15

Glock Mark VII..

Re: Vondru musí dost s... když zjišťuje, že jiní rozkradli

Prosím, popište, JAK BYSTE KRADLA Vy na Vondrově místě, tedy na veřejných zakázkách??? Prosím co nejpodrobněji, abych si mohl udělat představu. :-)

Děkuji předem.

0/0
16.8.2010 12:29

Roko Blábola 07

Re: Vondru musí dost s... když zjišťuje, že jiní rozkradli

Co přesně rozkradl Vondra??? Ale prosím přesně a konkrétně!

0/0
16.8.2010 12:31

Roko Blábola 07

Re: Vondru musí dost s... když zjišťuje, že jiní rozkradli

Takže jen tupý a prázdný blábol, že?

0/0
16.8.2010 12:41

twok

Re: Vondru musí dost s... když zjišťuje, že jiní rozkradli

Jasně, všichni krademe, jenom wcbaba ne.

0/0
16.8.2010 13:57

Cocotus______Interruptus

Zcela akademická debata

"Židle pro exministra Bartáka se našla, bude Kalouskovým náměstkem. Barták je spojován s některými neprůhlednými zakázkami. Na financích bude mít na starosti třeba audit prostředků z evropských fondů."

Dle hesla kozel zahradníkem bude rozkrádání ve velkém pokračovat, a tady novinářům předhodili čučkaře a paběrkáře, který ukradl pár milionů. ;-DRv

0/0
16.8.2010 12:03

Glock Mark VII..

Re: Zcela akademická debata

Nevím nevím, auditor má přístup k prachům? Nebo jen k účetním dokladům? 8-o8-o

.

Pane, Vy mne děsíte. :-P;-(

0/0
16.8.2010 12:09

JanP

Re: Zcela akademická debata

Auditor zejména je ten, kdo může lumpárnu odhalit - nebo naopak zakrýt či zlegalizovat. Nebo taky pomoci zorganizovat. To je tak důležitý postoj v té mafiánské struktuře, že si důležitější snad ani nedovedu představit.

0/0
16.8.2010 12:12

Glock Mark VII..

Re: Zcela akademická debata

Audit prostředků z EU = kontrola toho, jak jednotlivá ministerstva rozdělují prachy (je to asi 11 ministarstev, co strká pařátky do evropského kotlíku) a jak fungují jejich interní mechanismy - tj. supervize nad ministerskými účetními.

Jednotlivé lumpárny jednotlivých příjemců odhalují jiní, nikoliv auditoři na MF. Namátkou - finančáky, dotační agentury, odd. finanční kontroly při ministerstvech, ...

.

Vážně víte, o čem mluvíte? Já mám pocit, že nikoliv.

0/0
16.8.2010 12:23

Cocotus______Interruptus

Re: Zcela akademická debata

Hele chlape, koukni na to, jak ty peníze proudí. Konkrétně to popisuje kapitola 3.5 téhle metodiky: http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Metodika_2007-13__s_platnosti_od_15-01-2010_pdf.pdf

Samozřejmě všechno jde přes ministerstvo financí, což je vládou určený platební a certifikační orgán (PCO). Ministerstvo financí má tzv. zdrojový účet PCO u ČNB, z něj to pak jde dál na jednotlivá ministerstva a další příjemce peněz z rozpočtu EU.

0/0
16.8.2010 12:47

Glock Mark VII..

Re: Zcela akademická debata

MF všechny eu peníze protahuje přes tzv. Národní fond a odtud je směřuje k jednotlivým ministerstvům, které je v rámci jednotlivých o. programů přiděluje do dotačních projektů. MF potom audituje jednotlivá ministerstva jak ty dodržují předpisy a samotné programy, které administrují = provádí supervizi = hlídají četníka.

.

A teď mi řekněte, jak se v téhle funkci dá krást z eu fondů .... bez spoluúčasti z ministerstev nemožné, s jeich účastí téměř nemožné ....

Hele, sorry, já na megaspiknutí nevěřím, já vyznávám staré známé "murphyovské" - "co se může pokazit, to se také pokazí".

0/0
16.8.2010 12:55

Cocotus______Interruptus

Re: Zcela akademická debata

Na to jak se dá krást ze zeptej odborníků, třeba Kalouska s jeho náměstkem. Prostě aby existence typu Bartáka šéfovala auditům financí z EU a pravomocně odsouzený daňový podvodník pro změnu arbitrážím za desítky miliard, to je něco naprosto nepřijatelného a tím tuhle debatu končím.

0/0
16.8.2010 13:01

Glock Mark VII..

Re: Zcela akademická debata

aha .... takže když dojdou argumenty, tak "se mám zeptat Kalouska s Bartákem" ... No nic no, .... fakt neumíte napsat "nevím, ale nezdá se mi to?" 8-o8-o Nejsem Vaše žena, abych se s vámi hádal o slovíčka ;-)

0/0
16.8.2010 13:24

Cocotus______Interruptus

Re: Zcela akademická debata

Já jsem snad jasně napsal, že odsouzený podvodník a Bárta nemají na MF co dělat. Opravdu nevím, čím bych měl dál argumentovat, vše již bylo řečeno. Pokud se domníváte, že člověk, který prodal firmu ruské mafii, namočil se do pochybných zakázek a navrch k tomu na závěr svého ministerského působení přidal bezva 5,5 mld. tunel na rozpočet v podobě ubytovny pro zdravotní sestry a hotelu (http://www.rozhlas.cz/komentare/portal/_zprava/752447), tak opravdu nevím, co si o tom myslet.

0/0
16.8.2010 13:45

Cocotus______Interruptus

Re: Zcela akademická debata

Cituju z článku: "[Barták] čelí kritice za prodej podílu v jedné ze svých firem hlavě ruské mafie. Podle manažerů rakouské firmy Steyr byl účastníkem zákulisních her, které provázely nákup obrněných transportérů Pandur. Na ministerstvu zaměstnal bývalého šéfa NBÚ, usvědčeného ze styků s konkurzním gangem soudce Berky."

No, tohle až v Bruselu uslyší, kdo bude auditovat jimi poskytnuté prostředky, tak to s nimi asi rovnou šlehne. ;-D

P.S. Sekunduje tam tomu nepostradatelný šéfexpert přes arbitráže Šnajdr, jinak pravomocně odsouzený za daňový podvod.

0/0
16.8.2010 12:14

Glock Mark VII..

Re: Zcela akademická debata

Audity nedělají pouze na ministerstvu financí. Jinak největším rozdělovatelem EU fondů je MMR. Takže ten Barták musí mít komplice na místním rozvoji, ne? 8-o;-D;-D;-D

Člověče, dyŤ Vy nevíte, jak ten systém funguje a pletete páté přes deváté.

0/0
16.8.2010 12:19

Cocotus______Interruptus

Re: Zcela akademická debata

Koukni, zkus o tom něco nastudovat. Metodika zde:

http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Metodika_2007-13__s_platnosti_od_15-01-2010_pdf.pdf

0/0
16.8.2010 12:42

Hrustic

Verejne se o tom mluvi 10 let

a uvnitr armady o tom maji prakticky jasno ... Nikdo ale nema silu s tim neco udelat, protoze uz je to prolezle vsude....

Tvrdik nebo Bartak jsou gauneri a Parkanova je slaba. Vondrovi verim, ze s tim muze konecne neco udelat!!

0/0
16.8.2010 11:45

Padouch.hr

..

Úředníky kteří jsou za to odpovědní postavit před polní soud a bez milosti popravit, nebo alespoň poslat do uranových dolů.

0/0
16.8.2010 11:39

Glock Mark VII..

Vysvětlí mi někdo

Vysvětlí mi někdo, jak je možné, aby ministerský ředník mohl, vedle své funkce, ještě podnikat??? Zákaz podnikání by měl být nutnou podmínkou pro uzavření zaměstnaneckého poměru.

0/0
16.8.2010 11:23

JanP

Re: Vysvětlí mi někdo

To se ptáte v pravou chvíli! Teď, když jsme si zvolili podnikatele přímo do ministerských křesel! Mali zlodějíčkové půjdou asi od válu, a začne se zgruntu a ve velkém.

0/0
16.8.2010 11:24

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

Ministr neadministruje jednotlivá výběrová řízení, máte v tom trochu zmatek. Ale o tom já nemluvím.

.

Já se ptám, jak je možné, že kariérní státní úředník má POVOLENO spoluvlastnit firmu. Víte, jsou i státní úředníci, kterým je podnikání zakázáno jejich zaměstnavatelem (100%-ně je to česká daňová správa a její zaměstnanci, celníci, policajti, ...), proč pravidla platí pro jedny a neplatí pro druhé???

0/0
16.8.2010 11:30

JanP

Re: Vysvětlí mi někdo

To jste tedy hodně jednoduchej pán, ministr neadministruje...

Tak se ještě chvilku utěšujte!

0/0
16.8.2010 11:34

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

Ne, nabídky posuzuje a vítěze vybírá hodnotící komise na základě předem stanovených parametrů.

Zákon o veřejných zakázkách trochu znám, jak jste na tom Vy? 8-o Víte, jestli se mám s Vámi vůbec bavit nebo si Vás zařadit jako nerda?

0/0
16.8.2010 11:40

wolfskin001

Re: Vysvětlí mi někdo

Ale jděte.... Mluvíte o ideálním případě nebo o reálném stavu výběrových řízení v ČR?

0/0
16.8.2010 11:44

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

Mluvím o reálném stavu (jen MO má pomalu na všechno výjimku a tak si to plichtí posvém).

V hodnotící komisi mnoho křiváren neupečete, daleko jednodušší je nastavit diskriminační podmínky v zadávací dokumentaci nebo kvalifikačních předpokladech uchazeče, případně vyházet "nevhodné nabídky" z formálních důvodů.

Ona ta komise to má poměrně jendnoduché - dostane na stůl x nabídek, které posuzuje podle daných, předem známých pravidel (většinou podle nějakých numerických koeficientů) a z jejího jednání existuje odůvodněný zápis, který se obvykle archivuje 10 let (tfuj, taková ošklivá a dlouhověká stopa).

Když chcete zfalšovat veřejnou zakázku, tak si upravte specifikaci zakázky nebo kvalifikační předpoklady uchazečů .... ostatně ÚOHS tvrdí, že tímto způsobem se děje 9/10 "rošťáren".

0/0
16.8.2010 11:55

JanP

Re: Vysvětlí mi někdo

"Vítěze vybírá komise" - to já přece nezpochybňuju!

A kdo vybírá komisi? Tam pan ministr taky drží hubu? Tak vidíte...

0/0
16.8.2010 12:10

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

Do komise jsou navrženi lidé někým jiným, ministr je jen potvrzuje. Jenže ... těch lidí je minimálně 5, obvykle je jich i více, včetně odborníků na danou oblast. Tj. spekulujete na velké spiknutí mezi voleným zástupcem a kariérními úředníky (někteří z těch lidí nemusí být ani z toho ministerstva, ale z jiného ministerstva, takže by v tom jel ještě jiný ministr/ministři???), což je jeden velký nesmysl, to by se velmi rychle provalilo, nejpozději v příštích volbách.

Jak jsem psal výše - ovlivňovat složení hodnotící komise s cílem ovlivnit výběr zakázky není nejlepší způsob manipulace - jinde to jde snáze, necháte méně stop, zahrnuje to méně rizika a nemusíte se dělit s tolika lidmi , ....

0/0
16.8.2010 12:17

wolfskin001

Re: Vysvětlí mi někdo

Proč by měl být "jednoduchej"? Jen se diví, že úředník na ministerstvu mohl zároveň podnikat nebo být jednatelem ve firmě, když to samé nemůže pomalu ani uklízečka u PČR nebo u Celní správy... Mě ta otázka přijde logická.R^

0/0
16.8.2010 11:41

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

Mně připadá divné, že na MO nefunguje vnitřní kontrola ve smyslu "důvěřuj, ale prověřuj".

Dnes stačí zadat jméno a příjmení do obch. rejstříku a vyleze tam příslušná podnikatelská historie Ještě bych si zašel do jejich mzdové účtárny a podíval se dotyčnému na jeho daňové přiznání (tedy pokud ho nepodával sám, potom bych chtěl ověřenou kopii z berňáku). Krucifix, vždyť je to stále platné - kontrolovat se musí ti, co mají příležitost, ne všichni. Chce-li být dotyčný na příslušné sesli, musí tohle omezení (svlečení donaha) přijmout. :-P

0/0
16.8.2010 11:49

JanP

Re: Vysvětlí mi někdo

Proč jednoduchej? Protože se domnívá, či alespoň naznačuje, že křeslo ministra není vhodný post pro provádění korupční činnosti...

0/0
16.8.2010 12:15

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

Ne pro dotyčného ministra osobně. Jinak mu to dá opozice pěkně sežrat (viz Řebíček). Krása veřejné kontroly = opozice by byla úplně blbá, kdyby si nechala ujít příležitost vykoupat ministra vládnoucí strany. 2 psi, co se rvou o kost a přitom žalující jeden na druhého.

0/0
16.8.2010 12:26

JanP

Re: Vysvětlí mi někdo

Je hele, to mě zajímá, tak vono už na Řebíčka došlo? Už ho opozice sejmula? Už bručí? Už přišel o ty nakradený miliardy? Zasi mi něco uteklo.

0/0
16.8.2010 12:37

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

Řebíček doministroval předčasně, to doufám víte. A ten zbytek? Promlčecí doba je dlouhá, věci často lezou ven po kouscích léta ....

jinak si troufám říci, že Řebíček už asi ministrovat nebude. ;-)

0/0
16.8.2010 12:59

JanP

Re: Vysvětlí mi někdo

Řebíček už nemusí ani ministrovat, ani dělat cokoliv jiného, možná jste nezaregistroval rozsah jeho zlodějen. Ten je i se širší rodinou zajištěnej na několik generací. Takže odvoláním ho opravdu hrozně potrestali. A vzhledem k tomu, co jsme si teď zvolili, mu to, co naznačujete těžko hrozí.

0/0
16.8.2010 13:26

kuttna

Re: Vysvětlí mi někdo

Myslím, že to tak stoprocentní není ani u těch berňáků. U nás údajně vybavení berňáku zařizovala firma ředitele jiného berňáku (ale je to už možná přes deset let).

0/0
16.8.2010 11:39

Glock Mark VII..

Re: Vysvětlí mi někdo

No, vybavení všech berňáků v ČR dělají firmy vybrané v centrálním nákupu (vybírá ministerstvo), např. stavební zakázky pro ně dělával Zlínstav (což byla sranda, protože jezdili třeba do K. Varů, Teplic i jinam).

Jinak ředitel berňáku je jmenován přímo ministrem financí a platí pro něj stejná pravidla jako pro řadové zaměstnance - podnikat smí pouze se svolením svého nadřízeného. Nemyslím, že by ministr financí jen tak povoloval někomu podnikání ....:-)

0/0
16.8.2010 11:44

zoufalec1

kam se nám ztratil

nejmoudřejší z moudrých i modrých, velký diskutér aljav2bezduvodneodstrelen?

0/0
16.8.2010 11:22

Glock Mark VII..

Re: kam se nám ztratil

šel se najíst.

0/0
16.8.2010 11:24

zoufalec1

Re: kam se nám ztratil

hm, a už to vypadalo nadějně..

0/0
16.8.2010 11:34

Marold3

Je nějaká šance dostat ty zloděje do basy?

0/0
16.8.2010 11:12

Bonelord

Re: Je nějaká šance dostat ty zloděje do basy?

Dopustili se přinejmenším 3 trestných činů a vychází to tak na 5 až 10 let.

0/0
16.8.2010 11:15





Najdete na iDNES.cz