Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Spitfire, hrdina Bitvy o Británii, bude mít po 70 letech svůj pomník

Velká Británie si připomíná 70. výročí bitvy o Británii. Hlavním hrdinou tohoto konfliktu není pro Brity žádný generál nebo pilot, ale stroj. Obyvatelé britských ostrovů jsou letadlu Spitfire natolik vděční, že mu chtějí postavit pomník.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

cenzor104@seznam.cz

T-34 by si zasloužil gigapomník

!!

0/0
13.8.2010 14:31

dietni.suchar

Re: T-34 by si zasloužil gigapomník

někdo ho snad zakázal?těžko chtít po britech aby ho stavěli oni.

0/0
13.8.2010 18:13

JmX1977

Re: T-34 by si zasloužil gigapomník

tak potom aj M4 Sherman...

0/0
13.8.2010 19:00

dietni.suchar

Re: T-34 by si zasloužil gigapomník

a co takhle 10 shermanů a 1 tiger.tiger a 9 shermanů hoří...:-P

0/0
13.8.2010 21:15

pes Muki

Re: T-34 by si zasloužil gigapomník

No i kdyby si chvalil narodni socialisty az do nebe, jako meli techniku, stejne prohrali a to se pocita.

0/0
13.8.2010 23:50

dietni.suchar

Re: T-34 by si zasloužil gigapomník

nazi vem čert, ale proč dělat pomník zapalovači?chtěl sem tím jen říct, že jediná zásluha shermana bylo jeho množství.

0/0
14.8.2010 9:38

Malchance

Re: T-34 by si zasloužil gigapomník

No já myslel že po ČR jich měl docela dost ne? ;-D

0/0
13.8.2010 20:24

karaya1

věcné chyby

* německý bombardér je Heinkel 111, ne Heinkels 111 (a datum neodpovídá, měla by to být fotka ze 7. září, ne 9. července 1940, v té době si Němci lízali rány po francouzském tažení a pokusně provokovali).

* slavný Churchillův projev se konal 18. června 1940, navíc jej pronesl k House of Commons (http://www.fronta.cz/kalendar/churchilluv-projev-k-padu-francie)

* projev z 18. srpna 1940 (http://www.fronta.cz/kalendar/churchilluv-projev-o-bitve-o-britanii) přednesl opět před House of Commons, jeho rozhlasovou verzi měl číst herec (pokud si to dobře pamatuji z Bungaye)

* o přesunu útoků z letišť na Londýn bylo napsáno mnoho, mým názorem je, že to nebyl nelogický krok. Argument o "rozezleném Hitlerovi" je mimo, nebo alespoň je výjimečný kliďas, když čekal dva týdny od prvního náletu RAF na Berlín. Nemluvě o tom, že zákaz bombardování Londýna odvolal už 4. září, operační rozhodnutí bylo na velitelích Luftwaffe.

0/0
13.8.2010 13:55

Guderian

Opravte si, prosím, fotku

Spit na fotografii u článku je - nemýlím-li se veze Mk. XIV s motorem Griffon a pětilistou vrtulí...v křídle typu C má instalovány krom dvou dvacítek ještě pořád čtyři 7,7 Browningy, takže bych si tipnul, že je to fotografie z léta 1944...závorku si tedy laskavě upravte nebo nahraďte fotografii záběrem Spitu Mk. I nebo II, které se BoB úřastnily.

0/0
13.8.2010 11:30

Arthur B.

Re: Opravte si, prosím, fotku

Rejpale, buďte rád, že tam dali aspoň nějakého Spitfira ;-D

Taky tam mohli šoupnout třeba I-16, to je taky elegance sama ;-D

0/0
13.8.2010 11:47

Guderian

Re: Opravte si, prosím, fotku

U I-16 by je možná (ale jen možná) trochu mohly mást ty rudý hvězdy...i když u těchhle překladatelů článků o věcech, o kterých neví ani zbla, by to asi možné bylo :)

0/0
13.8.2010 11:51

Malchance

Re: Opravte si, prosím, fotku

Hele tak furt lepší než kdyby tam hodili B-17 ;-D

0/0
13.8.2010 11:54

smějící se bestie

Re: Opravte si, prosím, fotku

já čekal Bf 109

0/0
13.8.2010 12:06

harius

Re: Opravte si, prosím, fotku

Co I16, můžeme být rádi, že tam není F16:-)

0/0
13.8.2010 12:32

-joe--

Re: Opravte si, prosím, fotku

Přesně tak, tak fotka nesedí. Je to pravděpodobně Spitfire Mk. XIV.

Rozhodně to neodpovídá létu 1940 a Bitvě o Británii. Chtělo by to sehnat fotku Spitfiru Mk. I.

Joe

Czech Spitfire Club - http://www.czechspitfireclub.cz

0/0
13.8.2010 12:40

Shumway

Re: Opravte si, prosím, fotku

BigJoe ahoooj:-)

0/0
13.8.2010 20:09

-joe--

Re: Opravte si, prosím, fotku

Musím Tě bohužel zklamat...

Su jen "Joe", resp. VCAF_Joe v IL-2 a dříve -joe-- ve Warbirds.

0/0
16.8.2010 10:46

biggles

Konečně - už měl dávno stát

navíc je to nádherný letoun...

0/0
13.8.2010 11:07

Škubi

Re: Konečně - už měl dávno stát

Osobně se mi více líbí Focke-Wulf Fw190.............

0/0
13.8.2010 14:54

biggles

Re: Konečně - už měl dávno stát

Spitfira si zamiloval snad každý na první pohled - navíc podle všech jeho pilotů krásně lítal a perfektně a tím naplnil rčení: "Když letoun lahodí oku - lahodí i vzdušnině"

No a Fw190 ?- je sice taky celkem pěknej, ale dokud bude dýchat poslední brit, jeho pomník na ostrovech prostě stát nebude... ;-D ;-D

0/0
13.8.2010 17:59

paja.butcher

Opět překlad!!!

Nevím, proč novináři, kteří nejsou schopní opatřit si !!! smysluplný !!! překlad té nejslavnější Churchillovi věty, ho necitují raděj v originálu.

Protože "Na poli lidských konfliktů nikdy nevděčilo tolik za tak mnoho tak málu." nemá ani hlavu, ani patu.

0/0
13.8.2010 10:36

touring

Jsem take velky

fanousek Spitfire - v jeho tekute podobe R^:-P

0/0
13.8.2010 10:30

pepcad

BF109

Nutno dodat ze BF 109 nebyla konstruovana na takoveto bitvy. Nebyl to strategicky stihaci letoun ale takticky, takze na nejake dlouhe boje nad UK mohli nemci zapomenout.....

0/0
13.8.2010 10:24

Blamik

Re: BF109

Nevím jak vy ale Bf 109 považuji za zcela nejlepší stíhací pístový letoun druhé světové války obecně. Byť existují letadla této doby s prakticky lepšími parametry, jako Mustang, Spitfire, Thunderbolt, byl to přeci jen letoun na němž dosáhli piloti nepřekonatelného počtu sestřelů s ohledem na jiné typy. A to svědčí o jeho vyjímečnosti.

Spitfire té doby nebyl ve svých prvních verzích stejně jako Bf 109 určitě strategickým stíhacím letounem. Tím se staly až letouny typu Thunderbolt, Lightning, FW190 a pozdější verze Mustangu. Ve své kategorii byly ale oba letouny srovnatelné. Souboje tedy byly spíše otázkou pilotáže. Dobrý pilot tak dokázal vymanévrovat své protivníky pokud využil specifických výhod svého letounu (spit své levé zatáčky nebo messr se svou stoupavostí a menším poloměrem zatáčky).

Faktem ale zůstává že se piloti Bf 109 nad Británií, nemohli pouštět do významějších soubojů díky limitaci palivem. Kdyby to měli blíž, bylo by Británii zřejmě hodně horko.

0/0
13.8.2010 11:00

Malchance

Re: BF109

Velký počet sestřelů neukazuje na kvalitu Bf 109, ale na nemohoucnost ruského letectva

0/0
13.8.2010 11:44

Blamik

Re: BF109

jj, přesně o tom mluvil Erich Hartmann, když se nad Ploesti honil sám bez čísla s dvacítkou Mustangů... Protože není lepší příklad pilota na mezku než Hartmann. Pilot který přišel na frontu až v roce 1943 a sice jí nalítal jak říkáte spíše nad Ruskem, než jinde, a přesto dokázal sestřelit takové množství letadel, nejčastěji Sturmoviků, o kterých si opravdu nejsem jist zda je lze hodnotit jako staré Čajky z prvních let války.

Každopádně jde o mistra pilotáže a výtečného taktika který dokázal naplno využít schopností letadla jakým mezek byl.

0/0
13.8.2010 11:55

-joe--

Re: BF109

Hlavně je to taky dáno typem nasazení Luftwaffe v Rusku.

Piloti tam odlétali obrovskou spoustu akcí a hlavně se často střetávali s nepřítelem - měli  dost příležitostí k sestřelu.

Joe

Czech Spitfire Club - http://www.czechspitfireclub.cz

0/0
13.8.2010 12:45

Blamik

Re: BF109

To samozřejmě. S tím souhlas. Na druhou stranu je taky nutno říct že právě od toho roku 1943 už Rusové měli ve vzduchu obrovskou převahu, která dál a dál vzrůstala a že Němcům dávali tou dobou už pěkně zabrat.

0/0
13.8.2010 12:51

-joe--

Re: BF109

Ona převaha je jedna věc, ale počet potenciálních cílů druhá. Záleží na úhlu pohledu.

Pokud tohle pilot Lutwaffe přežil, tak měl určitě dobrou šanci dosáhnout vysokého skóre - měl prostě stále po čem střílet (viz napr. Hartmann, nebo Nowotny - získali často několik sestřelů v jediném letu).

Joe

Czech Spitfire Club - http://www.czechspitfireclub.cz

0/0
13.8.2010 13:35

Guderian

Re: BF109

Naprostý souhlas, četnost bojového střetu s nepřítelem je učujícím prvkem v dosaženém počtu sestřelů (individální schopnosti pilota teď necháváme stranou) - jen při hrubém porovnání počtu bojových letů pilotů Luftwafe/ spojenců v pozdějších letech války/ počtu kontaktů s nepřitelem a početu nepřátelských strojů při takovém kontaktu je závislotst zjevná. A podobně - v intenzivních kratších kampaních (BoB, Řecko jaro 1941, Malta jaro 1942) dosahovali krátkodobě např. piloti RAF velmi podobných (např. týdeních či měsíčních) výsledků jako piloti Luftwafe.

0/0
13.8.2010 13:24

-joe--

Re: BF109

Díky za doplnění.

Tohle je přesně jeden z důvodů v diametrálně rozdíných počtech sestřelů na jednotlivých stranách konfliktu.

Podobně to hodně závisí na typu nasezení stíhačů, např. pilot RAF létající close escort bombardérů měl rozdhodně menší šanci získat sestřel, něž pilot Luftwaffe při volném stíhání.

Joe

Czech Spitfire Club - http://www.czechspitfireclub.cz

0/0
13.8.2010 13:31

Joseph Hallenbeck

Re: BF109

R^

0/0
14.8.2010 13:40

pepcad

Re: BF109

JJ tak jsem to myslel, ze na dlouhe boje proste nebylo palivo...Jinak co do vzhledu se mi vic libi BF 109 nez spitfire :]]]

0/0
13.8.2010 11:46

Blamik

Re: BF109

Emil nebo Gustav?

Přiznám se že Emil je mi bližší. Ty úžasné kamufláže z BoBu....

0/0
13.8.2010 11:57

Malchance

Re: BF109

Jo já mám zase slabost - i když to není stejná kategorie - pro P-38 Lighting, nádherný dvoumotorák, jinak z klasických stíhačů se mi nejvíc líbí Hawker Hurricane (ale to jenom vzhledově, i když parametry taky neměl zlé)

0/0
13.8.2010 12:04

Blamik

Re: BF109

s tím souhlasím, na Lightningu mně vždycky fascinovaly ty kompresory na trupech. Huráč už hodnotím hůř, možná je to tím že byl pro mně vždycky určitým mezikrokem mezi dvouplošníkem a jednoplošníkem. Krásný letadla to byly stejně všechny. I to Zero je úžasný éro...

Ten mezek nevím proč, možná se mi líbí ta různorodost kamufláží.

0/0
13.8.2010 12:13

Malchance

Re: BF109

Abych řekl pravdu, tak Zero se mi z letadel líbí asi nejméně, jde o to že je to takové to typické asijské letadlo, téměř žádné pancéřování, ale zase dobrá obratnost, já mám raději takové ty silně opancéřované jako je Thunderbolt apod. Nevím proč ale Bf-109 mi k srdci nikdy nepřerostla, připadá mi že má takový příšerně úzký čumák, ale třeba se mi to jen zdá.

0/0
13.8.2010 12:20

smějící se bestie

Re: BF109

lepší byl Fw 190

0/0
13.8.2010 12:12

Blamik

Re: BF109

No je to slovo do pranice. Četl jsem názory pilotů co odlítali první fůru na mezkách a pak lítali foky. A i když byl fokouš fantastické letadlo s mimochodem úžasným zvukem motoru, snadnou pilotáží a byl v podstatě naprostý protipól proti mesru, všichni piloti na něj vždycky s úctou vzpomínali jako na ten nejlepší stíhací letoun jaký pilotovali. On byl opravdu vyjímečný. Hlavně ve svých nedostatcích. Ale na druhou stranu z něj ty nedostatky v rukách dobrého pilota dělaly strašlivou zbraň.

0/0
13.8.2010 12:17

smějící se bestie

Re: BF109

mě se taky víc líbí 109, ale 190 je prostě lepší. :-)

0/0
13.8.2010 12:22

Malchance

Re: BF109

No tak je fakt že byl Fokáč v některých ohledech lepší a spojenečtí piloti z něj v době kdy se objevil měli docela strach a měli před ním respekt.

0/0
13.8.2010 12:25

Blamik

Re: BF109

Já ho viděl letos poprvý naživo v Pardubicích na Aviatický pouti a musím uznat že jsem ani netušil že tam bude, ale jak jsem zaslechl ten zvuk (a to jsem ho ani neviděl) sed jsem na pr.el a nebyl jsem schopný slova dokud nesednul zase na zem. Ten zvuk čistokrevnýho bavoráka je prostě nezaměnitelný a nenapodobitelný.

Co se týká výzbroje tak snad nejsilnější letoun války. Má moje sympatie taky, ale mezek, je prostě mezek.

Mimochodem četl jsem Messerchittovy memoáry a tam se v závěru rozepsal někdo z britů o jedné historce když se ustavovalo konsorcium Airbus. Prý na jednom z jednání vystoupil postarší vychrtlý plešatý muž a ně příliš valně se vyjadřoval o astronomickém počtu nýtů potřebných k uchycení spoje křídla trup u A300. Že on jich k tomu účelu potřeboval vždycky jen 5. Což někdo z britů komentoval tím že když on stavěl letadla tak se lítalo ještě na koštěti tak ať jim do toho nekecá. Pak mu prý přišlo psaníčko s gratulací že právě se mu povedlo sestřelit Messerschitta.

0/0
13.8.2010 12:39

Guderian

Re: BF109

Pardon, nerad Vám kazím zážitek, ale podle starých plánů nyní nově vyráběné FW 190 (pokud vím, letuschopné se žádné nedochovaly) mají osazen Švecov AŠ 82 (vyráběný mimochodem Číně), BMW 003 už asi nikdo nevyrobí...

0/0
13.8.2010 13:13

karaya1

Re: BF109

BMW 003 nikdo vyrábět ani nemusí, stačí BMW 801 ;)

0/0
13.8.2010 13:45

Guderian

Re: BF109

Pardon, samozřejmě 801, 003 je roura :))

0/0
13.8.2010 13:49

Shumway

Re: BF109

a navíc ten motor v tom Fockovi je snad údajně čínské výroby

0/0
13.8.2010 20:14

Blamik

Re: BF109

Hned mi byla divná nepřítomnost ventilátoru ve vstupu motoru. :-) to já se jen ukájím tou představou že jsem ho slyšel. Pravdou však je že tento letoun byl dle mých skromných informací vybaven P&W R1830.

+/- je to v podstatě vzor který si v BMW nakonec pořešili po svém..

0/0
13.8.2010 13:58

Blamik

Re: BF109

aaa... tak je to jinak. Je tam opravdu motor z Lavočky... Zaměnil jsem imatrikulaci. Ten z pouti je F-AZZJ a prý tam je opradvu AŠ-82FN. Teď jsem na to narazil že ho utopili.... no nevypadá to hezky..

0/0
13.8.2010 14:05

Blamik

Re: BF109

A když tak jsme na tom tématu tak je to ještě jinak:

Dongan HS-7     1,268 kW (1,700 hp)     Z-5     A modified version of the Soviet Shvetsov ASh-82V, which is developed from the Shvetsov M-62, itself a development from Shvetsov M-25, which is a licensed version of the Wright R-1820. Built by Dongan Engine Manufacturing Company (aka Harbin Engine Factory).

0/0
13.8.2010 14:16

TDW

Re: BF109

Tajemství stovek sestřelů na německé straně nespočívá v tom že by spojenečtí piloti byli horší ale v tom že Němci létali dokud nepadli či nebyli těžce raněni... Spojenecká esa na západě byla po čase poslána do zázemí jako instruktoři, zkušební letci,štábní důstojníci či na různá propagační a propagandistická turné... Třeba nejlepší americký pilot Ira Bong se zabil 6.srpna 1945 na prototypu stíhačky P.80 Shooting Star... U Němců nic takového neexistovalo. Proto mohli mít stovky sestřelů, protože na to měli neomezeně času.

Spitfire si určitě pomník zaslouží protože pomohl zachránit naši civilizaci před nacisty. Ovšem nejůspěšnější stíhačkou západních spojenců nebyl ani Spitfire ba ani dodnes glorifikovaný Mustang ale Republic P-47 Thunderbolt který připravil Luftwaffe o nejvíce strojů vůbec při relativně malých ztrátách na vlastní straně...

0/0
13.8.2010 20:30





Najdete na iDNES.cz