Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dost států už dosloužilo, měly by vzniknout státy nové, žádá plejáda separatistů

Poločas rozpadu zemí se krátí. Začnou teď po vzoru Kosova, jež je dopingem separatistů, vznikat nové státy jako na běžícím pásu? Prý ano. Svatá pravda to však není. Separatisté jsou sice všude, ale potřebují tlačenku Západu. S překreslováním map tedy nespěchejte. Nicméně státy se budou rozpadat a dělit stále častěji.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jmrolenc

Jen miniaturizace?

Ano, státy se rozpadají a zároveň vytvářejí společenství typu EU, MERCOSUR, ASEAN... Stálo by za to v článku ještě říct, že se tedy možná jedná o změnu světového řádu či uspořádání, tak jak ho dnes známe. A že stejně důležitá jako miniaturizace je třeba regionalizace či něco jako tzv. globalizace.

0/0
3.8.2010 15:49

Bojovnik proti zlu

Současné národní státy

jsou přežitek

0/0
3.8.2010 12:09

Pořízkovabašta

Re: Současné národní státy

spíš bojovníci proti zlu, jiní podivínové a aktivisté

0/0
3.8.2010 14:14

Skeptik Pavel

Praho buď ve střehu

Srovnávat problém obnovy samosprávy Moravy s jinými žhavými místy  je jistě v mnohém ošidné. U nás je to především o tom, že si naše politické elity nedokáží představit obnovu zemí, není zde bohužel politická vůle. Navzdory zcela evidentní podpoře pro obnovu samosprávy Moravy v 90. letech - cca 75%  respondentů na Moravě a ve Slezsku bylo pro, bez ohledu na to, k jaké národnosti se hlásili, což  jasně dokládá že nešlo o  nacionální problém, navzdory půlmilionu podpisů v petici proti obnově krajů. I ty 50 tisícové demonstrace v Brně ale i v jiných moravských městech za obnovu samosprávy Moravy na začátku 90. let naši politici přehlédli jako epizodku, byť o tom informovala i BBC.  V čistě politické rovině je podpora tzv. "moravistických" politických subjektů nyní velmi nízká. Jinak  je tomu ovšem u nepolitické propagace Moravy a moravanství, která je širokou veřejností paradoxně přijímána kladně.  Problém tedy existuje, je zatím nepolitický ale to se může změnit.

0/0
3.8.2010 16:04

Skeptik Pavel

Re: Praho buď ve střehu

Koneckonců za obdobně necitlivé, jakým je rozparcelování Moravy na kraje, je vnímáno i rozseknutí  Bretaně, která je rovněž rozdělena -  na departementy takovou obdobu našich krajů, pak Tyrolsko apod. Tam to kritizují stejně jako u nás, takže podobnost tu je. Ještě ke krajům. Bude mi někdo říkat, že kraj  Vysočina je přirozený? Kdy je zcela ignorována přirozená spádovost na Brno a JMK? Mimochodem z nejzápadnější hranice města Brna je to k nejvýchodnějšímu výběžku kraje Vysočina cca 12 km. Jak mohl někdo vůbec připustit  aby správní území téměř půl milionového města skončilo  téměř za jeho humny, když  celá spádová oblast  zaujímá půlku dnešního kraje Vysočina? Nakonec cca 25 obcí  se stejně stihla připojit k JMK, větší část dalších obcí již ne. Z kraje Vysočina by totiž zbylo jen torzo. Dnešní stav tedy a to uznávají i odborníci přes veřejnou správu, je špatný  a představuje drahý model pro tuto zemi. Jak jsme mohli ignorovat  a nenavázat na to, co tady po staletí dobře fungovalo.

0/0
3.8.2010 16:21

Skeptik Pavel

Re: Praho buď ve střehu

U nás to jednou bude tohle zcela záměrně blbě udělané státoprávní  a správní uspořádání ČR, které možná zadělalo na problém. Oprávněné tlaky na obnovu Moravy byly sice v 90. letech  smeteny ale dnešní stav je zcela jistě provizorium. A tak jako upravené řeky mají tendenci vplynout  do svého původního koryta, tak i přirozené historické regiony rozparcelované, či jinak marginalizované, se v budoucnu budou  stále více hlásit. Podaří-li se to  Bretani či Tyrolsku, jednou se tím bude inspirovat i Morava. Národní státy tady nejsou na věky, je to však běh  na dlouhou trať. Je naprosto logické aby byla Morava jako geograficky přirozený  a dosti spojitý region (z 90% tvořený povodím Moravy), se staletou vlastní správou opět obnovena. Snad je ve společnosti konsensus nad tím, že těch uplynulých 60 let reálného socialismu bylo opravdu nenormálních.

0/0
3.8.2010 16:36

Sladek

Re: Praho buď ve střehu

Sam doufam, ze se lidi zacnou brobouzet a napravi tyto hitoricke vazby.  Samosprava moravy je ne miste.  Dokonce i ta orlice byla zdegradovana ze zlatocervene na stribrnocervenou. 

0/0
4.8.2010 0:50

Jan9002

Re: Praho buď ve střehu

Teď si to oba po sobě přečtěte. Zjistíte, že jste zcela zapomněli na Slezsko, takže bych Váš přístup k této věci přirovnal k českému "Brno je v Čechách".

0/0
11.8.2010 15:05

Sladek

Re: Praho buď ve střehu

Nikdo na Slezko nezapomina, alespon ne tak jako Praha na Moravu.  Muslim, ze Slezsko by chtelo spravu s Moravou.  A kdyz ne tak maji moznost.

0/0
12.8.2010 1:05

zdenekbobek

Re: Praho buď ve střehu

Kókám, že na Valašsko tady nikdo nemyslí, ostatně jako vždy. Ale to nic samostatnosť si každý musí vybojovat sám.;-)

0/0
14.8.2010 12:37

Sladek

Re: Praho buď ve střehu

Valassko je cast Moravy na rozdil od Slezska a nikdy samospravu nemeli. 

0/0
14.8.2010 16:43

Lucashot

Re: Praho buď ve střehu

já stím samozřejmě souhlasím (proto mě překvapilo že mi strana Moravane nedala tu možnost je volit protože jsem z českého kraje)

0/0
15.8.2010 1:05

kristusek21

Pro Filips 18

Taky jsem nad tím přemýšlel a mám řešení - rozdělením Československa vznikly dva státy, takže rozdělením Republiky Srbské vznikly taky dva státy, takhle to asi autor článku myslel

0/0
3.8.2010 9:56

Filips18

Re: Pro Filips 18

jo máte pravdu, Černá Hora:-)na tu jsem úplně zapoměl....no zajímavé však je, že u odtržení Černé Hory s tím problém nikdo nemá (zřejmě proto, že fungovala kdysi v rámci Federace) ale s tím Kosovem to je jiná:D

0/0
3.8.2010 10:05

Filips18

Re: Pro Filips 18

ups koukám, že tahle moje odpověď měla být o kus níže:Dnevadí......ale Československo to nebylo, to by musel být větší horizont a to by bylo určitě mnohem více států

0/0
3.8.2010 10:23

martinbrnovjak

Re: Pro Filips 18

Republika srbská se zatím nerozdělila a asi to ani nehrozí, jen se co nevidět rozdělí Bosna a Hercegovina na Republiku srbskou a zbytek ;-)

Rozdělila se federativní republika Srbsko a Černá Hora na Republiko Srbsko a Republiku Černá Hora.

(Republika Srbija = Srbsko, Republika Srpska = Republika srbská)

0/0
3.8.2010 10:28

Ftipnejj

Nedavno

Nedavno jsme se odtrhli od Rakouska a nasledne Slovaci od nas.

A nikomu to dneska neprijde divne.

0/0
3.8.2010 9:54

Sladek

Re: Nedavno

Slovaci se k nam prilepili po Rakousku a pak zakonite zase odlepili.  Nejsme stejne narody i kdyz blizke.

0/0
4.8.2010 0:42

Si0 po druhém zákazu

O Kosovo měli Srbové zájem jen pusou, ale žít tam nechtěli

už dlouhá léta. Tak co.

0/0
3.8.2010 9:45

nibor

Re: O Kosovo měli Srbové zájem jen pusou, ale žít tam nechtěli

V Kosovu nežili Srbové?

0/0
3.8.2010 10:46

Filips18

Jen na území Evropy

za pět let 2 nové státy? no když tam počítáme Kosovo (já teda ne, považuji ho stále za součást Srbska) tak který je prosím ten druhý? nějak se nemohu rozpomenout, který by to mohl být:-/

0/0
3.8.2010 9:40

vaclavvv

Re: Jen na území Evropy

Černá Hora se odtrhla od Srbska v 2006 ;-)

0/0
3.8.2010 9:48

Si0 po druhém zákazu

Re: Jen na území Evropy

Tam to bylo trošku jiné, ČH byla se Srbskem federace, zatímco Kosovo jen těžce vydyndaná autonomie.

0/0
3.8.2010 9:55

BlackAnonym

tak

blbej blábol jsem dlouho nečetl. Každá situace, kterou autor zmínil, obsahuje tak velký problém, že psát to tímhle "všeználkovským" stylem je urážející.

0/0
3.8.2010 9:38

vasapro

Re: tak

... mam pro Vas radu ... nectete bulvar a informace hledejte pouze ve skriptech politologie, pak Vas jemnocit nebude nic urazet ;-) ... dle meho skromneho soudu clanky na idnesu nelze povazovat za vedecke, jsou to jen nositele povrchnich informaci a kdyz chcete o necem ziskat informace do hloubky, tak si musite najit jine zdroje ... proto se mi zda Vase reakce trosililinku mimo misu ;-)

0/0
3.8.2010 11:58

DCK

Nepřizpůsobiví?

A co naši nesmírně utlačovaní a pracovití cikáni? Ti by si jistě brzy vybudovali stát oplývající bohatstvím, vzájemně by se kulturně obohacovali a netrvalo by dlouho a do jejich země by se hrnuly davy dříve rasisticky smýšlejících ČR...

0/0
3.8.2010 9:09

DCK

Re: Nepřizpůsobiví?

.. občanů ČR...:-)

0/0
3.8.2010 9:20

Rixo

Re: Nepřizpůsobiví?

;-D;-D;-DR^

0/0
3.8.2010 9:30

Marek_abcde

Pěkné čtení

Děkuji za pěkný článek.

0/0
3.8.2010 9:03

Domitianus

jo

hlavně že dědek na Hradě a ostatní šašci uznali Kosovo šmahem ruky. Kdyby to bylo opačně, nenáviděli bychom je 1000 let. V tomhle tom obdivuju slováky, politici totiž zjistili že by hrozila defenestrace.

0/0
3.8.2010 9:01





Najdete na iDNES.cz