Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Starý antonov napověděl soudu, proč zemřela šestnáctiletá parašutistka

Na letišti v Líních u Plzně se uskutečnil vyšetřovací pokus, který má objasnit smrtelnou nehodu šestnáctileté parašutistky. V říjnu 2007 se jí neotevřel při seskoku padák. Případ se dostává k Okresnímu soudu v Tachově už podruhé. Dříve zprostil instruktory obžaloby. Soudce přiznává, že podcenil dřívější posudek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rogerer

vysvetli mi nekdo znalý prosím

v čem spočívá ten seskok na laně, proč musí být vzadu za tělem atd :-) děkuji

0/0
30.7.2010 9:27

modrá_krkavka

Re: vysvetli mi nekdo znalý prosím

Způsobů otevírání padáků je mnoho, ale zjednodušeně u kruhových padáků použitých u této nehody je možno oetrírat padák ruční (lanko se třemi trny a rukoletí-okem, za které se táhne), poté se obal padáku otevře pomocí gumiček(má tvar rozlepené dopisní obálky) a z obalu vyletí výtažný padáček a začne stahovat takový rukáv (čechol) ve kterém se složen vrchlík padáku (poté co se vyšněrují šňůry).

Při seskoku na lano, trny obalu padáku vatahuje lano, poté je opět vymrštěn výtažný padáček (unitř je pružina) a další fáze je stejná. Příp., se dle typu (např.OVP-65) používalo rovněž lano, ale konec výtažného lana je uvázan na uzdičku čecholu. V první fázy lano otevře obal padáku, a poté je parašitusta stále připoután k letadlu, a šněrování šňůr a vytažení vrchlíku se děje váhou parašutisty. Lano i čechol zůstávají vlát vně letadla, a před přistáním se vtahovala do letadla. Poslední dnes již nepoužvaná metoda (PD-47), je seskok na trhačku. Byl vynechán čechol, a konec lana byl uvázán na vrchlík.

0/0
30.7.2010 11:17

modrá_krkavka

Re: vysvetli mi nekdo znalý prosím

Ještě je seskok pomocí stabilizačního padáku. Kdy je fáze otevírání přerušena, a výsadkář padá jako pytel na padáčku (cca 1.5 m2), do určité výšky ( např. ze 4 km.do 600 m.), a poté podle výškoměru, příp. na barometrický přístroj dokončuje další funkci otevírání. Kotevní lana u AN-2 jsou umístěna tak, aby je měl u dveří při výskoku parašut. za zády. Právě z důvodu provlečení pod rukou, pod bradou a pod. Volná délka lana (mezi obalem padáku a kotevní karabinou zaháknutou za lano u stropu) je na právé straně podvlečena pod gumkami obalu. Zase právě kvůli nežádoucímu "zašmodrchání" lana. A na to má právě instruktor vysazovač u dveří při výskoku dohlížet, že půjde  výtažné lano z éra ven až za "skokanem", aby se do něho nemohl parašut zamotat. Mám li použít paraelu osvob. rozsudku,tak si nedovedu  představit, že půjčím v servisu. klientovi náhradní vozidlo, které je sice technicky použitelné,bez STK, vyřazené z provozu a de jure papírově sešrotované.Klient se zabije a soud mě osvobodí.

0/0
30.7.2010 11:42

HAL9000

Jestli tam nejsou žádní další svědci,

bude dost problematické dokazovat inspektorovi vinu. Jeho verze, že mladá parašutistka měla do poslední chvíle výtažné lano správně umístěno a teprve ve fázi výskoku se jí připletlo pod ruku, je sice vysoce účelová, nikoliv však nemožná.

0/0
30.7.2010 9:03

modrá_krkavka

Pan soudce z Tachova by se zřejmě měl případu zbavit

pro podjatost. Průběh prvního líčení tomu odpovídal. Dost zajímavé bylo vykázání"odborné veřejnosti" z jednací síně. Nevím jak by mohl řídící seskoků (na zemi) ovlivnit výskok z letadla s lanem pod paží. Toho by bylo např možnost vinit, že přidělí zákl. výcviku k seskoku starý  vyřazený padák! Na výskok z letadle AN-2 ( a bod výskoku)  dohlíží instruktor vysazovač( u L-60S, Wilgy a pod. pilot-vysazovač). Tedy aby měl parašutista zapnutou karabinu výtažného lana (příp. špildu KAPu), a aby lano nebylo provlečené pod rukou, příp. pod gumičkou padáku.I tak končí převážná část těchto mimořádek pouze s popálenou rukou, a padák se otevře. Lano je zaháklé za zády parašutisty, a vždy jde ze dveří až za parašutiskou. Vykládat o poryvu větru je blbost Ten posudek podle kterého soudce "nezaujatě" rozhodoval, musel být zajímavý.Rv

0/0
29.7.2010 22:04

Chytry.Kocour

ruské výrobky byby vždycky...

na houby....proč ještě máme ruská letadla,když už jsme dávno odřekli lady,volhy,moskviče,ZILY,čajky,

0/0
29.7.2010 18:05

JanP

Re: ruské výrobky byby vždycky...

Co o tom víte? Pro para výcvik začátečníků není lepší stroj než AN-2, takový spolehlivý autobus, v případě poruchy motoru doklouzá na dvou plochách naprosto bezpečně v malé přistávací rychlosti. Nakonec, říká to v článku i sám instruktor...

0/0
29.7.2010 18:51

noteprsk

Re: ruské výrobky byby vždycky...

.. a za letu mává křídly :-D . Úžasnější a praktičtější stroj než-li AN-2 na světě neexistuje. Z Andulky se vyskakuje, jako když vycházíte z baráku do drobet silnějšího větru... ale to chce zažít a pak polemizovat ;-D

0/0
29.7.2010 18:56

noteprsk

Re: ruské výrobky byby vždycky...

..ruské výrobky (ty co se pohybují ve vzduch) si s ničím nezadají v poměru s těmi západními - vím o čem mluvím. je to kus mého života :-D

0/0
29.7.2010 18:53

Chytry.Kocour

Re: ruské výrobky byby vždycky...

ok, ale neměl jste zůstat jen u lepení modýlků...:-)

0/0
29.7.2010 19:52

noteprsk

Re: ruské výrobky byby vždycky...

Kocoure, Kocoure, kolikpak jsi těch modýlků postavil Ty?

Panáčku, já mám kůži prosáklou PL-6-kou ještě dneska po těch letech na "rychlejch" a v LTP-ákách chodím na ryby ... stíháš? Víš o čem mluvím? Nééé? Tak si seřiď KSI... pa pa pa, modeláři...;-D

0/0
29.7.2010 20:17

Chytry.Kocour

Re: ruské výrobky byby vždycky...

jsem bývalý modelář...bejvávalo

0/0
30.7.2010 0:19

sent

Re: ruské výrobky byby vždycky...

R^ -byvaly zaměstnanec školniho v PR a později 33.z vr.l.

0/0
30.7.2010 22:01

kuba78

Re: ruské výrobky byby vždycky...

hahaha.. sovetska technika je sice trosku tezkopadna, ale zas na druhou stranu vicemene neznicitelna - Andula je nejlepsi stroj pro parasutismus. umi litat skoro krokem, obratna, odolna proti poruse na rozidl proti modernim elektronikou prospikovanym letadlum (kdyz tam neco neni, tak se to asi nerozbije) a kdyz uz, doklouze v pohode na letiste.

0/0
29.7.2010 20:10

Bílý rytíř

Nikdy jsem neskákal,

ale jedno nechápu." Dívka se prý po výskoku zachovala nestandardně, roztáhla ruce a nohy, snažila se stabilizovat, což ale ve vzduchu nebylo možné" - já si myslel, že právě roztažením rukou a nohou se tělo ve vzduchu stabilizuje. Patrně jsem se spletl.

0/0
29.7.2010 17:58

wallster

Re: Nikdy jsem neskákal,

oni ti instruktoři jsou vůbec nějací divní. překvapuje je, že se nováček nechová jako starej profík a dokonce si dovoluje nestandardně panikařit... ;-O

0/0
29.7.2010 18:35

JanP

Re: Nikdy jsem neskákal,

Při seskoku na trhačku není na stabilizaci vůbec čas. Naopak, nováčci se (alespoň za mých časů) cvičili vyskakovat s rukama složenýma na záložním padáku, právě proto, aby divokými pohyby nezachytili za lano, které by je jednak roztočilo, jednak by patrně zbrzdili jeho trhací účinek (trhačka má snést zhruba 50 kg).

0/0
29.7.2010 18:48

noteprsk

Re: Nikdy jsem neskákal,

...než to nadatluju, už je někdo rychlejší... ;-D

...souhlas... R^

0/0
29.7.2010 18:50

Der Maschinist

Re: Nikdy jsem neskákal,

presne.R^

0/0
30.7.2010 10:41

noteprsk

Re: Nikdy jsem neskákal,

...hmmm, opravdu neskákal, páč jinak by jste mohl vědět, že do stabilizační polohy při výskoku se přechází u sekoku volným pádem. Při tzv. "nutce" (seskok na laně) je nežádoucí jakákoliv (;-D) končetina plandající kolem těla... při seskoku na laně se ruce nechávají na hrudi - právě kvůlivá lanu... viz tento případ... další dotaz?

0/0
29.7.2010 18:49

Bílý rytíř

Re: Nikdy jsem neskákal,

Pouze jsem se zeptal. Kolega výše mi odpověděl a už to chápu. Co ale nechápu je tvoje ironie. Patrně všechno znáš, všude jsi byl a od všeho máš klíče. Já jsem projevil neznalost při seskoku padákem. Ty ses projevil jako hlupák.

 

0/0
29.7.2010 18:57

noteprsk

Re: Nikdy jsem neskákal,

..pán je jistě přecitlivělý, pardon, moje reakce nebyla myšlena ironicky... ale Tvůj příspěvek do vlákna nesl známky světáctví a schopnost brouka Pytlíka ... další dotaz?

0/0
29.7.2010 20:31

Janulice78

Re: Nikdy jsem neskákal,

svetactvi? Jako kde? Normalne se zeptal, ja o tom taky nevim vubec nic. Jen, ze musi mit clovek padat, vleze do letadla a pak skoci dolu na zem.....asi tak....tak jsem rada, ze jsem se neco dozvedela.

0/0
30.7.2010 8:07

HAL9000

Re: Nikdy jsem neskákal,

Jsi nějaký suterén. :-P Rv

0/0
30.7.2010 8:47

noteprsk

Re: Nikdy jsem neskákal,

;-D... v suterénu už jsem s financema dlouho ;-D, neee nechtěl jsem být nijak jízlivý, pokud to tak vyznělo tak se VELMI omlouvám - VŠEM!

Pro pokladníka: prošel jsem výcvikem na kulaťákách OVP-68, kde během kurzu na "podlaze" (na zemi) stál u dalekohledu jeden instruktor, který sledoval vyskakující během pádu. My vyskakující jsme měli za povinnost po opuštění letadla nahlas (vyloženě řvát) odpočítávat (stojednadvacet, stodvaadvacet, stotřiadvacet) a trhat uvolňovač (kdo ho ztratil - platil kilo ;-D ). Na hrudi byl připnut záložní padák (proto složené ruce na hrudi přes záložák) k postroji, v levém popruhu byl vložen uvolňovač, který se při výskoku už držel pravou rukou.

0/0
30.7.2010 19:14

noteprsk

Re: Nikdy jsem neskákal,

Při výskoku lano uvolnilo chlopně balíku na zádech a zároveň vytáhlo jehlu z KAP-ky - barokrabičky, která automaticky otevírala padák po pěti vteřinách od výskoku z éra. To počítání - řvaní bylo proto, aby instruktoři měli přehled, kdo má kontrolu nejen nad seskokem, ale hlavně sám nad sebou a svým strachem. Někteří trhali uvolňovač již ve dveřích Andulky (pravidelně ti nějvětší bouchači ;-D. Ale to už je taky pJeknejch pár pátků z5, to seskoky na "matračkách", to už byla jiná poezie... ;-D, Dneska? Dneska už jen komorně na paraglajdu, rekreačně motorové rogallo... Nejkrásnější momenty v životě? Tahat za knipl L-39-ky ve třech kilometrech v noci nad oblačností za úplňku, točit ve čtvrté v přeháňce nad Liticemi... ufff děkuji pane mjr. Macháčku, skláním poklonu pane mjr. Krýdo...

0/0
30.7.2010 19:21

pokladník

Re: Nikdy jsem neskákal,

Nás teda učili dát si ruce nikoli na hruď, ale zhruba tam, kam si je dává fotbalista stojící při trestném kopu ve zdi. V každém případě při výskoku "na trhačku" je opravdu potřeba všechny končetiny mít u sebe, aby právě nedošlo k zachycení výtažného lana...

0/0
30.7.2010 6:34

hapyny

škoda

Pokud skákali z 600 metrů(standartní výška pro OVP 80) trvá pád těla 12 s. na otevření záložního padáku tak máte pár vteřin, což je krátká doba, jak pro profíka, natož pro mladou holčinu ;-(

0/0
29.7.2010 17:52

JanP

Re: škoda

To není přesné. Rychlosti 50 m/sec. dosáhnete až po delší době a v nestabilizované poloze, nohama nebo hlavou dolů. Ve skutečnosti budete mít něco kolem půl minuty...

0/0
29.7.2010 18:53

old fashioned Vince IV.

a co starý Magdon, ten nenapověděl?

8-o

0/0
29.7.2010 17:04

Chytrakz hospody

Rada soudci

No tady je to těžký. Na jedné straně nebyly dodrženy předpisy, zejména ty teoretické, na druhé straně  problém spočivá asi v tom, že holka měla lanko pod rukou. Nepředpokládám, že by takovou zásadní věc i poučení jak se chovat, když se padák neotevře na zkráceném školení neřekli.  Ale co mne udivilo nejvíce, že soudci se letadlo zdálo stísněné. Vždyť v Andule se dá pomalu tancovat. Na závěr ta rada. Pane soudce o vinně či nevinně v odborných věcech se rozhoduje vždy dle znaleckého posudku a ne dle vašich pocitů. Vaší poviností je posudek našít na zákon, což zase znalec nemůže udělat ;-O

0/0
29.7.2010 17:03

pokladník

Re: Rada soudci

Souhlas, pokud se soudci Andula zdá stísněná, měl by se podívat, jak se skáče z Brigadýra nebo Cessny 152.

0/0
30.7.2010 6:36

Der Maschinist

Re: Rada soudci

z Brigadyra jsem mel v kalhotech, nejhorsi bylo sedet zady ke smeru letu, otocit se doleva dat nohy na stupacku a podivat se z kilometru dolu, ruce slozit na prsa a odhodlat se ke skoku a na klepnuti do ramene zazit na par vterin (2,3,5 vubec si to nepamatuji kolik) pocity sebevraha padajiciho z nuselaku. Udelal jsem to dvakrat a stacilo me.:-)

0/0
30.7.2010 10:49

Chytrakz hospody

Re: Rada soudci

Z Brigadýra to de odně blbě, ale C152 je to snad nemožné. Do tej mám  problém se vůbec  ve dvou dostat.;-D

0/0
30.7.2010 12:25





Najdete na iDNES.cz