Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za vstup do katedrály svatého Víta se bude znovu platit, rozhodl Hrad

V katedrále svatého Víta na Pražském hradě budou od začátku srpna návštěvníci znovu platit vstupné. Zadarmo se dostanou jen do malé části u vchodu do katedrály. Historická část bude přístupná pouze se vstupenkou na některý z prohlídkových okruhů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

zrzecek

Totéž chtějí...

zavést s Muchovou - Slovanskou Epopejí. Není nad vychytralost.;-O;-O

0/0
29.7.2010 17:55

zrzecek

Vstupné a jeho výše...

 to není pro žáky a důchodce ,to je pro majetné Pražáky a cizince. ;-OHlavně , že se

ostatní mimo Prahu podílí na placení daní a peníze se cpou do Práglu. Pak , že není

Pragocentrizmus.;-O;-O

0/0
29.7.2010 17:52

Tomach

Bordeldistan na entou

To je ale vazne kocourkov. Nejsem ani tak proti placeni cehokoliv, pro me za me... ALE aby jsme meli v ustave narok na bezplatnou zdravotnickou peci a bum bac, poplatky. Pred par lety rvani na to jak cirkev zneuziva lidi a chce platit za vstup do chramu - a dneska bum bac 2,5x tolik presne od tech samejch rvounu.

To si ti co to rozhoduji nepripadaji ponekud... hloupe?

Tak bud jsem zastancem placeni a nebudu to vycitat nekomu jinemu a nebo jsem proti placeni, ale tak ho nebudu sam zavadet pote co jsem to same predtim kritizoval. Tohle je fakt facka lidem, tvrdit jak je cirkev spatna ze vybira 100Kc za vstup a ze az to bude statni tak se nic vybirat nebude - a prask, 250Kc jen to vysije... Nojo no, prece si nikdo nebude hrat na Mirky Dusiny, ze?

0/0
29.7.2010 4:48

yan007

no to bolo kriku o nenásitnosti církve...

keď chcela stovku :)

0/0
28.7.2010 17:23

Deleter

Regulační poplatky

;-D;-DRv

0/0
28.7.2010 9:53

asako

Vstup na Moravu

Jsem pro to zavést s okamžitou platností vstupní poplatek pro pražáky na Moravu !!! Ale vážně, je to dost potupné, když si člověk má platit za to, že chce nahlédnout do své vlastní historie.

0/0
28.7.2010 9:47

Apina_xxx

Re: Vstup na Moravu

Za všechno na světě se platí, i za zvědavost :-P. Nicméně předpokládám, že i na Moravě se za vstup na hrady, zámky i jiné památky platí. A potom Pražák musí také zaplatit, aby se podíval dovnitř. Nebo to tam u vás máte všechno zadarmo?

K té katedrále - starý přístup mi připadal nejrozumnější - novější část byla volná, což dnes už nebude. Tam zbyde malý průchod, který nestojí za řeč. Stará část postavená ve 14. století se platila po celá 90. léta a počátek let po roce 2000 hlavně proto, aby to masy lidí nezdevastovaly a byla nad tím kontrola. Mimochodem, vstup na mši byl vždycky volný. Každou neděli dopoledne je tam pro turisty uzavřeno a přichází tam lidi, kteří se chtějí zúčastnit mše.

0/0
28.7.2010 10:20

Viktorie01

Re: Vstup na Moravu

Hrady a zámky jo, kostely ne (aspoň o tom nevím). A myslím si, že chrám s. Víta má pro náš stát poněkud jiný význam, než třeba hrad Pernštejn (který jinak miluju, navíc moje rodina pochází z Nedvědice).

0/0
28.7.2010 10:27

Apina_xxx

Re: Vstup na Moravu

Přečti si trochu níže u tvého komentáře můj příspěvek. Tam se to snažím vysvětlit, ta katedrála bohužel není nafukovací. Na mši se tam dostaneš zadarmo, jen musíš včas přijít. Já vím, platit v kostele je divné, ale už k tomu přistupují i leckde v cizině.

0/0
28.7.2010 10:31

sir krompáč

Re: Vstup na Moravu

Ty jsi z Prahy hádám. Třeba v Paříži se na Notre-Dame taky neplatí. :-)

0/0
28.7.2010 10:30

Apina_xxx

Re: Vstup na Moravu

Hádáš správně, dokonce jako občasný průvodce (mám jiné zaměstnání a průvodcuji jen občas pro známé - licence mám) jsem si ty fronty už kolikrát vystála, takže to vidím i z druhé strany. Jinak i leckde v Itálii už se za vstup na prohlídku kostela začíná platit (například rychle z hlavy  S. Maria dei Frari v Benátkách a mám dojem, že snad nově i San Marco, ale tam už jsem nebyla celá léta). Netvrdím, že je to krásné platit za vstup do kostela, ale v katedrále, kde máš hlavu na hlavě (to platí i pro Notre-Dame v Paříži - byla jsem tam) se  duchovním zážitku stejně nedá mluvit ani omylem. Na to je tam příliš velký hluk a chaos. Jestli ti mohu doporučit, pokud jezdíš do Francie a chceš mít i nějaký duchovní zážitek, jeď do Chartres a navštiv katedrálu tam. Je skoro stejně velká jako Notre-Dame v Paříži a přitom tam můžeš vnímat atmosféru věků. Teprve tam máš pocit, že bys měl padnout na kolena. V Paříži ani v Praze určitě ne.

0/0
28.7.2010 10:41

Deleter

Re: Vstup na Moravu

Proč bych měl padat na kolena? He?

0/0
28.7.2010 11:53

pgjed

A kde jsou ti řvouni?!

Kdepak jsou ti řvouni, kteří hulákali jak zběsilí, když po krátkodobém převzetí katedrály Svatovítskou kapitulou, zavedli katolíci vstupné cca 130 Kč na krytí provozních nákladů? Vstupné přes 200 Kč od správy hradu jim nevadí? I  podívejme se na to!

No v každém případě, katedrála přestává být kostelem a stává se hlavně muzeem. Pro praktikujícího katolíka ztrácí jakýkoliv význam. Kostel, do kterého se nemohu kdykoliv přijít bez zábran a v klidu pomodlit není kostel.  Takový barák, nechť si soudruzi ateističtí chamtivci "nabijí dfo špic"!

0/0
28.7.2010 8:34

Viktorie01

Re: A kde jsou ti řvouni?!

Nejen kostelem, pro mě, protože nebo možná i když nekatolíka, je to hlavně jakýsi duchovní symbol státu (nebo jak to mám říct) a obávám se, že teď zam žádný Čech hned tak nevleze, což si myslím, že je dost škoda.

0/0
28.7.2010 9:25

Apina_xxx

Re: A kde jsou ti řvouni?!

Obecně na Hradě Čechy skoro nenajdeš. To je dané atraktiviou místa pro turisty z jiných zemí a tedy i možností si diktovat určité ceny. Nicméně rodinné vstupné 500,- Kč mi zase tak strašné nepřijde, když na to se 2 dospělými projde až 5 dětí. To už může zaplatit i hodně Čechů. Jenže poslední cca dva roky byl vstup do katedrály opravdu zadarmo, ale venku se tvořily dlouhé fronty. V sezóně až skoro na konec katedrály, takže fronta byla dlouhá tak cca 100 metrů.  Nevím, zda bys čekala půl hodiny i více, než by ses dostala dovnitř nebo vstávala brzy ráno, aby ses tam dostala ještě před otevřením (krátká fronta) a tedy hlavním náporem turistů. Každé řešení je v tomto případě bohužel špatné. Jenže na Hrad jsou enormní nároky v počtu turistů, tak jak to regulovat?

0/0
28.7.2010 10:28

Viktorie01

Re: A kde jsou ti řvouni?!

Nojo, já to na jednu stranu chápu, na druhou mě to mrzí. Je pravda, že jsem na Hradě byla naposledy asi na té výstavě o gotice doby Karla IV a to jsem právž zjistila, že to bylo už v roce 2006 (sakra, to to letí), jsem z Brna, do Prahy se zas tak často nedostanu a když už, tak v poslední době není čas si ještě vyběhnout na Hrad. A v té době to jelo ještě ve "starým režimu", tj. část placená, část ne, pokud si dobře pamatuju,  takže žádný obrovský fronty se nekonaly. Nemyslím si, že jsem bůhvijak kultůrně a duchovně vedená, ale prostě pro mě bylo odjakživa normální, že když je v Praze čas a chce se mi, tak si klidně na ten Hrad vylezu a do sv. Víta vlezu, radši než lítat s kamarádkama po obchodech (beztak mají to samý, co v Brně, nebo na to nemám), vzhledem k tomu, že nevím, co si mám představit pod malým prostorem u vchodu, tak se bojím, že tohle už nebude možný a je mi to líto, to je celý.

0/0
28.7.2010 10:56

Viktorie01

Re: A kde jsou ti řvouni?!

Prostě mám pocit, že teď už to bude fakt jen další lákadlo pro turisty a Čecha tam člověk nepotká už vůbec. Ale ono je pravděpodobný, že si to všechno představuju moc idealisticky (že je to místo, kam by kvůli vlastní historii měly jezdit školní výlety a tak) , že o Čecha tam jeden nezavadil ani před tím, školní výlety radši obsadí KFC a McDonaldy na Václaváku a je vlastně úplně jedno, jestli je tam vstupný nebo ne.:-/

0/0
28.7.2010 11:03

Apina_xxx

Re: A kde jsou ti řvouni?!

Ještě se podívej na stránky Hradu - vstupné pro třídy ZŠ - 30 žáků + 2 osoby doprovodu = 150,- Kč. To je 5,- Kč za žáka. Takže školní výlet tam může bez problémů a skoro zadarmo. Já myslím, že si na Hradě občas také něco uvědomí. Třeba o nutnosti dostat něco z historie do hlaviček žáků.

0/0
28.7.2010 11:18

Viktorie01

Re: A kde jsou ti řvouni?!

No aspoň že tak. (možná se příště začnu na Hradě vydávat za třídu žáčků a oproti vstupnýmu za celý okruhy ušetřím;-D)

0/0
28.7.2010 11:24

Apina_xxx

Re: A kde jsou ti řvouni?!

Proto říkám, že ten "starý režim" byl podle mě nejlepší, nevím, proč na to znova nenajedou. Neničila se ta nejvzácnější část katedrály a přitom bylo možné bez problémů vstoupit. Ale dohoda Hradu s církví je jasná. Co je pod omítkou, je církve (viz dohoda prezidenta s arcibiskupem) a tudíž ta do toho může mluvit. A vnější část je státu, tudíž stát za státní prostředky bude opravovat jako včelička. Nově bez placení bohužel nechají jen projít úzkým koridorem mezi vchody (pod chórem s varhany) a do vlastního prostoru katedrály jen nahlédneš. To je špatné. Ale fronta venku Vikářskou uličkou až na konec katedrály je také špatné řešení. Nicméně katedrálu těžko někdo někam odnese a třeba se to zase někdy v budoucnu změní a třeba k lepšímu.

0/0
28.7.2010 11:14

ramese

nevim

co brblate. bylo to vzdy tak.. kdyz clovek chtel jit za mausoleum a projit si prilehle kaple musel mit vstupenku s nejakym okruhem .. a dolu do krypty kralu se take nedostal jen se vstupenkou tak co tu zvatlate..

0/0
28.7.2010 7:33

Já, Claudius

Vskutku lidové vstupné!

pro Japonce.

0/0
28.7.2010 5:00

com-i-nick

achjo

;-O neuvěřitelný, to je jako když bych si chtěl koupit jen rohlíky a musel bych si rovnou zaplatit i salám a máslo, i když bych chtěl rohlík samotnej!!! takže normální češi, pražáci se do katedrály dostanou jen tak, že si zaplatí ještě něco!! to sme to dopracovali!!! ;-O[>-]

0/0
28.7.2010 4:03

poberta

jak se vybira v praze ?

pred cca. 3 lety jsem byl v bratislave a mluvil s jednou rodinou , ktera si vyrazila na vylet do prahy a oni mi rikali , ze se plati za vstup do Zlate ulicky na Prazskem hrade a mluvili o 4 tisicikorunach za 5 lidi (2 dospely a 3 deti). stydel jsme se za to a je to vubec mozny ? respektive bylo to mozny ,protoze ted tu ulicku snad opravujou 

0/0
28.7.2010 1:58

Apina_xxx

Re: jak se vybira v praze ?

4 tisíce, to je blbost. To se nechali nějak natáhnout. Zlatou uličku Hrad skutečně před několika lety zařadil mezi placená místa z toho důvodu, že návaly lidí tam byly tak velké, že už bylo potřeba to regulovat. Nějakou dobu bylo možné koupit samostatný lístek po cca 50,- Kč na dospělou osobu. Tedy 5 lidí maximálně 250,- Kč. Jinak Zlatá ulička byla vždycky součástí placených okruhů, které zahrnují Starý palác, katedrálu (zadarmo ale bývala prakticky celá čás postavená ve 20. století a platila se pouze historická část také z toho důvodu, aby se tam reguloval počet lidí). Dnes lístek na osobu stojí na malý okruh cca 250,- Kč, přičemž je i rodinné vstupné, které je výhodnější. Tudíž na alý mokruh rodinka se třemi dětmi platila jeden rodinný lístek (z hlavy nevím za kolik) + jeden za dítě nebo studenta - čili více než 1 000,- Kč to nebylo. JInak věřím, že díky nákladům jinde v Praze je ten výlet na 4 tisíce vyšel (vstupné jinde než na Hradě, obědy v restauracích a podobně).

0/0
28.7.2010 9:44

Apina_xxx

Re: jak se vybira v praze ?

Jen pro upřesnění - stránky Hradu uvádějí rodinné vstupné 500,- Kč na malý okruh a 700,- Kč na velký okruh pro 2 dospělé a 1 - 5 dětí. To mi pro rodinu se třemi dětmi zase tak strašné nepřijde. Před třemi lety to sotva bylo horší. Je pravda, že před cca 3 lety mohla být Katedrála ještě v rukou církce (už si nepamatuji data), tudíž to bylo těch 100,- Kč na osobu, nevím už jak možné slevy na děti, případně rodinný lístek. Tak si s sebou měli vzít svého faráře a říci, že se jdou do katedrály modlit. Přes toho faráře by se tam tutově dostali i tenkrát zadarmo.  Možná by jim to prošlo i bez faráře, jen by bývali tu ochranku museli přesvědčit o neodolatelné potřebě se modlit v katedrále. Zlatou uličku měli v ceně lístku na Hrad. Prostě 4 tisíce ta rodina při rozumném uvažování na Hradě nemohla nikdy utratit. Leda, že by k tomu přidala opulentní krmi třeba ve Lvím dvoře, ale to už je jejich problém.

0/0
28.7.2010 10:09

boudicca

Re: jak se vybira v praze ?

Nemáte pravdu v tom, že Zlatá ulička byla vždy součástí placených okruhů. Býval do ní vstup zdarma, pak se dal koupit samostatný lístek za 50 Kč, a teprve před pár lety ho zrušili a lze se do ní dostat jen se vstupenkou na větší placený okruh.

0/0
29.7.2010 15:58

Apina_xxx

Re: jak se vybira v praze ?

To chce si přečíst celé vlákno, tedy i o jeden příspěvek výše. 1) Zlatá ulička byla vždy součástí placených okruhů, tedy s lístkem na okruhy bylo automaticky možné vstoupit do Zlaté Uličky. 2) Máte pravdu, že po nějakou dobu skutečně existoval také samostatný lístek (50,- Kč), ale o tom píšu o jeden příspěvek výše. To chce jen zvednout oči. 3) Zlatou uličku dali k placení proto, že tam nebylo k hnutí, prostě příliš mnoho turistů a příliš úzká ulička. A samozřejmě viděli, že je to jeden z možných dalších příjmů. Nějakou dobu tam byl po 17 hodině přístup nadále volný, v poslední době nevím zda toto pravidlo bylo zachováno.

0/0
30.7.2010 9:26

poberta

regulacni poplatek

tak a je to tady regulacni poplatek na vstup do pamatky a pak ze hayekovska skola neuznava regulaci

0/0
28.7.2010 1:39

Homer.Simpson

Klaus má málo peněz?

Tržně soudruzi, hlavně tržně. Trh je všelék na všechno!;-D

0/0
27.7.2010 23:34

kostej_

zajímavé

Když církev chtěla 100 kč za vstup do krypty, všem to vadilo. Když chce stát 250 kč jen za vstup, je to najednou v pořádku. :-P

0/0
27.7.2010 23:22

fsp

Re: zajímavé

Je to za vstupné na celý okruh

0/0
27.7.2010 23:34

kostej_

Re: zajímavé

Aha, a když chci jen do katedrály, zaplatím kolik?

0/0
28.7.2010 0:04

Lady Humussprey

Berme to tak, že všude se do významných budov

ve světě platí vstupné. Například takový Louvre, to je přece proti chrámu sv. Víta a Hradu naprostý slum a také se tam platí 7.50€ a slevu mají jen invalidé a 2€ platí jen mládež do 18 let.

0/0
27.7.2010 22:39

JanP

Re: Berme to tak, že všude se do významných budov

Proč zmiňujete Louvre, když se tady mluví o katedrále? Platila jste snad za vstup do Notre Dame, katedrálu v Chartres, či Rouen, ať zmíním jenom ty nejvýznamnější francouzské gotiky. Pravda, St. Michel ano, ale to snad dnes už není praktikující chrám, alespoń ne pro veřejnost...

0/0
27.7.2010 23:10

Lady Humussprey

Re: Berme to tak, že všude se do významných budov

Asi jste si mou ironii špatně vyložil, ale přesto díky za upřesnění. Já si to jen vygooglila.

0/0
27.7.2010 23:16

Já, Claudius

Re: Berme to tak, že všude se do významných budov

Je to kruté, ale ve Westminster Abbey chtěli 10 liber, to ovšem až potom, co vyšla šifra mistra Leonarda. Podobně to je chrámu sv. Pavla, i tam je vstupné do křesťanského chrámu nekřesťanské. Ale třeba v katedrále v Peterborough chtějí 1 livbu a 3 libry za kameru.

0/0
28.7.2010 5:02

fsp

Rozumné

beztak tam chodí jen turisté. Ve světě se za podobné návštěvy také platí. Pro rozjímající křesťany tam stejně nikdy nebyl klid.

0/0
27.7.2010 20:44

Si0 po druhém zákazu

Re: Rozumné

JEN turisté tam nechodí. Denně jsou tam bohoslužby a v neděli celé dopoledne. A ve světě je to různé, ale spíše se neplatí. A pro rozjímající křešťany bývá v chrámech vyhrazena boční kaple se sanctissimem.

0/0
27.7.2010 21:18

mosulský machredz

Re: Rozumné

nevím, proč by se někdo měl modli v nějakým velechrámu - doma v ložnici si může kleknout k pelesti a začít mumlat - Bůh bude určitě spokojen ....

0/0
27.7.2010 22:23

pártyman

Re: Rozumné

na tom něco je....

0/0
27.7.2010 22:28

Si0 po druhém zákazu

Re: Rozumné

Samozřejmě se dá modlit všude, ale v chrámu je eucharistie, společenství, duchovní pastýř, atd.

0/0
28.7.2010 9:43

javky

Re: Rozumné

A vy se potřebujete jít modlit do krypty nebo na věž? Některé části katedrály byly zpoplatněny vždycky, takže žádná senzace, jen okurky. Jinak bez přidaných emocí to oznámení zní takto:

Správa Pražského hradu oznamuje, že od pondělí 2. srpna 2010 bude prohlídka katedrály sv. Víta znovu začleněna do Velkého a Malého prohlídkového okruhu Pražského hradu. Cena návštěvnických okruhů se přitom nezmění. Vstup do vymezené části katedrály zůstává volný. Pro věřící je režim beze změny. Radim Ochvat, ředitel Tiskového odboru

0/0
28.7.2010 10:23

czmario

Nic mi do toho neni,

kdybych byl katolik, asi by mi to vadilo, ale co je to "ROZHODL HRAD"? Kdo konkretne, jmenovite, by mne zajimalo, jinak je to zprava o nicem...

0/0
27.7.2010 20:28

Si0 po druhém zákazu

Re: Nic mi do toho neni,

Kdybys byl katolík, tak ti bude úplně jedno, do kterého kostela zajdeš na modlitbu nebo na mši. I v tom nejmenším vesnickém kostelíku je to to samé.

0/0
27.7.2010 20:34

jaróš

No jo,

vždyť je to přeci regulační poplatek, né? Tak co se socky rozčilujete? Ale teď vážně! Když tam budu chtít jít na mši, tak si také budu muset zaplatit celý okruh?

0/0
27.7.2010 20:24

Si0 po druhém zákazu

Re: No jo,

Ne, v době bohoslužeb je vstup volný, ale jen pro ty, kteří se účastní bohoslužby, Není možné se tam toulat, fotit a rušit obřad, to je stejné jako v kterémkoliv jiném kostele.

0/0
27.7.2010 20:31

Si0 po druhém zákazu

No nic, křesťané.

Takže vám zase nezbude nic jiného než si pěkně přivstat a zajít si tam na mši sv.

0/0
27.7.2010 20:21

prima.p

Nenažraný stát

Když to zpoplatnila církev to bylo řečí,a teď je ticho "po pěšině"Církev chtěla přijatelnou stovku,zatímco nenažraný stát 250-350 Kč.Rv!!

0/0
27.7.2010 20:17

brad.ley

Re: Nenažraný stát

Problém v chápání psaného textu? :-P 350,-- stojí nejen prohlídka katedrály, člověče... :-)

0/0
27.7.2010 20:22





Najdete na iDNES.cz