Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

VIDEO: Kanadský pilot se z letadla katapultoval vteřiny před explozí

Neuvěřitelné štěstí, které přišlo na poslední chvíli, měl kanadský pilot Brian Bews. Ze své stíhačky se katapultoval jen několik vteřin před tím, než explodovala. Nehoda se stala nad letištěm v Lethbridge během zkoušky na leteckou show. Pilot vyvázl živý.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ddx

katapult

Zdravím. Jaký je sled událostí katapultu na F-18? Nejdříve pyropatrony odstřelí překryt kabiny, poté vyletí sedačka, stabilizuje se pouze motorky, nebo i padákovou brzdou? Poté se oddělí sedačka od pilota a tomu se otevře padák. Je to tak? A pyropatrony jsou na překrytu kabiny, nebo na trupu letounu-pod kokpitem?

0/0
4.8.2010 22:15

DuckEgg

F-18 není...

...stíhačka...

0/0
28.7.2010 15:35

demark

Re: F-18 není...

McDonnell Douglas (dnes Boeing) F/A-18 Hornet je víceúčelový stíhací letoun

0/0
29.7.2010 12:03

edcd96f7

Re: F-18 není...

Ano. A CF-18 se od F/A-18 liší jen přistávacím světlem na podvozku a falešnou kabinou (na zmatení nepřítele) na spodku letadla. Prostě zásadní úpravy, bez kterých by se Kanaďané neobešli. ;-)

0/0
29.7.2010 20:09

Kocka Domaci Angorka

Re: F-18 není...

a co je podle tebe hornet?

0/0
29.7.2010 14:13

Paslik

Závada motoru ?

Já myslím že příčinou bude problém s jedním z motorů. Na snímcích těsně před dopadem je dobře vidět, jak lamely na výstupní trysce levého motoru jsou víc roztažené než na pravém motoru. To mohlo způsobit nestabilitu letounu v přímém směru a stočení doprava.

0/0
27.7.2010 8:18

Ghost47

Re: Závada motoru ?

Nastavení trysek bude spíš následek než příčina (pilot se pokouší zvýšit tah pravého motoru a srovnat náklon). Jinak to ale podle svědků a snad už i výpovědi pilota opravdu vypadá na to, že pravý motor ztratil z nějakého důvodu výkon.

0/0
27.7.2010 10:46

Kocka Domaci Angorka

Re: Závada motoru ?

cert vem letadlo,pilot je cennejsi a neflaknul s tim do obydlene oblasti,takzeR^ ;-)

0/0
27.7.2010 11:26

Ghost47

Re: Závada motoru ?

Každopádně bych teď chtěl mít pár akcií Martin Baker, po tomhle kousku musely určitě poskočit nahoru :-)

0/0
27.7.2010 12:52

edcd96f7

"Neuvěřitelné štěstí" si představuji úplně jinak.

Toto štěstí je naopak velmi uvěřitelné. Spíš bych nazval smůlou, že se při katapultáži z Hornetu v nízké rychlosti bez rotace zranil. Úvodní věta článku je opravdu trapná.

0/0
26.7.2010 18:52

Mitchell

Re: "Neuvěřitelné štěstí" si představuji úplně jinak.

Proč trapná? Jeho zranění může být klidně jenom vymknutý kotník. A vzhledemk tomu, že zaváhání o vteřinu už by ho asi stálo život, tak se o velkém štěstí dá pořád mluvit.

0/0
26.7.2010 18:58

edcd96f7

Re: "Neuvěřitelné štěstí" si představuji úplně jinak.

To je jako kdybyste nazval štěstím, že jsem přežil dnešní cestu z práce. Jel jsem devadesátkou a přede mnou zatáčka. Ve správnou chvíli jsem zatočil a přežil. Kdybych to udělal o vteřinu déle, byl jsem ve stromě. Pilot se prostě snažil stabilizovat letadlo do poslední chvíle a za táhlo katapultu zatáhl v momentě, kdy bylo jasné, že se mu to nepodaří. S tímto katapultem zero-zero má v nízké rychlosti velkou šanci na přežití až do poslední chvíle. Pojem štěstí je značně neurčitý, ale v tomto případě bych nazval velkou smůlou, kdyby nepřežil.

Souhlasím s tím, že zranění může být vymknutý kotník. Přesto bych řekl, že je to alespoň malá smůla. Lepší místo pro dopad než travnatou plochu letiště, si přát nemohl.

0/0
26.7.2010 19:14

Spravedlivý hněv

Re: "Neuvěřitelné štěstí" si představuji úplně jinak.

Tak on ten Hornet je skoro na zádech, ono se blbě katapultuje směrem do zěmě :-P. Pokud jde o přežití v havarovaných letadlech, je na místě vždy mluvit o štěstí. Mnoho pilotů se při shodně vypadající situaci katapultovat nezvládlo. Přece jen vy tu zatáčku projíždíte denně třistakrát, on tahá za katapult většinou jenom cvičně.

0/0
26.7.2010 22:12

edcd96f7

Re: "Neuvěřitelné štěstí" si představuji úplně jinak.

K zatáčce jsem to přirovnal proto, že stejně tak jako já vidím zatáčku předem a připravím se na ní, abych zatočil ve správnou chvíli, tak se pilot připravil na okamžik, kdy zatáhne za katapultovací táhlo. Kdyby to udělal o vteřinu déle, stejně by podle mě přežil, protože by se sedadlo ještě dokázalo stabilizovat. Ale ta vteřina je zatraceně dlouhá doba. Prostě chci říct, že to nebyla potřeba žádná blesková reakce. Pilot to udělal dobře, snažil se letadlo zachránit do poslední chvíle. Při katapultáži z moderních letadel umírají piloti většinou, jsou-li podmínky něčím ztížené. Např.: rotací letadla nebo vysokou rychlostí.

0/0
28.7.2010 12:30

martin0669

Vteřiny před nárazem na zem

Podle titulku jsem myslel, že letěl a katapultoval se a ne že letadlo padalo a skoro se dotklo země než se katapultoval. No na zemi to samozřejmě bouchne.

0/0
26.7.2010 18:41

Bouše

Ještě, že se nekatapultoval do země ...

To by byl proklatě rychlý volný pád. :-)

0/0
26.7.2010 14:28

edcd96f7

Re: Ještě, že se nekatapultoval do země ...

Z F-18 se můžete katapultovat z 50ti metrů hlavou dolů a sedadlo se ještě dokáže otočit a vynést Vás do dostatečné výšky. (Samozřejmě to není úplně tak jednoduché, 50m je jen orientační údaj. Při vyšší rychlosti stačí menší výška.)

0/0
26.7.2010 14:37

edcd96f7

Re: Ještě, že se nekatapultoval do země ...

To neplatí pro katapultážní systému v MiG-29. Posuďte sám. ;-)

http://www.youtube.com/watch?v=YL1FblthxQ0&feature=related

0/0
26.7.2010 14:41

Kocka Domaci Angorka

Re: Ještě, že se nekatapultoval do země ...

vsak on pise f-18,nic o migu;-)

0/0
26.7.2010 14:43

edcd96f7

Re: Ještě, že se nekatapultoval do země ...

Ten "on" jsem zase jen já. Odpověděl jsem omylem na svůj vlastní příspěvek. ;-)

0/0
26.7.2010 17:21

marauder2

Re: Ještě, že se nekatapultoval do země ...

Tak oni Rusaci jsou vseobecne s tema sedackama dal. MB kdyz se zacatkem 90 let dovedel ve Farnborough o tech sedackach z MIGu 29,;-) tak horecne sli kupovat licenci:))

0/0
27.7.2010 11:22

Si0 po druhém zákazu

To mi přišlo, že éro explodovalo až po dopadu na zem.

Nevím, jak bude dokazovat, že to opravdu nešlo udržet ve vzduchu a aspoň nouzově přistát. Ta škatule přece jenom není za pakatel.

0/0
26.7.2010 14:07

bukin

Re: To mi přišlo, že éro explodovalo až po dopadu na zem.

a co třeba počkat na výsledky odborné analýzy. V této situaci je vždy život pilota důležitější než stroj. A třeba to byla "jen plánovaná reklama na sedačky". Pamatujete na nehodu jednoho nového SU na aerosalónu v Paříži (myslím, že někdy koncem 90 let). Tam se pilot katapultoval v poloze "téměř na zádech" ve velmi nízké výšce a zachránila ho naprosto vynikají sedačka.

0/0
26.7.2010 14:21

Kocka Domaci Angorka

Re: To mi přišlo, že éro explodovalo až po dopadu na zem.

cerna skrinka,a taky vysilacka to povi.prijdou na to

0/0
26.7.2010 14:38

šlapal_si_to_po_pěšině

Fyzikální zákonitosti nepustí

padnul, protože neměl dostatečnou rychlost na ostrý oblouk a tak vztlaková síla pravého křídla nebyla dostatečná což se projevilo propadnutím celého stroje a motory už jenom dotáhli stroj kolmo k zemi;

stejně dopadnul M.R. Štefánik, bohužel zahynul se dvěma  italskými letci a mechanikem EU

0/0
25.7.2010 12:16

Agent-přisluhovač

Re: Fyzikální zákonitosti nepustí

Ta "zatáčka" a náklon už mohly být neplánované, prostě letadlo neudrželo stabilitu a přímý směr.

0/0
25.7.2010 20:13

Mitchell

Re: Fyzikální zákonitosti nepustí

Přesně. Na tom videu to vypadalo, že něco nevyšlo nakonci letu s vysokým úhlem náběhu. To je vždycky těžký a nebezpečný manévr. Jestli udělal chybu pilot nebo selhala technika se dozvíme. Můj osobní tip je ale technika - FBW umí taky chyby.

0/0
26.7.2010 18:30

Winston1984

Re: Fyzikální zákonitosti nepustí

Osobně bych to na techniku nesváděl - šel prostě do vrtáku 200 m nad zemí. To už nevybere ani akrobatický éro natož stihačka.

0/0
26.7.2010 23:32

edcd96f7

Re: Fyzikální zákonitosti nepustí

Jde o to, jaká byla příčina. Jestli to zvoral pilol (prostě letěl moc pomalu), nebo například jeden z motorů ztratil tah.

0/0
26.7.2010 14:06

bukin

Re: Fyzikální zákonitosti nepustí

např. mohl nasát ptáka, což v takových malých výškách není nic těžkého.

0/0
26.7.2010 14:22

Bouše

Re: Fyzikální zákonitosti nepustí

Zejména na teplých mezích k tomu dochází dost často. ;-D

0/0
26.7.2010 14:27

edcd96f7

Re: Fyzikální zákonitosti nepustí

To je opravu nejčastější příčina náhlé ztráty tahu v malých výškách, ale tentokrát se to pravděpodobně nestalo, protože nasátí předmětu do motoru se prakticky vždy projeví krátkým vyšlehnutím plamenů z trysky, které jsem na videu nezpozoroval.

0/0
26.7.2010 14:33

Lady Humussprey

Na takovou show se raději dívat ze záznamu v televizi

0/0
25.7.2010 1:17

modrá_krkavka

re: 100010..........

Už to tady o tom lidoveckém padáku VTP-100 plácáš podruhé.Hodnocení toho padáku -

resp. pouze vrchlíku (křídla) je tendenční a dost staré. Bratři

Blahoutové z "Vojenského paraklubu" ani nic jiného napsat nemohli! Bohužel se nejedná jen o vrchlík, ale o celý komplet (záložák, postroj, kruhový vrchlík a křídlo).  Jeho "řemeslné" zpracování je nedá s výrobky Mars Jevíčko vůbec srovnat (Kras Chornice). Tento nepdařený výrobek vrátil výsadkové vojsko čs. armády o krok zpět. Respektive znovu k osvědčeným kruhovým padákům OVP-80 Krasu(Marsu). Když však čtu na jiných vláknech co se děje na MNO, tak co může člověka ještě přeekvapit!:-/

0/0
24.7.2010 22:13

fenafena

Re: re: 100010..........

nevratil armadu k OVP nahodou tlak lobistu a armadnich "odborniku", kteri neznale kecali do vyvoje ? mam na VTP-100 pres 150 seskoku bez jedineho problemu a nemuzu si na nej stezovat.

0/0
24.7.2010 22:41

modrá_krkavka

Re: re: 100010..........

Taky o tom padáku ledacos vím. Proč tlak lobistů? O projektu a vojskových zkouškách se nesmělo nic zveřejňovat, vzhledem k tomu že to bylo učeno Prostějovu, tak to měli pod palcem zpravodajci Tak kdo do toho mohl kecat??.A lampasáci z GŠ kteří o tom rozhodovali, v pohodě odešli k firmě i s příspěvkem za službu. A proč se vracet k OVP, když součástí voj.kompletu je i kruhový vrchlík!Tak proč se ten "kvalitní" výrobek nepoužívá (když je křídlo pro začátečníky moc náročné)? Dost dobrá byla stížnost k antimonopol. úřadu ohledně GO OVP-80. Když ty padáky z licenčních důvodů může opravovat pouze výrobce (dříve Kras)!

0/0
24.7.2010 23:05

mandrake

Re: re: 100010..........

mohu se zeptat kolik máte seskoků na tomto padáku ?

0/0
25.7.2010 18:42

mandrake

Re: re: 100010..........

http://www.paraclub.cz/cze/start.php?id=clanky&article=115

0/0
25.7.2010 18:49

modrá_krkavka

Re: re: 100010..........

Ten 6 let starý link znám. Zrovna tak bratry Blahouty z Vojenského paraklubu, kteří tuto recenzi zpracovali. To by však bylo stále dokola. To že se padáky používají  v civiluj - paraklubech je dané především dostupností (neřeším zde jak je košér kombinace vrchlíku se starými postroji z PTCH. 150 seskoků na tomto vrchlíku nemám. Ani bych jich tolik pro porovnání s dalšími padáky - typu křídlo nedělal. Používat tento vrchlík nemám zapotřebí.Ostatně i  Slováci VTP - 100 pro svou armádu odmítli. Když "zlomyslně" požádali české oficíry z GŠ o předvedení kompletu, tak se rychle odporoučeli. Bohužel daleko zajímavější je celá genese tohoto padáku. I když chápu že je pro řadu lidí dostupnější než nový  padák z dovozu.

0/0
25.7.2010 20:20

Kocka Domaci Angorka

Re: re: 100010..........

rad bych te upozornil,ze onen padak nezkouseli ani omylem bojovnici,ale pruzkumaci ze 102.para praporu,taktez prostejov.jeden padak za druhym sel na odpisRv

0/0
26.7.2010 14:41

modrá_krkavka

Re: re: 100010..........

No měl jsem možnost vidět vrchlíky s vytrhanými šńůrami s lemovky, nestejnoměrně vytahané šňury a pod. To už snad později vylepšili.

0/0
26.7.2010 23:03

Rychlý G.

Štěstí?

Už když to vysílali ve zprávách, tak mě trochu zarazila oblíbená fráze „neuvěřitelné štěstí“. Štěstí by pilot snad měl, kdyby se mu katapultovat nepodařilo a on to přežil.

0/0
24.7.2010 21:58

edcd96f7

Re: Štěstí?

R^

0/0
26.7.2010 14:07

Mitchell

Re: Štěstí?

Máš pocit, že v té ohnivé kouli by se dalo nějakým zázrakem přežít? Kecáš o něčem, o čem nemáš ani tucha.

0/0
26.7.2010 18:28

Rychlý G.

Re: Štěstí?

Právě proto by to bylo to neuvěřitelné štěstí, ty mudrlante.

0/0
28.7.2010 12:15

Oldox

.

Smrdí stíhačky, když hoří?

0/0
24.7.2010 21:23

biggles

Re: .

rozhodně ne - krásně voní po hořících stíhačkách - ta vůně se dá přirovnat jen k vůni jiné hořící stíhačky  - přes veškeré snahy se výrobcům parfémů tuto vůni dodnes nepodařilo napodobit...

0/0
24.7.2010 21:35

Isabelle

Re: .

:-)voni jako old spice ... ale jen v Kanade R^

http://www.lugaluda.com/new-old-spice-ad-2010-old-spice-commercial-2010/

0/0
24.7.2010 21:50

JetMeresjev

Re: .

smrdi pred, pokud se pilot nestaci katapultovat Z toho by se podelal kazdej  ;-D

0/0
25.7.2010 17:42

ivan.ivan

ivan.ivab

Vzhladom na okolnosti sa s največšou pravdepodobnostou nejednalo o štastie, ale o nacvičené reflexi.

0/0
24.7.2010 20:08





Najdete na iDNES.cz