Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kokpit polského tupolevu před tragédií: Když nepřistaneme, zabije mě

Polská televize TVN24 zveřejnila neoficiální záznamy z černých skříněk zříceného tupolevu, v němž zemřela elita země včetně prezidenta Lecha Kaczynského. Dubnovému neštěstí u Smolensku měla předcházet věta "když nepřistaneme, zabije mě". Posílily tak spekulace, zda piloti byli před havárií pod tlakem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Scarlett O Hara

Kdo ví, jestli neříkal: "Když nepřistaneme, zabijeme se"

...to mi zní pravděpodobněji ;-)

0/0
15.7.2010 17:07

hudlala

Pat a Mat

V cerne skrince rikaji piloti ze klesaji na 500m vysku a narazi do stromu ve vysce <20m .   V rusku se udava vyska na prah pristavaci drahy a ve zbytku sveta na hladinu more. Smolenske letiste ma nadmorskou vysku 400m ... Takze nejen jelito general v kokpitu, ale i jelito pilot, ktery pristava v mlze a ani neumi cist vyskomer a mysli si, ze je 500m vysoko a pritom uz kaci kridlem stromy.  Pripomina mi to serial Pat a Mat. ;-)  A pak to jeste svadeji na letadlo, ze je pry poruchove.

Ostatne u nas onehda ministr obrany prostrelil za letu nadrz armadniho specialu a taky nam nejdriv tvrdili, ze letadlo je poruchove... narozdil od polaku s tim ale cesi tehdy pristali.

0/0
15.7.2010 11:41

barb udo

Re: Pat a Mat

... co to mektáte? Podle černé skříňky klesají úplně přesně podle výškoměru (který čte osoba, která není členem posádky) ...

... problém je, že tak klesali před průletem nad majákem, který je kilometr před letištěm ( a trefili jeho anténu) ...

0/0
15.7.2010 13:04

qsilence

Odstartovat se může

ale přistát se pak musí!!! :D

Ale teď vážně. Je lepší být bývalý prezidentův pilot, než mrtvý pilot.

Konec příběhu hezky ilustruje, jak přežít :D

http://www.aeroweb.cz/clanek.asp?ID=1997&kategorie=3

0/0
15.7.2010 11:10

Velmi prolhaní novinaři

Rozkaz zněl prostě jasně.

Přistát za každu cenu. A tak se taky stlo, ovšem cena byla tentokráte hodně vysoká...

0/0
15.7.2010 9:49

lůvejroznec

Re: Rozkaz zněl prostě jasně.

;-D

0/0
15.7.2010 10:21

Si0 po druhém zákazu

Re: Rozkaz zněl prostě jasně.

Až na to, že jediný, kdo měl v letadle co rozkazovat, byl kapitán.

0/0
15.7.2010 10:48

captain cook

Re: Rozkaz zněl prostě jasně.

v danem pripade hezka teorie, ktera neplatila v praxi

0/0
15.7.2010 12:48

smějící se bestie

***

Mě chtěli zabít rodiče když jsem byl mladší, aspoň mi to tak připadalo. Kolikrát jsem říkal "Jestli se nevrátím do deseti tak mě naši zabijou." ;-( Stejně tak i za poznámky a pětky.

0/0
15.7.2010 9:32

jmen0.prijmeni

hmm

Tady se pořád spekuluje co se tam stalo ale na to hlavní se zapomíná. Kdyby se jednalo o letadlo plné dětí nebo jeptišek, tak to pochopím, ale toto bylo letadlo plné politiků.

0/0
15.7.2010 8:24

Fonon

Re: hmm

proč zrovna jeptišek?

0/0
15.7.2010 8:25

kacenkin

Re: hmm

myslel tím lidi bez viny .....

0/0
15.7.2010 9:03

Si0 po druhém zákazu

Re: hmm

Neznám jeptišku, která by o sobě řekla, že je bez viny.

0/0
15.7.2010 9:13

R@VI

Re: hmm

bezne obchazite jeptisky a ptate se jich na jejich vinu? Zpoved je jen ritual a ma takovou vahu, jakou mu date ...

0/0
15.7.2010 9:58

Si0 po druhém zákazu

Re: hmm

Pár jeptišek znám. A zpověd berou právě jeptišky velmi vážně.

0/0
15.7.2010 10:49

lůvejroznec

Re: hmm

bodejť ;-)

0/0
15.7.2010 10:23

Si0 po druhém zákazu

Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Je jeho chyba, že hrubý nátlak neodmítl. Měl na to jednoznačné právo. A celá veřejnost by stála za ním. A v případě zvláště nevybíravého nátlaku měl povinnost to ohlásit na věž. Bez ohledu na případné osobní následky, které by to pro něj snad mohlo mít - s takovou věcí měl vždycky v této pozici počítat.

0/0
15.7.2010 8:15

Bartiqe

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Tak to mozno funguje v idealnom svete.

1. Ak by pilot nepristal, pravdepodobne by ho vyrazili. Ma rodinu, mozno hypoteku, mozno splaca licenciu na pilota.... dostal by sa do velmi tazkej zivotnej situacie.

2. Verejnost by za nim nestala, pretoze by sa nic nedozvedela o tom, ake nasledky to pre neho malo. Medialny zaujem sa strhol len kvoli havarii, ked by nebola havaria, nebol by ani zaujem a kazdemu by bolo jedno, ako skoncila kariera nejakeho pilota.

.

Mam sustrast s pilotmi, ktori riadili to lietadlo. S prezidentom, ktory si pre svoju aroganciu myslel, ze pre neho neplatia fyzikalne zakony, nie!

0/0
15.7.2010 9:12

Si0 po druhém zákazu

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Opakuji, že pokud jednou dělá takovouhle práci pro vrchnost, musí vždycky počítat s tím, že se znelíbí kvůli dodržování předpisů a musí být připraven se znelíbit. Bez ohledu na rodinu, hypotéku atd. Pokud vím, v Polsku se hlady neumírá a u pilotů už vůbec ne.

0/0
15.7.2010 9:17

Bartiqe

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Aj ked robi pracu pre "vrchnost", vacsina politikov a prezidentov asi nie je taka arogantna a tupa, a nekeca pilotovi do jeho prace. Uz vobec nie, ked ide o bezpecnost letu.

0/0
15.7.2010 9:27

Si0 po druhém zákazu

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Já s tím souhlasím, ale i tak je třeba v takové pozici počítat se střetovými situacemi (hlavně kvůli časovému presu) a nepodléhat jim. Šéfové se mohou měnit, odpovědnost zůstává. Není to jen u prezidentů, ale i u ambiciózních šéfů ambiciózních firem. Je to taková daň za to, že zastává tak prestižní místo.

0/0
15.7.2010 9:32

Bartiqe

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Pozrite, ten pilot nestratil celkom zmysel pre zodpovednost. Podla vysetrovania sa chcel pokusit o jedno pristatie a ak by sa to nepodarilo, mal v plane letiet na zalozne letisko. Je jasne, ze za normalnych okolnosti by sa nepokusal ani o to prve pristatie.

.

Teraz je to uz jedno. Pilot zaplatil za svoje rozhodnutie vysoku dan a je mi ho luto. Je mi luto aj ich rodin a rodin celej posadky (co-piloti, letusky...).

Ale to, ze teraz hnije v zemi aj nejaky prezident, general a dalsi "nepremozitelni" a "nezranitelni" vojenski dostojnici mi je jedno. Dostali presne to, co chceli.

0/0
15.7.2010 9:39

Si0 po druhém zákazu

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Taky mi to s tím prvním pokusem tak připadá. Ale asi jsem trochu přísnější. Jsem přesvědčen, že kapitán, pokud takovou práci chce dělat, si má umět v letadle zjednat pořádek i u šarží a třeba u prezidenta, dodržet si od nich patřičný odstup a dát jim najevo, kdo ja tam pánem, jinak tam nepatří. A za všechno, co rozhodne a udělá, nést osobní odpovědnost. Jinak je to schweinerei v leteckém provozu a může mít takové tragické následky.

0/0
15.7.2010 10:57

Fikus 1

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Pravdu máte oba, přistát neměl, ale lehce se to říká tady od stolu a něco jiného je být vojákem a vézt kompletní velení armády a prezidenta. Souhlasím že špatně vyhodnotil situaci, ale jako vinu bych to nedával jen jemu. Bohužel to se stává, že lidi se raději spolehnou na tu lepší variantu a jdou do rizika. Dělá to daleko víc lidí než si myslíme.

0/0
15.7.2010 10:45

Velmi prolhaní novinaři

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

Vojenská pilot ví, že rozkaz se plní a nediskutuje se o něm, na vině je ten, kdo rozkaz vydal!

0/0
15.7.2010 10:33

Si0 po druhém zákazu

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

V letadle velí jen kapitán.

0/0
15.7.2010 10:51

modrá_krkavka

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

To jsou jen takové kecy - o tom kdo velí v presidentském letadle. Zvlášť u vojáků. Pamatuji jednoho našeho presidenta, který se nějak nepohodl se svým protějškem při jednání, a tak si cákal nervy na policajtech a pořvával: všechny vás vyházím a dám sem Pinkrtóóny. Tak odvolali ochran. službu od jeho vilky, a netrvalo dlouho a přišel krom dalšího o originály obrazů! Ale to je jen k té nadutosti potentátů!

0/0
15.7.2010 11:11

captain cook

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

mas modrou knizku nebo jsi prilis mlady, proto tu siris teorie, ktere se nezakladaji na skutecnosti.

Take si hodne NAIVNE myslis, ze "verejnost by za pilotem stala", kdyby odmitl rozkaz pristat ve Smolensku, pristal na nahradnim letisti, byl nasledne pohnan pred vojensky soud a prisel o hodnost a zamestnani pilota vladni letky.

O tomhle by se totiz polska verejnost vubec nedozvedela. 1) vojensk,e soudy nejsou verejne 2) by jakakoliv zprava o tom v mediich byla brana jako kritika prezidenta a nejvyssiho veleni polskych obrannych sil....neco takoveho proste na verejnost nesmi vyjit.

Pilot jako dustojnik nebyl naivni jako ty, dobre vedel jak to na vojne chodi a jakym soudum podleha. Na rozdil od tebe, kdo tu jenom sprada naivni teorie protoze nema o skutecne situaci sajna.

0/0
15.7.2010 12:58

sittingsnake

Re: Přesto je podle mne hlavní odpovědnost na pilotovi.

A za čo by ho akože súdil ten vojenský súd ? Za to ,že konal podla toho čo mu prikazujú predpisy a pravidlá ? V tomto prípade nejaké uposlúchnutie stupídnych rozkazov nie je nejak namieste. Bohužial to vyzerá tak ,že nejaký blb ten stupídny rozkaz beztak vydal a čo je horšie rozkaz bol aj splnený... Ak arogancia polského prezidenta bola taká ,že si osoboval právo zasahovať aj do vecí  ktorým vôbec nerozumie ,tak ho niet čo lutovať. Ľúto mi je všetkých nevinných obetí, ktorí doplatili na niekoho spupné povýšenecké a arogantné správanie.

0/0
15.7.2010 15:36

peter9

Cestina redaktoru iDnes...

KOKPIT...!!!! ???

Tak ze pan redaktor je vlastne KOK!? ;-)

Cesky stejne neumite, tak urcite vite co to teda jste ;-D

0/0
15.7.2010 7:47

Rákosník

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Co tady nacvičuješ petíku;-)?

0/0
15.7.2010 8:03

Si0 po druhém zákazu

Re: Cestina redaktoru iDnes...

A co třeba fotbal?

0/0
15.7.2010 8:07

holkazdaleka3

Re: Cestina redaktoru iDnes...

ranvej se ti taky nelibi, ze?

0/0
15.7.2010 8:11

Alena1.

Re: Cestina redaktoru iDnes...

a bajt se mu taky asi nelíbí......

0/0
15.7.2010 8:20

peter9

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Uhodlas to presne. Nelibi. Jelikoz pak si cesi mysli, ze RANVEJ je spravne ceske/prevzate slovo, a zatim je to jen tolerovane nesprave psane slovo. Jen pitomec a pomatenec muze takhle psat.

Stve mne to, ze se to vlastne dedi od nevzdelanych redaktoru 8-o

0/0
15.7.2010 9:07

Si0 po druhém zákazu

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Nelíbit se vám to může, ale v češtině je to správně, alespoň pokud se neujme jiné, češtější slovo ("přistávací dráha" je moc dlouhé a nepřesné: používá se i pro startování)

0/0
15.7.2010 9:29

peter9

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Tak si to vysvetlujes ty. Mas na to sice pravo, ale cela podstata je v tom, ze to v ceskem slovniku neni, tak ze je to zase jen ta nase "ceska ohebnost".

Hlavne, ze jsme na svuj matersky jazyk hrdi... ;-)

A cim budou mluvit deti nasich deti? Cinsky? Tam jsou ty slovicka jeste kratsi, to vam bude rcite vyhovovat. :-/

0/0
15.7.2010 9:37

pawn

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Slovní zásoba není nic neměnného. Co není, může být. Pokud se slovo stane součástí jazyka, dostane se i do pravidel. To se děje po staletí a vyhrožovat kvůli tomu degradací jazyka je nesmysl. jazyk przní spíše zkratkovité psaní typu SMS než nová slovní zásoba. Spousta slov, která jsou běžná, bychom nemohli nikdy používat, pokud bychom se proti jnim stavěli jako proti kokpitu.  

0/0
15.7.2010 9:45

peter9

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Jen ze tam jeste neni! O tom je tacela debata ;-)

0/0
15.7.2010 9:49

pawn

Re: Cestina redaktoru iDnes...

To ale může být bráno také jako nedostatek, který bude brzy odstraněn.

0/0
15.7.2010 9:50

peter9

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Ale jeste neni...

Kdyby byly v r!t! ryby...;-D

0/0
15.7.2010 9:52

pawn

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Jde o to, že toto nelze brát jako dogma, ale je to třeba neustále konfrontovat se skutečností. :-P

0/0
15.7.2010 9:56

peter9

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Mne nejvice boli to, ze skutecnost je takova, ze se stale snazime byt cimkoliv, jenom ne cechy :-/

0/0
15.7.2010 9:59

pawn

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Odmítání slov kokpit, ranvej apod. z nás lepší Čechy neudělá. :-P

0/0
15.7.2010 10:09

barb udo

Re: Cestina redaktoru iDnes...

... a proč se ve slově byznys píše y ?

0/0
15.7.2010 8:13

Alena1.

Re: Cestina redaktoru iDnes...

dřív jsme se vždycky smály Rusům, že všechna cizí slova fonetizují. Ale ti na to měli alespoň výmluvu v transkripci do azbuky.......

Na co se vymlouvají Češi ? No přeci na to, že by to jinak nepřečetli správně......

0/0
15.7.2010 8:21

wjt

Re: Cestina redaktoru iDnes...

Tak v tom mas pravdu. Neprekonatelnym pamatnikem je v tomto smeru vyraz matlajici anglictinu, nemeckou vyslovnost a cesky obsah - slovo jako z mramoru - PUCLE !

:-) :-) :-)

0/0
15.7.2010 8:37

barb udo

Re: Cestina redaktoru iDnes...

... mimochodem, jako se anglicky píše chirurgie?

0/0
15.7.2010 8:39

Svoboda je otroctví

Re: Cestina redaktoru iDnes...

surgery

0/0
15.7.2010 8:49

barb udo

Re: Cestina redaktoru iDnes...

... a proč?

0/0
15.7.2010 9:10





Najdete na iDNES.cz