Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zřícení L-39: Jdeme ven! zavelel kapitán a raketové motory odpálily sedačky

MF DNES sestavila pravděpodobný scénář pondělní havárie letounu L–39 Albatros. Piloti měli na rozhodnutí pouhé vteřiny. Přesto zvládli katapultáž nejlépe jak mohli a nehodu přežili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

modrá_krkavka

Asi zde hodně lidí létá na FS.

Když jde tlusté do tenkého, na budíkách padají tlaky i s ručičkou výškoměru a naopak rostou teploty, tak na nějakou odbornou terminologii není čas, a v angličtině už vůbec ne. To tak akorát nahlásit dispečerovi polohu a ven z éra, dokut mu ještě reagují kormidla.

0/0
15.7.2010 17:12

Hoaker

Naproste blaboly

Predpisova vyzva velitele pro nouzove opusteni letounu urcite neni "Jdeme ven" a uz vubec by se nezabyval tak filmovymi kravinami jako upozornovanim zaka, jak se ma pri katapultazi chovat. Kazdy zak pred usednutim na odjistenou vystrelovaci sedacku absolvuje docela vycerpavajici dril, takze tyhle veci ma naprosto zautomatizovane. Stejne tak velitel letounu pro opusteni kabiny vydava spravne prikaz "KATAPULT, KATAPULT, KATAPULT". Nic vic, nic mene... neni prostor na nejake trapne dialogy.

0/0
14.7.2010 13:26

markyz.Gero

Re: Naproste blaboly

ono je vcelku jedno jakými slovy zavelí a ve nouzové situaci není na nějaké předpisové velení čas, podstatné jsou činy ne slova

0/0
14.7.2010 13:31

Hoaker

Re: Naproste blaboly

Ne, neni to jedno. Je to velmi dulezite. V letectvi je naprosto klicove pouzivani spravne frazeologie. "Jdeme ven" taky muze znamenat, ze treba opoustime hladinu oblacnosti - jinak receno, jdeme nad mraky nebo pod mraky :-). Proste pro katapultaz se pouziva pouze jedna spravna fraze. Tecka. A velitel letounu proste nic jineho rict nemohl.

0/0
14.7.2010 13:36

lolek77

Re: Naproste blaboly

Však také co stojí v novinách nestojí v gatích a naopak;-D Jinak ještě 70 takových letů a je po starostech co s těmi L39.

0/0
14.7.2010 15:33

1000mb

Re: Naproste blaboly

Teda to jsou bláboly.Když ti hoří koudel u zadku,tak je úplně šumák,co řekneš,když máš pár vteřin na rozhodnutí.Nehledě na to,že toho žáka:-P vystřelil stejně instruktor.Tak si ty svoje rozumy nabouchejte do uší

0/0
14.7.2010 16:42

ddratm

Re: Naproste blaboly

Jenže on má narozdíl od tvých nepodložených blábolů, že instruktor katapultoval žáka, pravdu. Ty si klidně, jako laik, říkej co chceš, když ti bude hořet koudel u zadku, profesionální vojenský pilot udělá to co má a co nespočetněkrát předtím cvičil na katapultovacím trenažéru:-P

0/0
14.7.2010 16:58

edcd96f7

Re: Naproste blaboly

R^ Škoda slov.

0/0
15.7.2010 14:58

krvava_dasen

.

Jenom čekám na žalobu od Dětí Země, že piloti svévolně a úmyslně ugrilovali nějakého opeřence.

0/0
14.7.2010 12:02

boojum

Zřejmě nasáli

modrého ptáka8-o

0/0
14.7.2010 11:57

ddratm

Matně si vzpomínám

že v Británii před časem, nouzově přistál soukromý Albatros na dálnici. Bohužel vezený pasažér to zřejmě psychicky nevydržel a i když letoun už byl v bezpečí, katapultoval se. Naneštěstí pro něj, už pod limitem minimální rychlosti kterou má VS-1 BRI na 150km/h, což se mu stalo osudným.

0/0
14.7.2010 11:52

Yesname

Re: Matně si vzpomínám

Jen tak si domýšlím - ta minimální rychlost je kvůli tomu, aby bezpečně stačil odletět kryt kabiny a vystřelovaný do něj nenarval hlavu?

0/0
15.7.2010 9:23

Ghost47

Re: Matně si vzpomínám

Mám pocit, že problém je spíš se správným otevřením padáku (aby se stačil nafouknout, nezamotaly se šňůry apod.) Sedačky se dělají tak, aby dokázaly proletět i zavřeným překrytem kabiny a pilot to bez problémů přežil.

0/0
15.7.2010 16:54

modrá_krkavka

Re: Matně si vzpomínám

Minimální rychlost z nulové výšky je daná proto, aby se stačil pilot odpoutat od sedačky a vyšněroval a nafoukl se padák. To se děje prakticky v horizont.poloze po vyhoření raket.motoru. Pak se padák zhoupne a pilot je na zemi.

0/0
15.7.2010 17:19

zmrzlina

..

Mnohem lepší popis celé události je na stránkách Pardubického deníku.

Jsem ráda, že se jim nic nestalo, velice pravděpodobně to byl někdo z tátových bývalých kolegů a někdo z přítelových spolužáků...

0/0
14.7.2010 11:35

Mad3

Jedno...

Jedno je fakt, že pro toho žáka je to škola k nezaplacení. A že jsou oba v pořádku, svědčí o kvalitě pilota.

0/0
14.7.2010 11:10

D.Brux

Nasátí ptáka

Násátí ptáka, tak ano, tomu rozumím.

0/0
14.7.2010 10:27

SvobodaT59

Postup katapultáže

Mezi mnoha nepřesnostmi v tomto článku:

"zažehly se raketové motory instruktora a s malým zpožděním i jeho žáka"

U L39 je to naopak: Dva katapultážní systémy jsou odděleny, každý pilot si zapíná ten svůj zatažením za drátěné oko. Ale: Jako první se může katapultovat ten vzadu, protože raketový motor zpředu by ho upálil zaživa. Proto je přední katapult zablokován, dokud se neodpálil ten zadní.

Proto obvykle instruktor sedí vpředu a musí čekat s katapultáží až se vystřelí žák.

0/0
14.7.2010 10:24

ddratm

Re: Postup katapultáže

Proboha;-D Drátěné oko, instruktor sedí vpředu.... Horko, horko, horko.

0/0
14.7.2010 10:35

JirkaVonErzgebirge

Re: Postup katapultáže

Se mu nesměj, holt si to spletl s autoškolou ;)

0/0
14.7.2010 10:39

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

to drátěné oko je nádhera že? ;-D

0/0
14.7.2010 11:08

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

u L59 je možná voba kataputáže:

- každý pilot se katapultuje sám

- instruktor vystřelí žáka a sám se pokusí přistát nebo katapultuje později

- instruktor se katapultuje a vzápětí je katapultován i žák i kdyby nechtěl

vše se volí na sedale instruktora

0/0
14.7.2010 10:41

smějící se bestie

Re: Postup katapultáže

no jo, ale kolega výše psal, že by instruktora spálil, kdyby se nejdřív vystřelil žák (druhá možnost)

0/0
14.7.2010 10:57

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

je to sice možnost ale velmi malá a sedačky jsou blokovány proti současnému odpalu

0/0
14.7.2010 11:02

edcd96f7

Re: Postup katapultáže

To ale taky není pravda!!! Žádné přepínače, nic podobného. V L39 je to každý za sebe, neexistuje možnost, že by instruktor vystřelil žáka, pokud mu nesedí na klíně.

0/0
15.7.2010 15:04

fsp

Re: Postup katapultáže

L39, respektive vystřelovací sedadlo VS1-BRI umožňuje libovolné pořadí katapultáže. Trysky jsou vychýlené, takže k popálení druhého pilota nedojde a systém zajišťuje i to, aby nedošlo k vystřelení v jeden okamžik (kvůli střetu). Je možné i odpálení s překrytem.

0/0
14.7.2010 10:57

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

jen dodatek, instruktor sedí vždy vzadu

0/0
14.7.2010 11:06

Yesname

Re: Postup katapultáže

Oni to možná vytáhli od sportovních pilotů, kde s tím byl problém. U vojenských fakt nevím.

0/0
14.7.2010 11:20

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

je to jednoduché u L 39 sedí instruktor vzadu

0/0
14.7.2010 11:27

biggles

Re: Postup katapultáže

Tam kde se nesedí vedle sebe, sedí instruktor vždycky vzadu - je to jen o fyzice proměnná prostě sedí  co nejblíž těžišti ....

0/0
14.7.2010 11:46

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

no jo ale když ho letí sólo, sedí pilot taká na zadní, takže proměnná je přední sedadlo

0/0
14.7.2010 12:01

biggles

Re: Postup katapultáže

Ne, sólo se u cvičných letounů lítá vždy zepředu.

0/0
14.7.2010 12:05

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

nevím, moje zkušenost je opačná

0/0
14.7.2010 12:14

biggles

Re: Postup katapultáže

Z jakého letadla?

0/0
14.7.2010 12:24

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

kdys jsem měl možnost v zeleném pozorovat starty a přistání těchto letadel,

0/0
14.7.2010 12:29

biggles

Re: Postup katapultáže

Je to možné. Jsou letouny kde je sic č. 2 až za těžištěm, tam bývá trvale obsazen samozřejmě ten. Praxe u cvičných letounů je taková, že sólo lety létá pilot ve výcviku ze stejné sedačky jako při výcviku ve dvojím - vycházel jsem z tohoto předpokladu...

0/0
14.7.2010 12:54

markyz.Gero

Re: Postup katapultáže

podélné vyvyžování se děje u L 39 pomocí vyvyžovacích plošek na ocasních plochách

0/0
14.7.2010 13:18

The_Real_Koudelka

Re: Postup katapultáže

Ano, toto drátěné oko se dává kolem krku. Předtím se musí odstranit cedulka "Zatáhněte jen v nebezpečí, zneužití se trestá".

0/0
14.7.2010 11:54

smějící se bestie

***

Co uděláte když vám svítí červený světýlko ?

Odpálím sedačky !

Ale jak je odpálíte ?

0/0
14.7.2010 10:20

Kladýnko

Re: ***

Nejdříve samozřejmě dílcovou metodou odhadnu vzdálenost...

0/0
14.7.2010 10:50

biggles

Re: ***

následuje vyhodnocení všech možnhých rizik s maximálním ohledem na rozpočet Ministerstva obrany, mezinárodní a vnitropolitickou situaci...

0/0
14.7.2010 12:02

Ardan

Pro autora.

Pane Gazdíku, jestli jste to psal pro maminky na mateřské nebo důchodce budiž. Ale jestli si hrajete na vojenského experta tak jste vypustil do světa neskutečný blábol.

Když pominu slova "pravděpodobná scénář" tak v tom článku je veliké nic. Hemží se to tam sice hromadou anonymních expertů kteří chtějí zůstat v anonymitě:-/, a kteří mluví o ničem. Teda pokud vůbec existují. Žádný scénář tam není.

0/0
14.7.2010 10:19

smějící se bestie

***

Všechno bylo jinak. Instruktor panickým hlasem křičel " Kde je to červené tlačítko, sakra kde je to červené tlačítko  !?"

0/0
14.7.2010 10:14

ddratm

VS 2-c

http://www.atmonline.cz/video/escape.mpg

0/0
14.7.2010 9:56

markyz.Gero

tak jak?

kolik je tu v diskuzi pilotů, konstrukterů a velitelů vzducholodi? předpokládám že jako vždy hodně ;-D

0/0
14.7.2010 9:53

CasVyprsel

Re: tak jak?

Já jsem přes ty vzducholodě, co chceš vědět?

0/0
14.7.2010 9:56

markyz.Gero

Re: tak jak?

poměr mezi počtem balonetů a pevností osy

0/0
14.7.2010 10:00

markyz.Gero

Re: tak jak?

čas na odpověď vypršel ;-D

0/0
14.7.2010 10:05

Yesname

Re: tak jak?

R^;-D

Nerozumím řeči tvého kmene.

0/0
14.7.2010 11:21

GJD

a potom

letadlo spadlo a Češi jej rozkradli...

0/0
14.7.2010 9:50





Najdete na iDNES.cz