Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Praha chce auta pod zemí, tunely ale metropoli ohrožují

Problémy s propady půdy, jež se objevily při stavbě pražského tunelu Blanka, se mohou opakovat. Může za to zvětralé a nestabilní podloží. Městský okruh přitom v metropoli počítá s výstavbou dalších tří tunelů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Mitchell

Praha chce auta pod zemí?

Řekl bych, že Praze je to celkem jedno. Ovšem obyvatelům Prahy, stejně jako řidičům, to jedno není. Obě tyto skupiny určitě tunely uvítají (jedni pro klid doma, druzí pro klid při jízdě bez kolon). :-)

0/0
15.7.2010 11:07

Eldi

delka

Říká, že razicí štít se může vyplatit až od 2,5 km délky, a Blanka má 6,5 km - nebylo by to už teda lepší?

0/0
14.7.2010 17:43

TigerM

Re: delka

Blanka ma 6.5km, ale vetsina je hloubena z povrchu, nejdelsi razena cast ma celkem 2.2km pod Kralovskou Oborou (dva propady) a tento razeny tunel kde doslo k poslednimu propadu ma celkovou delku razene casti 550m.

0/0
15.7.2010 10:40

Eldi

Re: delka

diky za informaci

0/0
15.7.2010 10:42

TigerM

Re: delka

http://www.tunelblanka.cz/informace-o-projektu.php?action=2

Neni zac... :-)

0/0
15.7.2010 10:56

Mirco1

Takže naše trapná mediakracie...

.... se začne svými strašícími články zasazovat za znovuvzkříšení komunistické povrchové šílenosti zvané ZAKOS?

0/0
14.7.2010 15:07

Shieldt

Milé dámy,

mícháte jablka a hrušky do jednoho regálu. Speciálně u tunelu Blanka, jehož nejvhodnější (a to z mnoha různých důvodů) profil má nad sebou tenkou vrstvu nadloží nezpevněných naplavenin a jílů, měl být původně hloubený. Nadělalo by to ekologickou paseku a proto je ražený. Je to specialita tohoto místa, sledujte: městský park - není možné hloubit, blízkost raženého tělesa s povrchem - tenká skořápka, mimořádně vlhká zima - nasátý povrch je nyní mnohem těžší a mnohem méně stabilní. JE TO POUZE PROBLEMATICKÝ ÚSEK RAŽBY, která se chýlí ke konci. Pokud vím, tak zástavba je na kopci a na spevněném svahu, takže tam toto nehrozí (nadloží mnohokrát silnější), podobná situace jinde u nás vznikne těžko, takže Vám přeji klidné léto! Shieldt, Kung Pao

0/0
14.7.2010 14:04

roedor

víte někdo víc o tom tunelu v Libni?

8-o

0/0
14.7.2010 12:00

TigerM

Re: víte někdo víc o tom tunelu v Libni?

http://wgp.urm.cz/tms/internet/vykresy_up/index.php?client_type=gis_hr1&strange_opener=0&client_lang=cz_win

Libenska spojka: http://www.artoo.cz/vizualizace_208.html

0/0
15.7.2010 10:49

Thingie

Vazeni i nevazeni spoluobcane

jezdit chceme vsichni pohodlne a hlavne rychle. Kdo Prahou projizdite, vite o cem mluvim. Ze se neco propadlo? Je mi lito  najemniku, kterych se to tyka, ale uvedomme si, ze se jen napravuji chyby komunistu viz. zbourani secesniho skvostu - nadrazi Tesnov. To je opravdova tragedie kulturniho dedictvi. Co je proti tomu jedna uboha dira v zemi.  Pevne verim, ze se najde dost nadsencu a po zapusteni magistraly pod zem se nadrazi v podobe kulturniho centra znovu obnovi.R^V

0/0
14.7.2010 9:03

Lvy

Ražba pomocí PPRS (plnoprofilový razící stroj)

je dle mého názoru absolutní nesmysl, tyto stroje potřebují razit v tvrdém materiálu a když najednou do měkkého tak nastává problém. Je jasné, že v osmi metrech asi těžko bude nějaká pevná skála, opak je pravdou jak vidno z toho co se děje. Pražáci fakt mají patent na blbost, protože těch keců kolem jsou mraky. To že když se něco razí, tak to občas prostě padá je notmální, jen holt tady je to jaksi víc vidět, ale když to padá v kiloletrové hloubce a sype se to třeba dva roky, tak se to v Praze stejně nedozví a je klid. ;-D

0/0
13.7.2010 19:55

TigerM

Re: Ražba pomocí PPRS (plnoprofilový razící stroj)

dovedete si predstavit takovy stroj pro dalnicni tunely? A jinak, nemusi razit pouze v tvrfem materialy, viz stavba linky Jubilee v Londyne, je to mozne, ale drahe a nakladne...

0/0
14.7.2010 1:01

Lvy

Re: Ražba pomocí PPRS (plnoprofilový razící stroj)

Ano, dovedu si ho představit, protože jsem na něm už pracoval, byl to sice profil pouze 6m, ale i tak to byl obrovský kolos, větší průmer by znamenal větší razící hlavu, více materiálu a více výztuže, takže celý stroj by sice větší byl, ale zase ne tak o moc. Jinak jen tak pro zajímavost, když se ten stroj natáhnul (přívody energie, vody, vzduchu, tel atd. byly flexibilní), tak měl na délku skoro půl kilometru. :-)

0/0
14.7.2010 10:46

veskawesi

To je zase moda

takz eletos se nadava na tunely. Hmm

Ja se na Blanku tesim. Umiste si predstavit tu pohodu, ze v holesovickach zaplujete pod zem a vykouknete na vypadovce na strakonice, zadne semafory, pekne ciste pod centrem.

Zaplatpanbuh za tunel. A ze jim parkrat spadl? Mozna by stalo za to zazalovat aktivisty, kteri zabranili razeni z povrchu a donutili Metrostav do podzemni razby i tam, kde bylo nadlozi jen par metru.

0/0
13.7.2010 16:54

nexus98

Nejsou to tunely kdo Prahu ohrožují. Nebezpečí je

v nenažranosti velkých firem. Pokud by musely firmy odvést poctivou práci tak by se podobné sesuvy nekonaly. Takhle se firmy snaží ušetřit kde se dá ale i kde se nedá. Jde jen o to odrbat zadavatele, mít co nejvíc do vlastní kapsy bez ohledu na bezpečnost...

0/0
13.7.2010 16:23

ingchemik

Diskuse variant

Takže v případě městského okruhu máme tyto možnosti:

1) Nechat okruh nedokončený od Pelc - Tyrolky (vyústění na R/D8). Asi nejjednodušší, ale nekoncepční řešení. "Okruh" - až už MO nebo R1 - je plně funkční až po dokončení. Jinak by zákonitě některé varianty průjezdu Prahou nefungovaly - např. cesta z R10 na R8 by vypadala následovně: R10 - Štěrboholská - Jižní spojka - Strahovský tunel - Blanka - R8...

2) Dokončit po povrchu - NESMYSL, nelze.

3) Pokračovat jako doposud s tím, že to snad příště spadně zase na prázdné ploše...

4) Pokračovat bezpečněji za cenu vyšších nákladů a delších termínů. Asi nejlepší řešení. Nevím, jestli je nutný stroj za stamiliony, ale určitě existuje nějaká vyzkoušená metoda pro ražbu v nestabilním podloží. Takže, pánové z Metrostavu, přemýšlejte.

0/0
13.7.2010 14:20

TigerM

Re: Diskuse variant

5) Pokracovat tunelem z Pelc-Tyrolky do Liberecke ulice pobliz Slovanky, prestavbu krizovatky Liberecka, Kbelska, Cinovecka, Veselska, tak aby hlavni smer byl Liberecka-Kbelska a najezdy do D8 Cinovecka, poracovat mostem z Kbelske zhruba od Vysocanske radialy az do Prumyslove ulice zhruba v oblasti nad Celokovickou ulici, drobne upravy Prumyslove, prestavba krizovatky Prumyslova-Jizni Spojka, rozsireni Jizni spojky po Skalku...

Tohle reseni je mnohem levnejsi a pouze s jedinym tunelem Vychovatelna, ktery je tak jako tak planovan... zbytek je na povrchu, a prakticky uz postaven,....

0/0
14.7.2010 0:57

TigerM

Re: Diskuse variant

k bodu 1, nemate pravdu, tak nikdo nepojede ani dnes ani po dokonceni blanky, ale z R10 projede Hloubetinem a Kbelskou 8-o

0/0
14.7.2010 1:04

varix

Kritizovat stavbu tunelů je populistické

Každě větší evropské město řeší problém s dopravou tím, že dopravní ruch zanoří do tunelů. Ono to ani jinak ve starých hustě zastavěných lokalitách řešit nejde. Řešení vnějším okruhem vypadá hezky, ale pokud při použití tohoto vnějšího okruhu ujede člověk 10x větší vzdálenost, než když jede přes město, tak to asi úplně optimální řešení není.

Takže tunelovat, ale dbát na dobrý geologický průzkum. A když se to někde náhodou propadne, ale nedojde ke škodám na nemovitostech a ke ztrátám na lidských životech, tak jde vlastně o ho... Vyšetřit, udělat nápravná opatření, ale zase se z toho nemusí dělat takhle šílené drama!

0/0
13.7.2010 14:19

Dr. Fe(2)

Re: Kritizovat stavbu tunelů je populistické

Souhlas. Jenom doplním že nutný je jak vnější okruh tak vnitřní, ani jeden nemůže převzít funkci toho druhého, nutné jsou oba.

0/0
13.7.2010 14:22

astrix

Re: Kritizovat stavbu tunelů je populistické

Tak 10x, tos trochu přehnal (změř si na mapě třeba tranzit z Brna na Plzeň). A za druhé, i kdyby to nakrásně bylo 10x, tak rozhodně nikoli na čas. A ten především rozhoduje, zejména v kamionové přepravě.

0/0
13.7.2010 15:03

falda

Je fascinující,

že podnik, který byl schopen postavit 60 km pražského metra ve všech možných podložích a hloubkách, nemá zkušenosti, aby bez problémů postavil pár kilometerů tunelu Blanka (o sporném významu tohoto díla zde polemizovat nechci). Asi to funguje jako skoro u každé firmy působící v ČR - neznalí mladí, "úspěšní" a jistě dobře placení manažeři, obklopení stále menším počtem odborníků s praxí, vůbec netuší, co řídí, najímají na většinu prací nejlevnější subdodavatele bez zkušeností, jezdí si v drahých fárech a rozdávají kromě světáckých úsměvů pouze obecné "rady" a pokyny typu "to musíte okamžitě vyřešit!", protože jiné poskytnout ani nedokáží. A patrně ani nechtějí. Správný dnešní manažer přece nemusí a ani nemá znát práci svých podřízených! Výsledek? Ten vidíme skoro na každém kroku (tunel Blanka, nové úseky dálnic, ...). Pak se všichni rozčilujte, až u nás začnou stavět firmy z Číny, které budou ve finále podstatně levnější a odvedou podstatně kvalitnější práci!

0/0
13.7.2010 14:13

danny47

Re: Je fascinující,

Ono to bude, jak se v článku píše (stačí číst ;-)), že tunely metra a silniční tunely jsou každý v poněkud jiné hloubce a tedy jiných geologických podmínkách.......

0/0
13.7.2010 14:17

Dr. Fe(2)

Re: Je fascinující,

Nerad narušuji vaše spiklenecko-marxistické teorie o nejvyšším stádiu zahnívajícího kapitalismu, ale automobilové tunely se s tunely metra nedají vůbec srovnávat a to především svojí velikostí. Plocha výrubu je u automobilového tunelu oproti metru několikanásobná.

0/0
13.7.2010 14:19

varix

Re: Je fascinující,

On je trochu rozdíl mezi tunelem metra, kde se musí vejít poměrně malý vlak metra a silničním tunelem, kde se musí vejít tři kamiony vedle sebe.

Též je rozdíl, když se ten tunel buduje 60 metrů pod zemí ( tam když náhodou spadne strop, tak o tom nahoře nikdo ani neví) a budování podstatně většího tubusu mělce pod zemí.

0/0
13.7.2010 14:27

Muf007

Re: Je fascinující,

Ale notak. Přestaňte se pořád ohánět srovnáním velikostí tunelů. Jde především o to, že razící štít, jak se mu u metra říkalo NEMÁ Metrostav. A tedy pokud by byl pro ražbu požadován, byl by ze hry rovnou venku nebo by si ho musel koupit. Tak jako jiné firmy v zahraničí, které je mají a při ražbě tunelů ve městech je běžně používají! A protože se to řekněme v Praze nenosí, aby vyhrál někdo jiný zvolila se metoda (Nová rakouská) vhodná do zcela jiných materiálů !!

0/0
13.7.2010 16:24

kleky

Re: Je fascinující,

Doporučuji přečíst jiné články týkající se metra z dejvic do motola a zjistíte, že se Metrostav razící stroj pro tuto stavbu MÁ.

A nikde není řečeno, že kdyby Blanka byla vypsána na razící štít a ne na NRTM jistě by i Metrostav si tento stroj pořídil.

Mimochodem, razící stroj na chystané metro A je jediny v ČR.

0/0
13.7.2010 18:34





Najdete na iDNES.cz