Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vědci chtějí zkoumat DNA českých králů a zjistit, odkud přišli Přemyslovci

Genetici, archeologové a antropologové plánují zkoumat ostatky českých knížat a králů. Na základě nejmodernější metody, testů DNA, chtějí zjistit, kdo a kde leží nebo za jakých okolností zemřel. Může se tak třeba ukázat, že Přemyslovci pocházejí z německého Oldenburgu, tak jako ruští carové nebo dánští, švédští a norští králové.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

2mmmm_2

Škoda, že to zkoumání

neproběhlo za protektorátu, to byl solokapr pro tehdejší žurnalistiku...to by se naši rodiče a prarodiče dozvěděli věcí...

0/0
5.7.2010 10:56

Rudolf z Deywitz

Nic takového jako "germánské geny" neexistuje

Je tady někdo, kdo by mohl srozumitelně popsat, jak se poznají "germánské geny", "slovanské geny", "jánevím jaké geny"? Podle mě se to určuje komparací s geny nějakého známého původu. Možná že asiati nebo indiáni jsou geneticky jednoznačně rozpoznatelní, ale mluvit o něčem takovém v Evropě je směšné. Tedy lépe řečeno bulvární :-P

0/0
5.7.2010 9:58

Rudolf z Deywitz

Re: Nic takového jako "germánské geny" neexistuje

Po takovýchhle výzvách většinou vznikne velký provoz na stránkách Wilipedie, kde se vysvětluje genetika. A pak už je jen ticho. Jak typické :-P (S nácky se bavit prostě vůbec nebudu, je mi hloupé se handrkovat s někým, jehož největším pokladem je pojmenování národnosti v občance.)

0/0
5.7.2010 10:21

babacek

DNA

Já bych zkoumal naprosto jiné odkud přišli aby tak zase mohli odejít.

0/0
5.7.2010 8:35

Jirka1938

Par slov do diskuze

Za prve, velka cast Nemecka na vychod a sever od Labe byla osidlena Slovany. Drahomira, manzelka Sv. Vaclava snad pochazela odtud z kmene Srbu(?).

Za druhe, Premyslovci, zejmena po ziskani kralovskeho titulu, se zenili za manzelky z cizich panovnickych rodu (nemeckych, madarskych, polskych), takze behem nekolika generaci jiz vlastne nebyli Cesi, jejich DNA byla silne odlisna od bexneho ceskeho obyvatele.

0/0
4.7.2010 23:28

Pejsátko

Re: Par slov do diskuze

Silně odlišná nebyla a není. Navíc na manželkách/matkách tolik nezáleží, pokud budou zkoumat otcovskou DNA a pokud se manželka s někým nespustila. Tyhle linie DNA se obvykle zkoumají jen po mužské linii (otec, děda, praděda, prapraděda,...) nebo jen po ženské linii (matka, babička, prababička, praprababička,...).

0/0
8.7.2010 10:59

navsteva socialistu nesnasi

Tak o tom, ze Cechy patri pod ochranna kridla

Rise snad uz dnes nikdo nepochybuje. I kdyz prinest dalsi hmatatelny dukaz ze cechy a ceska statnost jsou jen dalsim v rade spolkovych zemi je samozrejme dobre.

0/0
4.7.2010 17:45

vinca L

Re: Tak o tom, ze Cechy patri pod ochranna kridla

.. převratná myšlenka .! Do nedávné doby jsme měli bratry na opačném konci ;-D;-D;-D

0/0
4.7.2010 18:04

Pavel Skeptik1

Re: Tak o tom, ze Cechy patri pod ochranna kridla

Blbost! Středověké združení panovníků a moderní Německo ( 1871),  je něco úplně jiného!

0/0
4.7.2010 18:53

Jirka1938

Re: Tak o tom, ze Cechy patri pod ochranna kridla

Ceske kralovstvi bylo soucasti Svate Rise Rimske, ale vice ce smyslu EU, nez ve smyslu nemecke spolkove zeme dnesniho formatu.

0/0
4.7.2010 23:30

Huffnaggelův duch

Re: Tak o tom, ze Cechy patri pod ochranna kridla

souhlas

0/0
4.7.2010 23:34

2mmmm_2

Re: Tak o tom, ze Cechy patri pod ochranna kridla

Tím spíše, že nemohoucná Říše nebyla sto proti Českému království jakkoliv zakročit. Řekl bych, že teď má EU větší páky...

0/0
5.7.2010 10:41

Klotilda

Od nás až daleko daleko na východ

To jak moc byli Přemyslovci Germáni nebo Slovani je jistě pro historiky významné.Pro mě je ale fascinující, jak hluboko v germánských územích se švitoří slovanským jazykem.Fakt, jesli obyvatelstvo je podle DNA germánské nebo slovanské je podružné.Pro Slovana (každého) ale možná až dobyvatelsky opojné.Tajemní,bojovní, nevyzpytatelní,nerozlišitelní,my.;-)

0/0
4.7.2010 16:04

vinca L

Re: Od nás až daleko daleko na východ

:-)

0/0
4.7.2010 18:01

Oerteplur

Slováci už na to přišli i bez DNA

stačí si přečíst novodobé dějiny Slovenské republiky R^

0/0
4.7.2010 15:49

kevinbb

Jak to tady

ctu, tak je tady vetsina odborniku na historii a genetiku.

Rv

0/0
4.7.2010 15:21

Lumpíí

vědci

asi je to dobré zaměstnání - dostávat plat za něco, co je dnes naprosto nepotřebné.

0/0
4.7.2010 12:54

libynn

Re: vědci

Souhlas! Tam ať se z DNA raději snaží "vyčíst" něco součastnějšího!

0/0
4.7.2010 13:02

Arogance moci

Re: vědci

8-o

0/0
4.7.2010 14:09

černej oes

Re: vědci

Víte, že jste obyčejný osel?

0/0
4.7.2010 17:35

libynn

Re: vědci

Proč?

0/0
4.7.2010 17:39

alikedu

národovectví

Smutné na celé výzkumné akci je evidentní tlak zkoumat tuto historii směrem co nejdál od Velkomoravské říše a rodu Mojmírovců. Přitom je poměrně evidentní, že před příchodem Ludmily, která byla s Mojmírovci v rodovém svazku a stála u "zrodu" rodu Přemyslovců žádní přemyslovci neexistovali a jejich předchozí existence je jen extrémní snahou podpořit tezi, že šlo o původní český rod. Škoda, že se řádně a do hloubky nezkoumá genetický fond srovnávací formou kosterních pozůstatků z Čech i Moravy. Výstupem by mohlo být zjištění, že místo dvouocasého lva by měla na hradě vlát říšská moravská orlice jako symbol rodu Mojmírovců. Také by se musely přepsat spousty knih a asi by se mohlo časem uvažovat i celé řadě jiných změn. Moravanů by se tento vývoj situace jistě líbil.

0/0
4.7.2010 12:40

Lumpíí

Re: národovectví

připadá mi, že dnes je to už snad jedno - odkud kdo přišel.

0/0
4.7.2010 12:47

alikedu

Re: národovectví

Jedno by vám to bylo asi do té chvíle,když by se místo Češi říkalo Moravané:-) Praktická připomínka. Svatopluk přesunul svůj dvorec do Českého teritoria ze dvou důvodů. Z východních oblastí přicházeli mocní soupeři a nebylo možné jim donekonečna vojensky odolávat - území zvolené Svatoplukem jako nástupnické bylo lépe hájitelné a navíc byla ve hře i skutečnost posunout se ještě více na Západ a získat více než doposud. Druhým důvodem byla skutečnost, že České kmeny nebyly jednotné a pro dobře organizované vojenské oddíly nebyl žádný větší problém zaujmout fakticky dominantní pozice, které byly poměrně záhy stvrzeny ve vojenských střetech s germány. Proč Mojmírovci nezůstali Mojmírovci a došlo ke změně názvu? Jedna z teorií říká, že šlo o určení náboženského teritoria. Svatopluk trval na Byzanci potažmo pravoslavné církvi, ale germánská strana byla mnohem úspěšnější s prosazením římské církve - římskokatolické. Mojmírovská elita se přetransformovala a díky tomu přežila - viz. Ludmila:-)

0/0
4.7.2010 13:18

obecní slouha z Klacíkova

Tou naší kotlinou

Se couralo tolik praotců že to bude dost promíchané :-)

0/0
4.7.2010 10:40

vinca L

Re: Tou naší kotlinou

:-)R^

0/0
4.7.2010 11:01

Fare.l

slované/germáni

Tady je takový mix, že nemá smysl mluvit o Slovanech. Spíš naopak. Bylo by asi divné, že nám Germánům a Keltům vládne nějaký "přivandrovalec z východu Slovan";-D (alespoň podle článku, který jsem četl před 3 roky, bohužel nemám link ani zdroj nemáme rysy Slovanů, ty jsou výjimkou).

Kolem Středozemního moře je to zase samý Féničan.

0/0
4.7.2010 10:28

Tomáš16

Re: slované/germáni

Zřejmě se jedná o stejný zdroj, ze kterého jsem čerpal já - viz níže.

0/0
4.7.2010 10:33

Fare.l

Re: slované/germáni

Tahle zem byla prostě již osídlená (nížiny a úvaly). I podle toho co jsem četl v Mikulčicích v muzeu sem Slované nevtrhli tak, že by všechny vyhubili a odsunuli. Spíš to bylo tak, že se usídlili (dobyli?) část jižní Moravy a ostatní obyvatelstvo - zemědělci se k ním přidali. V zápisech (Čechů/germánů) z té doby jsou popisovány zvláštnosti těchto Slovanů ( tvarování lebky, stavění hradišť, zbroj, způsob obživy, ale už ne to, že by celé původní obyvatelstvo/zemědělce či národy odsunovali či vyhubili)

0/0
4.7.2010 10:46

Jirka1938

Re: slované/germáni

Kdyz Germani pronikali do slovanskych uzemi na vychod od Labe, pravdepodobne nevyvrazdili mistni obyvatelstvo, ale asimilovali je. Takze dnesni vychodni Nemci jsou pravdepodobne z velke casti Slovane (pokud jeste nebyly provedeny DNA studie, je jen tazka casu, kdy se tato otazka upresni).

0/0
4.7.2010 23:39

Lemuz ze Sudet

Re: Odpved

autokrator v 9:14. "Otakar" neni nemecky prepis z Premysl nybrz z Orace_ ve staronemcine Odoaker / Ackermann-Orac/ pak pocestene na Otakar.

0/0
4.7.2010 10:19

Jirka1938

Re: Odpved

Neni nahodou Otakor odvozen od Otto Karl?

0/0
4.7.2010 23:35

rozhorceny predstavitel-.-

díky holokaustu se nakonec zjistí,že...

že to byli židé;-D

0/0
4.7.2010 10:14

vinca L

Re: díky holokaustu se nakonec zjistí,že...

To by se tu kšeftovalo ,až by hvozdy šu měly :-)

0/0
4.7.2010 10:20

vinca L

Re: díky holokaustu se nakonec zjistí,že...

Naopak všichni se asi dozvíme , že jsme :-/Stejného -německého původu a jelikož jsem skeptik , tuším proč .

0/0
4.7.2010 11:53

gentlastwo

První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

dle dr Zástěry    totožný s franckým kupcem Sámem. No a ten přošel na horu Říp a povídá: Zde je země oplývající mlékem a strdím. Je čas zakládat vinohrady!!!!!

   Toto je  merito    kausy. Ostatní ne nepodstatné

0/0
4.7.2010 10:03

Tomáš16

Re: První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

Podle jiných sice Sámo přišel z francké říše, ale byl z národa jemuž je obchodování blížší než Germánům a jmenoval se Samuel. Což by ovšem znamenalo, že pan Fišer jen navázal na tuto starobylou tradici.

0/0
4.7.2010 10:11

sorgedoktor

Toto je velice podivná myšlenka,

nejste   antisemita nebo rasista??

0/0
4.7.2010 10:13

Tomáš16

Re: Toto je velice podivná myšlenka,

Nikoliv - nejsem, ale nejsem ani multikulti (to jen dopředu - abych nebyl obviněn)

0/0
4.7.2010 10:20

vinca L

Re: První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

To bych se s tebou popadla ! Je to z jiného "kmene ";-)

0/0
4.7.2010 10:15

vinca L

Re: První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

Je to tak . Se strdím mám vleklé potíže .:-(

0/0
4.7.2010 10:12

Tomáš16

Re: První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

Jinak - podle jedné z teorii oblast české kotliny nebyla zcela pustá, ale byly zde řídce roztroušena lidská sídla, většinou pozůstatky etnik, která se odstěhovala a nebo zase naopak vyděděnci, uprchlíci a psanci z různých kmenů. Jen nebyla žádná jednotící osobnost. A když sem z Chorvatska přišel se svou družinou "Praotec Čech" - vyhnaný pro vraždu, byl to vlastně jakýsi zárodek organizace a ostatní původní obyvatelé se přidali a respektovali tohoto muže jako vedoucí autoritu. Čímž se vysvětluje i genetická rozmanitost Čechů a vysoký podíl keltských genů v populaci.A nakonec i to že mnoho názvů místopisných se zachovalo v keltských jazycích.

0/0
4.7.2010 10:31

vinca L

Re: První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

A já vím že byl lenoch .:-)

0/0
4.7.2010 11:03

kirduk 4

Re: První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

Lenoch byl praotec Cikán,ale jinak byl dost aktivní,jak je dodnes zřejmé

0/0
4.7.2010 12:46

Elev

Re: První bájný přemyslovec byl praotec Čech,

dekuju, ze jste me  rozesmal.

0/0
4.7.2010 19:20

vinca L

Tak nevím .

Odkud mohli asi přijít a poté mixovat geny na pořádný koktejl .Jo jo náš praotec by se měl naklonovat - možná se to povede s Přemyslovci . Nejlepší hlášku z knihy : České dějiny v dokumentech .V dobách největšího rozmachu Bizamské říše ,moji předci žili v křoví a "žrali " ježky . Obydlí -ani blízko sebe /družnost tím nebyla patrna , ani příliš daleko /co kdyby bylo souseda potřeba ?;-);-DR^

0/0
4.7.2010 9:45

plZeňáČEK

přemyslovci byly češi?

to ani náhodou,

...urostlí germánští blonďáci v těch dobách vládly české sběři ;-D[>-]

0/0
4.7.2010 9:42

vinca L

Re: přemyslovci byly češi?

Já teda myslím že ne . Ty jejich postýlečky ...myslím že moc nenarostli .:-)

0/0
4.7.2010 9:48

vinca L

Re: přemyslovci byly češi?

A typický germán je ošklivej zrzavej mravenec .;-D

0/0
4.7.2010 9:50

gentlastwo

Geneticky bylo zjištěno, že u Slovanů

je nějaké malé promile      germánských genů. Ovšem   toto  půjde zpětně zjisditi u přžemyslévců a o to jde..

0/0
4.7.2010 10:01





Najdete na iDNES.cz