Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odbojáři chtěli nasednout do tanků a svrhnout komunisty, tvrdí pamětníci

Před 61 lety bylo v Praze popraveno pět žateckých odbojářů kvůli pokusu o státní převrat. Skupinka údajně plánovala obsadit s dvaceti tanky hlavní město a svrhnout komunistický režim. Dodnes není jisté, zda odbojáři převrat opravdu plánovali, nebo je k tomu tajné služby jen provokovaly, aby se jich režim mohl zbavit. Pamětníci se však přiklánějí k první variantě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

clausewitz

několik poznámek

V knize,která se jmenovala tuším  Armáda v národní a demokratické revoluci (někdy v polovině 70.let) autor uvádí,že vedle této iniciativy byl  i opak-tankisté z Pobořan se taky připravovaly v případě potřeby jet na Prahu,ale ve prospěch režimu s tím,že by jeli přes Kladno,kde by jako výsadek naložili milicionáře.Další zajímavost,v souvislosti s Kutlvašrem a Přikrylem je aktivita z milovického výcvikového prostoru z únorových dní.Tam mělo údajně zaznít,že tamní tankové jednotky by NA ROZKAZ byly připraveny vyjet do Prahy a odzbrojit Lidové milice.Je toho ještě hodně jak ze zakladatelského období komunistického režimu,tak i okolo srpna 1968 ale i listopadu 89,co nám páni historici dluží.Proč to nejde?Kdo se díval na přenos přhlídky z Moskvy a ono ideologicky motivované hulvátství komentátorů to zažil na vlastní kůži. .;-O

0/0
28.5.2010 10:16

ábeles

To se nám ale letos urodilo

odbojářů! Tak kdo je vlastně nabonzoval?;-D

0/0
27.5.2010 22:20

navsteva je lepsi

A presne musi byt rozpusten Urad na vysetrovani

zlocinu komunismu... neustale nabourava tan krasny komunisticky obrazek, jak soudruzi vsechno v teto zemi zachranili a jak tu pak vischni zili v miru, klidu, svobode a bohatstvi. A pokud se naslo par oponenut, tak jich bylo ze by je na prstech jedne ruky zpocital a bolsevik s nima spravedlive zatocil.

0/0
27.5.2010 16:02

Modrý chujas

Ale výročí atentátu na Heydricha pangermánští redaktoři

nezastíníte...

0/0
27.5.2010 14:48

Anita76

Re: Ale výročí atentátu na Heydricha pangermánští redaktoři

Je to smutné, že se nikdo z redakce neunavoval napsat krátký článek o téhle události. Je to znevažování všech obětí, nejenom parašutistů, ale i celé skupiny domácího odboje, který jim v této akci pomáhal a ve většině případů tito lidé po prozrazení Čurdou byli pozatýkáni a popraveni. Ať už je dnešní pohled na atentát na Heydricha jakýkoliv, zda měl nebo neměl být vykonám, tak padlo při hromadném zatýkání v době vyjimečného stavu v Protektorátu příliš mnoho lidí, skutečných vlastenců, kteří si nezaslouží , abychom na ně zapomínali. 

0/0
27.5.2010 16:08

zakladna2

Re: Ale výročí atentátu na Heydricha pangermánští redaktoři

Kdyby ten atentát nebyl, tak nás spojenci rozbombardovali. Byly jsme největší nacistická zbrojovka a oni už toho měli dost, že tak silně kolaborujeme. Ten atentát vymyslel Beneš, aby jim zavřel hubu, že nebojujeme. A kdyby válka trvala ještě rok, tak Praha a velká průmyslová města lehla popelem. Ten atentát v podstatě zachránil stovky lidí, kteří by zařvali při bombardování.:-P

0/0
27.5.2010 20:42

pskoda

Spíš to byla provokace

Ať už to bylo tak nebo tak, ti lidé si zaslouží úctu. Kdyby se jim to podařilo a k něčemu přece jen došlo, dopadlo by to jako v Maďarsku. Bez silné podpory západních zemí bysme byli nahraní. A myslím, že ani Západ neměl nějak extra moc zájem na tom, aby se něco měnilo.

0/0
27.5.2010 14:03

Zmuda

Re: Spíš to byla provokace

Přesně tak. Vždyť i generál Patton, zastánce myšlenky v pokračování války, tentokráte proti bolševikům, musel "odejít". A že to byl NĚKDO!!

0/0
27.5.2010 14:09

sámvelkýmao

no

čím dýl se něco připravuje,tím spíš hrozí prozrazení.měli do těch tanků naložit munici a proviant a vlítnout na to.byť by při tom přišli o krk.o ten přišli stejně.ale vzali by alespoň pár těch komunistickejch vrahů sebou...............

0/0
27.5.2010 14:00

mpscz

Tady přicházela do úvahy jen partyzánská válka

teroristické útoky na ty jejich "výdobytky socialismu", národní výbory, budovy gestapa, pardon STB a tak. To by myslím bolšánům pořádně zatopilo. A myslím si, že jestli to tady budou chtít vzít znovu do rukou, že se tentokrát mají na co těšit.

0/0
27.5.2010 13:52

sámvelkýmao

Re: Tady přicházela do úvahy jen partyzánská válka

a to jako myslíš co?že bude povstání?hochu,my jsme češi.ne poláci,nebo maďaři,co si umí dupnout.zanadáváme si nahlas doma,potichu v hospodě,ráno na šichtě pozdravíme čest práci soudruhu a tím revoluce končí.dyk se podívej,kolik zoufalců volí levici...........je to k nevíře.....................

0/0
27.5.2010 14:03

mpscz

Re: Tady přicházela do úvahy jen partyzánská válka

To je mi jasné, že odboj tady nebyl, protože byl zakázaný;-D Ale věřím že co není, může tentokrát být, jestli levičáci zase začnou otravovat. Teď už snad dost lidí ví, co jsou levičáci zač.

0/0
27.5.2010 14:25

Peeter

Re: Tady přicházela do úvahy jen partyzánská válka

Naprostý souhlas: Češi si vždycky nechali všechno líbit - snad Husiti byli výjimkou! Poláci se bránili Němcům, když je obsadili, ačkoliv věděli, že s jejich polskou vojenskou technikou - kterou vlastně ani neměli, nemají žádnou šanci.

0/0
27.5.2010 14:55

Zmuda

Re: Tady přicházela do úvahy jen partyzánská válka

..obzvláště ty jim zatopíš, že?

;-D;-D

0/0
27.5.2010 14:05

mpscz

Re: Tady přicházela do úvahy jen partyzánská válka

Když to bude třeba, tak ano.

0/0
27.5.2010 14:22

rene1879

Nestalo se to v Bohnicích?

Myslím, že příčetný člověk nemohl v té době plánovat něco takového. Žili v zemi, kde ze 12 milionů obyvatel (cca tolik zůstalo po odsunu Němců), bylo více než 2 miliony členů KSČ. To znamená cca 20% dospělé populace, s rodinnými příslušníky polovina.  Navíc jen šílenec by věřil, že sovětské vedení by něco takového připustilo. Nejpravděpodobnější je, že si obvinění vyfabulovala STB a jelikož těch špiónů už bylo hodně, dodali pučisty....

0/0
27.5.2010 13:38

swiss112-1

cest jejich pamatce v boji proti fasistokomunismu

0/0
27.5.2010 12:59

eureka!

Re: cest jejich pamatce v boji proti fasistokomunismu

ty se s tema cestikama nemuzes rozloucit? ;-D

0/0
27.5.2010 13:50

dědeček

Jedno vím zcela bezpečně z vlastní zkušenosti.

Komunistická VKR se sovětskými poradci dokázala obvinit, usvědčit i odsoudit kohokoli a z čehokoli, ať již něco provedl, či řekl nebo ne. Hlavním efektem takového odsouzení byl strach všech ostatních. Tzv. odstrašující příklad.

0/0
27.5.2010 12:18

modra_skrkavka

Re: Jedno vím zcela bezpečně z vlastní zkušenosti.

Tak když víž o těch poradcích VKR, tak to ti musí být min. 100 let. Před r.1989 řešili ve většině pouze vožralé záklaďáky, a vykradení samoobsluhy Jednoty na opušťáku. Největší kauzou VKR od r. 1970 byl čs. agent -dubler Vojtásek , který pomohl ve Francii rozprášit ruské agenty. Kolik bylo odsouzeno lidí za špionáž za posledních 40 let?

0/0
27.5.2010 13:07

dědeček

Re: Jedno vím zcela bezpečně z vlastní zkušenosti.

VKR řešila vožralý záklaďáky ? Od kdy? Buď o tom vůbec nic nevíš a jenom hloupě kecáš, anebo záměrně lžeš a mlžíš.

0/0
27.5.2010 15:00

Franta 1

Byla to řízená provokace,

na odstranění vojenského velení.V předvečer zahájení vojenského převratu se naposledy sešli,pohybovali se mezi nimi osoby,které nikdo neznal a do rána byli všichni aktéři zatčeni.Štábní kapitán ze žatecké posádky,můj strýc,dostal jen 21let.

0/0
27.5.2010 12:15

eureka!

Re: Byla to řízená provokace,

skoda ze od neho nevis vice detailu.

0/0
27.5.2010 13:32

Benzin Petrolejovič Naftěnko

To je ten úhel pohledu.

V úctě smekám před těmito lidmi, kteří ve své době byli označováni za pravicové extrémisty. No a dnes tu máme údajně opět pravicové extremisty, ale ti se také moc nehodí do mocenského obrazu a je jen otázkou času, jak budou hodnoceni za 60 let.

0/0
27.5.2010 12:12

cinclant

Re: To je ten úhel pohledu.

Nesouhlasím, ale jsem líný svůj názor obhajovat ;-D acho jo

0/0
27.5.2010 12:15

everlast1

Re: To je ten úhel pohledu.

Ty je srovnavas s dnesnimi nackami?

0/0
27.5.2010 13:08

everlast1

Re: To je ten úhel pohledu.

Jde o to co chteli nastolit jestli Pinochetuv rezim nebo demokracii.

0/0
27.5.2010 13:09





Najdete na iDNES.cz