Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Konec psacího písma? Školy mohou přestat učit krasopis

Školy začínají testovat nový typ písmen pro děti, který lépe odpovídá nápisům, jež vidí kolem sebe. Klasické psací písmo může zmizet.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kartony

Zajímalo by mě, jak se v těch vyspělých státech,

kde se používá na psaní tiskací písmo lidé podepisují. Pokud jsem viděl podpisy cizinců, ani jeden nebyl tiskací, ale písmena na sebe plynule navazovala.

0/0
7.7.2010 11:54

českej Pepik

1600Kč?? za sadu nějakých pomůcek.....

....ať zkusí nějakého činského dodavatele - na přímo a né skrz české vyčůrané překupníky těžící ze z "vládní změny" :-)

0/0
6.7.2010 15:13

freshgrind

jéééé,

a jak budou na středních šlolách rychle dělat zápisky? ;o)

0/0
5.7.2010 16:59

venenum

novinky na netu na téma Comenia Script

http://www.denikreferendum.cz/clanek/3297-projekt-noveho-pisma-pro-skoly-se-meni-v-blamaz

Kritické glosy ke Comenia Scriptu z hlediska učitelské praxe:

http://www.grafologickakomora.cz/cgk-ke-comenia-scriptu/

8-o 8-o 8-o

0/0
5.5.2010 14:48

captain cook

psaci pismo neni krasopis

ten byl zruseny jako skolni predmet nekdy za 1.republiky.

Psaci pismo bylo dale zjednodusene nekdy v padestaych letech a zadne stinovani nebo zbytecne kudrlinky se nikdo neucil. Nadavani na "cas straveny treninkem smycek" je projev neinformovanosti one damy, ktera prisla s navrhem prejit na typ tiskaciho pisma. Graficka Lencova nechape, proc se tyhle podle ni zbytecne smycky a klicky delaji. Deti zacinaji skolu ve veku, kdy nemaji plne rozvinutou koordinaci tela, tim mene mensich a presnejsich pohybu koncetin. Prave jako telesna vychova je uci koordinaci ruznych casti tela, tak psani ruznych smycek a klicek je dulezite pri rozvoji koordinace jemnych pohybu ruky. Kdyz se to vynecha, trva to o to dele a nektere deti se to nikdy poradne nenauci.

At se deti nadale uci smycky a klicky, at rozvijeji svouji koordinaci a kdyz jsou starsi, at si rozhodnou samy jak budou psat!

0/0
26.4.2010 7:25

captain cook

Re: psaci pismo neni krasopis

Vymluva na to, ze nejaka holka neumela precist dopis od babicky protoze babicka pouzivala psaci pismo je pekny nesmysl, pokud se nejednalo o zabku nekdy behem 1.tridy. Pokud byla starsi, zrejme postradala trochu inteligence,nebo to byla od ni jenom vymluva proc necist dopis od babicky a nejspis proc se nenamahat na nej odpovedet!

Dopis psany psacim pismem v latince neni jako dopis psany azbukou poslany nekomu, kdo azbuku nikdy v zivote nevidel.

Kazde normalne inteligentni dite s normalni slovni zasobou rozezna casti slov a doplni si neznama pismena. Jakmile to udela u jedne vety, dojde mu postupne jak to pouzit a cist v nasledujicim textu.

0/0
26.4.2010 7:37

jameslon

Re: psaci pismo neni krasopis

R^

0/0
27.4.2010 13:35

Witas_2010

Re: psaci pismo neni krasopis

Řekl bych že jestli je někdo GRAFIK tak jeho znalosti typografie budou o něco lepší než nás všech v této diskuzi. Jde jen o to tuto metodu prodiskutovat i s pedagogy, aby se zjistilo jestli nové písmo dětem práci opravdu usnadní. A co se týče procvičování jemné motoriky je spousta jiných předmětů třeba jako výtvarná výchova, nebo dílny nebo domácí práce nebo co se to ještě na těch základních školách učí. V rámci českého jazyka by se děti měli věnovat jazyku,čtení,psaní,mluvený projev. Motorické dovednosti by si zase měli zdokonalovat v jiných hodinách.

Já osobně jsem vždycky psal jako vepř. A s každými letními prázdninami se moje písmo zhoršovalo a zhoršovalo, až jsem začal psaát tiskace a rázem bylo po problému. Z osobní zkušenosti si proto myslím, že pokud se opravdu prokáže, že dětem se dané písmo lépe ovládá, bylo by určitě dobré zasloužit se o masivní osvětu všech základních škol.

0/0
27.4.2010 23:46

captain cook

Re: psaci pismo neni krasopis

Na rozdil od tebe nebo nejake te trendisticke graficky, ktera vidi jen konecny vysledek = zjednodusenou a zkracenou vyuku pisma pro line lemry ucitelky a nic jineho, ja mam petadvacetiletou osobni a castecne i profesionalni zkusenost s detmi, ktere se neuci psaci pismo a neprochazeji v rannem skolnim veku prislusnymi cvicenimi, jako deti v Cesku a dalsich evropskych statech. Pretiskuji link na dva prispevky z Anglie a Svedska, ktere na jinem miste uvedl venenum

http://www.rodina.cz/1/nazor13186623.htm

http://www.grafologickakomora.cz/diskuze/viewtopic.php?f=3&t=8

Pridavam zkusenost z Australie, kde se deti vic jak 30 let neuci psaci pismo. Napisi par radku tiskacich pismenek, opisi vetu z tabule a to je vse. A opravdove kresleni, ktere take pomaha cvicit ruku a jemnou motoriku? Pro zdejsi deti se za nejdulezitejsi povazuje “rozvoj fantazie a tvurci cinnosti”, ktery se ve "vytvarce" dela nalepovanim blbosti na papir, vyrobou nahrdelniku z testovin a slepovanim krabicek a pod. odpadu v “

0/0
28.4.2010 11:39

captain cook

Re: psaci pismo neni krasopis

Pro zdejsi deti se za nejdulezitejsi povazuje “rozvoj fantazie a tvurci cinnosti”, ktery se ve "vytvarce" dela nalepovanim blbosti na papir, vyrobou nahrdelniku z testovin a slepovanim krabicek a pod. odpadu v “umelecke vytvory”. Vysledek?

Australsti tretaci jsou na urovni ceskych prvnacku ucicich se "hulkove”neboli tiskaci pismo.

Jak to pozoruji pri maturitnich pisemkach, asi jen 20-25% zdejsich studentu je na urovni prumeru ceskych maturantu v psani, zbytek pod prumer a asi 20% hruza bes ekvivalent ceske 5. tridy. V te nejvyspelejsi skupine vedou jasne holky, nejspis ty, ktere v detstvi hodne kreslily protoze je to bavilo. Kluci na kresleni moc nejsou a navic maji nizsi vrozene koordinacni schopnosti nez holky.

0/0
28.4.2010 11:41

captain cook

Re: psaci pismo neni krasopis

Nekteri lide si neuvedomuji, ze psaci pismo je vlastne jen druhorady vysledek cviceni. Je to "naradi", ktere vede k hlavnimu vysledku - koordinaci ruky ditete, jejich jemnych motorickych schopnosti, ktere mj. tvori “vypsanost " ruky. Deti maji jen nekolikalete 'okno" kdy ze cviceni vytezi max. ucinek.

Neni VUBEC nezbytne, aby dite pri psacim pismu zustalo do konce skoly; pozdeji at si klidne samo zvoli co mu nejlepe vyhovuje. Kdo ma potrebnou koordinaci diky vsem tem klickam smyckam, ten nebude mit potize zvladnout jakekoliv jine pismo. Kdo ale nedostane dostatecnou prilezitost vcas, ten to tezko dohani.

To je podobne jako dite, ktere se v prislusnem rannem veku neucilo hazet, chytat, skakat, behat, delat kotrmelce, nejakou tu zakladni gymnastiku a propasne nejvhodnejsi vek. Zustane neohrabane a dohnat ostatni je pro nej obtizne.

0/0
28.4.2010 11:45

Witas_2010

Re: psaci pismo neni krasopis

Pokud jste pedagog a mluvíte z praxe v tom případě jste mi rozšířil obzory. Jak jsem psal výše je potřeba aby se k dané problematice vyjádřili pedagogové. A pokud se stejně jako vy i ti ostatní budou příklánět k nepřijmutí nového písma určitě k tomu máte všichni dobrý důvod.

Přeji hezký den.

0/0
28.4.2010 12:28

venenum

Re: psaci pismo neni krasopis

Typografie se zabývá sazbou a knihtiskem, v širším slova smyslu výtvarným a technickým řešením tiskovin.

DĚTI NEJSOU TISKOVINY !!!!!

Jsou to živé bytosti, tak jako VY (pravděpodobně) !

Proto typografové, kaligrafové ani grafici nejsou ti praví, kteří by měli mít pravomoc změnit vzor psacího písma, kterým je schopno se dorozumívat několik milionů lidí.

;-€;-€;-€;-€;-€

0/0
28.4.2010 18:30

Witas_2010

Re: psaci pismo neni krasopis

Už jsem byl poučen Kapitánem Kuchařem. Jsem také pedagog a celkem jsem si všiml, že děti nejsou tiskoviny. Přesto děkuji za objasnění problematiky.

0/0
28.4.2010 20:15

venenum

Re: psaci pismo neni krasopis

http://www.grafologickakomora.cz/cgk-ke-comenia-scriptu/

Stáhnout Tvar 06-2010.pdf (3,4 MB) 

Stáhnout Comenia-psychologievyrazu.pdf (87 kB)

0/0
29.4.2010 16:03

Jezdím na neutrál

Já jen aby nevznikaly nějaké fámy a mýlky.

Pokud je někdo dis... lektik, grafik... atd. a dělá stále stejné hrubé chyby - ve vyjmenovaných slovech či shodě podmětu s přísudkem, není to tím, že je postižen touto vadou, ale tím, že neumí pravopis. Vyjmenovaná slova a shodu po s pří se tito lidé běžně naučí a umí používat. Konkrétně ve shodě podmětu s přísudkem se jedná o logickou úvahu, proč tam napsat tvrdé nebo měkké i/y. Lidé s disčímkoliv si pletou b/d, v/z, vynechávají písmena ve slovech atd., ale rozhodně se naučí vyjmenovaná slova a umí si odůvodnit i jiné jazykové jevy, jenže to nesmí být líní se ve škole učit a DOKÁZAT SI, že to dokážou!!;-)

0/0
25.4.2010 8:31

IARK

Re: Já jen aby nevznikaly nějaké fámy a mýlky.

nejaka souvislost s clankem nebo diskuzi?

0/0
25.4.2010 10:26

Jezdím na neutrál

Re: Já jen aby nevznikaly nějaké fámy a mýlky.

Potrefená husa vždycky nejvíc kejhá. ;-D;-D;-DR^ Chytl ses.

0/0
25.4.2010 12:26

Elektronické pyžamo

ahá

takže za chvíli budou naše děti psát to úděsný kobylkoidní písmo jak všichni v emerice? Tfuj.. A to jsem byla tak hrdá na naše krásné psací písmo !!

0/0
22.4.2010 21:22

venenum

renesanční písmo

Písmo Comenia Script vychází z renesančních liter, jak uvádí R.Lencová v Mf Dnes (22.4.2010, str A1). To zní velice hezky, téměř až vznešeně.

Ovšem jen do okamžiku, než si uvědomíte, že v té době byla drtivá většina lidí v Evropě negramotná a písemnictví se věnovala jen hrstka pobledlých mnichů v temných kobkách klášterů.

Právě oni tehdy psali brkem, jak tu kdosi nedávno vtipně podotýkal. Písmena nespojovali (v brku se moc inkoustu neudrží), stejně jako Comenia.

Hladomory a morové rány bývaly v té době mnohem častější než současné epidemie prasečích, ptačích a jiných podivných chřipek....

0/0
22.4.2010 21:02

IARK

Re: renesanční písmo

jasne a to vsechno nam hrozi, protoze budeme pouzivat neco z te doby ;-D a psaci je jak za Rakouska-Uherska a Franc Josef nas prijede navstivit R^ 

0/0
23.4.2010 7:50

venenum

Re: renesanční písmo

;-D;-D;-D

To mě nenapadlo. No nic, ale asi máte pravdu, jako obvykle...

(Stále víc a víc mě utvrzujete v tom, že ve Vás dřímá netušený talent)

0/0
23.4.2010 15:00

Agent-přisluhovač

Re: renesanční písmo

Za R-A se psalo trochu jinak - viděl jsem školní předlohu z r.1932, vím jak jsem psal ve škole já (70-léta) a vidím co má syn v písance dnes - ten vzor z r 1932 je podle mě nejhezčí, to co majíděti v písankách dnes není přirozené písmo, ale soustava na sebe navazujících přímek a oblouků.

0/0
10.5.2010 9:57

ondra1

Re: renesanční písmo

Nesmysl. Je pravda, že většina lidí v Evropě byla v té době negramotná, ale tvrzení, že gramotnost byla v renesanci doménou církve, je směšné. Vždyť jedním z nejvýznamnějších počinů renesance byl vynález knihtisku a díky tomu právě rychlý nárůst gramotnosti mimo církev. Obyčejných lidí se to samozřejmě příliš nedotklo, ale faktem je, že v bohatších vrstvách (šlechta, měšťané, kupci...) přestala být v té době gramotnost vzácností. Takže to tvoje tvrzení o nějaké hrstce mnichů je dost hloupý blábol.

0/0
23.4.2010 19:04

venenum

Re: renesanční písmo

Jistě máte pravdu, vynález knihtisku měl v Evropě zásadní vliv na rozvoj vzdělanosti bohatších vrstev.

Počátky renesance: konec 13. a začátek 14. století.

Vynález knihtisku je však datován až 1448, resp.1450 (tedy polovina 15.století).

0/0
23.4.2010 21:42

vodnicivcechach

takovy nesmysl podporuje jen iark a lidi, kteri

jsou lenivi se ucit a naucit ceskou gramatiku !!!!!!

0/0
22.4.2010 19:51

venenum

Re: takovy nesmysl podporuje jen iark a lidi, kteri

R^R^R^R^R^R^R^R^R^R^

0/0
22.4.2010 19:53

IARK

Re: takovy nesmysl podporuje jen iark a lidi, kteri

co ma psani spolecneho s gramatikou? 8-o

0/0
23.4.2010 7:38

vodnicivcechach

Re: takovy nesmysl podporuje jen iark a lidi, kteri

hodne ty kverulante

0/0
23.4.2010 15:55

IARK

Re: takovy nesmysl podporuje jen iark a lidi, kteri

styl psani, opravdu? bavime se tedy, jestli psat tiskacim a nebo psacim a ty rikas, ze tiskaci obhajujeme kvuli gramatice? ;-D;-D;-D

0/0
23.4.2010 16:06

Jezdím na neutrál

Re: takovy nesmysl podporuje jen iark a lidi, kteri

R^R^ ale proč by se menšina přizpůsobobala většině? Pro pár lemer, co se nechtějí učit budeme mít nevzdělaný národ? Rv

0/0
25.4.2010 8:33

lombar

psacím písmem stejně nikdo nepíše

člověk plynule přejde na svoje písmo, jakési upravené tiskací písmo.

0/0
22.4.2010 19:50

venenum

Re: psacím písmem stejně nikdo nepíše

správně, 100x OPAKOVANÁ LEŽ SE STÁVÁ PRAVDOU

0/0
22.4.2010 21:12

IARK

Re: psacím písmem stejně nikdo nepíše

ano, ale taky 100x opakovana pravda zustava pravdou ;-)

0/0
23.4.2010 7:39

venenum

Re: psacím písmem stejně nikdo nepíše

kéž by to byla pravda....

(častěji se ale nakonec ukáže, že "opakovaná pravda" byla spíš lež - protože právě k prosazování lži je nutné ji opakovat a všemi dostupnými prostředky zabránit tomu, aby se nějakému šťouralovi náhodou nepodařilo najít a použít jasné argumenty svědčící proti ní)

0/0
23.4.2010 15:04

IARK

Re: psacím písmem stejně nikdo nepíše

Takze clovek si neupravuje svoje pismo k jakesi tiskaci podobe? To, ze to zestrucnil na jednu skupinu, tak ty jsi mnel na nej zareagovat, ze "ne vsichni prejdou na tiskaci, nekdo zustane u psaciho" misto neco o lzi, v zasade jste nemel pravdu ani jeden, ale je jednodussi druhy argument nazvat lzi, nesmyslem a blbosti, nez o tom diskutovat a poupravit, ze? ;-)

0/0
23.4.2010 15:48

venenum

Re: psacím písmem stejně nikdo nepíše

LEŽ JE, že psacím písmem stejně nikdo nepíše....

"Vo tom žádná !"

0/0
23.4.2010 21:47

5 minut do autodestrukce

Nejlepší druh písma je počítačové

0101111101010010100101010101101010111111001101101101011101110111011110110111010101001111101111011110101101010110010101010110

0/0
22.4.2010 15:22

Agent-přisluhovač

Re: Nejlepší druh písma je počítačové

ta jednička je dost složitá, chtělo by to zjednodušený tvar:

IOIIOIIIOIOOOIOIIIOIOIOIOIIOIOIOI

0/0
10.5.2010 9:58

5 minut do autodestrukce

Největší sranda je

že ty druhy psacího písma se zjevně během let měnili, takže občas to po své babičce prostě nepřečtete, protože se učila jiné psací písmo než Vy.

O důvod víc to zrušit.

0/0
22.4.2010 15:19

IARK

Re: Největší sranda je

R^ souhlas, jen diskuze je jiz jinde, viz valka o psaci pismo, postni jim to tam jeste jednou pls. ;-)

0/0
22.4.2010 15:21

Nejsem přezdívka

Re: Největší sranda je...

Největší sranda je, že nejvíc pro nové písmo horují ti, kteří neovládají pravopis. Pro ty bych měl písmo nejnovější. Vypadá takto:

+ + +

PS: Doufám, že pět minut už uběhlo a autodestrukce je v plném proudu...

D. Martišek 

0/0
22.4.2010 18:29

IARK

Re: Největší sranda je...

Nejsmutnejsi je, ze z diskuze, ty kteri jsou proti byly z 80% emigranti, kteri uz tu davno neziji ;-) takze oni chteji zachovat neco uz jen z tradice, ale zda je to pro nas prinosne ci nikoli je jim sumak ;-D

0/0
23.4.2010 7:41

Agent-přisluhovač

Re: Největší sranda je...

A kdo se bude chtít odlišit, může s podepisovat: X X X :-)

0/0
10.5.2010 9:59

venenum

Re: Největší sranda je

Kolik je Vaší babičce ? ;-D

0/0
22.4.2010 21:04

Agent-přisluhovač

Re: Největší sranda je

Jak už jsem psal školní písmo z 30 let je podle mě hezčí a čitelnější, než jsem se učil v 70 letech nebo děti dnes.

0/0
10.5.2010 10:01

Wendolene.

PSANI NENI KRESLENI,

uvidime, jak si deticky povedou, uz vidim ta pismenka skakat nad linkami, slevat se do nesourodych slov a konec diktatum, protoze nekdo nestiha vytvorit patricne hieroglyfy...

0/0
22.4.2010 9:25

venenum

obyčejným obyčejné

Opravdu si myslíte, že Vaše děti jsou tak obyčejné, že nezvládnou víc než obyčejné tiskací písmo ???

0/0
21.4.2010 17:08

net.Xtreme bojuje s cenzurou

Re: obyčejným obyčejné

Zvládnou, ale proč je učit něco ,co nevyužijí, stejně tak by je člověk mohl chtít nechat učit runy, latinu nebo DOSovské příkazy v IVT:-)

0/0
21.4.2010 18:54

venenum

Re: obyčejným obyčejné

A jak víte, které dítě nakonec kterou dovednost nevyužije ???

Věštíte snad ze skleněné koule nebo máte nějakou důmyslnější pomůcku ? ;-D

0/0
21.4.2010 20:36





Najdete na iDNES.cz