Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Piloti pár sekund před pádem věděli, že katastrofu neodvrátí

Pilot polského vládního letadla věděl tři až pět sekund před katastrofou u Smolenska, že pádu nezabrání. Analýza černých skříněk zároveň údajně nepotvrdila, že by pilot před neštěstím hovořil s kýmkoli z cestujících. Oznámila to polská agentura PAP s odvoláním na polské vyšetřovatele.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

barbu do

Můj pes se ptá ...

... kdy začínal věnceklad v Katyni, kdy přiletěli ostatní hosté, kdo akci pořádal a kdo byl pozván ...

... a můj pes není blbej ...

0/0
15.4.2010 21:49

captain cook

Re: Můj pes se ptá ...

barbarosso, tvuj pes ma tentokrat logicke otazky. Uz se tu o tom samem debatovalo, kdyz zpravy iDnes se nezdaly prilis bohate na detaily. Kdosi napsal, ze PRY navsteva delegace Kaczynskeho byla mene nez oficialni, ze PRY oficialni navsteva byla ta Tuskova par dni pred tim (iDnes take nevysvetlil proc se vubec delaly dva pametni obrady), ze PRY rozhodnuti Kaczynskeho byla jeho vlastni iniciativa, ne oficielni pozvani = semioficialni nAVSTEVA???? Naplnil PRY letadlo lidmi ze sveho vlastniho seznamu a PRY leteli s minimalni casovou rezervou. Umyslne zduraznuji vsechna PRY, nic nebylo dolozene linkem a za autenticnost zpravy nemohu rucit.

Take tu nekdo poznamenal, ze Kaczynski umyslne nepozval na pamatecni ceremonii predchudce v prezidentskem urade, Lecha Walesu (ze by si bral vzor z Klausova nepozvani Havla na prazskou ceremonii smluvniho podpisu?). V tomto pripade je Walesa za nepozvani urcite vdecny, protoze mu tim K. zachranil zivot.

0/0
16.4.2010 7:27

barbu do

Re: Můj pes se ptá ...

... o časovém harmonogramu poněkud svědčí i záběry na jakousi delegaci v lese (asi u památníku v Kozích Horách u Katyně) a šok ze zprávy o tragedii letu prezidentského stroje. Ta delegace byla na místě nastoupená a čekala jen na vrchnost ...

... to asi opravdu nemohli letět do Moskvy ...

0/0
16.4.2010 7:59

tuzemsky um

hm,hm

zajímavé mi připadá, když na jiném místě dnešní idnes píší o havarii Brazilce v Australii. "nejlepší piloti světa". 36 roků, 11000 nalétaných hodin. Údajně nejlepší pilot polska, pilot letadla Kaczynskeho, měl ve svých 36 letech necelých 2000 nalétaných hodin. Druhý pilot téhož letadla, tedy jeho podřízený, rovněž 36 roků, 4000 hodin.

0/0
15.4.2010 16:47

captain cook

Re: hm,hm

piloti ze zamori maji obvykle mnohem vetsi prumerny pocet naletanych hodin diky vzdalenostem, ktere museji bezne letat.

0/0
15.4.2010 19:13

Deleter

Re: hm,hm

Tak, tak. Hodiny jsou pěkná věc, ale je taky dobrý vědět, kolik to obnášelo startů a zejména přistání.

0/0
16.4.2010 7:43

captain cook

Re: hm,hm

Hodne- protoze v zemich, kde se cestuje na vetsi vzdalenosti a jsou pritom rozumne ceny letenek, pocet leteckych cest pripadajici na hlavu populace je vyssi nez v Evrope. Aerolinky v techto zemich kazdorocne vypravi vic letu na cesty, kde by napr. v Evrope lide pouzili vlak nebo autobus.

Jako priklad uvedu treba domaci letecke spojeni mezi dvema nejvetsimi australskymi mesty Sydney a Melbourne. Vzdusnou carou 700km, po silnici 900km. Na trase letaji na trase 4 aerolinky: Qantas, Jetstar, Virgin Blue a Tiger Airways. Ve vsedni dny leti kazdym smerem skoro 80 spojeni denne; z toho temer polovinu obstarava Qantas. Dohromady pres 150 letu denne.

V porovnani vlakova spojeni mezi M. a S. jsou jen 2 denne kazdym smerem.

0/0
16.4.2010 8:18

pytlas

Rekonstrukce

Poměrně logická rekonstrukce na základě stopování polámaných stromů (viz http://m.onet.pl/_m/44b7f75fcf4f0a3ec5b95abb2fe061a2,0,1.jpg) je tady:

http://www.tvn24.pl/12691,1652223,0,1,wielka-ukladanka-jak-rozpoznac-fragmenty-samolotu,wiadomosc.html

0/0
15.4.2010 14:49

petyo

Re: Rekonstrukce

Pěkná animace. S tím nemohl pilot dělat vůbec nic. Těch 5-6s co věděli, že s tím nic neudělají je po tom co urvali to křídlo.

0/0
15.4.2010 19:30

czmario

Rekl bych,

ze posledni slova pred havarii vyznivaji vzdycky ve vsech jazycich vetsinou stejne... Nas genialni akrobat, Martin Stahalik, kdyz se ritil s neovladatelnym strojem v NL k zemi, pronesl do radia: "A je to v pr...."...

0/0
15.4.2010 13:53

barbu do

Re: Rekl bych,

... urvat knipl, to na.ere ...

0/0
15.4.2010 14:15

tuzemsky um

Re: Rekl bych,

to letadlo, Jak 52 má dvojí, rovnocenné, řízení. Řekl bych.

0/0
15.4.2010 16:58

barbu do

Re: Rekl bych,

... jde ovšem o to, má-li i rovnocenné piloty ...

0/0
15.4.2010 17:42

vodnicivcechach

predstavil jsem si na ridici vezi dispecera s tim

jejich pocitadlem,co ma koralky,rika se mu scotka,nebo tak nejak...:-P ;-D

0/0
15.4.2010 12:36

tučňák v exilu

Re: predstavil jsem si na ridici vezi dispecera s tim

sčoty ;-DR^

0/0
15.4.2010 13:12

Brainwashington

Pro panstwo neźalobowse.

Devětatřicetiletý Polák Stanislaw Muchy vymyslel skutečně originální metodu, jak beze stop vykrádat velké firmy. Nechal se posílat do velkých společností, v nichž pak ze svého trojského koně vylezl a v klidu rozkrádal jejich majetek. Jeho řádění skončilo ve chvíli, kdy ho doručili přímo na policii. „A nejvtipnější na jeho počínání bylo, že se vždycky po lupu zase zabalil a nechal poslat zpět z firmy do svého bytu ve Varšavě,“ prozradila polská policie. Jeho řádění by zřejmě pokračovalo ještě dlouho, kdyby ho neprozradil komplic, který měl balík vždy předat velké doručovatelské firmě. Ten kontaktoval policii a vše jí popsal. „Tak jsme si ho nechali doručit my sami,“ dodal policejní mluvčí. :-)

0/0
15.4.2010 11:35

vodnicivcechach

Re: Pro panstwo neźalobowse.

dobry pokus,ale nerekl bych,ze to bylo momentalne v zajmu velkehomaleho vladimira:-P

0/0
15.4.2010 12:34

truthspeaker

už nechte tu forsáž být

Motor D-30KU-154-II není schopen ani WEPu ani přídavného spalování , tak už ten blábol neřešte.

0/0
15.4.2010 11:32

vodnicivcechach

Re: už nechte tu forsáž být

vsak,jdu pustit forsaz v aute:-P ;-D

0/0
15.4.2010 12:34

kluvi

Mlha1rýchlosť

Rýchlosť si nevymyslela redakcia IDNES:...сказал Парульский.(=hlavný vojenský prokurátor poľska)

По его словам, следователи исходили из того, что скорость

приземляющегося самолета составляла 150-180 метров в секунду.

http://www.rian.ru/incidents/20100414/222370444.html

0/0
15.4.2010 11:30

kluvi

Re: Mlha1rýchlosť

Aha akosi to nezvláda azbuku...

Rýchlosť si nevymyslela redakcia

IDNES:...povedal Parulsi;.(=hlavný

vojenský prokurátor poľska)... Podľa jeho slov ...rychlosť pristávjúceho lietadla bola 150-180m/s. Inak vo svete sa rýchlosť lietadla NAOZAJ udáva v námorných uzloch (neviem ako v rusku)  a jeden knot=0.514444444 m/s =1.852km/h čiže rýchlosť bola min 277km/h A to už je priblbižne reálne číslo..

http://www.rian.ru/incidents/20100414/222370444.htmlJe fajn,že redakcia nedoplnila odkazy odkiaľ tie info má.. Kuk do http://tupolev.ic.cz/manualy/TU154M_letovy_manual.pdf

0/0
15.4.2010 12:17

vodnicivcechach

Re: Mlha1rýchlosť

oni spis zamenili knoty a kilometry vis? v sesti kilech v otocce se nepristava:-/

0/0
15.4.2010 12:32

kluvi

Re: Mlha1rýchlosť

550km/h je rychlosť pre klesanie na pred pristátím. Potom sa ďalej spomaľuje (ďalšie zatáčky) a nakoniec spomalí na finálnu približovaciu rýchlosť 280-300km/h pri výkone motorov 81%. Korekcie výkonom motoru rádovo v 1%.Potom je už samotné pristátie. Vo výške 6m motory na voľnobeh a šups na runvay. To znamená že mali správnu rýchlosť akurád že pán prokurátor nevie ktorá bije (nie km/h ale uzly)..A mali ju i v približne správnej výške asi 6m nad zemou.

0/0
15.4.2010 12:33

swiss111

Re: Mlha1rýchlosť

letadlo pristava s tahem kolem 50% (podle vahy) jak jinak muze pristat na jeden motor?

Start se vetsinou provadi s tahem kolem 87% ...

0/0
15.4.2010 17:37

kluvi

Re: Mlha1rýchlosť

Otázka je prečo zapli motory na vysoký výkon (Ťažko povedať aký vysoký), napadá ma jedine prerušenie pristátia a to asi mohlo byť vtedy keď vizuálne pochopili že sú nízko. Keby mali zle nastavený výškomer (hladina mora/výška prahu runway) tak už ležali na zemi asi o 20km skorej...Takže pochopili že sú nízko, potrebovali prerušiť pristátie a predovšetkým začať stúpať. Tak pridali ťah motorov, ale to nestačilo, tak pritiahol a spadol následkom straty vztlaku a stability. Možnože keby nepritiahol až tak moc, tak by sice havarovali ale viac naplocho...

Takže vizualizácia rusov je OK.

http://www.rian.ru/infografika/20100415/222519247.html

Inak dívam sa že redakcia tie nezmysly s rýchlosťou už vyhodila...

0/0
15.4.2010 12:34

vodnicivcechach

Re: Mlha1rýchlosť

to neni tezka otazka,ale naprosto lehka a jasna-nebyl zadny becko,proste se snazil tu obludu zvednout,jenze pozde

0/0
15.4.2010 12:35

kluvi

Re: Mlha1rýchlosť

Ale veď Ty si ani nedočítaš do konca čo píšem (uzly a prerušenie pristátia) :-)

0/0
15.4.2010 12:39

vodnicivcechach

Re: Mlha1rýchlosť

docital,akorat to resis tak nejak se zpozdenim,tak srry,ale nevadi,je videt,ze te to zajima

0/0
15.4.2010 12:41

kluvi

Re: Mlha1rýchlosť

Takže si nemôžem pomôcť ale chybné rozhodnutie pristáť....Proste viditeľnosť bola naozaj naprd...Keď zistili 0.5km pred dráhou že sú nízko, tak už bolo neskoro....A viditeľnosť mala byť taknejak 0.5km. Plus mali smolu.

0/0
15.4.2010 12:37

vodnicivcechach

Re: Mlha1rýchlosť

co resis?to vi nekolik narodu,samozrejme!jenze kapitan nekapitan,byl tam nejnizsi sarze a kdovi kdo na neho rval at kouka pristat,ze spechaj:-/a lech tohle neudelal poprve,pokud to nevisRv

0/0
15.4.2010 12:39

kluvi

Re: Mlha1rýchlosť

Viem (ja viem úplne všetko ;-) ) a bola chyba že sa nechal vyhecovať. Proste to chce kuráž povedať že NIE.

0/0
15.4.2010 12:42

vodnicivcechach

Re: Mlha1rýchlosť

vojensky vladni pilot se nenecha vyhecovat nikdy!!to si pamatuj!!on bud poslechne nebo neposlechne rozkaz.a protoze je vojak,poslechne rozkaz...v tomto pripade za nejvyssi cenuRv

0/0
15.4.2010 12:44

kluvi

Re: Mlha1rýchlosť

Ja viem, že sme teraz už chytrí, ale podľa mňe to je ZLE. Keď bol presvedčený že riziko je už veľmi vysoké, mal rozkaz neposlúchnuť Podobne ako ten pilot českého vládneho špeciálu. A dostať padáka (ako ten pilot českého vl.  špeciálu). Ten teraz musí citiť zadosťučinenie....

Na vjne nás tiež buzerovali že najprv sa rozkaz vykoná a potom sťažuje, ale keď šofér na opakovaný priamy rozkaz skúsil podísť podjazd s autožeriavom a utrhol tam budku, tak chceli prachy od neho a nie od lampasáka- veliteľa vozidla.

Navyše ten pilot mal iste rozkaz od svojeho PRIAMEHO nadriadeného a nie nejakého generála. A ten rozkaz neznel zabi ich.

0/0
15.4.2010 12:53

Tadeusz Serepecki

Výška

Na všech simulacích je vidět, že letadlo bylo hodně pod standardní výškou pro přistání. Proč tomu tak bylo?

0/0
15.4.2010 11:29

krizoch1

Re: Výška

Protože polák letěl v rusku. V rusku se lítá na QFE, jinde na QNH. Rus mu dal výšku v QNH (aby to pilot měl jednodušší), polák však předpokládal tlak v QFE a tak číslo co dostal zadal jako by bylo v QFE. Tím se ocitl o cca 200 metrů níž. Tedy v nulové výšce cca 2 km před letištěm.

Plnej kotal, berany k sobě, pád na minimálce (150kts, ne 150 ms) do vejvrtky, škrt křídlem o zem.

0/0
15.4.2010 11:37

will.forfreelife

manual tu 154M

Na vyckávacím míste dráhy si pekne zastavíme, a vše si nastavíme pro vzlet.

Základem je samozrejme nastavení výškomeru – digitální výškomer VBE si prepneme do feetového režimu, nastavíme si na nem první povolenou výšku a QNH. Analogový metrový výškomer si naopak nastavíme na „Emila“ neboli na QFE, a to velice jednoduše – štelujeme ho tak dlouho, až bude ukazovat nulu. Všechny výšky na nem zobrazené se tak vztahujík výšce letište vzletu, a podle této výšky se v TU delají úkony – podle VBE se jen naviguje.Dále si vysuneme klapky na 28 – povšimneme si, že po prekrocení úhlu 15° se nám zacínají

vysouvat sloty a bliká príslušné tablo, že se stabilizátor prestavuje pro zvýšení stability na vzletu , a také že se nám rozsvítí kontroly zatežovacu.

0/0
15.4.2010 11:58

vodnicivcechach

Re: manual tu 154M

jj nebejt v otocce,nezahynuli by vsichni,se vsadim.bouchl by to na bricho.takhle nemohl delat vubec nic

0/0
15.4.2010 12:38

kluvi

Re: manual tu 154M

V otočke si myslím boli práve preto že to pretiahol. Resp nie v otočke ale skorej v náklone.

0/0
15.4.2010 12:40

vodnicivcechach

Re: manual tu 154M

jj,v naklonu,to je presnejsi,mas pravdu

0/0
15.4.2010 12:41

kluvi

Re: manual tu 154M

Pre laikov: náklon /pád do vývrtky je dôsledkom príliš nízkej rýchlosti a vysokým úhlom nábehu (krídla). Stroj je potom vpodstate neovladateľný a vždy sa naklopí na niektorú stranu.

0/0
15.4.2010 12:47

Mc_Bain

Re: manual tu 154M

A teď klucí, kdo s čím lítá? :-)

0/0
15.4.2010 12:56

pasaknet

Prosim jeste jednu otazecku: jak se rekne rusky mlha?

0/0
15.4.2010 11:04

Eric_Best

Re: Prosim jeste jednu otazecku: jak se rekne rusky mlha?

tuman

0/0
15.4.2010 11:06

captain cook

Re: Prosim jeste jednu otazecku: jak se rekne rusky mlha?

"...padviglis tumany na rekoj..."...Katusa

0/0
15.4.2010 11:20

vodnicivcechach

Re: Prosim jeste jednu otazecku: jak se rekne rusky mlha?

co to?

0/0
15.4.2010 12:42

killy

Zvedly se mlhy nad řekou...... übersetzung

;-D

0/0
15.4.2010 12:52

captain cook

Re: Zvedly se mlhy nad řekou...... übersetzung

melo tam byt "nad rekoj", samozrejme. Mne ale to decko z toho vypadlo.

Jak jsi spravne prelozil do cestiny, citoval jsem v rustine kousek Katusi.

0/0
15.4.2010 19:19

kmotr pandur

Tak nevím

ale jít na přistání v rychlosti 400 - 600 km /hod, to se mi zdá být nějak moc. Navíc pilot byl v minimání výšce a dělal ostrou zatáčku, až zaryl křídlo do země, kde udělal dlouhou rýhu. ještě jsem neviděl letadlo přistávat takovovu rychlostí

0/0
15.4.2010 10:46

krizoch1

Re: Tak nevím

Ono totiž kts je podobné jako ms .. Jen si někdo nechtěl dát tu práci a na googlu najít, co to to "kts" je ...

0/0
15.4.2010 10:53

guliverm

Už se propálila poslední verze, že

ruští vojenští dispečeři stávkovali kvůli zrušení minimální ceny vodky 81,-/lahev zpět na 55,-./butylku?

0/0
15.4.2010 10:39





Najdete na iDNES.cz