Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letecký publicista: Výkon pilota je s každým dalším pokusem přistát horší

Několik hodin od pádu letadla s polským prezidentem přibývá spekulací ohledně příčiny nehody. Pilot se prý pokoušel na letišti přistát čtyřikrát. "S každým dalším opakovaným přistáním se výkon pilota zhoršuje - roste výrazně jeho stres, zhoršuje se schopnost vyhodnotit situaci," řekl v on-line rozhovoru letecký publicista Martin Velek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

D.E.S.

154

jo s tou jsem párkrát letěl (cestující), a vždy mě překvapoval výkon motoru, neznám letadlo té doby s tak obrovským přebytkem výkonu. Stím se dalo létat jako se stíhačkou ....skvělý, i když hlučný stroj.

0/0
11.4.2010 14:02

marmota

Kolegovi s túčkem přistáli za stodolou v poli

Kousek od nás, u Jaroměře se před léty ruští orli s nákladním Tůčkem (134/154?) "prizemlilis" v českém poli na břicho. Zajímavé bylo, že vylezlá osádka byla bosa. Kolega je hostil kořalou, přistáli mu za stodolou. Jak říkal, asi to byl od nich frontový "majstrštik", nicméne se po přistání klepali jako ratlíci. A to je v Jaroměři a u Hradce letiště.

0/0
10.4.2010 20:49

tomash01

Re: Kolegovi s túčkem přistáli za stodolou v poli

Nojo, ale jim horelo na palube. Meli vyskladany letadlo cigaretama az po strop. A chytlo jim to od varice. Moc na vyber nemeli. Aspon tak to snad nejak bylo.

0/0
10.4.2010 21:28

marmota

Re: Kolegovi s túčkem přistáli za stodolou v poli

Jo, to máte pravdu. Od žrádla (vařič) jim tam začalo hořet. Pilot to excelentně strojem mlácnul do pole mého známého. Pilot byl starý "froňťák" z misí CCCP. Asi to umí, jak nouzově jebnout se "samaljotom i prizemljaščem sa" do řepy . Co dodat. Bylo to TU134. Nebouchlo to  ani nehořelo. Eminentes. uze

0/0
10.4.2010 22:26

kecinav

Re: Kolegovi s túčkem přistáli za stodolou v poli

Tvůj známý měl v minulosti pole? Kulak jeden!;-D

0/0
10.4.2010 23:30

barbu do

Re: Kolegovi s túčkem přistáli za stodolou v poli

... zuté bývají i oběti dopravních nehod ...

... smrt zouvá ...

... ale je to přetížením (teda zbržděním) ...

0/0
10.4.2010 21:33

Roumen

Re: Kolegovi s túčkem přistáli za stodolou v poli

http://petrcejchan.sweb.cz/ar/tupolev.html

0/0
10.4.2010 22:00

pučmidrát

Letecká katastrofa..

Souhlasím s Grumblerem. Tu 154M byl v r.2008 po kompletní repasi, včetně avionyky.Měl za sebou hodinu letu, a navigační zásobu paliva na divertní letiště (musí se uvádět v let. plánu) a ještě min. na hodinu letu. Na  2 NDB se u nás létalo až do cca devadesátých let (snad kromě Prahy kde už byl ILS). Po světe se toto zařízení ještě dost používá, i když se postupně zavádi ILS nebo alespoň Lokalaiser pro jednu dráhu. Svádět to na výškoměr je blbost, při vstupu do oblasti si pilot nastavuje oblastní tlak vzduchu.Před odletem si bere "hodinové počasí" cílového letiště. Nehodu ani nemohlo ovlivnit ŘLP vojenského letiště (v případě správného udání dráhy v používání, síly větru, dohlednosti,spodku oblačnosti a tlaku vzduchu (QNH příp.QNE).Při navádění radarem za IFR ho tak max. vektoruje na první km. (NDB).Upravuje mu kurz a rychlost klesání.Pak už éro přistává vlastní navigací a záleží na pilotovi jestli uvidí dráhová světla a jak se rozhodne.Letiště používá 103 voj. letka s IL 76.

0/0
10.4.2010 20:28

jakub7

Re: Letecká katastrofa..

Misto QNE melo byt predpokladam QFE, jinak je to moc pekne popsano

0/0
10.4.2010 20:51

marmota

Re: Letecká katastrofa..

Asi před patnácti lety to kolegovi u Jaroměře mlácli samaljotom TU do pole za stodolou. Posadili túčko na břicho. Prý to byli bývalí vojenští piloti, kteří se vyprdli na "dienstreglamá", když jim exly systémy, tak to posadili do "řepy" na břicho. Asi měli kliku.

0/0
10.4.2010 21:03

miliony termitů v zápletce

Re: Letecká katastrofa..

:-) jak to odvlekli ;-D?

0/0
11.4.2010 13:25

Deliveres

Pokud pilota nutili přistát

tak si za to mohou sami. Neměli mu kecat do jeho práce.

0/0
10.4.2010 19:06

pepa_praha

Re: Pokud pilota nutili přistát

...taky si to dokážu představit, kór když měl na palubě velitele letectva.

To dáte chlapy! Nebuďte měkký! Za co vás platím!:-/

0/0
10.4.2010 23:28

barbu do

Re: Pokud pilota nutili přistát

... sedej vole, mrtví nepočkaj ...

0/0
11.4.2010 13:35

2012

třeba i tak

http://www.outsidermedia.cz/Piloti-strojnici…-1.aspx

0/0
10.4.2010 18:28

grumbler

Re: třeba i tak

No pane jo... to jste sem snad ani neměl dávat, protože je to svatosvatá pravda (a neplatí to jen o letectví - kdejaký mladíček si osobuje právo rozhodovat o stovkách lidí, bez jakékoliv zkušenosti) a teď si polovina lidí rozmyslí, zda vůbec do těch "plechovek" nastoupí :-/

0/0
10.4.2010 18:39

jakub7

Re: třeba i tak

Je to prekvapujici, ale tenhle blabol koluje mezi lidmi uz pekne dlouho

0/0
10.4.2010 21:00

kocynder

Re: třeba i tak

Dík za informaci,plně tomu věřím.

0/0
10.4.2010 21:22

oId fashioned Vince III..

...

Sobota, 10 kwietnia 2010

Wieczny odpoczynek racz

Im dać Panie...

0/0
10.4.2010 17:29

Don don

Re: ...

Amen

0/0
10.4.2010 22:44

grumbler

Nesrovnalosti v médiích

Ještě bych si dovolil malou, subjektivně-osobní, poznámku k zamyšlení; dosavadní informace mluví o tom, že tam byli pouze dva členové posádky, tedy dva piloti.

Ale Tu-154 byla ve své době (koncem šedesátých let) mašina koncipovaná pro dva piloty, palubního inženýra, navigátora a radistu! Tedy pět základních členů posádky! Postupně lety, s modernizací, ubyl radista a pak možná asi i navigátor - ale že by létali, a dokonce u vládní letky, jenom ve dvou flígrech, bez palubního inženýra (zjednodušeně ten má na starosti motory, klapky, podvozek atd., to je různé), to je mi docela divné....? A že by vládní elita letěla bez jediné letušky? Nehledě na to, že to nemohl být prezidentský speciál, tam by se prostě tolik lidí nevešlo, protože tam jsou salóny, že. No, asi nějaký zpravodajský šum, časem se to snad dovíme.

0/0
10.4.2010 17:01

kusvola

Re: Nesrovnalosti v médiích

jen dokazujete, že nejen civilnímu letectví vůbec nerozumíte.;-D

0/0
11.4.2010 0:35

111111

Souhlas s panem Velkem.

Nejsem letecký odborník,ale z vlastní zkušenosti nabyté z letů daným typem stroje

TU 154 mu dávám za pravdu.To jen media a někteří moderatoři v TV (viz mladý Železný) se snaží prohlásit letadlo za poruchvé a nepoužitelné.Ano má vady,ale ty se týkají hlavně normy hlučnosti a vysokou spotřebu paliva.Netvrdím,že jsou bezzávadové,ale na tom jsou všechny typy svět.výrobců letadel stejně.Proto bych doporučil moderátorům a ostatním z medií.Komentujte to čemu rozumíte a jste o tom přesvědčeni,a nepouštějte do světa ničím nepodložené osobní názory!!!

Nejste vševědoucí a nemáte patent na rozum jako jediní.;-O

0/0
10.4.2010 16:50

tučňák v exilu

Re: Souhlas s panem Velkem.

Tu-154 má ovšem celkem špatný záznam. Většina nehod je sice dána na chybu pilota, ale na druhou stranu je možné, že design letadla těm chybám pomáhá, např. nepřehledností přístrojů nebo tak. Nebo je to v průměru nižší kvalitou pilotů, co s nimi po světě lítají?

0/0
10.4.2010 17:44

ivoš

Re: Souhlas s panem Velkem.

Já si spíš myslím, že tato "pověst" ruských a sovětských strojů je dána spíš tím, že létají v podmínkách, kde mají stroje jiné provenience těžké problémy, ev. nelétají vůbec.

0/0
10.4.2010 19:59

grumbler

Re: Souhlas s panem Velkem.

Přesně tak! Z trochu jiného soudku ale ne zas tak moc: ještě v dobách, kdy se naše L-39 prodávaly do Afriky, lhostejno do které země, a létali na nich pilotní elévové, tak situace byla taková, že na tamních letištích stála hromada mašin všech možných značek a typů - ale jediné, na čem instruktoři (Němci, Američani, Novozélanďani) s žákama létali byly... ty naše Albatrosy. Písek nepísek, vlhkost nevlhkost, motory "spolkly" leccos, ale létalo se. Ostatní mašiny tu zadřený motor, tu čerpadlo, tu porouchaný startovací vozík s počítačem - a kdo by se s tím v poušti anebo v pralese babral - a tak se létalo na českých mašinách, které tam "odskákaly" pilotní začátky žáků. Na podobném principu jsou stavěné ruské mašiny, alespoň ty staršího dat - prostě nenáročné na údržbu, sednout se s tím dá skoro kdekoliv a vydrží to i méně šetrné zacházení. Pravda, je to trochu o spotřebě (dnes už ale ani to ne) a o pohodlí, takový luxus jako v A-380 to není, ale tak strašné zase také ne.

0/0
10.4.2010 23:58

pučmidrát

Re: Souhlas s panem Velkem.

Hm., letadla Tu 154M, patří k letadlům s dost vysokou spolehlivostí, z těch Z SSSR těm nejlepším. Bobužel žere více petráku, a má vyšší rychlost" na okruhu", tak že se při hustějším provozu musí upřednostnit na přistání. Což se projevuje v přistávacím poplatku.Jinak přístroje jsou umístěny standartně jako u svých vrstevníků.

0/0
10.4.2010 20:43

kusvola

Re: Souhlas s panem Velkem.

Tupolevy byly vždy konstruovány podle metody "nás mnogo, nějací mrtví nevadí". Absolutně nespolehlivý stroj, který se špatně pilotuje a je nevyzpytatelný, co se týče poruch a nenadálých situací.Rv 

0/0
11.4.2010 0:41

Maveric

Re: Souhlas s panem Velkem.

...máte zcela správný byť laicky vysvětlený názor, všechny stroje sovětské provenience respektive vše postavené v totalitní monopolní výrobní struktuře mají "vestavěnou" nespolehlivost - nejde o design, návrh, vypočítané výkony...ty mohou být na světové úrovni, problémem je že konstruktér a montážní závod neměl nikdy možnost  volby alespoň od dvou dodavatelů...na všechno hutním materiálem počínaje a obyčejnou kontrolkou na palubní desce konče byl vždy jen jeden a pouze jeden monopolní dodavatel a jeho spolehlivost a kvalitu jste neměli možnost naprosto nijak ovlivnit...výsledkem je, že např. provozní ukazatel MTBF /mean time between failure/ je se srovnatelným výrobkem vyrobeným v tržní ekonomice - odborníkovi - naprosto směšným a navíc u každého kusu jiný

0/0
11.4.2010 8:28

kareel

podle všech informací

se jednalo o hrubé porušení leteckých předpisům posádkou letadla.

0/0
10.4.2010 16:15

grumbler

Re: podle všech informací

Tak takto nějak bude vypadat oficiální prohlášení vyšetřovací komise... si myslím. Ale co na to "neznámý vojín", by řekl Karel Kryl?

Ruku na srdce-ti piloti nebyli sebevrazi a v první řadě nechtějí zbít sebe a ani nikoho jiného. Mašina byla úplně plná lidí, tzn., že při startu nebyla úplně plná paliva. Museli ho ale mít na dolet k cílovému letišti, 30 minut vyčkávání, odlet na záložní letiště a přistání na něm. Těžko vyčkávali nad letištěm a čekali na lepší počasí - pospíchali na ceremoniál; tři nezdařená přiblížení a motory na výkonu v malé výšce spolykaly paliva více než dost. Směřuji k tomu, čistě teoreticky zdůrazňuji, jestli na to čtvrté přiblížení nešli vlastně už z dalšího "donucení", a to, že by jim nestačilo palivo třeba do té Moskvy. Podotýkám, že je to jenom moje subjektivní fikce, když přemýšlí, co je k tomu v té mlze vedlo a proč na to šli i počtvrté. Ale to (pokud se to nedoví komise z nahrávky v kabině) se už my asi nedovíme...:-(

0/0
10.4.2010 16:30

ELAPHURUS

Výkon leteckého publicisty on-line

byl daleko horší než výkon pilota.... Jdu-li besedovat, dám si aspoň půlhodinovou přípravu, ne ? 8-o8-o8-o

0/0
10.4.2010 16:08

Bonelord666

Re: Výkon leteckého publicisty on-line

R^

0/0
10.4.2010 17:51

Danny_Kay

Re: Výkon leteckého publicisty on-line

Naprosto souhlasim...Je to asi jen letadlovy nadsenec a ne expert, jinak to nevidim.

0/0
10.4.2010 20:40

grumbler

Lidský faktor

je i v této tragedii hlavním činitelem. Nemůžu najít přibližovací mapu Jeppesen pro Smolensk, ale podle fotek to nevypadá na vybavené letiště. Myslím, že sedali jenom na dva majáky, bez ILS a GP, což není v mlze žádná sranda. Dispečer jim dal vybrat letiště pro divertování, oni odmítli. Proč asi? Protože by delegace na palubě nemohla stihnout ceremoniál v Katyni. Čistě teoreticky: poprvé byli nejspíše vysoko, pak možná vedle, počtvrté to vzali "najistotu" aby nebyli dlouzí a škrtli o stromy. Mašina skoro na pádové rychlosti, klapky, spojlery i podvozek venku, motory na výkonu. Piloti museli mít tlak tak 200/160 a srdce v krku. Celé nezdařené přistání, kdy musíte zatáhnout podvozek, klapky atd, obletět po okruhu letiště a znovu mašinu nakonfigurovat na přistání trvalo několik minut-a ubývalo palivo na dolet na záložní letiště. Stres stoupal, piloti neviděli nic než bílo... Všechna avionika světa je houby platná, když není elektronika na zemi..Měli to vzdát po druhém průletu. ale... ??

0/0
10.4.2010 15:16

grimosa

Re: Lidský faktor

asi tak

0/0
10.4.2010 15:30

Josef II

Re: Lidský faktor

Hele, na dva majaky se uz davno nepristava. LORAN existuje jiz aspon 40 let ! Pristava se na smerove vysilany paprsek, takze jsi vedeny jak v azimutu tak i ve vysce ke zdroji tohoto paprsku az do okamziku, kdy zahlednes lampy na plose letiste !  Nechapu proc to v clanku svadeji na nenastaveny vyskomer (podle bar.tlaku?) Copak se pred pristanim nepouziva radarovy vyskomer + GPW varovani ?!?

0/0
10.4.2010 15:37

grumbler

Re: Lidský faktor

LORAN a dva NDB na 7. a 1. km od prahu dráhy jsou přeci něco jiného; LORAN je navigační systém ale dva malé NDB v ose dráhy slouží na přiblížení, kdy pilot podle přibližovací mapy ví, jakou má mít výšku, když se mu překlopí "rafička" nad majákem. Při pomocné "ruce" dispečera u přehledového radaru by to znělo asi takto: "vzdálenost 7 km, výška má být 220m, vzdálenost šest km, výška má být 200m.. atd. Je to klasické přiblížení na dva majáky z dob "krále klacka" ale stále se na to létá, takže i v době ILS/GP a DME tam ty dva NDB majáky stále na letištích jsou. A právě ale píši, že Smolensk patrně ILS/GP/DME/VOR téměř určitě nemá (na snímcích nejsou žádné "domečky" vidět. Podívejte se na Google mapy, stav toho letiště je, eufemisticky řečeno, dost tristní. Kdyby klesali po "glajdě", usazení na ILSu, tak by neopakovali napočtvrté přiblížení... V počasí, které tam v době příletu panovalo se o přiblížení neměli snad ani pokoušet - jenže s lidmi, kteří byli na palubě byla situace asi jiná :-(

0/0
10.4.2010 15:51

Josef II

Re: Lidský faktor

Nejsem pilot, vse mam vyctene v popularnich casopisech. Jenom nejak nechapu, jak da spolehat na toto priblizeni pres 2 majaky treba v pripade silneho bocniho vetru? To sice muzete byt ve spravnem azimutu, ale take 100m parallene od drahy !

0/0
10.4.2010 16:11

grumbler

Re: Lidský faktor

Správný postřeh :-). Přiblížení na dva nesměrové majáky NDB je značně náročné na piloty a hlavně navigaci; musí znát sílu bočního větru a vypočítat snos; nicméně k tomu prvnímu majáku, na 7. km, se mašina přibližuje po tzv. "psí křivce", kdy pilot neustále otáčí čumák letadla směrem k majáku, tak aby ho přelétl co nejpřesněji nad ním, nad svisle vyzařovaným paprskem. a pak už má naladěný maják na 1. km a je to obdobné; prostě piloti to musí umět (což dříve bylo zcela běžné, ale dnes je to horší). Další.a ne nepodstatnou věcí je, že minima pro přiblížení na dva NDB jsou diametrálně odlišná od minim pro přiblížení na ILS. V zásadě (hrubě) platí, že nejpozději na prvním km před dráhou už musí vidět na zem i na dráhu.Podobně se toto přiblížení na dva NDB stalo osudným posádce amerického vojenského letadla někde v Jugoslávii; piloti na to ani nebyli skoro cvičení, spletli si jeden maják a letěli místo na letiště do hor, přičemž stále klesali, ve fatálním domnění, že jsou na dlouhém finále..

0/0
10.4.2010 16:43

javky

Re: Lidský faktor

Dá, ty majáky jsou 2, takže vytyčují přímku a z indikovaného směru k jednomu a druhému lze poznat, zda na té přímce jste, nebo ne. Problém je u letišť s nějakou specialitou (zatáčkou v přiblížení), kde majáky nejsou zároveň v ose dráhy. Samozřejmě čím horší počasí, tím víc se všechno musí umět a je-li počasí hodně špatné, tak se na to vykašlat. Jinak při viditelnosti 150m tak (ale ani na ILS CAT IIIA) fakt přistávat nelze, což se podařilo opět praktickou zkouškou dokázat. Bohužel.

0/0
11.4.2010 15:13

kareel

Re: Lidský faktor

LORAN se už nikde nepoužívá, na většině letišť je ILS, směrové a výškové vedení. Někde ILS není, nebo je mimo provoz a pak se používá přistání třeba na 2 NDB. Barometrický výškoměr opravdu hraje roli a jeho špatné nastavení může způsobit nehodu.

0/0
10.4.2010 15:54

grumbler

Re: Lidský faktor

Souhlasím, "zakopaný" pes bude ve vybavení letiště versus přistání za "každou" cenu... Popravdě nevím, zda se v Rusku léta na QNH nebo na QFEmila (psychologicky je podle mne lepší QFE, kdy máte na zemi na výškoměru nulu a ne nadmořskou výšku letiště, ale je to věc zvyku a přestavování výškoměru z QNH), nicméně vzhledem ke třem nezdařeným přiblížením bych asi vinu ve špatně nastaveném výškoměru nehledal, i když tady samozřejmě rozhodují metry... Radiovýškoměr je v tomto případě bezcenný, tam skáče výška v desítkách metrů podle terénu pod mašinou. Když se podívám na mapu, tak si myslím (podle fotek z netu), že sedali na dráhu 26, tzn. od východu. A tam ve vzdálenosti do dvou km je mírný kopec, pak údolíčko a pak stoupání k prahu dráhy. Takže skutečně radiovýškoměr byl k ničemu... Holt ILS, GP a DME je jiné kafe, a na tom "kopečku" si škrtli.... naposledy...:-(

0/0
10.4.2010 16:13

tučňák v exilu

Re: Lidský faktor

Ten kopeček odpovídá těm 1500 metrům... A údolíčko tomu, že pak vrak éra v podstatě jel z kopce a skončil 300 m od dráhy.

0/0
10.4.2010 16:21

tučňák v exilu

Re: Lidský faktor

Podle svědka měli před nárazem motory naplno.

0/0
10.4.2010 15:42

grumbler

Re: Lidský faktor

Ty motory naplno odpovídají; mašina v konfiguraci na přistání vlastně brzdí vším co má :-); podvozek, klapky naplno, spojlery pro zvýšení vztlaku. A motory jsou skoro naplno a stahují se až těsně před dosednutím, aby se mašina lehce prosedla. Pravděpodobně jim také na poslední chvíli nejspíše probleskly v mlze stromy pod mašinou, tak tam určitě "narvali" plný plyn.. Jenže tryskový motor má i dnes několik málo sekund zpoždění, nehledě na to, že musíte okamžitě zatáhnout podvozek, sloty a pak postupně i klapky... a to jsou dlouhé, dlouhé, vteřiny, na což už neměli čas :-/

0/0
10.4.2010 16:02

Josef II

Re: Lidský faktor

Motory vzdy "skoro naplno" ??  Nejsem pilot, jenom pasazer, ale mohu ti sdelit, ze je hodne pilotu, kteri jsou na Ruzyni schopni pristat uplne bez motoru. Temer minutu pred dotekem neni slyset motory !!

0/0
10.4.2010 16:37

grumbler

Re: Lidský faktor

Souhlasím :-) V ideálních povětrnostních podmínkách a při dobrém profilu sestupové dráhy letiště (ne každé letiště je snadné, viz Curych, Hong Kong, např.), jdou motory skoro na to minimum a mašina "plachtí" jako kluzák - je to na umění pilota a hlavně na těch podmínkách pro a při přiblížení - třeba při silnějším bočním větru nebo když musí pilot manévrovat (směrově) před přistáním, to půjde těžko. Ruzyně je v tomto ohledu velmi dobrá, např. na dráhu 31 (přes Střešovice) je mašina v ose dráhy už někde od Vlašimi, když na to přijde, a pak "jenom" klesá. I v době špičkové techniky je pilotáž na pilotovi a jeho umění.

Ale ve Smolensku příznivé podmínky (technické i povětrnostní) na přistání určitě neměli a, bohužel, některé chyby se dělají jenom jednou.

P.S. Možná, že v tomto případě už měli ty motory startovací výkon, protože pilotům "ztmavla" mlha pod nimi, což bylo neklamné znamení, že jsou níže, než chtěli, a měli být.Jenže to už jsou jenom dohady; každopádně je to "průser" pořádný.

0/0
10.4.2010 17:16

grumbler

Re: Lidský faktor

A ještě jednu poznámečku - Tu-154 má záporné vzepětí křídel (klasická tupolevovská křídla dolů) a přiblížení na přistání s touto mašinou je oproti dnešním strojům s kladným vzepětím a winglety, poněkud odlišné - prostě tupolevy sedají více "na motorech :-) Nemluvím o tom, zda je to výhoda nebo nevýhoda - je to vlastnost :-)

0/0
10.4.2010 17:25

petr_kkk

Re: Lidský faktor

Informace jsou dost rozporuplné, dle jedněch spadli 2 km před letištěm, dle jiných až za letištěm v době ukončení přistávacího manévru - tomu by odpovídali ty motory naplno.

0/0
10.4.2010 16:10





Najdete na iDNES.cz