Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pád Cessny zavinil akrobatický kousek, ukázalo vyšetřování

Německé úřady přišly s prvními výsledky vyšetřování havárie letadla Cessna, které se v polovině února i s Češkou a Slovákem na palubě zřítilo v Sasku nedaleko českých hranic. Pádu předcházel zakázaný akrobatický kousek, pro který není stroj stavěný.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Pyroman Bob

???

Sice neznám jejich profesní minulost, ale voják musí dělat znovu piloťák na ÚCL. Snad to nebyli "piloti strojníci", kteří vyrazí přes prázdniny do USA, a vrátí se s kvalifikací obchodního pilota na dvoumotorových mašinách s IFRem. Rovněž si myslím, že ta "polostihačka" Cesna 550 prvky nižší pilotáže je schopna konstrukčně ustát! I v noci je horizont dobře vidět, a to i nad základnou mraků! Viděl jsem AN-2 po lopasu, a odnesl to natržený plech v osacu, neboť se uvolnilo WC (v tomto případě kbelík s manžetou.

0/0
2.3.2010 22:37

barbu do

Re: ???

... první proudový dopravák, který u nás provedl výkrut byl Tu104 ...

0/0
3.3.2010 7:22

logar

hm,hm

je s podivem, že když se něco vyšetřuje jinde než v česku, tak jsou závěry rychlé a jasné. Jak to asi dělají? Asi tam včas nedarazily české intervence a nebo nebyly účinné.

0/0
2.3.2010 14:34

Raffan.

ja nejsem zadny hypochondr, letam pomerne casto

ale nejlepe se citim s pilotem mezi 40-50 lety veku rozvazny, zkuseny, a jeste neusina. ;-D

0/0
2.3.2010 14:03

notebook.r51

Re: ja nejsem zadny hypochondr, letam pomerne casto

To je přirozená selekce - zralého věku se dožívají ti, co se nestihnou zabít dřív.

0/0
3.3.2010 6:13

doktor.fekete

Různé informace

Informací o katastrofě letounu Cessna, je příliš mnoho a jsou různé, až nepravděpodobné. Tak například posádka dopravního letounu ČSA spatřila při svém pravidelném letu ve vzduchu výbuch.Dobře. Posádka asi v noci a asi v 8000m prováděla akrobatický prvek - výkrut. Dobře. Myslím, že se zatím jedná pouze o kontrukce, které nemusí mít nic společného s realitou.Také záleží na pilotech, jejich věku, letových zkušenostech, počtu nalétaných hodin za různých povětrnostních podmínek, podle přístrojů a pod. Také zaleží na tom, jak byly pěčlivě prováděny předepsané práce a jestli byly vůbec prováděny a kde a kým. Taky záleží na tom, zda je při vyšetřování katastrofy přítomen zástupce výrobce, zda jsou známy nějaké  typické závady, které se vyskytují u daného typu s daným motorem a pod. Stav dokumentace a také skutečný zájem na zjištění příčin katastrofy. V závěrech bych byl zatím velmi, ale opravdu velmi opatrný a zdrženlivý.

0/0
2.3.2010 13:09

logar

Re: Různé informace

pokud z era odpadne zásadně důležitá část, třeba na základě toho, že ho přetížím, ale nejen, tak je mi další zručnost a zkušenosti s počtem nalétaných hodin k ničemu. A pokud je to letadlo které je řízeno elektrickými vodiči a jsem bez propojení, tak můžu být dobrý a nebo špatný pilot, je konec. A záznam z černé skřínky nelze považovat za "konstrukci".

0/0
2.3.2010 13:25

Duck Egg

Šestadvacetiletý pilot...

...a čtyřiadvacetiletá pilotka, to je prostě špatná kombinace. Ani jeden z nich ještě nemohl být dostatečně letecky vyzrálý, byly to zjevně ty rychlokvašky, co dnes produkují letecké školy - ano ty, co jsou schopny vám napsat za patřičný obolus i (ne)nalétané hodiny, jen abyste mohli utíkat pro průkaz obchodního pilota. Jeden z pilotů aerolinek je nazval pilot-strojník. Má nabušenou teorii a konstrukci letadla, umí DÚ jak když bičem mrská, ale pilot to není... Mít takovouhle společnost, vnitřními směrnicemi podobnou sestavu zakážu. Vždycky by měl být na palubě jeden skutečný "flígr", co má rozum a zkušenosti...

0/0
2.3.2010 11:19

shr3k

Re: Šestadvacetiletý pilot...

No, ve svém úsudku (věk, nalétané hodiny) o pilotech-strojnících jste v tomto případě trochu (víc) vedle.

Nicméně zdá se, že ani dostatečný věk a nalétané hodiny nikomu nebrání v dělání zbytečných frajeřinek za nevhodných okolností.

0/0
2.3.2010 11:27

Raffan.

Re: Šestadvacetiletý pilot...

on ma pravdu i ridici aut pod 25 maji vyssi pojistne ......... a to asi proc? samostatne litat ero  s nekym pod 30 je relativne o drztku. Nejde o zvladnuti stroje jde o rozvahu a zkusenosti, to se neda preskocit. :-)

0/0
2.3.2010 13:48

shr3k

Re: Šestadvacetiletý pilot...

Pilotovi bylo 33. ;-)

0/0
2.3.2010 15:33

Noel10

Re: Šestadvacetiletý pilot...

Pilot mal 32 a vyštudoval vysokú vojenskú leteckú školu v Košiciach,  mal lietať na stíhačkách, k čomu sa však nedostal, pretože ho prevelili na helikoptéry. Mrzí ma najviac to, že pravdepodobne robil to, čo nemal a zbytočne  som prišla o kamaráta a úplne zbytočne zahynulo mladé dievča ;-(. Keď sa toto dozvedia jeho rodičia, tak to asi neprežijú... nehovoriac o rodičoch tej dievčiny...

0/0
2.3.2010 12:32

notebook.r51

Re: Šestadvacetiletý pilot...

Při vší úctě k mrtvým i pozůstalým, pokud někdo svým činem takto dokáže, čeho je v důsledku nekázně schopen, je jen dobře, že ho dříve převeleli od stíhaček pryč. Nezodpovědný jedinec se zbraní v rukou není dobrá kombinace.

0/0
3.3.2010 6:21

shr3k

Re: Šestadvacetiletý pilot...

Pane notebooku.r51, vždyť nikdo oficiálně ani neví, jestli ten výkrut zahájil on nebo ona. Zdržte se tedy prosím předčasných a unáhlených závěrů.

http://www.uzpln.cz/informace/infopro.htm

0/0
3.3.2010 14:19

Chytrakz hospody

Chyba pilota

Příčinou pádu prý nebyl výkrut, ale nezvládnutý výkrut pilotem. Akorát se divím, že ATPL si při letu dopravákem na toto troufne. To nikdo nevyhodnocuje zapisovače. Pokud by lítali "pro mne"  a nehavarovali by, tak by pro mne dolítali.  ;-O Teď by mne zajímalo, jak se k tomu postaví pojišťovna. Já bych v tomto případě odmítnul plnění 8-o

0/0
2.3.2010 10:59

navigator

Pád Cessny...

Nepřipadá mi logické potmě provádět výkrut, ten letoun to bez problému provede, ale

pilot nevidí horizont. Spíš bych řekl, že sahal kam neměl.

0/0
2.3.2010 10:35

Bonelord

Výkrut tohle letadlo vydrží

Pokud by ten výkrut udělali správně, tak by to tohle letadlo mělo v pohodě zvládnout.

0/0
2.3.2010 9:33

Tadeusz Serepecki

Re: Výkrut tohle letadlo vydrží

Tak zrovna "barrel roll" zvládnou i daleko větší dopravní letadla, pokud je proveden správně. Tady se asi jednalo o nezvládnutí manévru pilotem. Nejhorší na tom je, že díky jeho hlouposti vyhasl zbytečně život mladé kolegyně...

0/0
2.3.2010 9:54

Bonelord

Re: Výkrut tohle letadlo vydrží

Tak nějak.:-/

0/0
2.3.2010 10:26

Hrada01

Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

na konstrukci letadla. Jde jenom o čisté provedení při správné rychlosti a hlavně udržet letadlo v horizontu... Pokud tohle pilot dodrží není se čeho bát. Samozřejmě ne v civilním letadle :-/ Chudák pilotka, jestli v tom byla nevině tak je 27-leté holky fakt škoda....

0/0
2.3.2010 9:16

krizoch1

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

A pozor! Promluvil odborník ;-D Už jen tím, že říkaš "myslím že" značí, že o tom mnoho víš. Jestli Ti něco říkají pojmy jako povolené násobky, obálka obratů ..

Kdyby s tim tak ještě třeba dělal lopping, ale výkrut ...Rv

0/0
2.3.2010 10:15

Bonelord

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

Vis jak vypada vykrut?

0/0
2.3.2010 10:27

Tadeusz Serepecki

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

Přiznávám, že ke konstrukci letadel mám poměrně daleko... Ale pokud jde o barrel roll, tak při něm nějak velké násobky vznikat nemusejí. Samozřejmě při rozumně provedeném, ale to by mohl být i problém loppingu, že?

0/0
2.3.2010 10:28

krizoch1

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

Vznikají při něm hlavně záporná násobky a to na relativně malých rychlostech. Podle typu letounu hrozí pád do zádové nebo normální vývrtky. Ohromným způsobem jsou namáhány křídla, záleží na rychlosti otáčení.

0/0
2.3.2010 10:38

Tadeusz Serepecki

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

Mám za to, že díky tomuto typu výkrutu (letadlo se otáčí nejen podél své osy a zároveň trajektorie letu je podobná šroubovici) se minimalizují právě ty záporné násobky... Ale souhlasím, že velikost namáhání křídel závisí na rychlosti letu a otáčení.

0/0
2.3.2010 10:51

krizoch1

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

To že si to člověk trochu "nadhodí" neni proto, aby se eliminovali záporné násobky, ale proto, aby si to trochu ulehčil. Je stále mírně nataženej nad horizont, nemusí tolik tlačit na zádech, nemusí tolik hamptat na horní nohu v poslední čvtrtce. Záporný násobky tam rozhodně jsou.

Letadlo to jistě zlvádne, ale jen za určitých splněných podmínek, a sic že nepřekročí povolené násobky či obálku obratů. Chyba je jednoznačně na straně pilota. 1) vůbec rozhodnutí to udělat 2) špatné provedení - buďto překročil povolená násobky a krchl mu čep nebo něco, nebo prostě spadl do vejvrtky a tu v mlze a ve stresu nevybral .. Rv

0/0
2.3.2010 11:09

Tadeusz Serepecki

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

Jo, jo. Víceméně souhlas.

0/0
2.3.2010 11:55

Tadeusz Serepecki

Re: Myslím, že výkrut sám o sobě není náročný

Předpokládám, že víš, jak ten manévr vypadá...

0/0
2.3.2010 10:29

incomming_message

Vidím, že pán je loPPingový odborník...

Lopping následoval až při "přistání", a nechtěně:-(

0/0
2.3.2010 11:08

logar

hm,hm

tak schválně, jestli slováci ožijů!?!?

0/0
2.3.2010 8:13

Atomas

Re: hm,hm

To pouze za předpokladu, že by se letadlo blýskalo nad Tatrami a ne nad Saským Švýcarskem...

0/0
2.3.2010 8:17

logar

Re: hm,hm

no jasně;-D. Škoda, že se pod ně zrovna nepřichomejt aspoň Loprais!!

0/0
2.3.2010 8:19

Czechdoodle

Už chápu, proč se říká "Čumí do toho, jak Slovák do hodin."

:-P

0/0
2.3.2010 8:02

barbu do

Výkrut v dopraváku a v noci?

... vletěl mu bordel z podlahy do očí a chytil polohu?

0/0
2.3.2010 7:44

Dr.Onufrakova

Na viacdňovej sluzobnej ceste pri takomto zložení

sa takýto akrobatický kúsok skúša aj mimo lietadla.

0/0
2.3.2010 7:19

kgx13

Re: Na viacdňovej sluzobnej ceste pri takomto zložení

;-DR^

0/0
2.3.2010 7:51

logar

hm,hm

tak to bývá, když místo kvality jsou zaměstnáváni "zasloužilí bojovníci" a kamarádi. Havlův šofér projíždí zavřenými šraňkami, Klausův předjíždí u Jaroměře přes souvislou čáru před horizontem, Svobodův jede ve třicítce 120, Dubčekův atd. atd.

Někdy to může být škodlivé a v popisovaných případech i bylo. To, že protekce "funguje" např. v ČEZu a nebo na manažerských postech polostátních organizací stojí jen prachy občanů.Rv Dobře, že nezabili nikoho na zemi.

0/0
2.3.2010 7:03

marat12345

Už jsem to psal

Už jsem to psal prve. V Americe jsou mnehom nižší nároky na vydání pilotního průkazu! Neřeknu, že si tam udělá piloták nějaký nadšenec pro vlastní potěšení, ale uznávat americký piloťák na dopraváky u nás je hazard a každý by měl být přezkoušen a hlavně psychicky přezkoušen!

Problém není v letadlech...Ty naštěstí konstruují mnohem inteligentnější lidé, než je pak řídí..!

0/0
2.3.2010 6:01

tuccy

Re: Už jsem to psal

Nároky na vydání řidičáku tam jsou, pokud vím, taky nižší, přesto jsou tam nehodovost i počet úmrtí při dopravních nehodách podobné. Že by to nebylo softwarem (nároky), ale hardwarem (lidmi)? :-P

0/0
2.3.2010 6:24

narami

Re: Už jsem to psal

Jako letecký konstruktér s třicetiletou praxí musím ríct,že ani ty nároky na konstrukci nejsou v USA nijak přehnané.Některá letadla,která jsem viděl byla hodně odfláknutá.Spoléhají na svou pověst a leccos DOST šidí!

0/0
2.3.2010 6:38

ten.jenz.bloudi.svetem5

Re: Už jsem to psal

Víte, v tomto oboru nedělám, avšak nemohu Vám věřit. Když se kouknu na "éra z jů-es-ej" a třeba z Česka, dal bych přednost americkýmu.

0/0
2.3.2010 7:39

logar

Re: Už jsem to psal

Myslím, že v takových případech nejde téměř nikdy o technickou kvalitu řidiče nebo pilota, ale o bezbřehou aroganci. Výcvi je v takovém případě k ničemu. Opovrhování jakýmikoli pravidly. Dostal se někdo z vás do blízkosti težkých 4WD, Audin, BMW. Ne nežárlím, jsem na postu, kde kde se taková auta běžně používají a mám je desetiletí. Na to, jak se jejich řidiči často chovají si nemůžu zvyknout a o tom, že umějí řidit vůbec nepochybuji. Jsou ale zvyklí, což jim česká zkrumpovaná polcie umožňuje, ignorovat pravidla. No a někdy nerozliší pravidlo právní od pravidla fyzikálního.

0/0
2.3.2010 7:13

sirc

Re: Už jsem to psal

Tady se to se zkouškama u soukromých pilotů(PPL) taky moc nepřehání. Když máš čas, tak jde základ zvládnout za měsíc. A CPL už je hlavně o prachách za požadovaný nálet.

0/0
2.3.2010 9:09

Rafaelou

kdyby hloupost nadnášela...

Kdyby hloupost nadnášela tak se to nestane.Blbé machrování a nedodržení kázně za cenu dvou životů.Na silnici dnes a denně.Spousta s nás se za volantem či kniplem letadla mění v elitní jezdce F1 a nebo piloty TopGanu.Následky v obou případech stejné.Smrt,zranění,neštěstí a smutek příbuzných našich či obětí.I tady platí  Nemyslíš zaplatíš.

0/0
2.3.2010 5:34

avatar1

Výkrut o 360 stupńů perfektně zvládá L 159 Alca.

U téhle Cessny se to ale asi stalo osudné. Zřejmě došlo k poškození letadla a k následné katastrofě.

0/0
2.3.2010 1:45

jakub7

Re: Výkrut o 360 stupńů perfektně zvládá L 159 Alca.

O tom dost pochybuju. Spis slo o nezvladnuti manevru, prestoze neni vykrut zadna vysoka pilotaz, tak pri chybe hrozi ztrata vysky...

0/0
2.3.2010 3:55

notebook.r51

Re: Výkrut o 360 stupńů perfektně zvládá L 159 Alca.

Výkrut zvládá i B747 - o to snad nejde. Jde o to, zda ho zvládá pilot. A o tom, co je to letecká nekázeň, co namáhání draku při manévrech, ke kterým není letadlo určeno. Když člověk potká nad jihočeskou krajinou ULLa v nožovém letu... Sedněte si potom do stroje, se kterým předtím někdo vyváděl bůhvíco. Ona taková únava materiálu... I když tohle byl spíš výkrut o necelých 270 stupňů ;-(

0/0
2.3.2010 6:20

MadHawk

Re: Výkrut o 360 stupńů perfektně zvládá L 159 Alca.

proč ten smajlík na konci? Tady není moc čeho politovat - toto byli normální kandidáti na Darwinovu cenu....

0/0
2.3.2010 8:14

notebook.r51

Re: Výkrut o 360 stupńů perfektně zvládá L 159 Alca.

Při sudovém výkrutu už si rozbilo hubu tolik lidí (vezmi jen těch v RAF za války co takhle oslavovali nad letištěm, že přežili něco jiného) - a vůbec. Nahrnout si hlínu do nosu je vždycky důvod k politování. To na Darwinovu cenu není.

0/0
3.3.2010 6:10

peepa-007

Re: Výkrut o 360 stupńů perfektně zvládá L 159 Alca.

Na novinkách píšou, že šlo o tzv. "barrel roll" - to si myslím, že by měla Cessna bez problému zvládnout. Pitomost ale je provádět to bez zkušeností, v noci a nízko nad zemí... Kromě tedy toho, že se to samozřejmě nesmí...  :-/

0/0
2.3.2010 9:08





Najdete na iDNES.cz