Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stavba pražského tunelu Blanka se prodraží. Údajně až o stamiliony

Pražský magistrát možná čekají dohady s Metrostavem o prodražení tunelu Blanka kvůli zvýšení daně z přidané hodnoty o jedno procento. ČTK včera uvedla, že cena by se tak zvýšila o 700 milionů. Údaj agentura našla v materiálech o stavbě severozápadní části městského okruhu, odborníci jsou ale výší sumy zaskočeni.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

velky bratr

Stat ma pravo

Toto pravo je vyhodne zneuzitelne. Proc by se tedy nezneuzilo? Potrebujeme stat osekat od prebujelych nesmyslu a naopak vytvorit schopnost efektivne vymahat zakony. Jenze na to se ty zakony nejdrive musi predelat do podoby, kdy budou jasne a zrejme...

0/0
16.2.2010 16:58

RaymondJachtaLuxusní

z úplatků

se také odvádí DPH 20% ??8-o

0/0
13.2.2010 9:38

sockazpanelaku

TUNEL

jenom? stamiliony, na počkáme co bude za rok, tipuji tak 5 miliard

0/0
12.2.2010 21:56

harkonnen

Přejmenovat Tunel Blanka na Tunel Banka

0/0
12.2.2010 16:11

limbursky.blog.idnes.cz

Co to je za hloupost?

DPH je příjmem do veřejných rozpočtů, ne příjem firmy. Ta stavba je financována z veřejných rozpočtů. Co se řeší? :-)

0/0
12.2.2010 13:55

Téma

Re: Co to je za hloupost?

navíc zakázka byla požadována za 21 mld, tak nechápu jak někdo může chtít navýšit původní cenu na kterou jako výherce veřejné zakázky přistoupil, jejich problém že se do toho nejvejdou

0/0
12.2.2010 14:55

limbursky.blog.idnes.cz

Re: Co to je za hloupost?

Jen jsem naznačoval, že pokud je plátcem zakázky stát/obec, tak mu výše DPH může být v principu lhostejná, protože odpovídající suma peněz obloukem přistane na té samé "hromádce", jako by nebyla vydána (samozřejmě zjednodušeně řečeno, kdy neuvažuji přerozdělovací mechanismy vybrané DPH).

Navíc, k těm číslům: Pokud je pravda, že cena je 21,2 mld vč. DPH a má být teprve splatná po 1.1.2010, vychází v extrémech teoretický dopad na cenu na 178 milionů navýšení při 20% DPH (z 19%) a 1 miliarda navýšení při 10% DPH (z 5%). Ta struktura 10% / 20% musí být exaktně známa a z toho vychází to navýšení. Popsané dohady v článku zřejmě pocházejí z nedostatku právě této informace. 

0/0
12.2.2010 15:41

Dr. Fe(1)

Re: Co to je za hloupost?

Vy si myslíte, že Metrostav úvěruje město ?  Jakože bude několik let stavět ze svých peněz s tím, že to město za několik let zaplatí ? 8-o Ta stavba je samozřejmě financována průběžně tj. x miliard už bylo prostavěno a Metrostavem fakturováno před 1.1.2010, těch se pak samozřejmě změna DPH nijak nedotýká.

0/0
12.2.2010 15:55

limbursky.blog.idnes.cz

Re: Co to je za hloupost?

Psal jsem "pokud...", tedy myšleno "za teoretického předpokladu, že..." ;-) Bez znalosti smlouvy a konkrétních ujednání, platebních podmínek apod. se můžeme bavit  jen takto hypoteticky. Vy za Vámi uvedeného předpokladu máte samozřejmě také pravdu.

0/0
12.2.2010 16:02

limbursky.blog.idnes.cz

Re: Co to je za hloupost?

No, když už jsem se rozepsal...Ta 10% sazba DPH tam asi moc zastoupená nebude, pokud vůbec..Pak by to zamenalo jen navýšení o těch 178 mil. A pokud jsou tam smluvně daná nějaká inflační navyšování, je to asi na "poděkování" někomu za dojednání "výhodné" smlouvy...Inflace je obecně vypočítávána jistě ze zcela jiného spotřebního koše, než jaké položky jsou ve stavebnictví. Tady bych souhlasil, že firma by neměla mít nárok, na rozdíl od toho DPH.

0/0
12.2.2010 15:57

Dr. Fe(1)

Re: Co to je za hloupost?

Existuje jakýsi sazebník cen ve stavebnictví a z toho se to vypočítává, podle ceny rohlíků se to opravdu neurčuje :-P Mě připadá přirozené, že u staveb trvajících mnoho let se cena navyšuje o inflaci. Oni to vysoutěžili za ceny platné v roce výběrového řízení, což bylo tuším 2006.

0/0
12.2.2010 16:03

limbursky.blog.idnes.cz

Re: Co to je za hloupost?

Což zní celkem legračně, když se v té souvsilosti licituje o nějaké +/- 1%. Existuje také něco jako "riziko podnikání". Ano, oni vyhráli zakázku. A proč se o zakázky soutěží a všichni je chtějí? Určitě ne proto, aby jejich marže i výsledný zisk byl v jednotkách, nýbrž alespoň v desítkách procent. Ty také zpravidla (teď myslím obecně) snadno pokryjí ta rizika. Btw. viděl jsem firemní kontrakty (sice v úplně jiném oboru, ale jen pro ilustraci...), kde dodavatel naopak garantuje v růběhu let SNIŽOVÁNÍ ceny. Všechno je to o vyjednaných smluvních podmínkách a ty mohou být hodně rozličné.

0/0
12.2.2010 17:24

pjotrrrr

Re: Co to je za hloupost?

Jde vidět, že se nepohybujete v oboru. Každá stavební zakázka se podepisuje bez DPH. A součástí každí smlouvy je klauzule, že investor platí takové DPH jaké je danné státem. Takže kdyby se DPH naopak zlevnilo z 19 na 18 tak se stavba zlevní. :-P

0/0
13.2.2010 17:43

topič elektrárenský

Nejhorší na tom je,

že Praha tunel Blanka nepotřebuje, daleko užitečnější a efektivnější by bylo vybudování jednoho nebo lépe dvou kruhových obchvatů kolem města. Tunel Blanka, stejně jako doposud všechny již dokončené tunely, pouze přivede do centra (v tomto případě na Letnou, do Dejvic, do Holešovic) další tisíce automobilů. Ale s tím si město hravě poradí, změní normu na povolenou úroveň hluku a exhalací a pojede se dál.

0/0
12.2.2010 13:55

Rebby

Re: Nejhorší na tom je,

Jsou desitky veci, se kterymi v Praze nesouhlasim, ale Blanka mezi ne npatri. Co se okruhu tyce, stavi se. Ale je spolehlive blokovan srduzemini okolnich obci.

Vy si neuvedomujete, ze kdyz uz tady jednou nekdo vybudoval obludnost zvanou magistrala, je nasledne potreba ta auta dostat z centra nejak ven. Jezdil jste nekdy po Letne pred zacatkem stavebnich praci? Jen z Hradcanske k Letenskemu tunelo to nekdy trvalo pres 40 minut! To nehovorim o tunelu samotnem. Nepouzitelny. Protoze vsichni se sunuli na Magistralu (ktera z centra stoji na semaforech u Muzea.

Jinak co se smernic na hluk tyce, neurcuje je mesto.

0/0
12.2.2010 15:38

Dr. Fe(1)

Re: Nejhorší na tom je,

Vy tady často píšete o pražský poměrech (zejména v dopravě)  inteligentní příspěvky, proto mě překvapuje, že ohledně tunelu Blanka píšete takové nesmysly.

Tunel Blanka je součástí právě takového obchvatu po kterém voláte tj je součástí Městského okruhu stejně jako Strahovský tunel, Tunel Mrázovka a Zlíchovský tunel. Nevím jak jinak byste chtěl odklonit dopravu z pražského centra ? Vnější (dálniční) okruh kolem Prahy je také ve výstavbě, staví ho stát (ŘSD).

Tedy když to shrnu, tak se realizují dva okruhy, menší Městský okruh, jehož součástí je i tunel Blanka a vnější dálniční okruh (například právě relizovaná stavba propojující D1 a D5). Děje se tedy přesně to co žádáte, ale jaksi jste si toho nevšimnul :-/

0/0
12.2.2010 15:39

Dr. Fe(1)

Re: Nejhorší na tom je,

Ještě dodám, že okruh samozřejmě do centra žádná auta nepřivádí, ale naopak je má odvést. A to že budou schovaná pod zemí je podle mě to nejlepší řešení (co by proboha kdo chtěl jiného, šetrnějšího ?)

0/0
12.2.2010 15:43

AntiMultiKulti

Re: Nejhorší na tom je,

vůbec auta do Prahy nepouštět

0/0
15.2.2010 1:05

celtic

ano, je to TUNEL jak má být....co soudruzi z ODS...?

:-)EU

0/0
12.2.2010 13:17

velky bratr

Re: ano, je to TUNEL jak má být....co soudruzi z ODS...?

Jojo, klasicka fasisticka stavba. fasisti si nerikaji soudruhu, ale chovaji se skoro stejne. Jen maji lepe poresenou privatizaci zisku...

0/0
16.2.2010 17:03

habr

Se státní institucí jsem měl smlouvu na 3 roky,

cena byla pevná bez ohledu na inflaci po celou dobu zakázky. Buď jsem s předpokládanou inflací počítal v nabídce a nebo mám smůlu.

Ale řekl bych, že se zde jedná o klasiku velkých firem - nabídnu cenu a potom rozdělám zakázku a zvyšuji cenu o doplatky porůznu zdůvodněné. V Blance třeba o stavbu super golfového hřiště ve Stromovce - respektive o propadnuté povrchy.

0/0
12.2.2010 13:14

Radous1

Praha

tunelářů teda ODSáků ráj ;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
12.2.2010 13:01

Kavka

KurňaPražáci!!!!!

Já osobně mám těch pražských předražených "tunelů" plný zuby. Copak tohle je možný? Kolik už jich bylo a je nadále. Škodův palác, Opencard, Blanka, Karlův most, cyklostezky, odpadkové koše s podpisem Béma atd. atd........ samé stamiliony.HNUS HNUS HNUS

0/0
12.2.2010 12:24

jirmisan

Re: KurňaPražáci!!!!!

můžu tě ujistit, že my Pepíci (rozuměj teda obyčejný lidi v Praze) už to taky začíná mega sráth.

0/0
12.2.2010 12:32

Mumat

Re: KurňaPražáci!!!!!

Chraň nás bože před obyčejnými lidmi, obvzvlášť před těmi, co používají slůvko mega...

0/0
12.2.2010 13:21

HammerLang

Re: KurňaPražáci!!!!!

Ono toto je poslední volební období ODS na radnici. R^

0/0
12.2.2010 12:56

noboty666

Re: KurňaPražáci!!!!!

Hele, uz jste v brnisku prestehovali nadrazi?

0/0
12.2.2010 13:19

ivoš

Marně pátrám po projektu,

který vyšel byť o pětník laciněji než uváděl výpočet nákladů.

0/0
12.2.2010 12:20

khavier

Re: Marně pátrám po projektu,

no treba se koukni do Polska...Cinani tam staveli dalnici a stalo to mnohem mene penez nez kolik si na to vlada v Poslku vyclenila

0/0
12.2.2010 12:58

Bonelord666

To je přeci samozřejmé,

když Bémova parta teď vrátí část "naspořených" peněz z Opencard, tak musí svůj životní standard podpořit z jiných projektů.:-P

0/0
12.2.2010 11:52

topič elektrárenský

Re: To je přeci samozřejmé,

Z čeho soudíte, že někdo bude něco vracet? Že vy jste taky skočil Bémovi na špek, že Opencard bude levnější? Ona je to taková finta na Pražáky, za kartičky město zaplatilo a ještě zaplatí dohromady něco přes miliardu, z toho se nic vracet nebude. Jen podle nové smlouvy dotyčná firma dodá bez dalších plateb kartičky navíc, takže účetní cena jedné se tím sníží. Městu se ale žádné peníze nevrátí.

0/0
12.2.2010 13:47

Xladi

Nojo

Když on se jim ten tunel 2x sesypal tak to museli prorážet znovu to bude to prodražení o 700mil. Zajímalo by mne jak se ty smlouvy uzavírají, prostě je soutěž, tak firma vyhraje s tím že to je schopna udělat za tu a tu cenu a víc by investora nemělo zajímat, to že se jim to pak prodraží je jejich věc. Asi by se nikomu nelíbilo, kdyby si objednal řekněme televizi za nějakou cenu a prodejce by pak řekl že mu ji je schopen dodat jen o cca xy procent dráž.;-€

0/0
12.2.2010 11:50

Bonelord666

Re: Nojo

To, že se jim to sesypalo je problém neschopnosti dodavatele a pokud magistrát použil standardní smlouvu, tak ho to nemusí zajímat.

0/0
12.2.2010 11:55

Manstein

Re: Nojo

Urcite tam bude zakotvena moznost dodatkem ke smlouve resit viceprace, ktere nebyly v projektu. Proc by tam jinak Metrostav ty rizene propady delal ;-)

0/0
12.2.2010 11:57

r.o.p.a.k

DPH

Jak v tom figuruje DPH teda nechapu. Predpokladam ze vsechny ceny jsou stanoveny bez DPH. Dph ktere je pak na fakturach "navic" Metrostav zase odvede statu.

I kdyz bude DPH 50% stat to vyjde porad na stejno

0/0
12.2.2010 11:40

Manstein

Re: DPH

Problem bude v tom, ze investorem MO neni stat, ale mesto.

0/0
12.2.2010 11:55

anti ODS

Modrý tunel na tunel

;-DRvRvRv

0/0
12.2.2010 11:32

hzahza

Re: Modrý tunel na tunel

a jaký máš pro to argument nebo si jen plácáš z fusekle 8-o

0/0
12.2.2010 12:00

topič elektrárenský

Čím je tunel Blanka dražší,

tím pomaleji se staví. Teď se bude dva a půl roku stavět úsek dlouhý 150 metrů mezi severním vyústěním Strahovského tunelu a křižovatkou Patočkovy s Myslbekovou. To odpovídá šestnácti centimetrům za den, to by snad zvládlo i stádo cvičených krtků.

0/0
12.2.2010 11:24

brita

Re: Čím je tunel Blanka dražší,

R^R^R^

0/0
12.2.2010 11:30

sluni-sluni

Re: Čím je tunel Blanka dražší,

...nemluvě o těch lidech co tam bydlí - to nadšení ze stavby musí být enormní (dva a půl roku - kristepane...)

0/0
12.2.2010 15:27

Henry Kissinger

v Tunelpraze je možné všechno

0/0
12.2.2010 10:56

Dr. Fe(1)

Re: v Tunelpraze je možné všechno

Tak zrovna na tom, že se navyšuje cena kvůli růstu DPH a inflaci nic nenormálního nevidím.

0/0
12.2.2010 11:07

brita

Re: v Tunelpraze je možné všechno

v uzavřené smlouvě??? tak to já teda jo. buď mají špatného rozpočtáře, který u tak dlouhé dodávky neumí udělat koefient rizik, nebo se snaží Prahu podojit. Pokud jde platbu z veřejných financí, vždy to jde líp. Metrostav je soukromý subjekt, který vydělá určité peníze dle smlouvy. Já taky. Představte si, že přijdu za zaměstnavatelem a zvýšení platu nezdůvodním vyšší kvalifikací, větším pracovním výkonem, větší praxí, prací navíc či jinak, ale pouze vyšší inflací.

0/0
12.2.2010 11:16

peterudes

Re: v Tunelpraze je možné všechno

případné zvýšení sazby DPH se ve smlouvách často řeší tak, že naroste výsledná cena o to, o co je DPH vyšší. Případnou změnu sazby DPH opravdu nemůže nikdo předem zahrnout do projektu...

0/0
12.2.2010 11:36

Dr. Fe(1)

Re: v Tunelpraze je možné všechno

V té uzavřené smlouvě je pravděpodobně tohle řešeno tj. že se zvyšuje cena o inflaci a při zvýšení DPH. To je domnívám se běžná praxe. Oni vysoutěžili tu zakázku v cenách platných při vyhlášení soutěže, je normální že se u staveb, které trvají mnoho let a inflace samozřejmě není před známá cena dodatečně navyšuje o inflaci. V zaměstnání je to stejné, jestli to váš zaměstnavatel nechápe, tak zkuste jinou firmu.

0/0
12.2.2010 12:12

brita

Re: v Tunelpraze je možné všechno

no - o to jde. pokud je ta smlouva standardně sepsaná, tak se o ničem moc nejedná, spíše se to dává na vědomí a cifry jsou jasné. Pokud ale tady hauzírujou s částkami v rozpětí 100 až 700 mil., tak to opravdu budí dojem záměrného diletantismu, což mimochodem u Blanky moc nepřekvapí. Tam neví pravá, co dělá levá. Stavba neměla dopředu žádnou podrobnou celkovou studii a jede se "salámovou metodou" - vždy se jako kolečko salámu odřízne co do projektu a příslušných povolení pouze ta část, která se zrovna staví. Tak se jim např. stalo, že hodili v létě do stoupy metrdvacet vysoký štos projektové dokumentace: neměli dopředu projednané trasy na obslužné komunikace a pak světe div se je nepustili vojáci na své pozemky, tak se rozhodli a vyprojektovali, že ty trasy povedou přes barokní bastion. A znovu světe div se, oni jim to shodili památkáři (nevzali, že pak Metrostav postaví bastion nový, bídáci - tak se o to zajímá i UNESCO).  

0/0
12.2.2010 20:42

brita

Re: v Tunelpraze je možné všechno

pokr.: Jiná perla je, že v místech nového Prašného mostu měli naplánované parčíky - ovšem s malou chybičkou: neměli k nim přístupové cesty pro pěší. To je pak potřeba na zaplácnutí těch projektů inflaci natáhnout. A pozn. k mému zaměstnavateli - žádný zaměstnavatel nejde nad přesně dohodnutá pravidla bezdůvodně, musíte ukázat svou "přidanou hodnotu" - a o to na Blance jde.

0/0
12.2.2010 20:46





Najdete na iDNES.cz