Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Pilot zříceného etiopského boeingu neuposlechl povel z řídicí věže

Pilot etiopského letadla, které se v pondělí s 90 lidmi na palubě zřítilo do moře u Libanonu, neuposlechl povel z řídicí věže. Nařizovali mu vyhnout se bouřce. Proč instrukci ignoroval, není jasné. Letoun zřejmě spadl po zásahu bleskem. Nehodu pravděpodobně nikdo nepřežil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Čirý entuziasmus

Ted jsem si v poslednim odstavci vsiml,ze vudce

te siitske strany dela nejaky Nasral-aláh. To mi prijde vtipne !!!

0/0
26.1.2010 13:01

slizký a smrdutý dvarůžek

Afričani prosě létat neumí.

Je to jako bychom udělali pilotem kluka ze školky.

0/0
26.1.2010 11:42

killy

Jaký Afričani ????

0/0
26.1.2010 12:15

masoreti

oni na tom blízkém východě

jsou vůbec borci na rozbíjení letadel.

takhle adat testoval nový airbus v toulouse. na zemi! asi air-crash-test.

http://www.snopes.com/photos/airplane/etihad.asp

0/0
26.1.2010 11:10

ProtektoRath Mittel Bohmen

Re: oni na tom blízkém východě

The extent of injuries to the crew is unknown, for there has been a news blackout in the major media in France and elsewhere.

Coverage of the story was deemed insulting to Moslem Arabs. 8-o;-DR^

0/0
26.1.2010 11:21

Autobus s tykadlama

Re: oni na tom blízkém východě

Odkdy je Etiopie na Blízkém Východě??;-D

0/0
26.1.2010 11:30

miliony termitů v zápletce

Re: oni na tom blízkém východě

JOjoj..Kde že maji hnízdo?Panenko sedmibolestná-svět se hne kam se napře síla.

0/0
26.1.2010 11:56

dav238

Jen nechápu xenofobní a

dalo by se říct i trochu rasistický poslední odstavec. Jsem magor já nebo někdo jiný?

0/0
26.1.2010 11:07

ACS 4EVER

Re: Jen nechápu xenofobní a

To neni to samé?

0/0
26.1.2010 11:08

jozka skocdopole

To je prave ten problem.

Multi-kulti a chytraci jako ty vidi rasismus vsude, v kazde vete a v kazdem slove. Proto se veci nazyvaji jinak a primo i lze, aby idioti jako ty nekriceli rasismus ! Rv

0/0
26.1.2010 11:31

wrangler

Re: Jen nechápu xenofobní a

Co na něm vidíš xenofobního a rasistického?RvRvRv

0/0
26.1.2010 11:39

ProtektoRath Mittel Bohmen

Když už jsme u té Etiopie, tak tamní komunistický režim...

...má během 13 let vlády na rukou krev jednoho milionu lidí. ;-€ Další důvod, proč je komunismus horší, než fašismus a nacismus.

0/0
26.1.2010 11:03

zapetr

Vypadá na to na bombu

Podle všech indicií se jedná o terostický čin - blesk by neroztrhl letadlo ve vzduchu.

0/0
26.1.2010 11:00

ziggi

Obrázek

Takové pneu jako na obrázku mám na svém autě.

0/0
26.1.2010 10:39

Cislo 2

Re: Obrázek

Takhle sjeté to je na flastr.

0/0
26.1.2010 10:42

ziggi

Re: Obrázek

;-D;-D;-D

0/0
26.1.2010 10:59

garii v4.0

U proudového letadla je to jasné

Vypne se proud, ale tady?

0/0
26.1.2010 10:14

amerika4077

letadlovy park Ethiopian

Par diskutujicich zde na foru se divi, ze Etiopani maji najaka letadla. Snad jen pro vysvetleni: Ethiopian maji valkou a moderni flotilu, o jake se napriklad CSA ani nezda. Provozuji 10 dalkovych B 767 - 300 ER, spoustu mensich B 757 a 737 a dalsi mensi letadla (MD, Fokker). Maji objednano 10 ks B 787 Dreamliner, 5 ks B 777 a 12 ks A 350.

Jinymi slovy: kvalitni, velka spolecnost s modernim letadlovym parkem. 

Pak mi vykriky tech, kdo se vysmivaji Ethiopian prijdou zcela mimo misu, obzvlast kdyz vlajkovy dopravce techto posmevacku zrusil dalkove lety a nema ani jedno letadlo, ktere by dnes "dalkovky" mohlo letat.

Ethipoian nemaji spatnou historii nehod, spolecnost prisla dosud pouze o dve latadla, z nich to druhe nechali unosci nouzove pristat bez paliva na hladinu more.

Tak se tady vsichni mejte fajn, M. 

0/0
26.1.2010 10:10

garii v4.0

Re: letadlovy park Ethiopian

Věž: "Jste Airbus 320, nebo 340?"

Pilot: "Samozřejmě, že Airbus 340".

Věž: "V tom případě buďte tak laskav a zapněte před startem taky ty dva

další motory."

0/0
26.1.2010 10:13

ProtektoRath Mittel Bohmen

Re: letadlovy park Ethiopian

Já ti dám, menší MD. Ty tři jejich MD11 jsou největší letadla, jaká mají. ;-D

0/0
26.1.2010 10:54

jdobry

Zasah bleskem

Zasah bleskem v letadle jsem zazil a celkem se nic nestalo dokonce jsem se ani nezacal bat letani.

Bohuzel i blesky jsou ruzne velike a nahoda je blbec. V kazdem pripade litat do bourky neni dobry napad

0/0
26.1.2010 9:51

Qíteček na hrob cenzora

Re: Zasah bleskem

Co asi Faraday nedomyslel, že to jednou funguje a jednou ne?

0/0
26.1.2010 9:56

garii v4.0

Re: Zasah bleskem

To nebude Farradayem, to bude nějakou chybou kontaktu. Viděl jsem vypálený kokpit od zásahu bleskem...

0/0
26.1.2010 9:58

ACS 4EVER

Pilot zříceného etiopského boeingu

Jen čekám na vzkaz od Usámy že pilot byl hrdina svou misy zvládnul bravůrně:-/

0/0
26.1.2010 9:51

sunmaster

...nemelo to letadlo nahodou mezipristani

v Popradu..?

0/0
26.1.2010 9:44

mlada_fronta

Tolik bordelu z jednoho Boeingu ...

... kdyz sedivam na tu plaz na fotkach.

0/0
26.1.2010 9:40

xblack13

Re: Tolik bordelu z jednoho Boeingu ...

taky je zajímavé že našli zrovna pneumatiky... ;-)

0/0
26.1.2010 9:53

Cislo 2

Re: Tolik bordelu z jednoho Boeingu ...

a dřevo z kotelny ...

0/0
26.1.2010 10:05

ACS 4EVER

Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Tak nakonec byl jako teda pilot svatým válečníkem jo?8-o8-o8-o8-o

0/0
26.1.2010 9:25

grimosa

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

pilot nemusi poslechnout ridici vez, to je mylna predstva. Ridici vez dava pouze doporuceni, nikoliv prikazy.

0/0
26.1.2010 9:34

sirinx

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

To neni tak uplne pravda ;)

0/0
26.1.2010 9:36

stefi_ul

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Aha. takze kdyz ridici vez rekne, nepristavej, roluje tu letadlo, tak ho pilot nemusi uposlechnout a je to jen doporuceni?? Neco jako, pokud chcete, muzete si pristat, ale bacha, mozna tu bude rolovat letadlo, ktery se prave chysta vzletnout, tak dodrzujte let v pravo, abyste se vyhnuli?? Naopak, ridici veze nesou plnou odpovednost a piloti je musi poslouchat. Ricici veze si predavaji letadla. Od toho jsou RIDICI.

0/0
26.1.2010 9:39

sirinx

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Z vyrazu "ridici vez" mam sice husi kuzi, ale jinak je samozrejme pravda, ze pilot je obecne povinen ridit se instrukcemi RLP a neni-li toho schopen, musi to ridicimu oznamit.

0/0
26.1.2010 9:46

grimosa

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

nemate pravdu, "řízení provozu" se skládá z několika služeb a vysvětlení jejich působností je nad rámec takového příspěvku. ATC je poradní a informační služba z jednoho prostého důvodu, řídící nesedí v letadle, nevidí jaký je skutečný stav a pilot může mít tisíce důvodů proč neuposlechnout rad ATC. Dojde k náhlé dekompresi, možnost srážky s jiným letadlam, meteo balonem atp. pilot musi reagovat okamzite a ne cekat az bude volna frekvence aby mohl informovat ridici vez.

0/0
26.1.2010 10:04

sirinx

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Psala jsem "obecne", abych se nemusela rozepisovat o TCASu a podobnych pripadech.

Vyraz  "ATC je poradni a informacni sluzba" je nesmysl. "ATC" je sluzba rizeni letoveho provozu. Potom mame take jine sluzby, napriklad sluzbu poradni a informacni. Nic z toho neni nadmnozina, jsou to proste vsechno letove provozni sluzby.

0/0
26.1.2010 10:09

Cislo 2

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Například let s mrtvou posádkou z Kypru do Řecka ... řídící věž dávala pokyny, piloti nereagovali, letadlo letělo na autopilota a za pár minut ho doprovázely stíhačky. Když zjistili, že posádka je mrtvá nebo v kómatu, byli připraveni letadlo setřelit, když by mířilo do obytné zóny. Takže neuposlechnout řídící věž nebo ji nesdělit potíže, je koledování si o průser ...

0/0
26.1.2010 10:38

grimosa

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

nemate uplne pravdu, pokud se bavíme o službě řízení letového provozu tak její definice je: Řízení letového provozu je služba, která letadlům poskytuje rady a informace pro zajištění bezpečné letecké přepravy.

ŘLP nese odpovědnost jenom za letadla, která se chovají dle jejích instrukcí. Pokud pilot udělá něco jiného, ATC není za toto zodpovědná.

0/0
26.1.2010 9:53

Cislo 2

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

V řízené zóně jsou pokyny řídící věže závazné, při neuposlechnutí hrozí letadlu i sestřelení ... viz níže.

0/0
26.1.2010 9:57

grimosa

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

jak rikam, souhlasim, samozrejme existuje plno vyjimek. Muj prispevek byl na obecny pripad, kdy se letadlo nenachazi v TMA, CTR ani zadne RA. Chtel jsem jenom upozornit, ze pilot nema ani pri IFR letu vzdy 100% povinost poslouchat doporuceni ridici veze. Pokud mu praskne sklo ve 33000 stopach tak proste rekne klesam a nebude se domluvat s ATC jestli muze klesat na nizsi letovou hladinu.A tech duvodu proc pilot nemusi chtit poslechnout rady ATC je mnoho.

0/0
26.1.2010 10:20

sirinx

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Aha, takze vy se celou dobu snazite rict, ze se domnivate, ze letadlo bylo v nouzi (melo problem, at neslovickarime) A PROTO neuposlechlo prikazu ridiciho? To je samozrejme mozne.

0/0
26.1.2010 10:28

sirinx

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

V prispevku, na ktery reagujete, se ale nepise, ze by byl ridici zodpovedny za problem, ktery vznikl spatnou reakci pilota na jeho (spravne) povoleni.

0/0
26.1.2010 10:15

garii v4.0

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Věž: "Abyste zabránili hluku, uhněte prosím o 45 stupňů doprava."

Pilot: "Co můžeme dělat za hluk ve 35000 stopách?"

Věž: "Takovej rachot, jako když vaše 707 narazí do 727 před vámi."

0/0
26.1.2010 9:45

ACS 4EVER

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

;-D;-D;-DR^

0/0
26.1.2010 9:50

Cislo 2

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

;-DR^

0/0
26.1.2010 9:50

Qíteček na hrob cenzora

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

;-D;-DR^

0/0
26.1.2010 9:55

Cislo 2

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

To není přesné. V okolí každého letiště, velkých měst nebo strategických objektů (např. atomová elektrárna) se nachází zóna řízeného provozu (controlled airspace), pokud se letadlo nachází v této zóně, jsou pokyny z řídící věže pro pilota závazné. Pokud se letadlo nachází mimo tuto zónu (uncontrolled airspace) jsou to pouze doporučení. V USA, Brazílii, Rusku a pár dalších zemích je řízení letového provozu dokonce součástí vojenské ochrany vzdušného prostoru, při neuposlechnutí pokynu řídící věže v "controlled airspace" je okamžitě informována jednotka protivzdušné obrany, která může převzít řízení.

0/0
26.1.2010 9:49

Cislo 2

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Přesněji v těch zemích lidé na věži spadají pod jednotky protivzušné obrany.

0/0
26.1.2010 9:54

grimosa

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

souhlasim, napsal jsem to velice zjednodusene.

0/0
26.1.2010 9:55

Cislo 2

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

OK, moje reakce je nahoře zbytečná ...

0/0
26.1.2010 9:57

MichalRehacek

Re: Pilot zříceného etiopského boeingu neposlechl povel

Ano, je to přibližně tak, jak píšete.

Přesto exitují situace, kdy může velitel letadla legálně postupovat jinak než podle vydaného letového povolení. Jde o situace, kde je to bezprostředně nutné k zajištění bezpečnosti letu - například pokud ATC říká točtě doprava kurz 135, ale pilot vidí, že tímto směrem je blízko jiné letadlo nebo bouřkový mrak. V takovém případě musí, jakmile to bude možné, pilot ATC oznámit, co dělá nebo nedělá, a později uspokojivě své rozhodnutí vysvětlit úřadu.

Rozhodně netvrdím, že se to stalo v případě tohoto letu - spekulovat o příčinách nechci, vyšetřování vše vysvětlí.

0/0
26.1.2010 10:09





Najdete na iDNES.cz