Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Australský pilot hrdina přistál v rozbouřeném oceánu a zachránil pět lidí

I Austrálie má od včerejší noci svého pilota hrdinu. Dominic James dokázal přistát s letadlem, kterému došlo palivo, ve vysokých vlnách Tichého oceánu. Obtížným manévrem zachránil sebe, pacienta a další čtyři cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jan.Emil

Mým oponentům,

tak jsem to od Vás pěkně slíznul že zlehčuji hrdinství hrdinného pilota a sám sedím akorát tak u compu, měl bych tedy srazit kramle a sypat popel na hlavu, jenže

když dojde k mimořádné situaci a to nejen v letectví bylo vždycky něco špatně pokud nešlo o technickou závadu a ta příčinou situace nebyla

Ano, jakékoli záchranářství vyžaduje občas taky zariskovat když je život ohrožen, jenže tady to tak hrozné asi nebylo když pacientka přežila i tu půldruhahodinovou koupel v rozbouřeném moři. V každém případě chybí lepší popis situace v úvodním článku Zatím to vypadá tak že ohrožen byl spíše kšeft špitálu pro pojišťovnu víc než život pacientky, ten a nejen její byl ohrožen až při tom hrdinském přistávání.

Samozřejmě že bylo něco špatně.

Kdejaký diskutér na iDnesu ví že se tam na ostrově tvoří mlhy, které nelze předvídat a oni tam pošlou nevyhovující letadlo, které nemá přístrojové vybavení pro přistávání v mlze což je dnes už běžná záležitost.

0/0
20.11.2009 10:17

Jan.Emil

Re: Mým oponentům,

takže něco podobného jako bychom poslali zachraňovat lyžaře na sjezdovku nějakou sanitkou na bázi Škoda 1203 a divili se že se řidič s pacientem při sjezdu málem zabil a pokud by vylezl zdráv,tak by ho Klaus na Hradě vyznamenal jako hrdinu národa. Dreka. Austrálie snad není nějaká rozvojová země, tak tam měli poslat pořádné letadlo s přístrojovým vybavením do mlhy a bylo by po hrdinství. Letadlo by v klidu přistálo, dotankovalo palivo na další cestu a letělo by se dál.

Povětrnostní podmínky takové cesty jsou všeobecně známy, tak je mohl znát též dispečer, který by měl to utopené letadlo dostat předepsáno k úhradě.

Co se týče toho hrdiny pilota, asi neměl dost hrdnství odmlouvat dispečerovi aby mu dal pořádné letadlo a tak to mohl odesrraáti spolu se svými pasažéry kdyby se ten skok do vody nepodařil.

V záchranářství uznávám někdy třeba zariskovat avšak nikoli riskovat zbytečně, což dobrý záchranář nedělá.

0/0
20.11.2009 10:26

captain cook

Re: Mým oponentům,

Nevim, jestli nechapes schvalne, abys na sebe upoutal pozornost, nebo jsi skutecne tak zabedneny. Kazdopadne se tve nabubrele moralizovani naprosto miji cilem. Jak pravi anglicke uslovi: nejenze stekas na spatny strom, ale navic stekas z uplne jineho lesa.

1)Australie neni zodpovedna za provoz leteckych ambulanci na svem uzemi, natoz na uzemi jineho statu. K tomu jsou soukrome firmy.

2)Tyto firmy nemohou operovat bez plarneho Air Operators Certificate (AOC). Musi splnovat pozadavky prislusnych autorit civilniho letectva ve statech, kde chteji letat.

3)Firma Pel-Air ma AOC platny ve VSECH mezinarodnich destinacich. Splnuje regulace vydane Civil Aviation Safety Authority a obdobnych organizaci v ruznych statech.

Pokud mas osobni pripominky k "nedostatecne vybave letadla/ jeho nezpusobilosti", doporucuji se obratit na CASA. Urcite uvitaji napady leteckeho experta tve raze. Nezapomen jim sdelit tve kvalifikace.

0/0
20.11.2009 11:17

captain cook

Re: Mým oponentům,

PS ze vseho nejvic tve chovani pripomina takoveho maleho zavistiveho cechacka, ktery jenom dela slusnym Cechum ostudu. V danem pripade zavidis nekomu jeho hrdinstvi a snaziz se to poplivat kdejakymi hloupymi vymysly a ignorovanim faktu..

Je ovsem mozne, ze u tebe nejde ani tak o cechackovstvi, ale osobni charakterove defekty.

0/0
20.11.2009 11:23

Jan.Emil

Re: Mým oponentům,

Respektuji Tvůj názor Kapitáne avšak užitečnějším "hrdinstvím všedního dne" by bylo přimět dispečera aby poslal do nejistých povětrnostních podmínek lépe vyhovující letadlo. Přístroje umožňující bezpečné přistání v mlze dnes už nejsou nic co by nebylo zcela běžné ale nejsou jimi povinně vybavena všechna letadla.

Onomu pilotovi rozhodně neupírám hrdinství protože chyba byla spíš na straně dispečera. Avšak nelze soudit na základě strohé zprávy iDnesu. Pokud jiné letadlo nebylo k dispozici a zdravotní situace pacientky se jevila závažná, nutno někdy zariskovat.

Další možností bylo pronajmout víc vyhovující letadlo někde od jiné firmy ale to by byl ohrožen kšeft a to je třeba potom opravdu zariskovat, jinak bychom mohli jednou taky zkrachovat. Málem to odskákal pilot spolu s pasažéry, který měl dostatek hrdinství letět v nevyhovujícím letadle avšak málo hrdinství na to aby řekl dispečerovi NE, sežeň na to pořádné letadlo.

0/0
20.11.2009 12:07

navigator

Australský pilot hrdina...

Dobrý den. Klobouk dolů před tímto výkonem, ale na druhou stranu, pokud vím, leží

Norfolk asi v půlovině trasy Samoa - Melbourne, potom v této pozici bez paliva - perfektní předletová příprava.

0/0
20.11.2009 8:39

captain cook

Re: Australský pilot hrdina...

a kdo rika ze neodletel z Apie s plnou nadrzi?

Cetl jsi dole technickou informaci pro Westwind Jet, dolet / pocet pasazeru? Letadlo nejdriv letelo 2700km k Norfolku a podle zprav tam skoro hodinu krouzilo a cekalo na zlepseni pristavacich podminek. Matematicky to dava smysl.

Jen tak neco na okraj.

Vloni jsme leteli s Emiraty (B777 -300ER) z Australie na Novy Zeland, 2630km, posledni sektor letu Dubai-Melbourne- Auckland. Velke letadlo, dolet asi 14000km. Emiraty na tehle lince tankuji 3x. V Dubaji plne nadrze na cestu do Melbourne 11650km, v Melbourne palivo na cestu do Aucklandu a zpet. A pak zas plne nadrze na Melbourne-Dubai. Na usek Melbourne-Auckland-Melbourne si neberou plne nadrze. Tesne pre odletem nas totiz kapitan informoval, ze se trochu zdrzime protoze budou tankovat extra palivo kvuli bouri nad severnim ostrovem NZ, kdybychom museli krouzit a cekat na lepsi pocasi.

0/0
20.11.2009 9:14

navigator

Re: Australský pilot hrdina...

Sorry. Reagoval jsem asi ukvapeně po povrchním přečtení info.

0/0
20.11.2009 16:17

tučňák v exilu

Nj, to je ta nevýhoda Protinožců

Všude je tam daleko... Zvlášť tahle trasa, 5000 km nad oceánem a pilot se musí spoléhat na to, že na osamělém ostrůvku v půli cesty (kde se navíc rychle mění počasí) půjde přistát... 

0/0
20.11.2009 6:03

captain cook

Re: Nj, to je ta nevýhoda Protinožců

presne tak. Pacifik sice ma dost ostrovu s letisti na technicke mezipristani a natankovani mensich letadel, ale pokud se nahle zmeni pocasi kdyz uz jsi blizko, neni pokazde alternativni ostrov s letistem dost blizko pri ruce. Treba kolem Spolecenskych ostrovu (Tahiti) jich mas hned nekolik, ale u Norfolku neni. Tohle neni jako kdyz je blbe pocasi v Ostrave, tak posleme letadla do Brna.

Predpokladam, ze roli ve zmene pocasi hralo to, ze letadlo pristavalo az vecer. Za dne by to nejspis bylo uplne jine - v tuto dobu mlhy ve dne nejsou, leda tak letni boure.

Za normalnich podminek by ta pani urcite letela komercni linkou, ale asi jeji zdravotni stav nebyl natolik dobry, ze ji poslali z Apie az navecer s leteckou ambulanci. Jesteze morska voda je na ruzna otevrena zraneni dobra, kdyz uz v ni musela stravit hodinu a pul. Nevim take proc ji posilali z Apie az do Melbourne a ne do Aucklandu, ktery je mnohem bliz. Domnivam se, ze to asi byla Australka a mela australske cestovnim pojisteni.

0/0
20.11.2009 7:31

killy

Než řidič vyjede, zkontroluje stav provozních kapalin,

paliva, funkčnost brzd a osvětlení vozidla, huštění pneu............;-D

No vlastně, nezapomněl ten hrdina pořádně tankovat ? ;-D

0/0
19.11.2009 21:32

killy

Sorry, cpt. Cook under...

0/0
19.11.2009 21:35

captain cook

Re: Než řidič vyjede, zkontroluje stav provozních kapalin,

Doufam, zes pochopil, ze se nejednalo o lajdactvi pilota, ale ze letadlo opustelo Apii s dostatecnym mnozstvim paliva na tech 2700km km letu na Norfolk + melo rezervu paliva na jednu hodinu letu navic. Technicke pristani na Norfolku nebyla zadna emergence zavinena nedostatkem paliva typu "smarja me dochazi benzin, abych to radsi nekam seknul a natankoval" protoze v Pacifiku nelze letadlo jen tak "seknout kamkoliv". Byla to planovana zastavka na natankovani a soucast predurcene trasy.

Z Norfolku do Melbourne je to jeste dalsich 2350km. Nekteri lide si neuvedomuji ze z Apie do Melbourne je to celkem o chlup vic jak 5000km (vic, nez jsem napsal odhadem dole) a male letadlo, jake se pouziva pro letecke ambulance, proste nema tu kapacitu nadrzi.

0/0
20.11.2009 2:37

Kirů

Re: Než řidič vyjede, zkontroluje stav provozních kapalin,

A kterej ? Vidím neustále řidíče s jedním svítícím světlem, nebo jim nesvítí brzdovky. Jsou i tací, že mají zadek vozu jako barevnou hudbu a nevadí jim to !

0/0
20.11.2009 6:01

captain cook

2 Jan.Emil: doporucuji vic cist a min kecat

http://www.theage.com.au/national/hero-pilot-ditches-plane-off-norfolk-island-20091119-inr1.html

1)vymezena trasa letu letecke ambulance byla Apia(Samoa) - Norfolk (technicke pristani - palivo) - Melbourne. Letecka ambulance je male letadlo, muselo v puli trasy tankovat. Apia - Melbourne =pribl.4 - 4500km, Norfolk je v puli cesty.

Fakt 2) letecke ambulance neletaji vyhlidkove, startuji kdy je treba, ne kdy si piloti nebo firma vzpomenou a kdy je pekne pocasi. Ta zenska trpela akutni otravou krve a komplikacemi predchoziho zraneni, nejspis z nedavneho tsunami.

Fakt 3)Vzhledem ke zhorsujicimu se pocasi se ukazalo nemozne na Norfolku pristat ani po opakovanych pokusech. Nektere zdroje uvadeji, ze se o to pokousel skoro hodinu, kdy se cekalo zda se pocasi uklidni. Pilot pristal na mori jako posledni moznost, kdyz uz dochazelo palivo.

Fakt 4) Seznam se s mapou a fakty nez budes priste psat jak trotl

0/0
19.11.2009 19:47

Beefeeter

Re: 2 Jan.Emil: doporucuji vic cist a min kecat

No prosím! Díky za vysvětlení R^

0/0
19.11.2009 20:16

topič elektrárenský

Re: 2 Jan.Emil: doporucuji vic cist a min kecat

Ještě bych jen doplnil, že vznik mlhy je často otázka několika minut, takže i kdyby si pilot nakrásně zjistil počasí v místě přistání, nemuselo mu to být nic platné. Také mě štve snaha diskutujícíh zpochybnit vše za každou cenu, u PC v suchu a teple se věci řeší jinak, než v letadle, kterému dochází palivo a pro mlhu nemá kde přistát. 

0/0
19.11.2009 20:58

Jan.Emil

Re: 2 Jan.Emil: doporucuji vic cist a min kecat

Já teda kapituluji a uznávám že hrdinou asi nikdy nebudu. Vždyť já ani s autem nevyjedu pokud mám nádrž poloprázdnou, tak nemusím řešit extrémní situace kdy mi dochází palivo a já musím setmělou krajinou stopovat neznámé automobily aby mne dovezly pro benzín k pumpě.

V letadle bych se podělal letět kamsi do mlhy s poloprázdnou nádrží. Holt hrdinou nemůže být každý zejména ne ten kdo minimalizuje rizika a neřeší pak extrémní situace. Vím, není to zrovna akční avšak já už jsem takový.

0/0
19.11.2009 22:44

Beefeeter

Re: 2 Jan.Emil: doporucuji vic cist a min kecat

Berete v úvahu zdejší příspěvky, nebo se prostě jen nedokážete odpoutat od Vaší teorie, kterou tu tak svéhlavě razíte? Omlouvám se, možná je to ode mě příliš agresivní, ale...

0/0
19.11.2009 23:34

captain cook

Re: 2 Jan.Emil: doporucuji vic cist a min kecat

Tenhle neprilis inteligentni "moralista" Jan.Emil i pres dukladne vysvetleni nadale keca, protoze si neuvedomuje/ nechce uvedomit, ze letadla maji omezenou kapacitu nadrzi a tim omezeny dolet.

Westwind jet (10 lidi vcetne posadky max) pouzity v tomto pripade jako letecka ambulance ma dolet 3500km, s max. zatezi ale jenom 2600km. Nektere modely Westwind maji dolet o neco vetsi, ale zadny z nich neudela 5000km +rezervu se 6 lidmi + zavazadly na palube.

Tim mene si J.E neuvedomuje, ze mlha na ostrove jako je Norfolk se muze snest hodne rychle nebo jinak pocasi zmenit k horsimu, trebaze mohlo byt krasne v dobe kdy ten Westwind startoval z Apie vzdalene 2700km odtamtud. Prumernou rychlosti 700km/hod jim let zabral temer 4 hodiny. Normalni clovek chape, ze za tu dobu se muze pocasi x-krat zmenit. Take je nutno vzit v uvahu, ze lekarska emrgence neni vylet a neda se planovat dloho napred.

Hlavne, ze tady ten trouba blbe keca, ze ano.

0/0
20.11.2009 3:07

JiriTP

Re: 2 Jan.Emil: doporucuji vic cist a min kecat

Tomuhle se u nas rika: "Blbej nebo navedenej?" :-P 8-o

0/0
20.11.2009 6:13

Beefeeter

V diskuzích neexistují hrdinové

Poslední dobou mě velice rozčiluje fakt, že snad neexistuje článek, na který by se vždy nevrhla skupina lidí, kteří se buď pekelně soustředí na jazykový rozbor (gramatika, stylistika, pravopis, cokoliv...) bez ohledu na obsah článku. Anebo skupina lidí, kteří za každou cenu znevažují jakýkoliv hrdinský, nebo jinak pozitivní čin. A to bez ohledu na to, zda problematice rozumí, nebo ne. Popravdě se mnou cloumá spíše vztek, než rozčilení.

K australskému pilotovi: tankuje se vždy více paliva, než je potřeba na cestu TAM i zpět (např. kvůli případům, který je zmíněn v článku). Pilot si určitě zjistil počasí nad místem přistání. Pochybuji, že si s pacientem a zdrav. personálem "jen tak" vzlétnul. V každém případě nikdo z diskutujících neví o případu tolik, aby tu mohl vynášet soudy, jak moc je pilot neschopný.

 Ano, reaguji na příspěvky pana Jan.Emil, ale předpokládám, že během psaní přibyli další podbné příspěvky.

0/0
19.11.2009 19:25

captain cook

Re: V diskuzích neexistují hrdinové

viz nahore

0/0
19.11.2009 19:49

Vedoucí bez kolotoče

Re: V diskuzích neexistují hrdinové

...a pote pilot s letadlem vyletel do vzduchu.  ;-D Cestina je kouzelna v techto dvousmyslech.. :-)

0/0
19.11.2009 20:07

12345hanka

...

R^

0/0
19.11.2009 18:52

Jan.Emil

Opravdový hrdina

Avšak nestal by se hrdinou kdyby před letem dotankoval palivo, tak já nevím jak to chápat?

0/0
19.11.2009 18:15

Jirka1111

Re: Opravdový hrdina

Pilot není řidič, netankuje palivo. To je práce jiných lidí.

0/0
19.11.2009 18:32

Jan.Emil

Re: Opravdový hrdina

Ale přesvědčit se před letem snad směl? Nebo nesměl?

Kdyby měl dostatek paliva, nestal by se hrdinou. Přesto raději o litr víc nežli o litr méně?

Hazard není hrdinství8-o

0/0
19.11.2009 18:46

topič elektrárenský

Re: Opravdový hrdina

No možná by stačilo si článek přečíst ještě jednou, palivo mu došlo proto, že kvůli mlze nemohl přistát včas.

0/0
19.11.2009 18:44

Jan.Emil

Re: Opravdový hrdina

Jo, četli jsme. Avšak šlo snad zjistit zdali tam kam letí není mlha.  Lidi, jsou to tak triviální věci že se mi to nechce ani vysvětlovat. Míň hazardu, míň hrdinů.

Ono to nějak dopadne a dopadne to vždycky nějak. Tentokrát to dobře dopadlo i když letadlo nedopadlo. Dopadlo do moře a nevznítilo se nýbrž utopilo. Mělo by se to dát někomu k úhradě. Ale komu, že ano? Chtít úhradu od hrdiny se tak nějak nesluší.

0/0
19.11.2009 18:51

Jan.Emil

Re: Opravdový hrdina

Letadlo se nerozbilo ale utopilo. Jednou ho vyloví potápěči a vystaví jako letoun hrdiny. Jenže kdo to zaplatí? Nehoda není náhoda a tak milí piloti až zas někam poletíte ujistěte se zdali tam kam letíte není mlha pokud nejste vybavení pro přistání na přístroje. Hrdinou se nestane každý a nestává se každý den. Nebylo to hrdinství, byl to hazadrd od samého počátku letu. Letět někam a nezjistit zda tam budu mít kam přistát, to se na mne nezlobte...;-O

0/0
19.11.2009 18:57

captain cook

Re: Opravdový hrdina

strc si ten tvuj urvany xichtik vis kam, falesny moralisto a ignoramusi

0/0
19.11.2009 19:51

absolud

Re: Opravdový hrdina

Tvá blbost je do nebe volající , zkus někdy zvednout tu svou pomlouvačnou pr.del z obýváku a pak budeš možná mluvit i krapet rozumněji!!

0/0
20.11.2009 9:01





Najdete na iDNES.cz