Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kvůli kráteru nad tunelem zastavili hlavní trať a evakuovali dům

Správa železniční dopravní cesty do odvolání zastavila provoz na jedné z hlavních tratí spojujících Česko a Slovensko. Důvodem je propadlá stavba tunelu u Jablunkova. Sanační práce potrvají asi pět dní. Kvůli kráteru byl také evakuován dům, který stojí jen pár desítek metrů od jeho okraje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

loginname_

Tunely se staví tak,

že se vyhloubí pár metrů a ty se vybetonují.Pak se vyhloubí dalších pár metrů a ty se  opět vybetonují.

To jen u nás inženýři, co studovali nejspíš v Plzni ;-D, nejdřív vykopou celý tunel a ten se jim pak ještě před vybetonováním propadne............. ;-D

0/0
19.11.2009 10:22

ateista

Re: Tunely se staví tak,

Takovou blbost jsi četl kde?

0/0
19.11.2009 12:48

Zebin

a co kdyby

tam místo tunelu udělali výkop, začato už mají.........................

0/0
19.11.2009 9:09

Kirů

Re: a co kdyby

Ale to není až taková hloupost ! Určitě by i ušetřili, za zakrývání té ďuzny....

0/0
19.11.2009 11:06

+Granit+

v souvislosti mě taky napadlo

že pokud opravdu na několik měsíců či let bude ta trať nepoužitelná, tak všechna města od Bohumína počínaje na tom budou poněkud bledě, protože rychlíky na Slovensko tama neprojedou, budou muset odklonem, stejně tak nákladní doprava, osobní doprava možná bude jakžtakž realizovatelná, což bude docela málo, takže celá ta trať bude spíš jako lokálka než jedna z páteřních železnic ČR

0/0
18.11.2009 22:57

ateista

Re: v souvislosti mě taky napadlo

Uvidíš, že se starým tunelem bude jezdit... 10km/h ale bude, Subterra by musela platit veškeré škody, které by ČD a ČD Cargo způsobila...

0/0
18.11.2009 23:14

+Granit+

Re: v souvislosti mě taky napadlo

jenže co když se to začné hýbat ještě víc? i když jen při 10 km rychlosti

0/0
18.11.2009 23:16

ateista

Re: v souvislosti mě taky napadlo

Ten tunel je dost velký, aby do něj nacpali nějaké ocelové výztuhy, báňskejm daji prá dárků a nějakou pěknou dovolenou a jezdit se bude dokud se ten starý tunel nezřítí..a já si myslím, že ty kamené kvádry vydrží na rozdíl od kari sítí hodně :-)

0/0
18.11.2009 23:20

+Granit+

Re: v souvislosti mě taky napadlo

jenže ten starý tunel je docela úzký se mi zdá podel fotek, takže je otázka, zda pokud by se tam daly výztuhy, tak by se zmenšil průjezdný profil a ten vlak se tam ani nemusí vejít

0/0
18.11.2009 23:22

ateista

Re: v souvislosti mě taky napadlo

Ten úzký tunel, to je ten co rozšířili a teď spadl, ten ,kterým se jezdí je dost široký...

0/0
18.11.2009 23:26

+Granit+

Re: v souvislosti mě taky napadlo

no já nevím, ten portál u toho druhého co se jim jezdí mi nepříjde nějak o moc větší než ten co remontuje

0/0
18.11.2009 23:27

ateista

Re: v souvislosti mě taky napadlo

http://www.metroprojekt.cz/files/casopis/metroprojekt_01_2009.pdf

0/0
18.11.2009 23:39

Cocotus_Interruptus

Re: v souvislosti mě taky napadlo

Predpokladam, ze nikoliv Subterra, ale ve finale pojistovna. O tom, jestli se tam jezdit bude nebo ne, bohudik Subterra nerozhoduje.

0/0
18.11.2009 23:20

ateista

Re: v souvislosti mě taky napadlo

Pojištějí jsou do určité výše a kdo ví, jak moc vysoká je. A o tom kdo skutečně rozhoduje... ty nejsi vezdejší co?

0/0
18.11.2009 23:22

+Granit+

to jsem teda zvědavá jak to dopadne

vrátt to do původního stavu nepůjde, protože jeden tunel je moderznizován na dvojkolejný, tzn. prakticky likvidaci původní stavby, takže teď  je tam vlastně jednokolejka, teda pokud nedošlo k tomu, že sesuv v druhém tunelu nepoškodil i ten první tunel, pokud se tak stalo, tak se bude pár let jezdit autobusy a vlaky na Slovensko budou muset jezdit odklonem, takže to bude "radosti" v našem kraji

0/0
18.11.2009 22:45

Cocotus_Interruptus

Re: to jsem teda zvědavá jak to dopadne

Z bezpecnostnich duvodu si neumim predstavit, ze by ten provoz ve stavajicim tunelu pokracovat. Mozna to jeste jednou zkusi a po dalsim zavalu bude definitivne konec se vsim, co pises (odklony, nahradni doprava atd. atd.)

0/0
18.11.2009 22:48

+Granit+

Re: to jsem teda zvědavá jak to dopadne

jenže ta trať je velmi frekventovaná, nehledě k tomu, že pokud se nemýlím, tak je am i docela velký pohyb pracovních sil přes hranici, teda kdysi jezdilo hodně Slováků do Třineckých železáren, pochybuji, že jim zaměstnavatel bude uznávat pozdní příchod na pracoviště, nákladní doprava bude muset být vedena přes Vsetín, pokud se nepletu, jenže co když ta trať na takové množsví není dimenzována, no tak to maji ČD trochu problém pak, ale vlastně i lidé tam bydlící

0/0
18.11.2009 22:51

Cocotus_Interruptus

Re: to jsem teda zvědavá jak to dopadne

Tak odklony jezdi pres Vsetin a Horni Lidec, coz je pro mistni samozrejme uplne o nicem, takhle se domu nebo do prace nedostanou... Nakladni doprava problem neni, dneska se vetsina veci taha "ekologicky" v kamionech, tak jich holt bude jezdit o neco vic a autodopravci si polepsi.

0/0
18.11.2009 23:00

+Granit+

Re: to jsem teda zvědavá jak to dopadne

přes tu trať prý často jezdily vagony s uhlím a koksem, plus se tama vozily i hutní výrobky, aspoň tak jsem to slyšel od železničářů, takže ty vlaky budou uset přes Vsetín a Lideč, jak říkáš, jenže to znamená, že k stávajícímu provozu přibude další, a otázkou je, zda to ta trať "uveze"

0/0
18.11.2009 23:04

ateista

Re: to jsem teda zvědavá jak to dopadne

Odklon se dá řešit přes Těšín do Polska, přes Bielsko-Biala a pak do SR přes Skalité a Svrčinovec do Čadce... nejni to optimální, trať je jednokolejná, ale s elektrickou trakcí. Navíc nákladních vlaků teď nejezdí mnoho.

0/0
18.11.2009 23:05

+Granit+

Re: to jsem teda zvědavá jak to dopadne

hm polské tratě......, no nevím ty jsou ještě zanedbanější a podle tohohle tady http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial=linie&id=452&okno=historia&od=0&do=39  ta rychlost nic moc

0/0
18.11.2009 23:09

+Granit+

Re: to jsem teda zvědavá jak to dopadne

kruci tam mám, ale chyb

0/0
18.11.2009 22:48

pepinolupino

Můj dojem...

Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že to chlapci prostě a jednoduše neumí vykopat. Jestliže je vedle jedna díra, tak druhá musí jít taky udělat! Když si vzpomenu, s čím jsme si museli poradit ještě před 17-20 lety my, tak bych řekl, že to dnes už nějak zapomněli. Asi by to chtělo pohledat nějaké hornické důchodce, možná by to pomohlo...!

0/0
18.11.2009 22:23

Cocotus_Interruptus

Re: Můj dojem...

Ach jo. Ctete vubec tu predchozi diskusi predtim, nez neco zacnete komentovat? Ona totiz obsahuje neskonale vic relevantnich informaci nez clanek (jak je ostatne u "serioznich" medii typu yDes bezne). Dve diry uz tam vedou. Oni se s jedne z tech dvou der snazi udelat vetsi diru, aby se tam vesly dve koleje. Vzhledem ke geologickym podminkam a historii dane lokality to evidentne nebyl jeden z nejlepsich napadu.

0/0
18.11.2009 22:27

ateista

Re: Můj dojem...

Italové do zvládli v roce 1869-1871 s krumpáči a lopatami... zkušení borci ze  Subterry s nejmodernější technikou to za 3 roky nestihnou a ještě zvoraj co můžou. Zmrvili tunel a v desítkách domů vypálili veškerou elektroniku, když linka 22kV padla na linku NN. Komu čest, tomu čest...Rv

0/0
18.11.2009 22:29

Cocotus_Interruptus

Re: Můj dojem...

Chyba je v samotnem projektu, ktery zjevne precenil moznosti a nedocenil rizika. Ono kdyz tam staveli ten tunel v 19. stoleti (mimochodem, to neni ten, o kterem je momentalne rec, ten co se aktualne rekonstruuje byl dostaven az pred koncem I. svetove valky, tak tam nestaveli tunel dvojkolejny (to je uplne o necem jinem z hlediska statiky) a taky to tam nebylo narusene tim, ze tam Polaci a Nemci za dalsi valky odpali nekolik vlaku s vybusninami, kdyz se to pokouseli zasypat.

0/0
18.11.2009 22:35

hugo.tom

bylo nutné razid další tunel

Docela by mě zajímalo, zda bylo tak opravdu nutné razit další tunel, to ten původní nestačil? Jak se dívám dělat tunely tak vedle sebe ještě pod domy. No nevím, nevím. Zdá se mi to jako velké riziko

0/0
18.11.2009 21:44

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

Puvodne byl projekt na dva jednokolejne tunely... Zda se mi (v souvislosti s aktualnimi udalostmi), ze asi z dobrych duvodu a se znalosti pomeru v lokalite. Posleze bylo preprojektovano na tunel dvojkolejny a dopadlo to tak, jak to dopadlo. :-/

0/0
18.11.2009 21:51

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

Abych to upresnil, kdyz to po sobe ctu, tak by to nekdo nemusel spravne pochopit. Tim puvodnim projektem je samozrejme mysleno to, co je tam ted. Stavajici situace (fotomapa) - http://tinyurl.com/yddtuxm

V ramci stavby III. koridoru byl tunel II uzavren a z jednokolejneho tunelu tam delaji dvoukolejny, coz vypada na velky prusvih.

0/0
18.11.2009 22:11

+Granit+

Re: bylo nutné razid další tunel

to jsem zvědav, kdy to bude opět funkční resp. kdy to dostaví, pokud to ovšem postaví

0/0
18.11.2009 22:27

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

No, tohle vidim na ohromny prusvih, protoze ten sesuv je zjevne nekontrolovatelnych rozmeru a znemoznuje provoz i v tom jednom zbyvajicim tunelu, ktery tam mel fungovat docasne po dobu prestavby. Vicenaklady vidim na mnoho miliard a zpozdeni minimalne nekolik let.

0/0
18.11.2009 22:29

+Granit+

Re: bylo nutné razid další tunel

hm, docela mě strašíš..., nebylo by třeba vhodné vést to vrchem? vykoupit domy, teda pokud to jde, pokud to v centru obce, tak to asi nepůjde...

0/0
18.11.2009 22:31

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

No, jednalo by se o par domku v miste toho tunelu, viz odkaz na fotomapu o par prispevku vys. Teda vrchem, to urcite ne, proste by se tam musel vyhloubit zarez, coz je ale taky velky problem ho zajistit, uz se tady o tom psalo, nadlozi je misty pres 20m a silne nestabilni... Ale pokud se to sesype cele, tak stejne jine reseni nezbyde a ty lidi budou muset vystehovat, takze to je prast jako uhod.

0/0
18.11.2009 22:39

+Granit+

Re: bylo nutné razid další tunel

tak to bude drahé

0/0
18.11.2009 22:41

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

V celé delce tunelu nejsou nad ním ani v blízkém okolí žádné domy, místní rodina zneužila situace a vynutila si přestěhování na hotel. Že neuhodnete kam tečou splašky z jejich domu... do té díry po tunelu...

0/0
18.11.2009 22:51

+Granit+

Re: bylo nutné razid další tunel

asi do tunelu, resp. do díry co po něm zbyla

0/0
18.11.2009 22:54

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

Domy nad tim tunelem ci jeho blizkym okolim samozrejme jsou, vzdyt to je na te mape videt, i na tech fotkach u clanku je videt, ze tam teda rozhodne clovek nebude mit klidne spani, tohle je sesuv jako krava a nikdo to nema pod kontrolou a namodelovat to jde opravdu hodne tezko.

0/0
18.11.2009 22:57

+Granit+

Re: bylo nutné razid další tunel

stejně ale nechápu proč ty tunely tehdy razily, pokud jsem pochopil správně, tak výška nadloží je maximalně 24 m, sice si tím číslem nejsem jistý, ale pokud tomu tak je, tak nechápu proč tehdy nestavěli železnici po povrchu, jestli za to mohlo to, že by ten kopec tehdejší lokomotivy nevyjely nebo si někdo vynutil tento tunel jen kvůli tomu, aby se mu nedělily pozemky...

0/0
18.11.2009 23:01

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

Protože je jednodušší postavit tunel než vykopat a zpevnit tak hluboký zářez... jižní portál kotvili půl roku a to je tam nadloží tak 8 metrů. Kluci moc spěchali a dělali větší výruby než měli... během stavby tam došlo už k jednomu závalu cca10 m v průměru měl, krásný kulatý kráter až na povrch. Museli betonovat ostění ihned po výrubu a teď na ně tlačili, aby bylo v lednu hotovo a v červnu se mělo už novým tunelem jezdit po jedné koleji... to ale Subterra zatlouká s tím, že stavba měla být hotová v roce 2011. To mělo dojít k předání celého úseku st. hranice - Mosty u Jablunkova.

0/0
18.11.2009 23:10

+Granit+

Re: bylo nutné razid další tunel

takže asi to nepředají...

0/0
18.11.2009 23:12

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

Vite, ono je taky nutno vzit v uvahu, ze takovy nakladni vlak s 50 vagony s uhlim vazim nejakych 4000 tun, on by se taky mohl propadnout i s tou trati. ;-D

0/0
18.11.2009 23:15

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

Kam by se propadl? Pod tunelem je už jen  ..... Austrálie?

0/0
18.11.2009 23:18

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

Clovece, a proc jako myslis, ze to ted pada? Jen tak? To nadlozi je nestabilni. Kam myslis, ze se propada ten nize zmineny most?

0/0
18.11.2009 23:21

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

přijeď se podívat na to, jak velké základy mají ty patky mostu... jeden by řekl, že jsou velmi, ale opravdu velmi malé. takže zatížení na metr čtvereční je tu mnohem větší než v případě tunelu. Tunel má velký objem a tlaky se po jeho dobudování vyrovnají, jde jen o to, aby ten beton stihl dozrát.

0/0
18.11.2009 23:25

Cocotus_Interruptus

Re: bylo nutné razid další tunel

Ja nemluvim o tunelu, ale o tom, proc se tam nejezdi "vrchem". Uz jsem niz psal, ze v ose toho tunelu je tektonicky zlom. Fakt si myslis, ze pustit na takovehle podlozi vlak vazici nejakych 4000 tun je dobry napad a ze ti ta trat nikam "neujede"?

0/0
18.11.2009 23:28

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

vrchem se nejezdi proto, že by bylo příliš velké stoupání, a navíc, stále je lepší postavit tunel, kde se rozloží tlakové síly než-li budovat trať na povrchu. A zvýšit sklon trati nepřichází v úvahu. dosud nákladní naložené vlaky mohli zastavit v Jablunkově-Návsí (dnes už jen Návsí) nebo v Čadci se rozjely a zastavit mohli až za tunelem. Soupravu táhne dvoudílná lokomotiva 131 a vzadu tlačí šestikolo. Pokud by vlak zastavil, musel by se vrátit do víchozí stanice a znovu se rozjet.

0/0
18.11.2009 23:38

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

Klid, ten kráter není nijak veliký. Vždy mne pobaví, když napíšou, že délka závalu v tunelu je 70 metrů a délka kráteru na povrchu 150...to jim trošku nesedí. Navíc ty fotky jsou zdramatizovaný. Prostě tam teď je zajímavá prohlubeň. Starý tunel (kalchberg) se posunul po včerejším propadu o necelý centimetr. Což se dá pochopit, protože se tlak horniny z jedné strany výrazně snížil. Nedělal bych z toho takovou vědu. Horší je, že se na tom budou chtít místní přiživit...

0/0
18.11.2009 23:00

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

http://www.zelpage.cz/zpravy/7465

Betonová lobby zvítězila, jelikož tunely nesplňují normy na jízdní profil, prý by si strojvedoucí, pokud by příliš vykukoval z okna (maximálně co předpisy dovolují) mohl při vjezdu do tunelu urazit hlavu.

Jinak když se snažili zahájit ražbu, trvalo jim půl roku než jim přestal vstupní portál ujíždět( ten co je u zhoucené části tunelu) poté, když se zakopali, tak se jim provizorní ostění deformovalo asi 4x více než připouší norma a tak kutilové podepírali klenbu mosutnými kmeny stromů a vedle nich dál jezdily náklaďáky a bagry. Ta část jim nakonec spadla.

Mosty jsou velmi zajímavá obec. 2 medvědí podchody, jeden plánovaný nadchod za 400 mil. a jeden poměrně velký most dokončený v roce 2002, který se "potápí" (prý malá nosnost podloží - asi tam chybí ten beton, který skončil na stavbách domů v okolí). A z betonu, který byl na tunel se jich staví taky hodně.

0/0
18.11.2009 22:15

+Granit+

Re: bylo nutné razid další tunel

potápějící se most? to ani nevím, sice jsem slyšel, že tam nějaký stavěli, ale nevěděl jsem, že je ošulený

0/0
18.11.2009 22:25

ateista

Re: bylo nutné razid další tunel

to není ten most na obchvatu jablunkova, to je ten co na něj navazuje na obchvatu Mostů u Jablunkova. V současné době se tam jezdí střídavě jedním a druhým směrem a doprava je řízena semafory. Sem zvědav co chtějí dělat s potápějícím se mostem.

0/0
18.11.2009 22:31





Najdete na iDNES.cz