Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sanep dělá rychlé průzkumy, své respondenty ale nezná

Průzkumy veřejného mínění společnosti Sanep rychle pronikly do médií. Od internetových respondentů může za pár hodin získat třeba názor na výroky politiků. Odborníci ale zpochybňují vypovídací hodnotu. Vyzkoušeli jsme, že třicetiletý člověk z Prahy se může snadno vydávat za důchodce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

YoungFreedom

Sanep

iDnes udělal Sanepu zřejmě až příliš dobrou reklamu: na jejich stránku už se teď několik hodin nedostanu, abych se aspoň podíval, o co vlastně jde.

0/0
18.11.2009 15:59

Richard Sachr

No tak článek je to asi tak přínosný jako hádka dvou

"špičkových" politiků. Je jasné, že dvě firmy si konkurují, a tak se nebudou vzájemně chválit. A co se týče metodologických chyb anebo úmyslného zkreslování, tak to dělají všichni. Takže tyhle námitky jsou v celém kontextu dané problematiky irelevantní.

0/0
18.11.2009 14:54

smycka

Kdo za to může?

Již dříve jsem psal,zdali vláda Mirka Topolánka nežene politiku do rukou KSČ.Pan Topolánek se zřejmě zaobírá tím,zdali bude mít 150tisíc,nebo 500 na výplatu a to,že komunisti získávají preference,to ho netrápí.Ovšem on první bude muset obhajovat svoje pochybné jednání v politice.Obyčejného člověka to nepotká.Politici by měli jít mezi normální lidi a slyšet je,jaký mají názor na jejich tunelování,hospodaření a úplatkářství.Potom by možná,jestli mají trochu rozumu,přehodili vyhýbku.A to se týká všech parlamentních stran,které ponořili tuto republiku na úroveň Bolivie.Je to smutné,že zneužili mladistvé k oslavám 20 let beztrestného tunelování naší republiky.V brzké době uvidíme,zdali KSČ ,až bude u moci,povede tuto republiku lépe,jak naši nezodpovědní politici.

0/0
18.11.2009 14:45

Petr1234

Re: Kdo za to může?

kdo jsou ti obyčejní lidé? někdo jako vy? Vy se s tímto názorem považujete za normálního?

0/0
18.11.2009 15:15

NT05

Nevěřím průzkumu, který jsem si sám sezfalšoval

Jak se to dělá se můžete zeptat Jyrky, Největšího krále všech průzkůmů a statistik...;-D

0/0
18.11.2009 14:42

elTondo

Chyba

Online nelze provést následující průzkum:

1.máte přístup k internetu? ano x ne

2.používáte vy osobně internet? ano x ne

3.umíte vyplňovat dotazníky online? ano x ne

Resp. lze jej provést, ale ve 100% budou odpovědi "ano". :-)

0/0
18.11.2009 14:33

Sir Humphrey Appleby

Re: Chyba

tak ho zkus někam na net pověsit a uvidíš, že 100% u "ano" rozhodně nebude :D  budeš rád když se dostaneš na 75 %...

0/0
18.11.2009 15:01

elTondo

Re: Chyba

Tím spíš to dokáže, jak je to nerelevantní.

0/0
18.11.2009 15:38

Sir Humphrey Appleby

:)))

a oni snad myslí že ty jiné průzkumy se dělají všechny férově? nenechtě se vysmát, jako brigádu jsem na škole jsem před léty  taky dělal "průzkumy" pro mezinárodní  a uznávanou agenturu. Když jsem měl vyzpovídat třeba 100 lidí, udělal jsem jich tak 5 a zbytek kompletně vymýšlel. V hlavě si představíte nějaký archetyp (třeba chlap 50let, manželka, dvě děti, pracuje na úřadě...) a potom to vyplníte tak jak si myslíte že by odpovídal on a je to :)   Ono taky zkuste někoho na ulici zastavit jestli nemá 2 minuty čas (rada z oficiálním materiálů...) a pak s ním vyplňujte dotazník který i tomu kdo ho zná nazpamět trvá půl hodiny :)))  A když se ještě zaseknete na vysvětlení nějaké otázky, je z toho klidně hodina, dvě....  takže ono to ani jinak nešlo.

 

Tudíž jestli si někdo myslí, že ty průzkumy co se provádějí "osobně" jsou nějak více pravdivé nežli online, je hodně, hodně naivní :)  Od té doby co jsem tomuhle businessu kouknul pod pokličku se těm uveřejněným grafům v novinách jen směju :)

0/0
18.11.2009 14:18

Petr1234

Re: :)))

taky jsem dělal dotazníky na benzinové pumpy, dokonce jsem zakládal freemaily abych mohl uvést kontakt :)))

0/0
18.11.2009 15:19

Špička

Nas..at na všechny výzkumy veř. mínění

Stačí se podívat na pár internetových diskuzí a mají hned obrázek o veřejném mínění.

0/0
18.11.2009 13:57

petr66

Re: Nas..at na všechny výzkumy veř. mínění

 Myslím, že jste mimo. Diskuze zde nevypovídají skoro nic. A taky to nejsou diskuze. Spíš snaha urazit toho, kdo má jiný názor. Občas je zde ale legrace;-D

0/0
18.11.2009 14:01

ted61

veškeré

Veškeré průzkumy jsou neobjektivní, hromada výmyslů.Jsou tam takové otázky že i když začne někdo odpovídat je po 10ti minutách z toho tak otrávený že už ani neuvažuje co říká anebo to tazatel za něj doplní. To si bohužel neuvědomují tazatelské agentury které dávají dotazníky nesmylsně dlouhé a hlavně zmatečné. Takže určitě bych si žádný průzkum nezadával jelikož to jsou vyhozené peníze.

0/0
18.11.2009 13:57

Sir Humphrey Appleby

Re: veškeré

přesně...

0/0
18.11.2009 14:24

czechian

Ale copak, Hartle? Jaký je rozdíl mezi nevěrohodným Sanepem

....a záměrně zfalšovaným STEMem? 8-o;-D

0/0
18.11.2009 13:48

Ivan Langer

ono je to tezky

pokud o sobe respondent napise presna data, potom treba na nektere otazky "radeji" odpovi jinak nez jak to citi. Treba v obave ze msty ? posmechu ? moznosti zneuziti ?

0/0
18.11.2009 13:36

Fanda Šmanda

Probůh,

on ještě někdo těm průzkumům věří ?! ;-D

0/0
18.11.2009 13:25

IPES

Re: Probůh,

Jirka

0/0
18.11.2009 13:34

Mončí

Na netu i na ulici

jsem ochotna odpovědět na otázky typu spokojená,nespokojená.Jak se někdo začne vyptávat na nemovitosti,majetek,zařízení domácnosti a podobně,tak mizím.

0/0
18.11.2009 12:51

orken

Re: Na netu i na ulici

to jses tak bohata, ze bojis,nebo naopak, tak chuda, ze se stydis ;-D

0/0
18.11.2009 13:05

cassul

Re: Na netu i na ulici

Na tyhle otravovače všeho druhu mám nacvičený speciální typ pohledu a funguje to perfektně. Někdy i zkusí něco říct, ale ještě žádný nedořekl první větu. Mám dva metry a cosi, plnovous a vážím stopadesát kilo. ;-D

0/0
18.11.2009 13:11

orken

Re: Na netu i na ulici

staci kolem nich  rychle projit a neotacet hlavu k nim

0/0
18.11.2009 13:14

plastova_lahev

Re: Na netu i na ulici

postavička ham, ham ;-D

0/0
18.11.2009 13:16

czechian

Re: Na netu i na ulici

Nechodíš náhodou v zeleném huberťáku se zeleným kloboukem a neprudíš, za pomoci špehujícího ptáka, Trautenberka? ;-D

0/0
18.11.2009 13:51

Klara L

Průzkum

Tedy už je o nás asi málo osobních údajů "po všech čertech", aby ještě člověk nějaké průzkumné agentuře vyplnil výši svých příjmů a koho volí. Ani nápad :-/

0/0
18.11.2009 12:49

Ivan Langer

Re: Průzkum

treba v pruzkumech pojistoven se ptaji i na platy :)

0/0
18.11.2009 13:37

martin119

Internetové výzkumy nejsou univerzálně spolehlivým nástrojem

Stručně a jasně: tlak médií i zadavatelů na rychlost a cenu vede výzkumné agentury k tomu, že se snaží čím dál více využívat CAWI (dotazování přes web) a CATI (telefonické). To je pochopitelné, ale nelze to brát jako hotovou věc a mávnout na d tím rukou. Rychlost a relativní levnost nemůže vyvážit nespolehlivost a nevěrohodnost výsledků a seriózní agentura by měla být schopná to zadavateli vysvětlit. Dotazování přes net je vhodné pro specifické výzkumy, týkající se "internetové populace", která má svá specifika a odlišnosti a za reprezentativní na populaci ČR ji může vydávat jen ignorant.

0/0
18.11.2009 12:46

Brainwashington

V průzkumech na odpovědích nezáleží !!

Důležité jsou pouze správně položené otázky ! ;-D

0/0
18.11.2009 12:37

mirekrt

Osobní zkušenost se statistikou

Počátkem devadesátých let se u nás doma objevila slušná seniorka ze statistického úřadu a spustila průzkum, zahrnující příjmy, majetek, spokojenost a další hodnoty. Takto to bylo několikrát osobně, pak i přes telefon.

Až do jednoho momentu. To jsem oné slušné seniorce přes telefon sdělil, že u nás doma nastaly změny, ža jsem začal podnikat a máme vyšší příjem a vyšší životní standart. Slušná seniorka obrátila, ve vší slušnosti se poděkovala a sdělila, že již nezapadám do jejího průzkumu a průzkum u nás skončil.

Jednoduchá otázka tedy zní : do jakého statistického průzkumu jsem se najednou nehodil ? Zřejmě do toho, který by ukázal, byť i na zlomku populace, vzestup životní úrovně. Komu taková selekce zkoumaného vzorku populace prospěje, je snad každému jasné, tomu, kdo si nepřeje příznivý obraz aktuálního stavu společnosti.

Kdo nám obyčejným občanům zaručí za všechny ty výzkumy, že nebudou takto manipulovány ?

Myslím že nikdo, lepší je zdravý rozum a otevřené oči, nebýt fundamentalista.

0/0
18.11.2009 12:35

orken

Re: Osobní zkušenost se statistikou

Jenze ona te me treba jako typickeho zastupce jiste skupiny a kdyz si zmenil spolecenskou kupinu, tak proste uz si nemohl byt vyuzitej jako zastupce ty stary a u te nove treba maj jine lidi.

0/0
18.11.2009 12:43

martin119

Re: Osobní zkušenost se statistikou

Prostě jste se nehodil do kvóty, která buď vámi reprezentovanou sociální skupinu nezahrnovala a nebo v dané charakteristice byla již kvóta naplněna (čili již odpovědělo dost těch, kteří se měli obdobně dobře ;-) )

0/0
18.11.2009 12:48

Don Corleone

Re: Osobní zkušenost se statistikou

Jednoduchá odpověď zní: Do jakéhokoli. A to proto, že aby se průzkum co nejvíce přiblížil skutečnosti napříč populací, je třeba vybrat co nejlepší reprezentativní vzorek. Vy jste se tam mohl dostat třeba proto, že jste např. čtyřčlenná domácnost se dvěma psy, jednou kočkou a dvouma rybičkama, kde Vám je 30-35 let, manželce 20-25, dětem 3-5 a 0-2 roky, psům 1-5 a 5-7 let, kočce 8-10 a oběma rybičkám 5-8 let. Žijete na dědině se 150 obyvateli a vy a vaše žena jste zaměstnáni ve státní správě. Celkový příjem domácnosti 25-30 tisíc Kč. Jde zkrátka o to, že sestavit co nejreprezentativnější vzorek populace není sranda a ten kdo je vybrán, musí splňovat celou řadu kritérií. Je jasné, že na určité věci má zkrátka jiný pohled chudý a jiný pohled bohatý, muž x žena, svobodný x ženatý, zaměstnanec x podnikatel, majitel 5 let starých rybiček x majitel potěru,... Vy jste z toho vzorku mohl vypadnout tím, že se vám změnily příjmy, ze zaměstnance jste se stal podnikatelem, umřela vám jedna z rybiček

0/0
18.11.2009 12:50

Don Corleone

Re: Osobní zkušenost se statistikou

nebo jste prostě o pár let zestárl. Doporučoval bych Vám být trošku míň paranoidní.

0/0
18.11.2009 12:52

orken

Re: Osobní zkušenost se statistikou

Ja si myslim, ze to skoro jiste bude v tom, ze ze zamestance se stal podnikatel

0/0
18.11.2009 12:53

orken

Re: Osobní zkušenost se statistikou

ze i kdyby mel stejne prijmy, tak ho jen kvuli tomu vyradi

0/0
18.11.2009 12:54

Brainwashington

Je možné, že Bílek dnes i vyhraje, ale pŕi ćtení

článku jsem narazil na něco, co nemůžu pochopit, co to je, cituji: "Noví si všichni tři útočníci: Filla, Necida a Hlouška nahradili Blažek, Magera a Papadopulos."- Pomůže nékdo objasnit smysl tohoto souvětí ?? :-/

0/0
18.11.2009 12:26

petr66

Přehnaný optimizmus.

 Když jsem tak prošel svoje známé, tak internet jich má sotva 25%. A pravidelný přístup slaBÝCH35%. Snad je to jinde lepší.

0/0
18.11.2009 12:25

Sir Humphrey Appleby

Re: Přehnaný optimizmus.

kde to proboha žijete a s kým se stýkáme? z mého okolí nemá internet jen babička, z generace mých rodičů (60let) jej mají naprosto všichni, z generace mé (30) jej taky mají všichni a dobrá polovina by bez něj ani pomallu nedokázala žít.... bohužel neznám nikoho z dnešní mládeže (20 a méně) ale tipnul bych si že tam to horší nebude...

0/0
18.11.2009 14:22

cromagnon

Je to zajímavé pro velké politické strany

Kde je jaká nálada mezi obyvatelstvem.

:-)

Josef Vyskočil, a tak podobně ...

;-D

0/0
18.11.2009 12:20

honzaf

To je snad jasné

Na to, abych věděl, že on-line průzkumy jsou zavádějící, nemusím být žádný velký odborník. Na internetu nejen, že není skoro nikdo z věkové skupiny nad 69 let, ale není tam ani spousta lidí nad 40.

Na internetu navíc zcela jistě chybí specifická kategorie občanů všech věkových kategorií - například nízkopříjmové skupiny. Je iluze si myslet, že on-line výzkumy mají nějakou výraznou vypovídací hodnotu, pokud potřebuji reprezentativní vzorek celé populace.

Ostatně například virtuální volby na Aktualne.cz ukázaly, jak směšné takovéto průzkumy jsou.

0/0
18.11.2009 12:16

hany1

Re: To je snad jasné

Výzkumy na internetu beru jako horoskopy. Přečtu, ale nevěřím.

0/0
18.11.2009 12:28

mirekrt

Re: To je snad jasné

Spíte si na uších a očích. Počet seniorů na internetu se rapidně zvětšil, stejně jako počet mých "vrstevníků" a kamarádů a známých v rozmezí 40 až 55 let, přístup mají všichni, které znám. A rovněž nízkopříjmoví známí mají internet, jednak u dětí a jednak svůj. Kdo nemá internet, tak není. A drtivá většina populace to už ví.

0/0
18.11.2009 12:39

hany1

Re: To je snad jasné

Souhlasím, ale kolik lidí uvede svůj věk a vzdělání pravdivě?

0/0
18.11.2009 12:50

honzaf

Re: To je snad jasné

Nespím. Moje matka, důchodkyně, využívá internet, ale pustí si tak maximalně mailový klient nebo video na youtube a přečte zprávy. Že by někde zaklikávala nějaký průzkum, to bych ji musel speciálně naučit a pochybuju, že by se jí do toho chtělo. Zajímají ji jiné věci.

Otec, rovněž důchodce, k počítači nesedne ani zanic. Je vystudovaný strojař, k elektronice nemá absolutně žádný vztah a internet ho absolutně nezajímá. Maximálně mě požádá, abych mu našel nějaké info o astronomii.

Že roste podíl lidí (i starších) s přístupem k internetu, to ještě ani zdaleka neznamená, že se tam účastní nějakých průzkumů a že na internetu je k mání reprezentativní vzorek populace. To prostě není a ještě hodně dlouho nebude.

0/0
18.11.2009 14:10

martin119

Re: To je snad jasné

Nejhorší na celé věci je, že tato "výzkumná agentura" ve svých výstupech často metodu neuvádí a vypadá to, jako by šlo o seriózní F2F výzkum, kdy jsou respondenti dotazováni v domácnostech. Což je samozřejmě delší i finančně a organizačně náročnější....

0/0
18.11.2009 12:51

honzaf

Re: To je snad jasné

Snad ji konkurenti brzo zadupou. Nedělám si o výzkumech iluze, nicméně tady nelze za rozumné peníze nijak dosáhnout toho, aby metoda měla potenciál být spolehlivá.

Jediná cesta jak toho dosáhnout by byla: vytipovat konkrétní lidi, naučit je správně zaklikávat a pak po nich žádat odpovědi na dotazníky. A to by pravděpodobně bylo dražší než F2F průzkum.

0/0
18.11.2009 14:13





Najdete na iDNES.cz