- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Omlouvám se za rozkouskování textu kvůli počtu znaků a špatné nakopírování začátku. Části textu jsou seřazeny obráceně VL.
V Athénách jsem byl svědkem tohoto užití v tamních tramvajích jež designovalo studio Pininfarina a můj dojem byl víc než rozpačitý.
Bohužel, bude-li mít i nadále „monopol“ na většinu státních zakázek tohoto typu pan Kotas, který není kvalitním designerem, myslím že dokonce ani architektem, ale to mi již vzhledem k mojí profesi nepřísluší soudit ač i selský rozum někdy nad jeho počiny zůstává stát, tak se vizitkou našeho průmyslového designu stanou nezajímavé mnohdy předražené a minulosti poplatné pomníky jeho tvorby.
Vojtěch Linhart
Vnějším designem je tramvaj poplatná trendům počátku 90. let, na jejím plášti nenalezneme jedinou tvarovou zajímavost, tvar je na mnoha místech „uměle“ dotvářen nátěrem apod. (opět autorův „typický“ rukopis). Interiér se dle dostupných fotografií a vizualizací zdá být prostorově vyspělejší než u předchůdkyně 14T. Volba typu sedadel se pak stává další problematikou. Pan Bém by nám nejraději, podotýkám za naše peníze, dopřál „největšího luxusu“ v podobě látkou potažených sedadel, jejichž stav po 2 – 3 letech užívání většina z nás dobře zná. Osobně nespatřuji na překližkových sedadlech nic špatného, jsou myslím spolu s nerezovými tyčemi příjemným oživením interiéru, navíc snadno udržovatelné a odolné, ale všeho s mírou. Doplňovat tyto sedačky dřevěným obložením stropu?
Autor Patrik Kotas opět dokázal vyprodukovat derivaci svých předchozích projektů (podobnost 15T se soupravami metra M1 – trasa C a některými nerealizovanými projekty tramvají je do očí bijící). To jestli je tramvaj „pěkná“ nebo „ošklivá“ je subjektivní názor jednotlivce na nějž má každý nárok, nicméně tvarová a funkční kvalita objektivně posouditelná je. Nové vozidlo, jež budeme v ulicích vzhledem k jeho životnosti vídat ještě minimálně 20 let a které je v době svého představení veřejnosti tvarově zastaralé, je dle mého názoru po designové stránce na velmi nízké úrovni. Neštěstím je, že veřejnosti je tato tramvaj pražským magistrátem servírována téměř jako perla designu a bohužel většina obyvatelstva poté tuto lež přijme jako fakt.
Jsem rád, že jsem narazil na diskuzi o tramvaji 15T „For city“. Předesílám, že jsem čerstvým absolventem VŠUP – design 1 a tématem Jsem rád, že jsem narazil na diskuzi o tramvaji 15T „For city“. Předesílám, že jsem čerstvým absolventem VŠUP – design 1 a tématem mojí diplomové práce byla rekonstrukce současných tramvají typu T6, kterou jsem vypracovával pro firmu Pars Nova Šumperk. S tramvajovou problematikou jsem tudíž seznámen velmi podrobně, krom toho, že o hromadnou dopravu celkově se zajímám již řadu let. Po „ostudě“ s tramvajemi typu 14T „Porsche“, které svojí konstrukcí nadměrně opotřebovávají kolejový svršek v obloucích a s vnitřním uspořádáním znesnadňující průchod vozidlem spolu s absencí předních dveří, se do pražských ulic chystá nové vozidlo typu 15T. Nová tramvaj po konstrukční stránce výše uvedené problémy řeší, technicky se jedná podle mě dostupných informací o velmi vyspělé vozidlo, nicméně jeho design ho posouvá řádově minimálně o 10 – 15 zpět.
Člověk sedí na sedačce sám, nikdo se na něj z boku netlačí. V pohodě se kdekoli chytne madla, aby neupad. Dost míst k stání a i když je hodně lidí, dá se vždycky nějak vyhnout. A nejlepší výhled je z plošinky vzadu. V těch nových se blbě sedí, blbě stojí, ulička je široká tak pro jednoho a k východu se tak člověk musí probít a madla nahoře asi jen drží tramvaj pohromadě. Jsem docela vysoká, ale nedosáhnu na ně. Lidé v prostoru u dveří se nemají čeho chytit, to musel vymýšlet nějakej mamlas, za trest bych ho nechala takovou tramvají jezdit ve špičce sem a tam. Nejsem jediná, kdo si Porsche nechá ujet a raději počká na další, starou tramvaj.
Porsche je nejhorsi tramvaj co po Praze jezdila, hned po tramvajich s dvermi a schody na obou stranach.
Podle mých informací se mají do roku 2017 vyměnit i autobusy a to na ty nízkopodlažní. Musím říct, že pro maminky s kočárky a důchodce je to dobré, ale já je nemám rád. Je v nich málo místa a nelíbí se mi ten prostor, kde jsou ty sklápovací sedadla.
Mne prijde prostor se sklapovacimi sedadly celkem dobry - kdyz je relativne volno, tak si tam lide mohou sednout, kdyz nastoupi maminka s kocarkem nebo vozickar, tal je tam prostor pro ne. Ja bych jim vytykal spis to, ze ve snaze tam mit co nejvic mist k sezeni, tak na nektera sedadla si mohou sednout v podstate pouze deti.
A predevsim ty autobusy, co se ted budou kupovat jsou od jine firmy (SOR?), takze se da predpokladat, ze tam bude uplne jine usporadani.
Nikde jsem se nedočetl - předpokládám. že už v zadánání měla být jasně určeno kolik m2 bude mo6n0 na reklamu použít. Nebo se budou zdražovat lístky ?
A co taková ta dírkovaná - zevnitř je skoro průhledná a zvenku z větší dálky je dobře vidět.
a světová špička. 100% nízkopodlažní, všechny podvozky otočné a hnané. Kromě Škodovky tohle nikdo nevyrábí.
...Patrik Kotas se vytáhl. Fakt pěkný kousek. Sleduju vývoj T15 už dlouho a viděl jsem jí na testech v Plzni. Moc pěkný design - a myslím, že vychytala detské nemoci Porsche - čili T14....