Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Chorvatsku vykolejil vlak, až šest lidí zemřelo a desítky jsou zraněny

Na trase mezi chorvatskými městy Záhřeb a Split v poledne vykolejil osobní vlak. Nehoda má nejméně tři oběti, podle chorvatských médií ale zemřelo až šest lidí. Desítky dalších byly zraněny. Mezi oběťmi je nejméně jeden turista, česká ambasáda ale nemá žádné informace, že by to byl Čech.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Santa1

Docela příznačné

Neumím chorvatsky, ale na té Slobodne Dalmaciji píšou zajímavé podrobnosti o vlaku, který havaroval. Jde o v Německu vyráběné jednotky Regio swinger od kanadské firmy Bombardier transportation, pro Chorvatsko jde o modifikaci 605 Regio Croatia. Okolnosti nákupu těchto vlakových jednotek ovšem vypadají ještě hůře, než v případě českých Pendolin. Hlavně jde o technické problémy jako praskání náprav a o celkovou nevhodnost pro zastaralé chorvatské železnice, na kterých byly navíc jednotky provozovány nepřiměřenou rychlostí. Kromě toho jsou chorvatské tratě hodně obloukovité a jednotka nemá naklápění, takže klopné síly jsou v obloucích značné. Nehoda bude zřejmě způsobená kombinací těchto faktorů. Samozřejmě jen spekuluji, jako čtenář-laik si to můžu dovolit :-).

0/0
25.7.2009 7:01

herr Flick

Re: Docela příznačné

Nevím jestli v Chorvatsku, ale v Německu tyto soupravy nakláněcí jsou a dosahují rychlostí až 160 km/h.Jezdím s nimi docela často na trase Liberec-Drážďany.

0/0
25.7.2009 12:29

Santa1

Re: Docela příznačné

Máte pravdu, naklápění má jak typ 612 DB tak typ 605 HŽ. Bohužel se nemůžu podívat, jak to psali v tom článku na Slobodne Dalmaciji, protože ho mezitím dost zásadně přepsali a tyhle zajímavosti vynechali.

0/0
27.7.2009 14:22

JBetak

Re: Docela příznačné

K úvaze o silách v obloucích: ta ostředivá je úměrná hmotnosti vozidla, která bývá zadaná a mezi jednotlivými typy se moc neliší, ale hlavně druhé mocnině rychlosti, čili záleží pouze na tom, jakou si provozovatel stanoví rychlost. Vůbec nezáleží na tom, zda je jednotka naklápěcí, naklápění nesnižuje tuto sílu.

Já to vidím na vybočení kolejnic vlivem horka.

0/0
25.7.2009 14:46

Santa1

Re: Docela příznačné

Hmm, máte to našprtané dobře, ale tak doslova to platí v případě, že počítáte s nějakým ideálním bodem, pohybujícím se v rovině. Jenže ten vlak má nějakou výšku a ty odstředivé síly se na té výšce nějak rozloží. Kola mají okolky, takže dole se vlak okolkem opře o tu kolejnici. Nahoře se nemá o co opřít, proto je výhodné, pokud se naklopením přenese těžiště dovnitř oblouku. Tím se ta síla přenese na ten okolek a vlak může obloukem projet rychleji

Taky jsem nikde neřekl, že naklápění eliminuje odstředivou sílu.

0/0
27.7.2009 14:06

Santa1

Re: Docela příznačné

Navíc, zatím tvrdí, že kolejnice neuhla.

0/0
27.7.2009 14:42

Petr Mojžíš

drezína

Ve zprávách byly záběry, jak při záchranných pracích kolem místa nehody proletěla vykolejená drezína a málem smetla utíkajícího hasiče. To byl teda mazec. Tam bylo jasně vidět, jak nebezpečné je povolání záchranáře. Klobouk dolů před každým, kdo tu práci dělá. Je to už ke shlédnutí i v archivu Novy. Neuvěřitelné.

0/0
24.7.2009 22:21

pajosh

Docela stesti!

Malem byly dva vlaky v sobe! Podivejte se na video na chrovatskem zpravodajskem serveru. Zhruba v polovine to prijde.

http://www.slobodnadalmacija.hr/Crna-kronika/tabid/70/articleType/ArticleView/articleId/63175/Default.aspx

0/0
24.7.2009 19:19

český venkovan

Re: Docela stesti!

..jj..te´d jsem to zahlédl  na Nově.....ta trať NEMÁ světelnpou signalizaci.....neuvěřitelné8-o

0/0
24.7.2009 19:52





Najdete na iDNES.cz