Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Průzkum: Školy segregují žáky, Rom rovná se mentálně postižený

Každý čtvrtý romský školák je "onálepkován" jako lehce mentálně postižený, ukázal průzkum ministerstva školství. Podle náměstkyně Kláry Laurenčíkové však na školách dochází k záměně mezi mentálním postižením a sociokulturním znevýhodněním. Děti s touto diagnózou v drtivé většině končí ve "zvláštních" školách. Tomu chce ministerstvo zabránit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

sphagnum

Je jedno jestli mají problémy mentální nebo kulturní

rozhodující je, že normální základní školu nezvládají a speciální výukové programy (zvláštní škola) jim pomáhají se naučit aspoň něco. Je jedno, jestli se jim učit "nechce" nebo "nejde" výsledek je nakonec úplně stejný.

0/0
11.12.2009 13:33

halinah

Re: Je jedno jestli mají problémy mentální nebo kulturní

Naprosto souhlasím, pokud proženeme takové dítě klasickým vzděláváním, ve 2. třídě už spolužákům nestačí a je to nakonec vražda jak pro něj, tak pro spolužáky, kteří trpí tím, že se ve třídě 1 dítě nudí. Myslím, že by děti měly chodit do školy, NA KTEROU STAČÍ, ať už mentálně nebo díky pomalému tempu. (A nejde jen o Romy.)

A můžu jako učitelka 2. stupně říci, že se mi někdy chce plakat, když dávám strašně hodnému romskému klukovi padesátou pětku ze sčítání zlomků, protože vím, že neumí sčítat ani jednociferná čísla... Většinou nemám to srdce a píšu mu NEHODNOCENO. A on mi do prověrky píše: "Prominte pany učiteko, teške je to."  Apak je mi líto holčičky, která si platí doučování, jelikož má 3 z matematiky a kolegyně asistentka doučuje 4 nepřipravené agresivní kluky, kteří mají v batohu jen tučnou svačinu, a zdarma...

0/0
11.2.2010 20:21

daemon

Opatření kvůli Romům není možné dělat na všech školách

To jako daňový poplatník platit nechci. Měly by se zavést speciální školy pro sociálně a kulturně znevýhodněné děti, které by potřebnou kapacity měly.

0/0
1.12.2009 12:25

from

Ať si to zkusí sami, rodiče na ně serou

Tyhle výzkumy mají nulovou vypovídací hodnotu, zamyslet by se měli PROČ tomu tak je.

Je pravda, že většina romů končí ve zvláštní škole a to kvůli studijním výsLedkům a přístupu ke vzdělání. Chyba není v učitelích, škole ba ani v žácích, chyba je v RODIČÍCH! Až začne sociálka dělat svou práci tohle nebude existovat.

Jsem člověk z praxe, vidím to denně.

0/0
30.11.2009 0:43

jana zo salasa

Cigánske deti sa nemajú

väčšinou nádej vzdelávať, ale je problém ich už len vychovávať. To by ste museli skúsiť na vlastnej koži; hodina prírodopisu preberaná látka " živočíchovia lúk a pasienkov". Pre nich je problém pochopiť vlastne čo od nich človek chce keď im dá otázku aby vymenovali aspoň jedného živočích ktorého životným prostredím sú lúky.A o pracovnom vyučovaní ani nehovorím, v prvom rade si musí človek dať pozor na to aby nedošlo k jeho ujme na zdraví a potom aj na zdraví zverených žiakov, skúste dať takýmto expertom aspoň trom súčastne rezné nástroje, hovorím Vám, že radšej sa prebehnem po zamínovanom poli 100m a verte, že  bude to menšia pravdepodobnosť úrazu.:-/

0/0
29.11.2009 22:21

wcbaba

To je dětí, to je dětí - ty romké děti

se množí jak houby po černobylu                                                                         

0/0
17.7.2009 19:10

xkovi

Segregace je naprosto v poradku!

Kdyz jsem v Praze nastupoval na prvni zakladni skolu (ZS Letohradska, P7), byla plna cikanu, ale "nastesti" vetsina z nich byla jiz po prvnim pololeti, kdy se u nich projevil propastny rozdil ve schopnosti vnimat, naslouchat a ucit se jako ostatni, prerazena do tridy oznacene pismenem "D", ale nepreradili tam jen cikany, ale i dalsi deti, ktere vyrazne vycnivaly z tridniho prumeru - v techto tridach jim byl nastaven jiny program a co vim (po 2. tride jsem odesel na jazykovou skolu o blok vedle...), tak ti, kteri se opravdu snazili, se treba po druhe tride vraceli z D zpet do A ci B, kde byly "normalni" deti.

Rozhodne ale nesouhlasim s princimpem rovnostarstvi, ze by se tito vyrazne zaostali zaci (at uz diky rodicum ci vrozenym vadam) meli nechavat mezi temi "normalnimi". U vetsiny deti je treba hned od zacatku vytvaret motivaci a "konkurencni" prostredi - pokud se narocnost studia a klasifikace srovna s temi nejhorsimi, stahnou s sebou celou tridu a ze 3 spatnych studentu vznika 25...

0/0
17.7.2009 15:31

Misery Newt

Re: Segregace je naprosto v poradku!

S tím souhlasím, taky mě nebavilo, když jsem musela poslouchat to šílené slabikování při čtení v páté třídě...no vlastně i na druhém stupni a to jsme prosím byli výběrová škola!!! ;-€

0/0
29.11.2009 22:24

Klotilda

Praktické školy jsou také vzděláním

No jo,jestliže rodiče své předškolní děti nevedou k rozeznávání barev,základních geometrických tvarů,správné výslovnosti,samoobslužnosti,kázni,respektování nerodičovské autority,času na jídlo,práci,zábavu,pravidelnému režimu....pak takové dítě, ve srovnání s vrstevníky, je zaostalé.Je známkování segregace?Namísto podobných průzkumů, by se mělo dbát na kvalitní vzdělávání v praktických školách.Některé děti nemají zájem o násobilku a vyjmenovaná slova, můžou z nich být ale i tak dobří občané a rodiče.Absolvent praktické školy se může vyučit řemeslu a žít stejně jako kdokoli jiný.To jen ministerští úředníci pokládají člověka bez maturity za neperspektivního zkrachovance.Takže, jsou praktické školy pro žáky přínosem nebo jen odkladištěm nematurantů,dětí nespolupracujících rodičů a budoucích asociálů?

0/0
14.7.2009 16:32

iuos

hmm

nikoli postižený, ale zaostalý - a to díky svým rodičům, kteří na svoje děti kašlou a pak se diví, že ve srovnání s jinými dětmi v první třídě neznají ani pár písmenek, nechápu, že by měl být ve třídě klid, že cizí věci se neberou bez souhlasu majitele....

0/0
12.7.2009 7:50

Vojta365

Re: hmm

jj přesně tak.   Děti potřebují péči a zájem...

No a taky tam nikde nezaznělo, jaké % "retardovanejch" je mezi cikány a jaké  mezi Čechy. Ono není rasa (národnost) jak rasa... Prostě kdyby nebyli jiní, tak to tak přeci nejsou... Pán Bůh to tak asi chtěl....

0/0
30.9.2009 12:14

pitta

To, že

cikánské děti končí ve zvl. školách není chyba školství, ale především rodin a jejich přístupu ke škole. Již odmalička nenavštěvují školky, jelikož jsou matky neustále na mateřské a tak vyrůstají jen v prostředí rodiny a tudíž jim nemá kdo dát přípravu do l.ročníku ZŠ. Tam začíná podle různých "chytráků" segradace, ale že vlastně cikánské děti neumí nic, skoro ani základní hygienické pravidla natož barvy, slabiky či jiné věci normální u 6 -7 letých dětí, se nějak přehlíží. Je v pořádku, že se dají do zvl. škol, kde mají možnost individuálního přístupu.

Proč je rozdělujete od mentálně postižených bílých občanech, kteří také navštěvují zvl. školy, když normální nezvládnou. To musí mít cikáni pořád nějaké jiné privilégia než jiní občané?

;-€

0/0
11.7.2009 22:38

captain cook

spis mentalne zaostaly

0/0
11.7.2009 6:00

_-1-_

Navrhuji psychotesty pro děti ...

.... před přeřazením do zvláštních škol nechat udělat testy.

0/0
11.7.2009 0:17

Bůh

Re: Navrhuji psychotesty pro děti ...

V 99% jako test postaci to, ze je to cikan, s tim nic nenadelas. Cikani, jako kazdy "prirodni" narod maji rychlejsi start a vyvyji se rychleji. Kolem pateho roku vsak zacinaji stagnovat.:-/

0/0
11.7.2009 0:32

_-1-_

Re: Navrhuji psychotesty pro děti ...

Ta děcka jsou zanedbaná nedostatečnou vzdělávací výchovou od rodičů. Proto bych jim dal v tomto případě šanci. Vrozená inteligence se v testu projeví.

0/0
11.7.2009 0:35

Bůh

Re: Navrhuji psychotesty pro děti ...

Ano projevi. U toho jednoho procenta. Trochu drahy spas, ne?

0/0
11.7.2009 0:40

_-1-_

Re: Navrhuji psychotesty pro děti ...

Testík je určitě zpracovanej a děcko by ho zpracovávalo ve škole, v rámci výuky. .... vychází to skoro zadara

0/0
11.7.2009 0:42

Bůh

Re: Navrhuji psychotesty pro děti ...

hele, ja pamatuji povinou navstevu psychologa v ramci skoly, takze to uz tady bylo. tezko das zanedbanemu cikanovi stejny test jako prumernemu diteti. Moje deti v peti letech plynule cetli, pocitali... od 3 let se uci anglicky a behem studii se ucili dalsi dva jazyky. To takovy cikan nema sanci zvladnout, pze ve trech letech se zacina ucit krast a v peti, kdyz ho prvne chyti, nadavat okoli do rasistu.;-€

0/0
11.7.2009 1:01

_m-

Re: Navrhuji psychotesty pro děti ...

No vidíš, můj starší syn uměl - a naučil se sám - v 5 letech číst, psát (jako dysgrafik ovšem používal jen souhlásky) a násobilku 2 a 3. Mladší neuměl nic¨, jako nejmladší ze čtyř kluků (jeden bratr a dva bratranci) se dokonce zuřivě bránil jakémukoli učení s tím, že od toho je škola, aby ho učila - a na základce se učil ze všech nejlíp.  (VŠ studovali všichni, i když ten náš mladší jako jediný humanitní obor) Takže tak úplně pravdu nemáš.  Stačilo by, kdyby ty děti chodily do školky kde by se naučily žít v  kolektivu, vnímat učitelku a její pokyny a soutěžit v něčem jiném než v lumpárnách.

0/0
14.7.2009 17:28

paholik

Faktem je, že velká část cigánů v ZŠ neprospívá dobře

Vím, že je to i tím, že tyto děti nemají příklady v rodině, jsou vedeny často k zahalčivému životu a rodiče je nenaučili vážit si vzdělání a práce. Mne jako rodiče však toto nezajímá. Mne zajímá, zda bude mé dítě ve škole vyrůstat v podněrném a studijním prostředí. Protože jsem přesvědčen, že toto v romských třídách nehrozí, nikdy bych své dítě do školy, kde dochází hodně cigánských dětí, nepřihlásil. To není o žádném rasismu. Je to o výběru vhodného prostředí pro mé děti.

Romové měli na integraci u nás (o které se stále posvátně mele) již  dlouhou dobu několika staletí. Vietnamci k nám přišli před 40-50 lety a kde dneska jsou? Pracovití, podnikají, jejich děti ve školách prospívají.

0/0
10.7.2009 23:59

badodmrtvereky

Re: Faktem je, že velká část cigánů v ZŠ neprospívá dobře

Plně souhlasím a domnívám se,že ani úřednice ,která zveřejnila průzkum o tom ví a i bývalá ministryně školství Buzková dala své děti na jinou školu.Nikdo ve státě až na minimální vyjímky by neměl nic proti těmto dětem,kdyby do školy chodily tak jak se má do školy chodit a dodržovaly základní sociální a společenské návyky.Na změnu chování mělo toto etnikum několik desetiletí,žel v žádném systému k přizpůsobení se většině nedošlo asi jim ani nedochází čí je to vina.

0/0
12.7.2009 7:46

motylek_02

no jo,

ale to by mela byt i nejaka snaha ze stran rodicu. Jasne ze se dite dostane do zvlastni skoly, kdyz normalni nezvlada. Jsem zvedava jak bude pomoc a podpora zacilena a zajimaly by me vysledky, jak se deti, ktere se po zvlastni skole vyuci, tak jak se zaradi do pracovniho procesu, jak jsou pracovite a peclive. :-/

0/0
10.7.2009 16:58

paxxtor4u

Vynikající výsledek veřejného školství

Bravo. Po dvoustech letech státních zásahů do oblasti školství a institutu tzv. povinného vzdělávání zde máme příklady segregace na základě rasové specifikace. Je to neuvěřitelné a jediný způsob jak tuto ostudu řešit je naprostá liberalizace.

0/0
8.7.2009 12:25

iuos

hmm

kecy, je to vina různých splků typu "člověk v tísni", které romáky dovedou za ručičku na sociálku a tam jim ukáží, kde se mají podepsat, aby dostali lepší dávky, místo toho, aby je naučili hodnotu peněz, pracovat a hlavně vychovávat děti

0/0
12.7.2009 7:51

_-1-_

Ano, je to tak ....

..... a proto je segregují!

0/0
7.7.2009 23:39

-x-killer

...

Ten rom má čepku a já ji nosit nemohl to je ale doba že se nosí čepky ve školach zakazal bych to vsem !!!

0/0
7.7.2009 23:28

bondy_

"sociokulturní znevýhodnění"?

V Nemecku se kazdorocne vyhlasuje pa-slovo roku; myslim, ze kdyby se to zavedlo u nas, je pro letosek favorit jisty! 

0/0
7.7.2009 9:49

perpartes

To sedí.

0/0
5.7.2009 22:02

českej Pepik

bývalé ZVŠ, nejsou pro mentálně postižené...

...ale pro pomalejší žáky, normální škole - první třída totiž počítá alespoň s tím, že dítě poslouchá a umí mluvit, čemuž zřejmě každé 4. romské dítě nevyhovuje....

0/0
5.7.2009 22:00

brnl

Rom rovná se mentálně postižený

8-o Teda iDnes to se teda styďte, ono na to že Rom = mentálně postižený leckdy něco pravda bude ale  takhle to psát  naplno o všech to je tedy síla. 8-o

0/0
5.7.2009 20:33

ant.

Re: Rom rovná se mentálně postižený

;-D;-D;-D

0/0
10.7.2009 16:58

pitta

Re: Rom rovná se mentálně postižený

To se nedivím, když těhule kouří, chlastají a berou drogy? Co se z toho pak narodí?

0/0
11.7.2009 22:42

Pondelkovic

Opravdu diskriminace

Rom,toužící po vzdělání,je segregován jen pro to,že je rom.

TFUJTAJXL,ta pakáž česká

0/0
5.7.2009 19:55

mm.strange

Re: Opravdu diskriminace

;-D

0/0
7.7.2009 23:36

Pro-amnesty

Co na to Amnesty?

http://www.zmenimeto.cz/

0/0
5.7.2009 19:49

s(h)arka

každý má právo na vzdělání a nikdo mu ho nesmí upírat

ale co s nesoustředěným, věčně vyrušujícím dítětem, které škola nebaví, není připraveno na hodinu,neučí se, chodí do ní příležitostně nebo týrá svoje spolužáky, je na ně vulgární a krade jim jejich věci? Proč to musí být rodič dítěte,které do školy chodí rádo, baví ho se učit,chce se něco dozvědět....který bude diskriminován a dítě po zvážení umístí do soukromé placené školy, aby tomuto zamezil, protože původní škola, byť má jeho dítě právo na vzdělání, mu ho nedokáže zajistit v plném rozsahu? Kdo tedy má povinnost toto řešit? Proč se toto neřeší?!!

0/0
5.7.2009 5:57

novakjara

Re: každý má právo na vzdělání a nikdo mu ho nesmí upírat

Holt bude jiná segregace - ti co mají na soukromou školu a ti, co se budou muset spokojit se školou státní na úrovni dnešní "praktické".

0/0
5.7.2009 6:49

Punky

Re: každý má právo na vzdělání a nikdo mu ho nesmí upírat

Ono, už dnes je skutečností diskriminace žáků, kteří se chtějí vzdělávat. Systém záměrně staví bariéry tyto situace rozumně řešit. Ve zmíněném případě, který se dle mých zkušeností týká převážně romské subkultury, kdy žák o výuku nemá pražádný zájem, školu využívá jako možnost výdělku formou krádeží, svou tělesnou vyspělost (po několikarém propadnutí) zneužívá k tyranizování spolužáků a mnohdy učitelů, vyučování z takovým elementem často ztrácí smysl, není páka k řešení nastalé situace. Rodiče těchto romských pseudožáků vesměs nereagují na žádné výzvy k řešení formou komisí, a tím se situace stává zablokovanou. Samoregulací pak dochází k tomu, že situaci vezmou do rukou rodiče, a přesunou děti na jinou státní nebo soukromou školu.

0/0
5.7.2009 7:47

12345hanka

Re: každý má právo na vzdělání a nikdo mu ho nesmí upírat

Oprauji: Každý vzdělávatelný má právo na vzdělání

0/0
5.7.2009 9:53

fel_low

Re: každý má právo na vzdělání a nikdo mu ho nesmí upírat

Máte pravdu, s jedinou výhradou: právo na vzdělání je sémantický nesmysl. Právo na vzdělávání, to prosím - každý má právo na proces, na jehož konci, bude-li se ho aktivně a cílevědomě účestnit, bude definovatelná míra vzdělání. Pokud si ale ně+kdo myslí, že pro vzdělání se chodí do školy jako k přepážce na sociálku, může se cítit... řekněme zkamán, v newspeaku tedy "segregován".

0/0
6.7.2009 14:00

babacek

TO:Bůh

Koukám, že vraždit se ti nějak zalíbilo, no cela vedle Kajínka je volná.:-)

0/0
5.7.2009 5:17

forhend

SPRÁVNĚ!!!

0/0
4.7.2009 21:55

tenisovejloket

Re: SPRÁVNĚ!!!

bekhend;-)

0/0
5.7.2009 19:53

laverda

A kdo se tomu

kromě expertů diví? Prčí se to mezi sebou, fotr s dcerou, brácha se sestrou, tak co z toho může vzejít? Se podívejte, jak degenerovaly šlechtické rody! Náš senilní knížepán je toho zářným dokladem!;-D;-D;-D

0/0
4.7.2009 21:26

fel_low

Re: A kdo se tomu

Tebe asi zamlada hodně segregovali, že? Škoda, měli tě spíš mlátit.

0/0
6.7.2009 14:01

kestrik

Sociokulturní znevýhodnění ? Souhlasím.

ALE ŠKOLY MAJÍ VZDĚLÁVAT. NIKOLI DOROVNÁVAT NĚJAKÁ ZNEVÝHODNĚNÍ. TO MAJÍ DĚLAT JINÉ ÚSTAVY ZA JINÉ PENÍZE !

Řekněte mi, co dělají rodiče ? Nemají náhodou ONI dát dětem základy ?

0/0
4.7.2009 19:49

novakjara

Re: Sociokulturní znevýhodnění ? Souhlasím.

Nemají čas, sběrny kovů, zastavárny a herny jsou už dneska otevřeny nonstop.

0/0
4.7.2009 19:54

Bůh

Re: zrůdy

To chce klid, janos je homosexualni cikan neznaly pravopisu. On za to nemuze, uz se blbej narodil.:-)

0/0
4.7.2009 19:53

Bůh

Re: zrůdy

a hergot...cenzour byl zatracene rychlej:-/

0/0
4.7.2009 19:54





Najdete na iDNES.cz