Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Problémů s airbusy přibývá, některé stroje by mohly přestat létat

Francouzští vyšetřovatelé zítra zveřejní předběžnou zprávu o příčinách nehody airbusu, který se 1. června s 228 lidmi na palubě zřítil do Atlantiku. Podle The Times mohou závěry vyšetřovatelů vést k tomu, že úřady kvůli neustálým technickým problémům dočasně zakážou lety všech airbusů typu A330 a A340.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Chlupaty Knedlik

Bylo by prekvapenim

kdyby neco uplacane pocastech v cele EU a smontovane zabozrouty bylo neporuchove

0/0
2.7.2009 18:04

vojtexx

:-P

Boeing má hodně peněz na konkurenční boj...

0/0
1.7.2009 22:38

captain cook

Re: :-P

zato ty si ani za penize rozum nekoupis, bolsevixxi;-D

0/0
2.7.2009 8:51

cejkis

To jsem zvědav, jak to zaonačí :)

O příčinách pádu jsme tu s tučnákem již diskutovali :) Diskutovaná varianta se jeví jako nejpravděpodobnější a pokud je článek pravdivý, je to potvrzení měsíc staré debaty :-)

0/0
1.7.2009 19:13

captain cook

Re: To jsem zvědav, jak to zaonačí :)

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/europe/article6612165.ece

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/us_and_americas/article6523467.ece

 Prikladam link na 2 zajimave clanky v The Times. Ten prvni je zdrojem informaci pro tento clanek idnes, ktery ale prelozil a pretiskl jen jeho kratsi verzi.

 Zajimave, ze se najednou ukazuje, ze z puvodne zminenych 5 pripadu problemu s dalkovym typem Airbusu 330 a 340 se najednou vyklubalo uz 36 pripadu!!.

0/0
2.7.2009 8:58

Englishman

Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Rychlost proti povrchu je známa z GPS. Pro letadlo je důležitá rychlost proti okolnímu prostředí. O kolik se v deseti kilometrech může lišit? O +- 150 km/h? Pokud ano, je opravdu takový problém "udržet letadlo ve vzduchu"?

A nelze rychlost odhadnout z výšky (hustoty vzduchu), váhy letadla a výkonu motorů?

0/0
1.7.2009 14:48

t-k

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Až o 400 km/h.

0/0
1.7.2009 14:55

Englishman

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Vítr v deseti kilometrech může mít rychlost 400 km/h? 8-o To docela koukám. 8-o

0/0
1.7.2009 15:00

t-k

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Ano, v polárním jetstreamu. Obecně se dá říct, že je v těchto výškách na hranici troposféry (7-16 km podle zeměpisné šířky) rychlost větru nejvyšší.

0/0
1.7.2009 15:32

briza

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Tak ono staci 200 km/h + smer (zepredu nebo zezadu).

0/0
1.7.2009 16:12

Pilát

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Ruzene a ted se prihlas jako barbudo  ;-D;-D;-D

0/0
1.7.2009 18:50

tučňák v exilu

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Podle toho jestli letadlo nechytí zrovna Jet Stream, můžou to být stovky kt (uzlů). A okno mezi pádovkou a maximálkou bývá v té výšce dost úzké - těch 150 km/h by už bylo v dost případech moc... Takže ano, nefungující čidlo vzdušné rychlosti je problém.

0/0
1.7.2009 14:59

Englishman

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Tučňáku, já myslel, že ty jsi spíš přes zbraně než přes letadla. Nerozumíš takhle náhodou úplně všemu? 

A co odhad rychlosti z výkonu motorů?

0/0
1.7.2009 15:02

barbudo

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

... co je "výkon" motorů a jak ho změříte?

0/0
1.7.2009 15:05

tučňák v exilu

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Z tahu proudových motorů se odhaduje dost těžko... Když ti někdo přelepí okýnka v autě a rozbije tachometr, taky toho z otáček moc nepoznáš...

0/0
1.7.2009 15:12

barbudo

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

... v autě docela jo, v letadle docela ne ...

... krom toho, ten letecký má několik různých otáček ...

0/0
1.7.2009 15:14

tučňák v exilu

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Jinak tu a tam něco pochytím, no... ;) Navíc zbraně je třeba dopravit na cíl a to se dělá mj. i letadly ;)

0/0
1.7.2009 15:13

Englishman

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Už jsem se lekl, že rozumíš vážně všemu. To by bylo docela podezřelé. :-P

0/0
1.7.2009 15:22

tučňák v exilu

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Víš jak... Nevím skoro nic, ale zato to vím o hodně věcech ;-)

0/0
1.7.2009 15:23

tučňák v exilu

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Pro ilustraci, i když to byl mimořádný případ, U-2 ve své normální provozní výšce mělo rozdíl mezi pádem a rozpadem nějakých 12 uzlů a jedna z teorií ohledně sestřelu Powersova U-2 říká, že se letadlo nerozpadlo kvůli tlakové vlně po (celkem vzdáleném) výbuchu řízené střely, ale poté, co Powers při úhybném manévru přešvihl max. rychlost.

0/0
1.7.2009 15:02

captain cook

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

to celkem dava smysl.

0/0
1.7.2009 15:08

barbudo

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

... dnešní dopravní létadla létají vysoko a rychle ...

... to vysoko je tak vysoko, že nemohou letět pomaleji, neb vztlak je úměrným druhé mocnině rychlosti. Zpomalí-li, překročí maximální úhel náběhu, dojde k odtržení proudění od povrchu křídla a prudké ztrátě vztlaku a nárůstu odporu (a pádu)...

... to rychle je tak rychle, že poletí-li o málo rychleji, dojde k místnímu pžekročení rychlosti zvuku nad křídlem, vzniku rázových vln, odtržení proudění od povrchu křídla a prudké ztrátě vztlaku a nárůstu odporu (a pádu)...

... bezpečná zóna může být pár desítek km/h ...

... rychlost větru tady ovšem může být nad 200 km/h ...

0/0
1.7.2009 15:00

barbudo

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

... sakra, vypadlo mi tu něco ...

... to vysoko je tak vysoko, že nemohou letět pomaleji, neb vztlak je úměrným druhé mocnině rychlosti a NÍZKÉ HUSTOTĚ VZDUCHU V TAKOVÉ VÝŠCE ...

0/0
1.7.2009 15:08

Englishman

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Tak dík. R^

0/0
1.7.2009 15:23

jgeo

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

Jo, to je trosku komplikovane. Sam letam jen na malych jednomotorovych letadlech. Co vim, tak dopravni piloti se maji spolehat predevsim na pristroje a tam GPS nehraje hlavni roli i kdyz se take pouziva pri navigaci, ale podle vseho ne pro urcovani zakladnich velicin jakou je rychlost, vyska apod., pritom nouzove by to jiste slo. Pristroje v podstate funguji podle okolniho vzduchu - rychlost, vyska a dalsi zakladani udaje se snimaji pitotovymi trubicemi - Cessna ma jednu, vetsi letadla vic - ty slouzi ke snimani rychlosti. Pak jsou jeste snimace statickeho tlaku, ty slouzi k mereni vysky, a urcovani hladiny letu (ta je zavisla na tlaku vzduchu) - nesmi se to urcovat jinak (GPS muze ukazovat rozdil az nekolik stovek metru, vyplyvajici z chyby mereni a z vetsi casti z rozdilneho tlaku oproti normalu). Pro nouzove urceni rychlosti a vysky, by ale i rucni GPS mohl letadlo zachranit... Ja sam ho pri letani pouzivam, jen jako doplnek, ale v nouzi se to moc hodi.

Dopravni piloti maji situaci navic komp

0/0
1.7.2009 15:04

jgeo

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

likovanou systemem rizeni u Airbusu FlyByWire, kdy prakticky chovani letadla primo "neciti" (vse je generovano, ale pokud snimace snimaji spatne, tak i generovane vibrovani je spatne), zatimco v malych letadlech podle vibraci a sily na rizeni lehce odhadnu co je spatne. Ale nejsem profesional, a tyhle informace jsou nabyte tak pred cca 8 lety.

0/0
1.7.2009 15:05

barbudo

Re: Mohl by mi to někdo znalý věci vysvětlit?

... dopravní letadla modernější, než IL62 mají řídící plochy poháněné hydraulicky nebo elektricky ...

0/0
1.7.2009 15:13

Ruger

tak to dopadá, když se něco vyrábí

jako symbol politické spolupráce v EU , složitě a dotovaně...

0/0
1.7.2009 14:44

Dms?

Re: tak to dopadá, když se něco vyrábí

R^

0/0
1.7.2009 14:45

briza

Re: tak to dopadá, když se něco vyrábí

To je tak kdyz ma nekdo chut kopnout si do EU a jen nevi jak to spravne navliknout. :-/Rv

0/0
1.7.2009 16:09

Paul Sulc

Re: tak to dopadá, když se něco vyrábí

Myslim ze tech ''navlikacich'' duvodu se vzdycky najde dost a dost. EU byrokrati tyto duvody generuji jako Temelin elektrinu.

0/0
3.7.2009 1:17

IAMAD

Pokud se to potvrdí

..pak bych celý představenstvo výrobce Airbusu posadil do jejich letadla a nechla je v něm lítat, dokud sami nespanou. Je neskutečné, co se může v 21. století dít. Nezodpovědnost a zametání problémů pod koberec v oblasti letectví by nemělo být možné!

0/0
1.7.2009 14:33

Englishman

Re: Pokud se to potvrdí

"Pokud se to potvrdí" - bez nálezu řerných skříněk se nepotvrdí nic.

0/0
1.7.2009 14:42

barbudo

Re: Pokud se to potvrdí

... pokud došlo k poruše draku, pak o tom letový zapisovač mnoho nenapoví ...

... katastrofy se vyšetřují z trosek ...

0/0
1.7.2009 15:16

Dms?

Re: Pokud se to potvrdí

Klid, spadly dve letadla. U jednoho vubec netusime proc a u druheho to take jeste nevime. Delat ted zavery je trochu predcasne zejmena s ohledem na to, ze letecka doprava je stale jeste nejbezpecnejsi (od zacatku roku jen u nas zemrelo na silnicich nejakych 400 lidi, zato pri leteckych katastrofach po celem svete priblizne stejne cislo). Navic predstaventsvo s tim tezko neco nadela, od toho jsou spise technicti sefove atp.

0/0
1.7.2009 14:43

Englishman

Re: Pokud se to potvrdí

Ten jemenský vrak se nepočítá, takže letadlo spadlo jen jedno. Ale několik jich spadlo málem. A to se počítá.

0/0
1.7.2009 14:50

captain cook

Re: Pokud se to potvrdí

nastesti jejich posadky to prezily a referovaly a take to prezily jejich "cerne skrinky" a ty podaly zpravu. Take se v clanku v The Times mluvi o tom, jaka je pozitivnim prinosem v celem tom nestesti, ze aspon byly u letu AF447 odvysilany ty 4 minuty zaznamu postupneho vypadku systemu.

Suma sumarum, pokud se zapisovace AF447 preci jen najdou a podari se je vylovit z Atlantiku, pomuze to rozresit s konecnpou platnosti co se stalo. Sance na to je velmi mala a proto jsou o to vyznamnejsi predchozi prezite "skorokatastrofy."

0/0
1.7.2009 15:19

captain cook

Re: Pokud se to potvrdí

ten jemensky se nepocita, protoze to je hodne stary a hodne oletany (a podle vsech zprav mizerne "udrzovany") model A310. Kdyby sis precetl clanek, vedel bys, ze v uvahu pripadaji pouze A330 a A340.

0/0
1.7.2009 15:11

Pilát

je letam

vyhradne s letadly Boeing  :-)

0/0
1.7.2009 14:07

Jano_S

Re: je letam

napodobne ...

0/0
1.7.2009 14:43

Dms?

Re: je letam

To bych chtel videt, jak zaridite, ze vam pristavi boeing a ne airbus. Panove zrejme casto letaji a presne vedi, jak to chodi, ze? :-/

0/0
1.7.2009 14:45

Englishman

Re: je letam

Co třeba výběrem letecké společnosti? Řada společností má na dlouhé tratě jen jede typ letadel.

0/0
1.7.2009 14:51

Jano_S

Re: je letam

vies o nejakom letisku na svete kde pristavaju vylucne airbusy, ja nie, tak sem hod ten nazov.Zaridit to je jednoduche samozreme, staci si vybrat leteckeho dopravcu alebo cestovku.Priklad chces ist na Mallorku, pojdes napr. do Firo Tour a prva otazka kto im zabezpecuje charterove lety do Palmy ? Odpoved Travel Service. Otazka : akymi lietadlami ? Odpoved Boeing 737-800.Dakujem, mam zaujem o dva pobyty.Ak by bola odpoved ina napr. Airbus alebo "neviem" tak cus.Comu presne na tom nerozumies ?

0/0
1.7.2009 14:55

captain cook

Re: je letam

nerozhoduje letiste, ale aerolinka, ktere letadlo pristavi.

0/0
1.7.2009 15:35

captain cook

Re: je letam

ano, kdo leta casteji a regulerni aerolinkou, ne charterem, ten vi jak to zaridit. Kdyz se totiz podivas na letovy rad pri vyberu kam chces letet a s kym, dozvis se z neho soucasne jaky typ letadla je planovan. Pokud jsou prestupy, dozvis se  kolik, kde i jakymi typy letadel.

 Protoze je tato informace pripravena aeroliniemi nekolik mesicu dopredu, neni mozne na to 100% spolehat a je nutne brat na vedomi, ze aerolinka ma moznost letadlo z ruznych pricin zamenit, nekdy i kratce pred startem. Informace je mnohem spolehlivejsi na delsich transoceanskych nebo transkontinentalnich letech, nez na kratkych "mistnich" letech.

Napr. ja mam radsi vetsi letadla a na lince, kde letam nekolikrat za rok mam na vyber B767, B737 a nekolik letu s A330. Vybiram si B767, ale jednou to zmenili asi 3 dny predem a pristavili B737. Jednou jsem si pro zvedavost vybral Qantas A330 a letel shodou okolnosti jen asi 3 tydny po tom, co jedno melo skorohavarku nad Zapadni Australii.

0/0
1.7.2009 15:33

John Coffey

Re: je letam

To vis ze jo :-)

0/0
1.7.2009 14:44

briza

Re: je letam

A vyrabi je Pinku Airfix nebo Heller?

0/0
1.7.2009 16:11





Najdete na iDNES.cz