Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zpátky do lavic: Kam až sahají vaše znalosti pravopisu? Zkuste si test

Končí školní rok a s ním i lekce z českého jazyka na iDNES.cz. V patnácti testech jsme pro vás ve spolupráci s Ústavem pro jazyk český připravovali testy zaměřené na pravopis. Vyzkoušejte si závěrečný test, který ukáže, co jste se během roku naučili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

satanela

sorry

Omlouám se za to řešení. :-(

0/0
14.9.2009 20:31

satanela

soby/sobi

Podávala se delikatesa, lososi obložení kraby

Takto mi byl opraven diktát Den páně Prouzův. Také v zadání chybi čárka. Když už se v testech "machruje" výrazy jako kohyponyma a podobně, mělo by být řešní správné!

0/0
14.9.2009 19:11

hanule

KOŤATA SI HRÁLA

3. otázka - není správně náhodou KOŤATA SI HRÁLA!!!

0/0
11.7.2009 21:54

Já, Claudius

Tak z takového testu s radostí dostanu pětku.

Kohyponumym, hyponymum, proprium, šedše, přinesše, to je velice aktuální a denně používané. Zapomněli jste na hyposyntax, indefinitum, infix, intenzivum, juxtapozici, cirkumstantivum, depalatalizaci,  desémantizaci a  defektivum.

0/0
10.7.2009 19:42

ja_sir

Re: Tak z takového testu s radostí dostanu pětku.

Jednoznačně souhlasím, deklarovaná "znalost pravopisu" se nekoná.

0/0
21.7.2009 11:54

CaptainTrips

...

No dobre, uz to neni, co to byvalo. Carka pred a u patnactky a bohuzel i ty panny me dostaly. Nejake kohypo...cosi jsem v zivote neslysel. A o prechodnicich, co si aspon pamatuju, se nase ucitelka na zakladni skole akorat zminila (pry ze se uz nepouzivaji, ikdyz je semtam vidim a vcelku se mi libi :) ) a na stredni jsem o nich vubec neslysel.

0/0
8.7.2009 16:04

log-out

Přechodník

Autor testu machruje s hyponymem.... ale čárky psát neumí.

U přechodníků, které nejsou bohatěji rozvité, se čárky zpravidla nepíšou.

http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=590

Zpátky do lavic, autore :-)

0/0
7.7.2009 1:32

pepinov3

Upadl

jsem do těžké deprese, že neumím česky. Gramatika lehká, ale ten konec testu ...kohyponymum...a jiná sprostá slova, jsem v životě opravdu neslyšel.;-(

0/0
4.7.2009 11:13

doktor_bota

Re: Upadl

Ano, jsme na tom podobně. Doposud jsem se domníval, že svým rodným jazykem vládnu přinejmenším obstojně, díky iDNES teď ale vím, že jsem téměř negramotný.:-/

0/0
4.7.2009 14:43

vagin

Úchylné!

Co je to Kohyponymum? ;-D

0/0
2.7.2009 21:14

Rubik1

Re: Úchylné!

Vzhledem k tomu, že jde o test českého pravopisu, tak jistě jde o české slovo, které by měl každý znát. 8-o

0/0
3.7.2009 3:51

pondelkovic s banánem v ruce

No,snaha byla,ale konec testu byl můj hrob

;-(;-(

0/0
2.7.2009 17:08

salinka

za tři

;-(

0/0
2.7.2009 16:55

Mekina

jojo

;-€

0/0
2.7.2009 8:11

Veselý autor diktátu

Reakce autora výkladů a testů

Tuto reakci adresuji většině z těch, kdo se účastnili diskusí. Věřím, že se adresáti dovtípí (podle pravidla o potrefené huse), no, i když ...

Já jenom doufám, že si mé příspěvky četl i někdo jiný než Vy, jinak by mi opravdu bylo líto času, který jsem tomu věnoval. Čím to je, že se do diskuse přihlásí hlavně ten, kdo má na jazyku nějakou tu hloupost nebo sprosťárnu, se kterou se potřebuje pochlubit?

Nedejte na první zdání, ale přemýšlejte. Lze např. snadno odhadnout, že ten, kdo pracuje v ÚJČ, asi ví, že kupř. přechodníky, synonyma atp. nejsou pravopis. Takže proč se tam stále píše o pravopisu, když to pravopis není, že? No, je to opravdu záhada. Popřemýšlejte, třeba na něco přijdete.

Nechápu ty, kdo opakovaně prohlašují, že se mé příspěvky týkají zbytečností. Prostá otázka: Tak proč to stále čtete? Proto, že doufáte, že autor konečně pojedná o něčem smysluplném, anebo proto, abyste si mohli zaplivat po internetu?

Věřím, že si mé příspěvky četli i jiní, Vám to opravdu k ničemu nebylo. 

0/0
1.7.2009 16:42

oId fashioned Vince III..

ten testík vřele doporučuji patlalům-kvaziredachtorům

úDěsu:-)

0/0
30.6.2009 18:00

tomasssmb

...dál než autorům článku

Velice zábavné. Zrovna v článku o pravopisu udělat takovou chybu:

"Redakce iDNES.cz připravovala po celý školní rok společně s Ústavem pro jazyk český Akademie věd ČR sérii testů, které měli prověřit vaše znalosti pravopisu."

Pro příště: "test" je podstatné jméno mužské neživotné, proto při shodě přísudku s podmětem v minulém času čísla množného slovesa "mít" se píše tvrdé y.... takže: ...sérii testů, které měly prověřit...

Kdybyste potřebovali, mrkněte se někdy na tu internetovou příručku, co sami uvádíte.

0/0
30.6.2009 15:57

Pan Navratil

Koule jako vyšitá.

Vůbec netuším, co znamenají ty divný slova v závěru testu, ale tipnul jsem to.

0/0
30.6.2009 15:41

Pan Navratil

Re: Koule jako vyšitá.

I když je to logické, máme-li ke koláči možnosti pečivo a kobliha a má to byt KOhyponymum, a k čepici kšiltovku a klobouk, vybíráme hyponymum, tak se dá podle té předpony ko- tipnout, že to bude něco "vedle." No a pečivo zastřešuje koblihu i koláč a ty jsou vedle sebe, z hlediska významové úrovně. Kšiltovka je pak pod čepicí. Čepice by pak byla kohyponymum ke klobouku a hyponymum k "pokrývce hlavy."

0/0
30.6.2009 15:49

12345hanka

Zpátky do lavic

redaktoři idnesu!

0/0
30.6.2009 15:25

MIR80

To je dobrej test

a ja se ucil, ze pred "nebo" se carka nedela :)))

Pane redaktore, o kohonymach a podobne jsem v zivote neslysel ani na ZS ani na SS. Ale dle vasi metodiky bychom mohli udelat podobny test z fyziky, kteru jste jiste meli i na ZS. Elektricky odpor je v SI vyjadren jako:

a) m2.kg.s-3.A-2

b) m2.kg-1.s-3.A-2

0/0
30.6.2009 14:41

martinek68

Vazeni ctenari, budte v klidu!

Toto je muj 1 prispevek na iDnes.A ze jsem prezi leccos...Ucim cestinu temer 20 let a test jsem absolvoval s prospechem 2. OK,stejne uz mam prazdniny.Autora testu bych rad pochvalil: predne se bezte dovzdelat na ZS, abyste si ujasnil, co je pravopis, co tvaroslovi(viz prechodniky), co lexikologie( to jsou ta "hypo, kohypo, proprio atd"). Dalsi pochvala smeruje k hodnoceni:az budete na gymnaziu ci ekonomce, kde jsem ucil/ucim, hodnotit podle techto kriterii, bude postup tento:prvni den Vas poslou do riti zaci, druhy rodice, za tyden reditel skoly.BTW bych rad videl Vase vysledky, pane redaktore. A na zaver: zkuste si overit, co se vlastne na ZS a SS uci, abyste nevyvolaval mylne predstavy, ze se na skolach uci same zbytecnosti...Presvedcit pak lidi o opaku je nadlidsky ukol. I diky Vasim testum. PS:Jedinou chybu jsem mel v te carce pred a.Zda jse jedna o pomer slucovaci ,nebo odporovaci, to je namet na dlouhou diskusi.Radeji se studenty diskutuji o necem smysluplnejsim. S uctou M.Mlynar

0/0
30.6.2009 14:33

_m-

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Na můj  - poněkud méně fundovaný, nicméně obdobně znějící - komentář k minulému testu mi pan redaktor doporučil, že se mám dovzdělat, protože zde užívané koho...patří k základnímu vzdělání. :-P

0/0
30.6.2009 14:55

111

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Studuji historii na FFUK, doučuji češtinu a dalších předměty společenskovědní.Test 1./Informace pro rýpaly./S názorem souhlasím,spolu s testem inspiroval k přidání zkušenosti s českým školstvím,která není,bohužel, ojedinělá.Co se také učí a jak? Naše češtinářka na ZŚ měla  cíle-automatizovaný pravopis u většiny žáků na konci docházky,schopnost napsat smysluplný  text /včetně žádostí a podobných úředních písemností/,schopnost porozumět tomu,co čtu,bez ohledu na to, jestli je to Němcová,nebo třeba Tolkien.Dnes žáci tohle často nezvládají.Devítka neumí vyjmenovaná slova,sloh na A5 je nadstandardní délka.V této třídě se zároven "čte" Malý princ.Znalost Seiferta se ověřuje testem ze žvotopis. dat a z "obsahu děl",aniž by dítě často přečetlo více,než básen, jíž se povinně muselo naučit  s tím, že spoustě výrazů neporozumělo.Místo procvičování zákl.pravopis. jevů se věnuje čas vět. rozboru. Kontrolní diktát se ale nehlásí předem,a tak má třída  výsledky:30žáků - 4trojky,3čtyřky, zbytek za5..

0/0
2.7.2009 18:27

volic_plukovnik

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Ale číst se to po vás nedá. Před čárkou, za dvojtečkou, za číslovkou se píše mezera.

0/0
3.7.2009 11:37

111

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Děkuji za upozornění,vzhledem k tomu,že text vznikal impulzivně,v jisté časové tísni,může obsahovat překlepy ap. Mezery chybí úmyslně,text bylo třeba operativně zkrátit na požadovaný počet znaků. Ze stejného důvodu k němu nebylo připojeno upozornění na výše uvedené prohřešky,omluva za stylistickou úroveň.Pokouším se to napravit nyní.

0/0
3.7.2009 13:32

Já, Claudius

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Za čárkou, příteli, za čárkou.

0/0
10.7.2009 19:46

Markadar

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Nemohu se nepřidat. I já učím češtinu již nějaký rok a test jsem absolvovala s výsledkem 2.  Vyplynulo mně z něj ale to, že pokud, milí spoluobčané, nevíte, co je hyponymum, měli byste vrátit vysvědčení ze základní školy. To stojí za přemýšlení. Sama nevím, či neodevzdat diplom...

P.S. Mám ráda diktáty pana Svěráka. Ty jsou o pravopise.

0/0
4.7.2009 9:00

Veselý autor diktátu

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Ale proč Vám z mého testu vyplynulo právě toto? To tam přece nikde není napsáno, ani implicitně. Do výkladů a testů jsem úmyslně zahrnul i věci, se kterými se čtenáři dosud nemohli setkat, a to proto, že jsem se domníval, že by mohlo být zajímavé seznámit se i s něčím novým. S definicí hyponym, hyperonym, kohyponym atp. se čtenáři mohli seznámit v posledním výkladu. Též jsem úmyslně nepsal jen o jevech pravopisných, ale třeba i o přechodnících, videch a jiném, a to proto, aby byly výklady a testy pestřejší a zajímavější. Není třeba, abyste odevzdávala diplom, neznalost těch málo známých pojmů není žádným nedostatkem. :-)

0/0
4.7.2009 14:29

Veselý autor diktátu

Re: Vazeni ctenari, budte v klidu!

Pardon, ta hyponyma atd. nebyla v posledním výkladu, ale ve výkladu nazvaném

Zpátky do lavic: „Kožená“ diplomatka, její muž i choť. Hrajte si s významy slov.

0/0
4.7.2009 14:41

Bouše

Běžte někam s těmi kohy..cosi !

Za 5 ! ;-€

0/0
30.6.2009 14:13

icmek

Re: Běžte někam s těmi kohy..cosi !

5... ;-D

0/0
30.6.2009 14:24

Chlady

??

Mám za sebou Gympl a rok studia žurnalistiky, ale věci jako "hypo, kohypo, proprio..atd" jsem tedy nikdy neslyšel - 5 chyb Rv

0/0
30.6.2009 14:02

Geolka

Re: ??

Nápodobně. Tyto výrazy slyším také prvně v životě, ačkoliv je český jazyk mou zálibou... Na SŠ se to podle mě neučí. No, nikdo nezná vše, že :-) Také jsem měla 5 chyb. Ale zas tak tragicky to neberu, patrně je nás většina...

0/0
30.6.2009 14:59

icmek

vážené natvrdlé idnes

víte, co je to pravopis?? mám za sebou 8 let státního gymnázia, ale slovo kohyponymum jsem neslyšel, a to i přes to, že jsem měl celkem 6 let povinný latinský jazyk. tohle mea culpa prostě nebere, takže vaše piskózus kohyponymum, který nemá s pravopisem nic společnýho, neboť jde o mluvnický nějaký termín, si strčte do svého árnšlochu (němčinu jsem měl taky). ;-D 

0/0
30.6.2009 14:02

kallirhoe

Re: vážené natvrdlé idnes

naprostý souhlas, mám za sebou latinu i klasickou řečtinu a taky jsem se s kohyponymy a hyponymy při studiu nesetkala. A pokud si pamatuju, tak jsme neprobírali ani přechodníky, jelikož už je dnes nikdo nepoužívá. Tím nechci test nijak kritizovat, ale myslím si, že některé otázky nekorespondují s učivem střední školy a už vůbec ne základní školy (soudě podle dětí sedící na lavici).:-)

0/0
30.6.2009 14:07

icmek

Re: vážené natvrdlé idnes

ono je to totiž dost zbytečný označení... synonymum ještě beru, slova stejného významu, ale kobliha a koláč?? ... navrhuji zřídit kohypoiděsum - třeba "smola" a "učitelka v pornu"... ;-D

0/0
30.6.2009 14:10

Fantomas.CZ

Re: vážené natvrdlé idnes

No tak s klasickou řečtinou by neměl být problém si domyslet, co to hyponymon je (i když v dnešní mluvnický terminologii se asi používá polatinštěný tvar).

Já jsem teda dodělal gympl asi před 8 lety, ale dokonavost i přechodníky jsme brali, i když ty přechodníky jen okrajově.

Každopádně slova jako hyponymum, proprium atd. jsme fakt na gymplu nebrali. Ale na druhou stranu pro úspěšné splnění testu to proprium nebylo potřeba znát :-)

0/0
30.6.2009 14:12

icmek

Re: vážené natvrdlé idnes

mimochodem jasně za 5 ;-D

0/0
30.6.2009 14:25

KecalekZHane

Pravopis

"Závěrečný test prověří vaše znalosti českého pravopisu". To jsem nevěděl, že rozpoznání kohyponyma nebo dokonavosti sloves je součástí pravopisu. 8-o

0/0
30.6.2009 13:49

Monarchista II

za 5

:-P

0/0
30.6.2009 13:44

kotatkoxxl

Re: za 5

já taky ;-D

nějaký hypo a kohypo, tantum a proprium  mi opravdu nic neříká. Stejně jsem na tom i s popíjivše :-P;-D;-D Ovšem gramaticky pohoda ;-)

0/0
30.6.2009 13:54





Najdete na iDNES.cz