Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Záchranáři vylovili z Atlantiku už sedmnáct těl ze ztraceného airbusu

Brazilské námořnictvo vytáhlo o víkendu z moře celkem 17 těl pasažérů letadla společnosti Air France, které se minulé pondělí zřítilo do Atlantiku při cestě z Brazílie do Francie. Oznámil to mluvčí brazilské armády. Našly se i desítky blíže nespecifikovaných komponentů stroje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

captain cook

odpovedi najit nebude snadne

Stoji za to precist si clanek, ktery napsal Chris Yates, IHS

Jane's aviation analyst

BBC online, pondeli 8/6

http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/8089692.stm

0/0
8.6.2009 20:26

clickman

Pokoj jejim dusim

po serii alarmu se elektronika zblaznila a neni divu rychlomery skutecne uvadely falesne udaje piloti vleteli prilis rychle (osudna chyba) do turbulence a zacala osudna serie ,jeden alarm za druhyma pote vysadily vsechny motory ne poj ednom ale soucasne bylo to po zasahu bleskem ackoliv by se nemelo prilis tolik stat letoun prestal byt ovladatelny patrne se snazili doplachtit ale sel do vyvrtky okamzite dolu .Bylo to brutalni a velmi rychle .

Omlouvam se vsem kdo se bude citit dotcen.

Peace be with you

0/0
8.6.2009 17:02

Klement z Prahy

Re: Pokoj jejim dusim

zachranil se krome tebe jeste nekdo?

0/0
8.6.2009 19:23

clickman

Re: Pokoj jejim dusim

ale no tak

0/0
8.6.2009 21:17

Fellow from Volunteer Park

Šikana na letištích

Někoumu idnes vadilo moje expresivní ozančení letištních kontrol, tak mi smazali jinak vcelku nezávadný přísdp+ěvek o tom, jak se sekurity mohou zjančit aby vám ukradli při kontrole jelení lůj, či parfem, který má 120 ml, ale sami mají v letadlech nefungující přístroje.

Mimochodem, EU letištní šikana s tekutinami je zbytečná....to je můj názor.

0/0
8.6.2009 16:09

Klement z Prahy

Vy tady spekulujete

A ja vim, ze jen nekdo s pasazeru zapomel vypnout mobil:-(

0/0
8.6.2009 13:54

Klement z Prahy

Re: Vy tady spekulujete

Ten podrazdil elektroniku a hned to bylo....

0/0
8.6.2009 15:41

Fellow from Volunteer Park

Re: Vy tady spekulujete

Kolikrát se mi stalo, že jsem zapomněl vypnout mobil a jediné co se stalo, bylo že se mi vyflákala baterka... Vypínání mobilů je zbytečná šikana.

0/0
8.6.2009 16:26

jouzi

Re: Vy tady spekulujete

Už jsi někdy zkusil položit zapnutý mobil k rádiu? Víš, co to začne dělat, když přijímá SMSku? Mobil ruší rádiový vlny, tečka. Ruší je tomu přijímači, stejně jako pilotům. Rv

0/0
8.6.2009 20:46

captain cook

Re: Vy tady spekulujete

a co jsi ty za technickeho odbornika, jake mas kvalifikace, ze si myslis, ze muzes rozhodnout kdy je a kdy neni vypinani mobilu sikana? Podminkou povoleni vstupu na palubu letadla je poslechnout veskere pokyny personalu prepravce. Pokud se ti to nelibi, jdi pesky, na kole nebo plav, ale nelez do letadla!

0/0
9.6.2009 6:53

Fellow from Volunteer Park

Re: Vy tady spekulujete

Vis co mi muzes...

0/0
9.6.2009 9:38

captain cook

Re: Vy tady spekulujete

ja bych s arogantnim a navic omezenym wolem tveho typu cestovat nechtel:-P

0/0
9.6.2009 21:17

ununun

Doufám, že jich záchrání co nejvíc

...

0/0
8.6.2009 12:11

red pirate111

Re: Doufám, že jich záchrání co nejvíc

Nejspíše jsi chtěl napsat vyloví.:-/

0/0
8.6.2009 12:22

IgorAlelujev

Re: Doufám, že jich záchrání co nejvíc

vilovlý. sme na úDesu. ;-D

0/0
8.6.2009 13:45

NORDMAN

Uz ten clanek mohli take aktualizovat

Trosky jsou udajne na plose 200.000 km2 , kde je hloubka castecne 6000 a 8000 metru. Nasli uz stovky casti airbusu, vcetne dvou casti s logem Air France. A o stavu mrtvych radeji nechteji mluvit - s ohledem na pozustale.

0/0
8.6.2009 10:02

5alfa

Re: Uz ten clanek mohli take aktualizovat

částečně 8000m? 8-o

0/0
8.6.2009 10:41

notebook.r51

Re: Uz ten clanek mohli take aktualizovat

Ono je to v podstatě jedno, jak hluboko sahají údolí ve středoatlantickém hřbetu, pár kilometrů to je tak jako tak.

Podstatné je, že jsou to ostré hory jak Alpy a není to jako když šnochluješ někdy v Rudém moři nad písčitým dnem.

A teď si představ, že někde v Alpách někdo nechal puštěného walkmana, ty máš létající koberec na dálkové ovládání a máš ho najít, než mu dojdou baterky. Zjistíš kde je, když se mu přiblížíš na pár desítek metrů, pokud není za rohem skály. Někde mezi Mariborem a Chamonix. Hledej, šmudlo!

0/0
8.6.2009 10:53

captain cook

Re: Uz ten clanek mohli take aktualizovat

3000 az 4000metru

0/0
8.6.2009 11:39

NORDMAN

Re: Uz ten clanek mohli take aktualizovat

CNN: The part of the ocean where the debris and bodies have been found ranges between 19,685 and 26,247 feet (6,000 and 8,000 meters) deep. The search area covers 77,220 square miles (200,000 square km), an area nearly as big as the country of Romania. http://edition.cnn.com/2009/WORLD/americas/06/07/brazil.plane.crash/index.html

0/0
8.6.2009 12:04

captain cook

Re: Uz ten clanek mohli take aktualizovat

ja to bral podle predchozich hlasek, ktere psaly 3000az 4000m. Asi si to nekdo premeril a zmenil cislice.;-)

0/0
9.6.2009 6:55

m. l.

Rozumí tu někdo letadlům?

Všichni teď píšou o vadných rychloměrech. Ale jako technik si myslím, že piloti přece musí poznat, že s měřením rychlosti není něco v pořádku, třeba že indikované rychlosti neodpovídají otáčky motorů nebo nastavení plynových pák (nebo jak se to odborně jmenuje). Dál si myslím, že  letadlo přece musí mít nějaký záložní způsob měření rychlosti, třeba pomocí GPS (když to má i moje auto, tak bych se doopravdy divil kdyby to neměl Airbus vycpaný elektronikou). A naopak, při výpadku veškeré elektroniky (píšou o úderu bleskem) by zase mělo mít (aspoň běžná logika by to vyžadovala) nějaký záložní čistě mechanický rychloměr a výškoměr - používaly se desítky let a jsou vypracované téměř k dokonalosti. Kde je v těchto úvahách mezera nebo co je jinak?

0/0
8.6.2009 10:00

NORDMAN

Re: Rozumí tu někdo letadlům?

GPS neda odpoved na rychlost vetru apod., tedy je k urceni optimalni rychlosti pripusobene pocasi celkem k nicemu.

Navic, pokud budete u auto merit rychlost pomoci GPS, kdo bude rychlejsi, vy nebo policejni radar?

0/0
8.6.2009 10:05

notebook.r51

GPS je k ničemu

Když budeš skákat padákem, jakou rychlost ti ukáže GPS? Časem nulovou. A když se padák neotevře? Taky nulovou. A bude to pěknej hukot.

Pro aerodynamiku letu není důležité, jak se pohybuješ vůči zeměploše, ale jak rychle to fouká okolo. Ty "mechanické" rychloměry jsou pitotovy trubice, v podstatě se měří poměr tlaků "jak to fouká zepředu" (celkový tlak) a "jak to fouká kde to nefouká" (statický tlak). Trubice je poměrně tenká, u větroně stačí moucha, aby to kecalo (rychloměr je jediný). U dopravních letadel je rizikem spíš kapka ledu, rychloměry bývají 2-3. Pitotova trubice (snímač celkového tlaku) má elektrické vyhřívání.

Problém je nízká rychlost (letadlo upadne, ztráta vzlaku, angl.stall) i vysoká rychlost (když je hrbolatý vzduch, poškodíš řídící plochy). Taky lze spáchat "pád na rychlosti" (když moc zvedneš nos při vysoké rychlosti, nebo když se třeba v bouřce/turbulenci éro dostane do prudkého stoupavého proudu). Na přesné vzdušné rychlosti moc záleží, není to sranda.

0/0
8.6.2009 10:40

m. l.

Re: GPS je k ničemu

Jistě jsi chtěl říct, že nenulovou, shodnou s rychlostí větru :-)

Ale je mi jasné co myslíš, že rychlost vůči zemi je pro let nezajímavá, důležitá je vzdušná rychlost která se může dost lišit. Přesto by mě pořád zajímalo, jestli existují nějaké nouzové postupy nebo jestli se mají lidi v letadle považovat za mrtvé už v okamžiku kdy rychloměry selžou.

0/0
8.6.2009 11:22

Cislo 2

Re: GPS je k ničemu

Nouzový postup je přepnutí na manuální řízení a spoléhání se na zkušenosti pilota. Lepší je neměnit prudce výšku a směr.   Přetížení, které uvnitř bouřky vzniká se sčítá s přetížením manévrujícího letadla a může tak dosáhnout kritické hodnoty. Právě zmatený rychloměr může přes autopilota dostat letadlo do kritické siutuace. 

0/0
8.6.2009 14:36

NORDMAN

Re: GPS je k ničemu

Za studene valky dochazelo k pravidelnym sabotazim Saabu svedskych leteckych sil, nekdo jim strcil opakovane zapalku do trubice na spicce letadla, a tim napriklad i vyskomer fungoval nepresne.

.

Mam dotaz ohledne Air France a pitotovych trubic: Ciste spekulativne, kdyby se tam usadil ten kousek ledu, co se stane? Zacne se letadlo - rizene autopilotem propadat? A pokud ano, pilot urcite vypne autopilota a "prida plyn". Jenze za boure, kdyz pristroje nespravne ukazuji, nemuze se stat, ze to pilot prezene, rychlost je potom prilis vysoka a dojde k poskozeni letadla?

0/0
8.6.2009 13:40

captain cook

Re: GPS je k ničemu

"France's Transport Minister Dominique Bussereau told..."Too low a speed, which can cause it to stall, or too high a speed, which can

lead to the plane ripping up as it approached the speed of sound, as the outer

skin is not designed to resist such speed,"

0/0
8.6.2009 20:22

Chytracisko

Re: Rozumí tu někdo letadlům?

Si představte že letíte dle GPS rychlostí 200km/h a proti vám to fouká rychlostí 200km/h. A teď si představte, že se vítr z ničeho nic obrátí... a vy "stojíte", nebo spíš padáte protože zmizí vztlak. ;-D I když GPS by vám jistojistě tvrdilo, že pořád letíte 200km/h.

0/0
8.6.2009 10:46

Cislo 2

Re: Rozumí tu někdo letadlům?

Autopilot reaguje na relativní rychlost vůči prostředí, v těch výškách dosahuje rychlost větru 200 km/h a pokud letadlo vletí do turbulencí tak se střídá směr a síla větru, včetně tlaku, letadlo propadá ve výšce a to velmi rychle a nepravidlně. Myslím, že ta Pitotova trubice, kterou se to měří, musí být dobře zblblá. Autopilot začne ubírat a přidávat podle toho, co mu rychloměr nahlásí, když jsou to hodně extrémní příkazy, přehodí to na manuál. Pilot není schopen v těchto podmínkách rychlost odhadovat podle otáček nebo "plynu". Co se týká GPS, tak to měří rychlost k zemskému povrchu ne k prostředí. Myslím si, že přesto GPS jako hrubý korektor nepravidelností by mohl být propojen na rychloměr.     

0/0
8.6.2009 10:57

intago

Re: Rozumí tu někdo letadlům?

 řeči o malé rychlosti či blesku jsou nesmyslem, lítám 35 let. Důvod je nějaký zvláštní. Nevím, proč si vymýšlejí nesmysly, lépe říci nevím. BTW- víte, že větší problém než blesk je mikroburst? Spolehlivě zbourá všechny stromy v dosahu, vyfotil jsem to http://mujweb.cz/Sport/romann/downburst.htm

0/0
8.6.2009 12:08

akiw

Re: Rozumí tu někdo letadlům?

Co je jinak? Už se nedaří, jako dřív, finanční krize zasáhla významným způsobem.... a na to jsme nebyli zvyklí.... dařit se jen tak nezačne, snižující se poptávka tlačí ceny dolů.... Takže jedna otázka do pranice....Kolik jim asi vyplatí pojišťovna?

0/0
12.6.2009 22:41

singlemalt

Fakt záchranáři?

0/0
8.6.2009 9:39

První z posledních

Previously on LOST

8-o8-o8-o

0/0
8.6.2009 9:06

RaymondJachtaLuxusní

Re: Previously on LOST

Withmoore se zae plácnul přes kapsu

0/0
8.6.2009 9:53

První z posledních

Re: Previously on LOST

;-Dten Charles to je snad sám ďábel ;-D

0/0
8.6.2009 13:21

Jan Motůrek

Batoj s NB

Mě jen dost překvapilo, že našli batoh s notebookem, divim se, že plave? Zkoušet se mi to nechce :), ale skoro bych si byl jistý, že to nepoplave....

0/0
8.6.2009 8:26

Crescenzio

Re: Batoj s NB

Ten notebook mohol byť aj s baťohom (baťoh - možno nejaké jednoduché púzdro, obal na notebook) v sedačke ktorú už našli. Čiže po cca 3. hod. letu mohli v  lietadle už večerať, noťas si dal do sedačky pred seba. 

0/0
8.6.2009 8:37

a11

Re: Batoj s NB

Ono záleží, co dalšího v tom batohu bylo. Vzhledem k tomu, že příliš těžké věci se do letadla brát nemohou, tak ty další věci byly asi dost lehké.

0/0
8.6.2009 8:37

Englishman

Re: Batoj s NB

A notebook taky mohl být dost lehký, ne každý do letadla tahá tříkilovou obludu. :-)

0/0
8.6.2009 9:13

reactt

Dvojí selhání

To, že selhal stroj se dá akceptovat.. To, že selhal pilot však nikoliv. Opravdu se jedná o něco neuvěřitelného. Pouhých 500 Km od pobřeží začaly systémy hlásit chybu.. Místo toho, aby to otočil, nebo přistál na moři se Pilot rozhodl pokračovat a vzít tak život všem cestujícím. Opravdu mi není jasné, co tam vymejšlel..

0/0
8.6.2009 8:04

gagaryn

Re: Dvojí selhání

škoda, žes tam nebyl, mohl jsi mu poradit.

0/0
8.6.2009 8:09

reactt

Re: Dvojí selhání

Přesně s těhlech důvodů nelétám. Mám rád kontrolu všeho..

0/0
8.6.2009 8:17

kamarad-max

Re: Dvojí selhání

hm tak hodne zdaru, ono je obcas dobre podivat se za hranice a videt ze na tom nejsme az tak spatne a je jedno na kterou svetovou stranu letis...

0/0
8.6.2009 9:44

captain cook

Re: Dvojí selhání

nebylo to pouhych 500km od pobrezi, ale asi 600km od ostrova, ktery je asi dalsich 400-500km od pobrezi Brazilie. Podle vsech ukazu to s letadlem to zacalo hazet kdyz letelo skrz bourkove mraky.  Piloti se sice normalne snazi bource vyhnout, ale ne vzdy to je mozne a letadla jsou na to stavena. Musi byt mj. certifikovana, ze jsou schopna vystat zasah bleskem, nez dostanou povoleni k zacleneni do letecke flotily aerolinky. Hadal bych to na situaci, ktera se vyvinula nahle a zavada na pristrojich se zhorsovala tak rapidne, ze to nedalo pilotum moznost letadlo obratit a letet zpet. meli plne ruce prace se vubec udrzet ve vzducu, coz nakonec nevyslo.

 Kritika pristupu pilotu k emergencni situaci zni hodne naivne tim spis, ze pochazi od nekoho, kdo podle vlastniho priznani nejen nema zadne zkusenosti s cestovanim letadlem, on se cest vylozene boji.

0/0
8.6.2009 11:39

RaymondJachtaLuxusní

Re: Dvojí selhání

obsedantně kompulzivní porucha

0/0
8.6.2009 9:55

Predators

Re: Dvojí selhání

Přistát s plně naloženým letadlem na rozbouřeném moři, něco si o tom nastudujte ani na klidném moři a s prázdným letadlem by šance na přistání byla menší než 30% v tomto případě  by to bylo rovno nule. Nevěřím, že za to mohou piloti, většinou se jedná o primární selhání techniky  a bylo tomu tak asi i v tomto připadě. 

0/0
8.6.2009 8:12

reactt

Re: Dvojí selhání

Tak právě, že se jedná o mé hoby. Na simulátorech mám nalétáno docela dost a přistání na moři je realizovatelné.. Ale ono hlavně k tomu přistání na moři nemuselo dojít. V knihách je jasně napsáno, že pokud letíš přez oceán a systém ti začne hlásit chyby, tak se musíš vrátit k nejbližšímu pobřeží, s přihlédnutím na možnost přistání v zátokách.. Každej Českej pilot by to také tak udělal. On se místo toho vrhnul rozhodnul proletět bouři z viditelnou vadou na systémech.. A mimochodem, nouzové přistání na moři je daleko bezpečnější než na souši.. Je uplně jedno, o kolik procent, ale je a to je podstatné.

0/0
8.6.2009 8:23

a11

Re: Dvojí selhání

Ty jsi opravdu tak chytrý... ;-O (blijící smajlík tu není).

On je totíž dost značný rozdíl mezi simulátory a skutečností. Určitě jsi na nich též zkoušel přistávání při vypovězení palubní techniky a silné bouřce. O ní se mimochodem odborníci vyjadřují, že na rozbouřeném moři se prakticky přistát nedá.

Vůbec  nevíš, co se tam stalo, ale hlavně, že kritizuješ. Jdi do p... (opět tu ten smajlík zrušili). ;-ORv

0/0
8.6.2009 8:36

qualcom

Re: Dvojí selhání

přistání na vodě bezpečnější?100 pilotů ze 100 raději přistane na souši,v té rychlosti je voda jak beton a vlny jako betonové sloupy

0/0
8.6.2009 9:00





Najdete na iDNES.cz