Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Letectvo našlo další trosky airbusu, černé skříňky budou hledat roboti

Na místo, kde v Atlantském oceánu zmizel airbus Air France, zamířily záchranné lodě. Brazilské letectvo mezitím našlo další trosky letounu. Paříž vysílá do oblasti speciální roboty, schopné vyzvednout černé skříňky i z velké hloubky. Brazílie i Francie oplakávají oběti tragédie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

captain cook

Qantas Airbus 330 rijen 2008

http://www.atsb.gov.au/newsroom/2009/release/2009_02.aspx

K diskuzi dole uvadim link na predbeznou zpravu o vysetrovani nehody letadla Qantasu Airbusu 330 behem letu ze Singapore do Perthu (Australie) v rijnu 2008. Vysetrovani dosud nebylo formalne ukonceno a vzhledem k nehode s Airbusem nalezicim AF se mozna i protahne. Za zajimavou povazuji vetu:"...while cruising at 37,000 ft, the aircraft experienced two significant

uncommanded pitch-down events while responding to various system failure

indications...." Letadlo letelo ve vysce 37tisic stop (11277m), kdyz na zaklade ukazatelu poruchy ruznych systemu zahajilo dvakrat za sebou nikym nenarizeny prudky pokles nosem dolu. Podotykam, ze tohle se prihodilo behem dne a za normalniho pocasi, nikoliv v noci, prudke bource a turbulenci. Podle teto zpravy podezreni spada na spolehlivost funkce "air data inertial reference units (ADIRUs)", ktere jsou nadale vysetrovany v jejich pouziti pres CELOU flotilu Airbusu 330.

 

0/0
3.6.2009 18:30

tučňák v exilu

Re: Qantas Airbus 330 rijen 2008

Co jsem o tom našel dnes článek tak snad už byla chyba na ADIRUS potvrzena, došlo k tomu, že: ADIRUS bere z každého čidla tři nezávislé signály a pokud se jeden liší, vyloučí ho jako chybu, ale tady díky chybě SW došlo k tomu, že ve specifické kombinaci cignálů zareagoval chybně a naopak bral jen ten odlišný.

0/0
3.6.2009 18:43

captain cook

Re: Qantas Airbus 330 rijen 2008

nejsem expert na elektroniku, tak beru tve vysvetleni bez debat. Podle textu predbezne zpravy to vypada, ze chybna funkce ADIRUs toho muze mit na svedomi vic.

 Mne nejvic zarazila poznamka o tom, ze tesne pred vypnutim autopilota letadlo Qantasu automaticky reagovalo na data ukazujici selhani ruznych systemu, ktere se nastesti ukazaly falesnymi.

0/0
3.6.2009 18:52

tučňák v exilu

Re: Qantas Airbus 330 rijen 2008

Taky moc expert nejsem, proto jsem si to zapamatoval špatně :D Ale princip je stejný, jen ty tři signály nepřijímá ADIRU, ale v letadle jsou tři tyhle jednotky a ty je právě generují a cpou do počítače.

Tady je ten článek:

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1902421,00.html?xid=rss-topstories

0/0
3.6.2009 18:56

tučňák v exilu

Re: Qantas Airbus 330 rijen 2008

Jinak selhání ADIRU údajně hlásilo i to Francouzské letadlo v těch posledních zprávách...

0/0
3.6.2009 19:06

captain cook

Re: Qantas Airbus 330 rijen 2008

ano, prave jsem si precetl co napsal cejkis pod tim clankem o "bombove hrozbe AF"

0/0
3.6.2009 19:23

captain cook

Re: Qantas Airbus 330 rijen 2008

pokr.

celou flotilu Airbusu 330 = flotilu tohoto typu letadla nalezici Qantasu. Je zajimave, ze zprava obsahuje poznamku, ze vyrobce to bude porovnavat se stejnymi ADIRUs instalovanymi v Airbusech pouzivanych jinymi leteckymi spolecnostmi.

 Zprava se zminuje o dalsich dvou incidentech pochybne funkce v souvislosti se stejnym typem ADIRUs, ackoliv zadny z nich nezpusobil prudky pokles nosem dolu behem letu. Z toho pripad v roce 2006 se stal take na Airbusu 330.

0/0
3.6.2009 18:44

midlaa

Re: Vážení pozůstalí,

Ten nick je jen presmycka s preklepem - IQ37 :-).

0/0
3.6.2009 18:14

captain cook

Re: Vážení pozůstalí,

jinak tez wool obecny

0/0
3.6.2009 18:54

Přezdívka?žadnou nemám

Proč???

Proč se furt musí mluvit jen o leteckých neštěstích zemřelo 228 lidí je to tragédie ale at někdo napíše kolik za tento týden zemřelo lidí na silnicích 10 000? nebo 100 000 a víc? Letadlo je stále nejbezpečnější dopravní prostředek a vždy bude i kdyby padalo jedno velké dopravní letadlo týdně

0/0
3.6.2009 17:23

killy

Hlavně. Musí se zjistit, proč spadlo......

Aby nepadaly ze stejnýho důvodu další.

A ta vomáčka s lidma okolo je jen vod redaktorů.

Capisto ?

0/0
3.6.2009 17:28

Přezdívka?žadnou nemám

Re: Hlavně. Musí se zjistit, proč spadlo......

tady se to nezjistí. To letadlo už bude na plechy rozmačkaný přece jen ve 3-4km pod vodou už je tlak jako kráva skřínky můžou být na ploše několika km2 mají na to mín než 30dní a pak už je nikdo nenajde.

0/0
3.6.2009 17:35

killy

Nejseš trpělivej ! Zplodiny výbuchu by se našly i na tý..

..jediný sedačce, co zatím našli.

Apropó : ""Automatické nouzové hlášení obsahovalo i zprávu o porušení hermetičnosti trupu"...  Takže nejen zkraty !... a zkraty nastanou, když se demolujou kabelový kanály.......

Teď se třeba neví, jestli nejdřív dehermetizace nebo zkraty ...usw.....

0/0
3.6.2009 17:45

MaBla

Roboti v iDnes zase řádí

Jsem přesvědčený, že těm robotům nebudou dávat ani snídani ani oběd, takže to nebudou hledat roboti ale roboty.

Ať žije český rádobi-novynář!

:-/

0/0
3.6.2009 16:23

kamasutra.novakova

Re: Roboti v iDnes zase řádí

A co ty, ty se v zaměstnání nikdy nespleteš ? Vždy všechno uděláš přesně podle pravidel a norem ? Pracuješ přesně jak robot ?

0/0
3.6.2009 19:17

VlastaH

Re: Roboti v iDnes zase řádí

Mně se to nelíbí. Já budu používat životný rod, stavte se třeba na hlavu. Myslím, že i Čapek by vás poslal někam. ;-O

0/0
4.6.2009 18:33

U3Q7

Kdy budou mše za ty stovky mrtvých na silnicích

a to prosím jenom za dnešek!!X

0/0
3.6.2009 16:16

U3Q7

COŽE!

"Oblast už také křižují tři obchodní lodě, které byly povolány, aby s pátráním pomohly."

Jak může někdo povolávat soukromé obchodní lodě, aby hledaly letadlo jiné soukromé společnosti! :-©X:-©X

A kdo to všechno bede platit? Celý tyhle zběsilý manévry? Doufám, že Air France !

 Lidi už jsou všichni mrtví, tak nevím na co lovit pár trosek letadla? Tomu říkám rozhazování a nehorázné plýtvání !

0/0
3.6.2009 16:13

ruralrb

Re: COŽE!

ty asi moc chytry nejsi, vid?

0/0
3.6.2009 16:15

U3Q7

Re: COŽE!

jsem :-P

0/0
3.6.2009 16:17

killy

Nejsi...............

:-/

0/0
3.6.2009 16:19

sprav

Re: COŽE!

jantare přečti si mezinárodní námořní právo, tam se dozvíš odpovědi na všechny otázky.. ale ve zkratce

ad1- i obchodní loděj jsou povinny pomoci při pátrání a záchraně

ad2- povolat je může stát vlajky lodě

ad3- platit to bude AIR FRANCE, resp. pojišťovna u které jsou pojištěný

ad4- vyzvednout je chtějí, hlavně z praktických důvodů právě, aby se zjistili příčiny a věc se pokud možno již neopakovala. To není plýtvání, ale pravý opak. Vyzvednutí platí opět pojišťovna a výrobce letadla, protože dle mezinárodních leteckých úmluv, pokud se neprokáže opak, tak nehodu zavinila technická závada.

0/0
3.6.2009 16:25

U3Q7

Re: COŽE!

jantare ;-D

To je teda mezinárodní námořní právo pěknej komoušskej paskvil, jestli nekecáš. Jak by se ti líbilo až půjdeš kolem mojí zahrady, kdyby tě vláda povolala, abys mi šel pomoc najít třeba založenou lopatu ??:-P

0/0
3.6.2009 16:30

sprav

Re: COŽE!

Ty jsi akorát jantar. Fakt nechápu co je komoušského na tom, že záchrana se platí. Není to spíš naopak ;-D

A s tou vládou si přečti třeba krizový zákon. V určitých případech tě může nejenom vláda, ale i hejtman a starosta obce a jimi písemně pověření lidé povolat, aby jsi něco konal (třeba hledal tu tvojí násadu) a dokonce ti tu násadu může potom následně "zrekvírovat " ;-D. Ale všechno musí následně zaplatit.

Asi jsi nebyl na záplavách... hochu, tam jsme rekvírovali JZD všechny zemědělské stavební stroje a stavební firmě stavební mašiny... přišel jsem z příkazem od hejtmana, sepsal se předávací protokol a už mašiny makaly. Potom hejtman dostal fakturu a bylo vymalováno ;-D

0/0
3.6.2009 16:54

U3Q7

Re: COŽE!

Pěnký, každopádně svůj bagr bych ti nedal, klidně bych se k němu přivázal, to bys mě musel nejdřív zabít! Rv

0/0
3.6.2009 16:57

VlastaH

Re: COŽE!

Kdyby tvůj bagr mohl zachránit několik lidí, tak i na to by možná došlo. Soud by to uznal jako nutné jednání v nouzi. Hejtman by následně zaplatil tvůj pohřeb ;-D

0/0
4.6.2009 18:41

ruralrb

Re: COŽE!

napsal jsi to hezky, ale jsem osobne presvedcen, ze on to stejne nepochopi........

0/0
3.6.2009 16:31

ruralrb

Re: COŽE!

tak, a byl rychlejsi, takze jsem mel pravdu...............

0/0
3.6.2009 16:32

tučňák v exilu

Re: COŽE!

Jo. Kdo má právo chtít po tobě, když jsi svědkem nehody, abys pomáhal?

Mimochodem pochybuji, že ty lodě byly "povolány", spíš asi nabídly své služby samy. Ono na moři člověk tu nehodu bere tak trochu jinak. A kdo to bude platit? Možná nikdo (pokud se majitelé lodí rozhodnou nic nechtít), možná pojišťovna, mmožná Air France. Jde to snad z tvé kapsy? Tak co se čílíš?

Ad trosky letadla, ono je užitečné vědět, co přesně se stalo. Třeba aby, pokud to byla závada, se to samé nestalo letadlu které poveze na dovolenou takového trotla jako jsi ty.

0/0
3.6.2009 18:32

captain cook

Re: COŽE!

rekl bych, ze tenhle trotl ma nadelano v kalhotech pri pomysleni na cestu letadlem a jezdi tak leda na dovolenou na Machaci;-D

0/0
3.6.2009 19:54

tučňák v exilu

Jedna z raných vyšetřovacích verzí

asi zapojí i Australany, Airbus 330 na letu č.72 spol. Quantas utrpěl závadu řídicího počítače, který letadlo poslal do náhlého strmého klesání. Pád trval 20 sekund a způsobil zranění (i vážná) třetině cestujícíh. Posádka to naštěstí dokázala vybrat a dovést stroj na nouzák na nejbližší letiště, ale pokud by se něco podobného stalo a spojilo se to třeba s prudkými turbulencemi v bouřce a případnými problémy s elektřinou, mohlo by to snadno vést třeba i k závažnému poškození nebo i zničení letadla ještě ve vzduchu...

0/0
3.6.2009 14:36

captain cook

Re: Jedna z raných vyšetřovacích verzí

uz jsem se o tom zminil vcera, protoze pripad pripomnela australska televize a soucasne s tim rekli, ze na uverejneni konecneho vysledku vysetrovani se dosud ceka. Pracuji na tom Australane  ve spolupraci s tymem vyrobce, tj. s Francouzy.

 Asi 3 tydny po te nehode jsem letel s Qantasem (bez u), tim samym typem Airbusu.

0/0
3.6.2009 15:01

captain cook

Re: Jedna z raných vyšetřovacích verzí

chtel jsem jeste dodat, ze na tehle lince nejcasteji letam Boeingem 767- 300, proto byl Airbus 330 pro mne celkem novinkou. (Letel jsem ale uz driv do zamori ctyrmotorovym Airbusem 340). Let byl mnohem tissi a prijemnejsi nez vetsina 767ek.

0/0
3.6.2009 15:04

IgorAlelujev

Re: Jedna z raných vyšetřovacích verzí

he he .... pingvínovi to muzem velkoryse prominout, ale já vidím kazdý den i na nasich australských diskusích, ze spousta lidí neví, ze tam to "u" néni. moje sekretárka to vysvetluje tím, ze si asi ráno pod sprchou prozpevujou "Quando caliente el sol ...." ;-D;-D;-D (dodnes jsem se nedocet, co vlastne bylo skutecnou prícinou toho incidentu v learmonthu. vojáci se brání, oni ze prej ne.)

0/0
3.6.2009 15:30

captain cook

Re: Jedna z raných vyšetřovacích verzí

podobnost s AF je i v tom, ze Airbus 330 Qantasu bylo take relativne nove letadlo. Vzpominam si, ze jedna z vysetrovanych verzi bylo momentalni selhani palubniho pocitace diky signalum z nepovolene elektroniky (napr. laptop) pouzite na palube nekterym z pasazeru. Vzhledem k tomu, ze jsem pri drivejsi zamorske ceste letel ve vetsi verzi Airbusu (A340)a lide v business tride je bezne pouzivali, zdalo se mi to jako pochybny duvod. Je ale pravda, ze to tam meli zapojene do palubni site, takze to se to asi s palubnim pocitacem nemlatilo, zatimco laptops jen tak "nadivoko" budou asi jina.

0/0
3.6.2009 17:59

Bonelord

Re: Jedna z raných vyšetřovacích verzí

Osobně si myslím, že po nějakém elektromagnetickém výboji, se ten Airbus zbláznil. Problém Airbusu je v tom, ze pilot nema sanci pomateneho autopilota zcela odpojit.:-/

0/0
3.6.2009 15:51

ace-2

Re: Jedna z raných vyšetřovacích verzí

Má šanci ho odpojit pochopitelně, ten režim se jmenuje Direct Law a řízení ppak není kontrolováno počítačem a je převáděno bez jakýchkoliv omezení, algoritmů a filtrů přímo na řídící plochy letadla.

0/0
3.6.2009 18:23

gagaryn

***

Černá skříňka je vlastně oranžová a není to skříňka.:-/

0/0
3.6.2009 13:50

sprav

Re: ***

Äle ten název je již více než 100 let zažitý, stejně jako Lenin nebyl Lenin a Stalin nebyl Stalin a Cikáni nejsou Rómové ;-D;-D;-D;-D

0/0
3.6.2009 16:30

tmf

mše

chodí Sarkozy také každých 14 dnů na mši za zemřelé na francouzských silnicích? Pořádá někdo takové mše? Proč za auto ne a za letadlo ano?

0/0
3.6.2009 13:37

Geremi

Re: mše

uz mi to taky zacina lezt krkem...porad dokola..jenom co tady pisu ten prispevek umira na e.cestach mnohonasobne vice lidi...letadlo je jen z mnoha dopravnich prostredku a proste to obcas spadne..tak nechapu mse celonarodni smutky atd...a lidi co budou reagovat ze kdyby tam byl nekdo blizky tak rikam neco jineho at nepisou..jde ciste o princip proc poradat mse pro ,,letecke obeti,, a ne napr. pro ,,automobilove obeti,,???..protoze to neni tak medialne zajimave?....hm?

0/0
3.6.2009 13:46

vojta_ze_mlejna

Re: mše

To by také měly pořádat mše za mediální oběti ! Těch je také na světě dost, kór těch, kteří jsou v operačním záběru iDĚS !

0/0
3.6.2009 13:48

vojta_ze_mlejna

Re: mše

Vypadlo mi slovíčko, tak abych nevypadal jak Cháňan : "To by se takě měly ..." :-P

0/0
3.6.2009 13:50

pk203

Re: mše

No třeba taky proto, že v letadle bylo přes 200 cestujících, kteří svoji smrt rozhodně nazavinili a nemohli jí v žádném případě nijak odvrátit, kdežto na silnicích je každej druhej sám strůjce svýho osudu.........

0/0
3.6.2009 14:01

stinky_dirt

Re: mše

Vazne???Neni to trosku blbost, pokud jedete s rodinou v aute, ridite dle predpisu a pak nekdo vyleti z vedlejsi cesty/zatacky apod a napali to do vas, jste sam strujcem osudu? Bud nemate ridicak, nebo mozek, radeji budu doufat ze to prvni a na ceste vas nepotkam...

0/0
3.6.2009 14:17

zeto

Re: mše

Pokud vidím, napsal "každý druhý" - to znamená jeden co za to může a druhý, co za to nemůže. Statisticky to bude přibližně správně.

0/0
3.6.2009 15:33

Geremi

Re: mše

ani se mi vas prispevek nechce komentovat:)))..nejste ridic ze ne?:)..muzete jezdit dle predpisu a stejne nevite minuty ani sekundy..proste kdykoliv kdokoliv muzete vyjet do protismeru a cela rodina je..na dne oceanu...uz chapeme?

0/0
3.6.2009 14:25

hanzik24

Re: mše

napsal kazdej druhej

0/0
3.6.2009 14:37

Jack777

Re: mše

Tak většinou nezemře v autě najedou na jednom místě během okamžiku více jak 200 lidí, které spojuje něco společného, už chápeme, blbínku? ;-D. A jen tak mimochodem, pokud vím, tak tyto mše se za oběti jiných nehod také pořádají, tak nechápu, proč to řešíš. A vůbec, co je ti do toho, v tom letadle nezemřel nikdo z tvých příbuzných, tak drž hubu a raději komentuj teplotu piva v tvojí oblíbený hospodě...

0/0
3.6.2009 14:57

IgorAlelujev

Re: mše

más naprosto pravdu. mse za obeti jiných nehod se úplne pravidelne porádají, v ruzných zemích (v bezbozné CR samozrejme ne). hell´s angels zvou nekolikrát do roka na mse pod sirým nebem (ne za obeti, které mají na svedomí :-DDD ...)

0/0
3.6.2009 15:41





Najdete na iDNES.cz