Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Evropa se do náboženství nehrne. Nemá čas

Proč Češi patří k nejméně věřícím lidem na světě? Čím je to dáno? Je to tím, že se mění kultura a životní styl. Dnes je velmi důležitý čas. Lidé si chtějí co nejvíce užít volného času, protože v práci po nich chtějí co nejvíce práce za co nejmenší pracovní čas. To má za důsledek stres a vyžaduje to velkou soustředěnost.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

proLogos

Autor si zaslouží respekt

Přeci jen je z článku cítit jakés takés zamyšlení nad tématem. Je třeba uvědomit si, že zjevně nepochází z věřícího prostředí a nezná ho. Navíc je středoškolákem (a jak známo, názory si utvářime celý život).

Je to rozhodně vhodný článek pro zamyšlení nad naší vírou a naší profilací směrem k nevěřící společnosti.

Vůbec mě dostává velmi úsměvná záležitost objevující se snad ve všech studentských článcích - k. víra jako berlička pro dobu těžkostí. Je možná logické, že ve chvílích těžkostí frekvence našich proseb roste, ale je třeba také vidět, že živý křesťan nepřestává Boha chválit ani když je v pohodě, nehledě na období, kdy se mu vyloženě daří =)

Silně zjednodušená a hrubě zavádějící je potom pasáž na konci týkající se "teroristů z nudy"

0/0
1.4.2009 16:51

pavliCZECH

Další stupidní článek

Náboženství jako projev nudy lidí... vskutku zajímavá myšlenka. :-©

0/0
1.4.2009 16:07

Stein-X

Vsak ona si ten cas brzo najde.

:-©EU

0/0
1.4.2009 15:15

proLogos

Re: Vsak ona si ten cas brzo najde.

Ahoj, no - moje představy blízké budoucnosti jsou naopak docela apokalyptické...

0/0
1.4.2009 15:24

RumBum

a je to dobre, nebo spatne?

kdyz ctu drivejsi prispevky, pripada mi, ze prevlada nazor - co ateista, to ignorant. Ja nevim. Ja jsem ke svemu (v podstate ateistickemu) nazoru dosel po dlouhodobe uvaze a myslim, ze vim o nekterych nabozenstvich vic, nez nekteri, kteri je praktikuji. Jenom se snazim zkratka kazdy nazor podrobit nejake kriticke analyze a to potom v kazdem nabozenstvi dojdu k otazce, na kterou maji verici odpoved typu "cesty Bozi jsou nevyzpytatelne".

No tak jo. Pokud tedy Buh je a chtel by, abych v nej veril, tak uz to nejak zaridi. Insha'Allah

0/0
1.4.2009 10:15

_m-

Re: a je to dobre, nebo spatne?

:-)R^

0/0
1.4.2009 10:16

proLogos

Re: a je to dobre, nebo spatne?

Vlastně s tebou taky souhlasím. Jen je třeba si ujasnit jedno. Ustrnul jsi na místě-jsi spokojen, nebo třeba hledáš?

Náboženství je pouze prostředek k dosažení víry v Boha. Většinou studií čistého náboženství poznáš, jakého Boha vlastně vzývá a případně k Němu najdeš cestu. (Možná to bude i rychlejší, než čekat na náhlé osvícení).

Ano, tady je návod pro všechny, co hledají. Oprostit se od nánosu věků, nedorozumnění, lidských chyb a přečíst si Nový zákon, nejlépe s výkladovými poznámkami (pak teprve Starý...). Bůh, který se ti zjeví: Toho lze chválit a oslavovat.

0/0
1.4.2009 10:49

RumBum

Re: a je to dobre, nebo spatne?

Nehledam nic, nemam na to cas - prace, rodina :-).

Pro jistotu se ale snazim dobre vychazet s jednim celkem vlivnym Svedkem Jehovovym. Co kdybych potreboval jednou primluvu.... jeden, dva levely v ocistci k dobru taky nejsou k zahozeni. ;-) 

0/0
1.4.2009 11:15

proLogos

Re: a je to dobre, nebo spatne?

:-)

Hezký.. Možná to nechápu správně, ale byť je tohle ideální půda pro SJ, momentálně tu není ani jeden, co by se mezi ně počítal.

Doufám, že já tak nepůsobím. ;-(

0/0
1.4.2009 11:28

_m-

Milá autorko - dovolím si citovat:

"Když jste věřící, musíte chodit do kostela – každou neděli a někdy i v jiný den, například při křesťanských svátcích. "To opravdu myslíte vážně? 8-o

Víra - skutečná a upřímná je věc která nemusí (ale může) mít s církví a jejími svatostánky nic společného. Pan Karel Kryl by vám řekl, že na to, aby si pokecal se šéfem žádný kostel ani církev nepotřebuje. Myslíte že nebyl věřící?

0/0
1.4.2009 9:56

proLogos

Re: Milá autorko - dovolím si citovat:

Na pokec s šéfem opravdu kostel není třeba. Ba ani pro katolickou Mši svatou není kostel třeba, pouze kněz.

Důvody účasti na bohoslužbách lze osvětlit mnoha způsoby: 4. přikázání: Pomni, abys den sváteční světil (každá neděle - den odpočinku + zasvěcené svátky). Co znamená "světit" lze vyčíst ze slov Otčenáše: ..posvěť se Jméno Tvé..(Bůh je Dobro, jeho Jméno je samo o sobě svaté: světit ho máme MY svým příkladným chováním, dodržováním toho, co nám o něm a o sobě Kristus zjevil. Pokud dnes kdokoli plive na Boha, musíme si to vztáhnout na sebe především my, křesťané, jelikož jsme na Něj svým příkladem vrhli špatné světlo). Jak se to mohlo stát? Sv. Pavel píše: Moudře se napomínejte, ve víře se podporujte a pomáhejte si. Kde se toto děje? Především v kostele a při mši sv.. Člověk, který dosáhne plnosti víry si ji nenechá pro sebe - má snahu se o ni podělit, prohloubit ji. To se děje jedině diskuzí, komunikací a společným (ne samotářským) prožíváním víry v křest. společenstvích.

0/0
1.4.2009 10:37

proLogos

Důvod ateismu v Čechách?

Ještě v době Karla IV byl č. národ jedním z nejhloubavějších a nejsilněji věřících kat. národů v Evropě. Proto ho tak zasáhla krize hodnot vrchnosti a následovaly lidové bouře vyvinuté Husovou (a dalších) kritikou.

Prapůvod nynějšího ateismu vidím v mylné interpretaci dějin. V rámci nár. obrození (Palacký - jeho dnes překonané, revidované dějiny s důrazem na husitství a národní hrdost) a následně po pádu R-U je národ masírován antikatolickou propagandou. Neustále se cituje (až dodnes) Jirásek a jeho romány (podle jeho vlastních slov "bez historických ambicí") Temno, Mezi proudy, Proti všem.. K tomu se připojují události po vzniku samostatného státu, jako: rozčarování, nad chováním R-U katolické církve během 1.SV, r. 1919 oddělení (později) Husitské samostatné národní církve. K tomu se přidávají systematické i spontánní útoky proti KC především z důvodů tehdejších mylných představ o silně násilné rekatolizaci a potlačování českého národa (jde o silně nacionální dobu) - mladočeši.

0/0
1.4.2009 8:54

proLogos

Re: Důvod ateismu v Čechách?

Vůbec silnou fixaci Čechů na "slavné" národní dějiny a jejich frustraci kolem klíčových událostí 2.SV symbolizuje už válečné chování č. mládeže a poválečná snaha o klidný a jednoduchý život v komunismu za ochrany osvoboditele SSSR. Bohužel k fungování komunismu se od počátku váže systematické narušování fungování církve a její očerňování, rušení klášterů, deportace. Totální ránu způsobuje okupace 1968 a nenávratné narušení sebevědomí čechů, v nastupující normalizaci pak důraz na konzumní způsob života a ztrátu morálních hodnot. Toto vše jsou hřebíčky do rakve normálnímu člověku, který se plně s církví neidentifikuje a neumí si obstarat základy víry - jak si utvořit vztah k Bohu, CO JE vlastně jádrem křesťanské nauky, proč existence církve, proč účast na bohoslužbách..

K tomu všemu po 1989 postupně opadává vlna procírkevního nadšení - a mimo neschopnost církve oslovit všechny lidi a nebazírovat na zbytečnostech se postupně vkrádá klasické-moderní-sekulární myšlení.

0/0
1.4.2009 8:54

j@ck

proc se cesi nehrnou do nabozenstvi?

Myslim ze je to jedna z mala pozitivnich zasluh komunismu a jeho materialisticko-dialekticke filosofie prirody. Sice jsme odhodili nabozenstvi jako viru v boha, ale misto toho mame jina nabozenstvi - kapitalismus, konsum, liberalismus, socialismus atd. - a tato nova nabozenstvi jsou ve svem dusledku stejne nebezpecna jako ta puvodni, jen o neco mene napadna.

0/0
1.4.2009 8:04

1gomez

Re: proc se cesi nehrnou do nabozenstvi?

odpad od víry nemá s komunismem mnoho společného.

0/0
1.4.2009 9:39

_m-

Re: proc se cesi nehrnou do nabozenstvi?

No nevím -například  moje maminka je ročník 1931 a není křtěná - to asi komunisti nezařídili.

0/0
1.4.2009 9:51

pája_

Blažená naivito mládí

Autor má pravděpodobně pocit, že víra a náboženství je něco jako spolek zahrádkářů. Doufejme, že až dospěje, bude na rozdíl od současných novinářů psát jen o tom, čemu aspoň trochu rozumí.

0/0
1.4.2009 7:05

1gomez

to je z roku 1950 ?

pro autora : dřív měli času ještě méně a do kostela chodili. V protestantských zemích  (UK, severské státy, CH, Něm )se chodí do kostela ještě více než v katolických. Kostely mají vytápěné.

U nás nejsou ateisté ale nevzdělaní ignoranti.

0/0
1.4.2009 6:37

Hagrid

Re: to je z roku 1950 ?

svatá pravda.

0/0
1.4.2009 6:48

DedecekHribecek

Re: to je z roku 1950 ?

No takto bych to nevyjádřil. Dříve měli lidí času ještě méně a do kostela je nutili chodit. To je výstižnější.

Víte ona byla dřív i jinačí morálka která nad jistými skupinami ohrnovala nos. Bylo to něco podobného jako se dnes zavrhují lidé s homosexuální orientací. Dříve když jsi nechodil do kostela tak tě lidé ze svého středu vytěsňovali a byl jsi podivín kterého je třeba se stranit.

Situace se změnila a většian neutí nikoho do kostela chodit. Vnitřní víra je osobní věcí každého člověka.

0/0
1.4.2009 7:06

1gomez

Re: to je z roku 1950 ?

naopak. Dříve se ke sv. přijimaní nechodilo každý týden a pokud byl kostel daleko, dělala se jen modl. slova (cca 20 min)

0/0
1.4.2009 9:39

proLogos

Re: to je z roku 1950 ?

Mamka (pochází z chudé rodiny) chodila minimálně každý týden (neděle) pěšky 4 km na mši. Když nemohla (kvůli práci, opravdu špatnému počasí) dostala do ruky Misál a tu mši si musela "projet" sama, případně se sourozenci.

Ve světle toho je dnes opravdu jiná doba. Dnes by to málokdo obětoval, byť ochuzení o Tělo Kristovo je (pro mě) hodně citelné.

0/0
1.4.2009 9:49

DedecekHribecek

Re: to je z roku 1950 ?

Opravdu nevím na co reagujete. Nechápu vaši pripomínku.

0/0
1.4.2009 10:12

babacek

Evropa se do náboženství nehrne.

Myslím, že to není až tak docela pravda. Přece k tomu abych byl věřící nepotřebuji žádné svatostánky a přesto mohu být věřícím. Možná by přilákaly bohoslužby v netradičním pojetí tak jako např. v USA.:-/

0/0
1.4.2009 6:25

tumi782

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

http://www.icf-praha.cz/ ?

0/0
1.4.2009 8:42

proLogos

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

ICF je pro mě novinka =)

Chválit Boha lze rozhodně mnoha způsoby, každý rovněž může věřit v Boha, jakým způsobem se mu zlíbí.

Plně věřit v Krista a zachovávat jeho odkaz lze ovšem jen ve společenství Katolické církve, přesně ve smyslu biblických slov Nového zákona.

0/0
1.4.2009 9:19

babacek

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

Dejme tomu, že budu imobilní. Tak se budu modlit doma a tak zachovat své duchovno. Tím se přece nestane člověk bezvěrcem. Tedy není bezpodmínečně nutné chodit do kostela apod.

0/0
1.4.2009 13:31

proLogos

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

Samozřejmě - nestáváš se bezvěrcem.

Píšu to v tomto smyslu: Kristus si výslovně přeje založení církve (ecclesiae), jakožto shromáždění lidí dobré vůle a "strážce" (není v tom nic vojenského, pouze jde o převedení nepozměněné radostné zvěsti dějinami) svého odkazu. Dává nad ní apoštolům pravomoc, Petrovi vedoucí úlohu. Slovy "Toto konejte na mou památku" uvozuje nazměněnou dnešní eucharistickou modlitbu a proměňování Těla Kristova. Toto vše, pokud chce člověk skutečně dodržovat odkaz Krista, nelze prostě pominout.

Nechozením do kostela se navíc věřící výrazně ochuzuje o sdílení víry s ostatními a jejich podporu. Nepřijímáním svátostí se taktéž ochuzuje. O další hloubce víry se lze přesvědčit z mnoha zjevení, které jsou nepraktikujícími křesťany prakticky opomíjeny. Pro racionálně založené jedince je pokladem vědecké zkoumání Turínského plátna.

U nás imobilní a postižené navštěvuje kněz doma.. Prostě, kdo nežije ve společenství, výrazně se ochuzuje..

0/0
1.4.2009 14:19

babacek

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

Podívej já se považuji za věřícího i přesto, že jsem jistou část života vyrůstal v totalitě, ale byl jsem tak vychován. Přesto se necítím být ochuzen, že nechodím do kostela nebo velice sporadicky, většinou jen o adventu. Jsem proto horším věřícím než-li nějaký pánbíčkář ?8-o

0/0
1.4.2009 14:29

proLogos

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

Neeejsi horším věřícím! =)

Jak už bylo mnohokrát dokázáno: víra, nebo pravost víry se neposuzuje počtem navštívení kostela či odseděných mší.

Neber to prosím jako útok. Prostě se ti snažím dokázat, že účast na mši má svá reálná opodstatnění a své reálné výsledky. Odmítám kohokoli soudit, to provede jediný Soudce a ten dost možná zjistí, že jsi dospěl k větší plnosti víry, než já, který tu s tebou o tom debatuju.

Promiň, ale účastí na mši se nestáváme "pánbíčkáři". Dnes je už opravdu doba, kdy se liturgie zúčastňují lidé, kteří v tom vidí pravé bohatství. Obzvlášť krásné (a co do účasti 1x za rok preferované) mše se konají na vzkříšení Krista, velikonoční pondělí.

0/0
1.4.2009 14:44

babacek

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

Ano a to jsou ty doby v roce kdy do kostela zajdu.:-)

0/0
1.4.2009 14:50

proLogos

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

Kéž Ti to tedy slouží k tvýmu obohacení =)

Ať se ti daří!

0/0
1.4.2009 15:11

babacek

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

Děkuji i tobě ať se daří.:-)

0/0
2.4.2009 4:32

babacek

Re: Evropa se do náboženství nehrne.

No a?

0/0
1.4.2009 13:26

hnedka_zdrapana

hm

Je dobre, ze se stale mene a mene lidi necha zblbnout pohadkymi varenymi z vody (i kdyz na ne veri treba miliardy lidi).

0/0
1.4.2009 2:43

babacek

Re: hm

Je však zajímavé, že když např. někoho jako ty srazí auto a má smrt na jazyku tak volá pána Boha.:-)

0/0
1.4.2009 6:27

hnedka_zdrapana

Re: hm

To muze, ale stejne je mu to houby platne (pokud pominu mozny efekt placeba). Ve stredoveku bylo podobnych pover vetsi mnozstvi.

0/0
1.4.2009 6:42

babacek

Re: hm

To sice bylo, ale nebudu někomu rozhodně zazlívat, že něčemu věří když věřit chce. ;-(

Náboženství je ideologie jako každá jiná a i to byl důvod proč se jí tak bolševici obávali. Odsuzovat víru mohu jen v přídě, že je v dnešní době vnucována násilně.

0/0
1.4.2009 6:52

proLogos

Re: hm

Náboženství lze brát jako ideologii pouze pro extrémisty. Proto je tvůj postoj zúžením skutečného stavu věcí.

Křesťanské náboženství jako živá víra se zabývá především láskou k Bohu a láskou k lidem a je společnosti plně prospěšné. Bolševici se křesťanství obávali kvůli jeho světonázoru a důrazu na svobodu a svědomí každého člověka (pravý opak totalitního režimu). Přímo Katolickou církev pronásledovali pro její sevřenou strukturu, kterou vzhledem k centru v zahraničí nemohli dost dobře ovládat. Odtud infiltrace STB.

S poslední větou naprostý souhlas. Vnucování názorů je brankou do vlastní sítě a koneckonců se neshoduje se základními pravdami k. víry.

0/0
1.4.2009 7:57

babacek

Re: hm

Já to jen nerozvedl jako ty, ale v podstatě jsem myslel to samé co týká potlačování víry bolševikem.

0/0
1.4.2009 8:13

proLogos

Re: hm

Jádrem mého přízpěvku bylo hlavně rozčarování nad faktem nazvat živé křesťanství ideologií. Bolševizmus jsem jen rozvedl.

Nemám samozřejmě patent na pravdu, o to jsem radši, že se mnou souhlasíš =)

0/0
1.4.2009 9:03

jaroslav-s

hmmm

zajimava myslenka, ale nevim nevim zda prave cas a jeho nedpostatek je primarni pricinou.

0/0
1.4.2009 1:27

clickman

BUH EXISTUJE

V

0/0
1.4.2009 1:11

clarkexxx

nadpis

Zajimava myslenka, ale zaslouzila by si hlubsi rozbor. Neni treba duvodem volneho casu muslimu jejich nabozenstvi? Precejenom si japonec rozmysli, jestli postavi tovarnu v zemi, kde se mu delnici budou behem smeny muset 5x modlit. A co cesi? Jsou v evrope svym ateismem vyjimkou? V tom spektru jsou rozhodne na opacne strane nez treba Polsko. O USA se ani nezminuji, anzto neni v evrope. Ostatni evropske zeme jsou tak uprostred, tzn. ze lide maji vetsinou nabozenstvi na haku, praktikujicich krestanu je pomalu, ale v boha vetsina veri (vychova) a sve deti krti kazdy. V celosvetovem meritku se ale da rici, ze cesi vyjimkou jsou.

0/0
1.4.2009 0:34

1gomez

Re: nadpis

u arabů je problém s pracovní morálkou bez ohledu na Islám, V zemícj jako Pakistán, Malajsie, Indonesie, kt. jsou muslimské, japonci továrny mají.

0/0
1.4.2009 6:38





Najdete na iDNES.cz