Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Za pád letounu v Amsterdamu mohla zřejmě porucha motoru

Středeční pád tureckého letounu v Nizozemsku způsobil podle šéfa vyšetřovatelů pravděpodobně problém s motorem letadla. Uvedla to agentura AP. Nizozemští vyšetřovatelé předtím sdělili, že se začaly zkoumat skříňky z havarovaného stroje se záznamy letu. Výsledky by měly být známé příští týden.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

notebook.r51

Kterej BLBEC

si dovolil před závěry vyšetřovací komise použít slovo ZŘEJMĚ ?

A navíc MOTORU (jednoho). Stroj dopadl přesně v ose dráhy 18R, pár set metrů před perimetrem letiště, ani ne míli před prahem.  Kdyby byl na vině motor /jeden), patrně by se stroj vychýlil z osy. Kdyby mělo dojít palivo, tušila (a hlásila) by to posádka tak půl hodiny předem (povinná rezerva a následná opatření, priority), viz ta C17 nad Ruzyní kvůli které se včera zastavilo celé TMA LKPR, jen aby nedejbůh US přátelé neměli problém (nic proti nim, jsou to piloti)

budu pokračovat

0/0
27.2.2009 4:41

notebook.r51

Pokračuju (naštvanej)

Podle záznamu komunikace APP? RADARu ani věže EHAM nikdo nic mimořádného nehlásil (stáhněte si to z netu). Takže se (já vysloužilec  domnívám, nic ZŘEJMĚ) že třeba (bohužel) nastal střih větru (widnshear) na finále (trochu ho to podfouklo, stává se), B737-800 je taková hmota, že se při poryvu prostě nerozjede sám od sebe, capt na minimálce (ždnej blbec, starý mazák od vojáků) dělal co mohl, ale natáhl ho moc, takže zařval stall horn a pak už byl jen pád po ocase. Tomu odpovídá prakticky nulová dráha dopadu - letoun se nesmýkal, propadl se a k doteku došlo v minimální dopředné rychlosti, hluboko pod minimákou 120kt.

(ještě budu pokračovat)

0/0
27.2.2009 4:45

notebook.r51

Re: Pokračuju (naštvanej)

Tomu všemu napovídají indicie, že (1) první dotek byl zadkem (2) ze zadní části vylezli vesměs nezranění lidé (3) trup byl pěkně zploštělý (že by jen zabořený do bahna toho polderu v předpolí 18R?) a (4) jak to s předkem prásklo o zem (při natažení 45° je to pár desítek metrů, 120kt krát sin45° je pekná facka) takže to (a) utrhhlo kokpit (2) vytrhlo motory z gondol a vystřelilo je to dopředu (je vidět na videu), (c) nepřežila posádka (zkuste is třeba v autě rozjetém na  250 km/h skočit z Petřínské rozhledny na zem - to žádné krční obratle nevydrží) a taky (d) mezi oběťmi vynikají Američané, kteří na rozdíl od plebejců sedí hned za cockpitem v bussiness class, takže opět whiplash a krční páteř pryč.

A teď mi tyhle smyšlnky někdo vyvraťte. Já se s důvěrou obrátím do záznamů vyšetřpovací komise. Mohl jsem se mýlit.

Každopádně hlubokou soustrast všem pozůstalým.

Přesto přese všechno zůstane letecká doprava tou nejbezpčnější - nahoře je menší šance potkat agresivního blbce než na silnici.

0/0
27.2.2009 4:49

J i ř í

Re: Pokračuju (naštvanej)

Dvě věci: 1. Slovo "zřejmě": jsem rád, že nepoužili tu dnes běžnou a zcela chybou vazbu "pád letounu měly způsobit..." Měly správně znamená, že se něco mělo stát, ale nestalo. 2. Ironická poznámka k Američanům: Domnívám se, že úplně stejně by se pražské letiště zachovalo, kdyby bylo v nouzi jakékoliv jiné letadlo. (Už komunisté v 50. letech říkali, že Američané mohou za všechno včetně špatného počasí. A dnes se jim bohužel podařilotyhle nálady oživit.)

0/0
27.2.2009 8:01

JBetak

Re: Pokračuju (naštvanej)

"Měly způsobit" nutno rozumět "podle něčího tvrzení měly způsobit", např. podle obžaloby. Nevidím na tom nic špatného.

0/0
27.2.2009 8:13

notebook.r51

Re: Pokračuju (naštvanej)

ad 1) zpravidla jde o zestručněné "měly (údajně) způsobit"

ad 2) nešlo o letiště ale ATC LKAA (oblast); nehlásili mayday (to by ještě scházelo), jen možnou závadu na palivovém systému, s tím by byla slušnost si odskočit na LKKB a neprudit na LKPR (ale oni asi nic menšího neznají, další tak EDDF, ale to by mohli i rovnou domů na ETAR, zvláštní, že okupační vojska v Evropě pořád jsou, i když od nás Ivan odtáhl), jinak je to nááádherná mašina, křeslo jak trůn na Karlštejně a kvůli technickýmu panelu si s kolegou ani nemůžeš dát pár facek.. zvláštní jak je klacek v křesle mezi nohama, ani berany ani sidestick jak je v módě... no krása pracoviště..

0/0
27.2.2009 10:38

mikon

Revers?

I Boeing by jeste chvili letel a nespad jako sutr. Podle toho, co se psalo v novinach, bych tipoval že se nějak musely spustit obraceče tahu, s tim se asi pak tezko neco udela...

0/0
26.2.2009 22:20

Mitchell

Re: Revers?

Pokud vypadnou motory, tak revers nefunguje. ;-)

0/0
26.2.2009 22:30

icmek

otázka zní

zda letadlo na protichůdném běžícím pásu vzlétne, nebo nevzlétne. ;-D odpověď? při pohybu pásu 200 kmh proti letadlu se při odlepení od země budou sice kolečka točit rychlostí 400 kmh, ale letadlo vzlétne, protože vůči pevnému okolí se pohybuje rychlostí 200kmh. rozjedou ho motory, které pracují se vzduchem, na který nemá běžící pás žádnej vliv. ;-D

0/0
26.2.2009 22:03

carabus

Re: otázka zní

Jéžiš ty si ale chytrej, zasloužíš pohladit po vláskách, ale on jaxi není kdo, viď? Není to tím, že jsi reálně blb? 

0/0
27.2.2009 0:09

sirc

Dopravní letadla

Tohle je jenom důkaz, že dopravní letadlo bez motorů je jak letící cihla. Ikdyž se dneska pro aerodynamické výpočty používá nejmodernější technologie, u tak obrovských strojů se toho moc nezmůže.

0/0
26.2.2009 21:56

barbudo

Re: Dopravní letadla

... aerodynamika letadla je taková, jaká má být ...

... mimochodem, "rekord" dopravního letadla v letu bez motorů je přes 120 km ...

... nevěřte novinářům každou blbovinu ...

... jako třeba, že když se zastaví motory, zastaví se i letadlo ...

0/0
26.2.2009 22:05

icmek

Re: Dopravní letadla

při přistávání je rychlost snížena na přistávací minimum. není možné, že když vysadily motory, dostalo se letadlo na rychlost, ve které už aerodynamika stroj neudržela ve vzduchu?

0/0
26.2.2009 22:06

barbudo

Re: Dopravní letadla

... je velmi pravděpodobné, že letadlo předčasně přistálo proto, že jeho vztlak byl nižší, než jeho váha ...

... alespoň po nějaký čas ...

... ovšem neznamená to, že se letadlo nepohybovalo kupředu ...

0/0
26.2.2009 22:13

icmek

Re: Dopravní letadla

no tak o tom ani nepochybuju, samozřejmě se pohybovalo kupředu. holt ale asi moc pomalu. :-/

0/0
26.2.2009 22:15

barbudo

Re: Dopravní letadla

... jenže jen o pár procent ...

0/0
26.2.2009 22:20

icmek

Re: Dopravní letadla

a nestačí to?

0/0
26.2.2009 22:22

barbudo

Re: Dopravní letadla

... nebo foukne zezadu ...

0/0
26.2.2009 22:40

icmek

Re: Dopravní letadla

to mně taky napadlo... letadlo možná přidá na rychlosti, ale aerodynamicky to má naprosto opačný účinky.

0/0
26.2.2009 22:42

barbudo

Re: Dopravní letadla

... ovšem s tím vším musí pilot počítat a na přiblížení nejde na pádovce ...

... pokud nejsou klapky či jiná mechanizace v jiné poloze, než předpokládá ...

... například ...

0/0
26.2.2009 22:45

Mitchell

Re: Dopravní letadla

Jenže při rychlosti kolem 120 Kt, výšce 2000 ft a s klapkami na 45° toho s výpadkem motorů už moc nenaděláš.

Vypadá to, že piloti dělali co mohli - rychle potlačit, snažit se získat rychlost, nad zemí podrovnat a položit mašinu "na břicho". Evidentně ale těsně nad zemí rychlost ztratili, tím pádem ztratili i vztlak, letadlo prosedlo a následkem dopadu se rozlomilo. Toť asi vše.

0/0
26.2.2009 22:29

barbudo

Re: Dopravní letadla

... nebývá zvykem, jít na finále s plným plynem ...

0/0
26.2.2009 22:47

Mitchell

Re: Dopravní letadla

To ti poradil tvůj pes? Nevšiml jsem si, že bych kdekoli psal o plném plynu.

0/0
26.2.2009 22:49

barbudo

Re: Dopravní letadla

... nikoli ... ovšem, pokud budete sedat na volnoběhu, poznáte poruchu motorů až podle toho, že při dojezdu nepůjde revers ...

... tyhle stroje nemají tryskovou klapku nebo jiné vymoženosti fatálně závislé na motoru ...

0/0
26.2.2009 22:54

Mitchell

Re: Dopravní letadla

Tyhle stroje ovšem musí přistávat s nějakou rezervou výkonu motorů. "Volnoběh" nebo revers dává v podstatě až těsně před dosednutím nebo po dosednutí.

BTW, víš, kde se přistává na plný plyn?

0/0
27.2.2009 2:07

incomming_message

Re: Dopravní letadla

blbost, ten kanadan nad atlatikem, ktery si diky protrzenym hadicim nad atlantikem vypustil palivo ze vsech nadrzi doletel s A330 vic nez 400 km a pak tvrde sednul na Azorech. Myslim, ze Trasall.

0/0
26.2.2009 22:53

incomming_message

Re: Dopravní letadla

sorry, to patrilo barbudovi a jeho kecu, ze letadlo doletelo max 120km

0/0
26.2.2009 22:55

barbudo

Re: Dopravní letadla

... nepsal jsem max. 120, psal jsem, že letadlo bez motoru nespadne jako cihla, ale že může doletět dost daleko. Ten aTransat 236 měl při vysazení motorů na Azory asi 140 km ...

0/0
26.2.2009 23:16

barbudo

Re: Dopravní letadla

... 400 km od začátků potíží, že ...

... nikoli od vysazení motorů ...

0/0
26.2.2009 22:57

rafol

Re: Dopravní letadla

Nekde jsem cetl, ze muze mit klouzavost 1:20. Vetrone maji myslim okolo 1:50.

0/0
27.2.2009 8:56

Smil

Re: Dopravní letadla

ono ve výšce 500m a rychlosti 230km/h a vysunutejma klapkama se moc daleko doplachtit neda.

0/0
26.2.2009 22:08

barbudo

Re: Dopravní letadla

... 2 km ...

0/0
26.2.2009 22:14

Agent-přisluhovač

Re: Dopravní letadla

2 km mu zbývaly na ranvej, výšku měl daleko nižší.

0/0
27.2.2009 1:09

(@)

Re: Dopravní letadla

Nedávné přistání do Hudsonu v New Yorku bylo také zcela bez motorů...Takže bych to uvedl na pravou míru. Záleží na výšce, ve které ty motory vypadnou. Z 200 metrů nic moc nenaděláš (tento případ), z kilometru při notné dávce štěstí (Hudson), z 10.000 metrů doplachtíš dost daleko a při velkém štěstí také přistaneš...

0/0
26.2.2009 22:12

icmek

Re: Dopravní letadla

ještě bych se zeptal... nezáleží taky na tom, při jaké letové rychlosti ty motory vypadnou? totiž imho pokud budu s boeingem 747 v 10.000 stopách a poletim malou rychlostí, řekněme minimální letovou rychlostí, a vypadnou mi motory, tak spadnu jak hručka vejška nevejška...

0/0
26.2.2009 22:17

jozka skocdopole

Re: Dopravní letadla

Je sice pravda, že ze zacatku budes padat, ale pilot snizi cumak letadla, padanim nabere dostatecnou rychlost, vyrovna letadlo a pod jistym uhlem klouze jako kluzak dolu. Je to neco jako shuttle, ktery plachti dolu (bez motoru). Je to vlastne jakysi "rizeny pad" kde je jenom jedna sance uspesne pristat.

0/0
26.2.2009 22:38

icmek

Re: Dopravní letadla

jj.. a ve dvoustech metrech zbývá varianta 1. - padnout jako pytel brambor. vysvětleno. R^

0/0
26.2.2009 22:43

barbudo

Re: Dopravní letadla

... potlačíte, začnete klesat, dopřednou rychlost udržíte ...

0/0
26.2.2009 22:39

killy

Keď nie je kerosín, motor nepremáva !

0/0
26.2.2009 21:09

tojsemalectverak

Re: Keď nie je kerosín, motor nepremáva !

to by vysvětlovalo to že to neblaflo ale snad hladina v nádržích by měla být sledována,,,a zapsána

0/0
26.2.2009 21:16





Najdete na iDNES.cz