Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Česko chce čtyři španělské dopravní letouny, zaplatí je miliardami i bitevníky

Ministerstvo obrany plánuje získat v příštích letech celkem čtyři španělské transportní letouny Casa C-295M. Tři koupí, čtvrtý vymění za celkem pět bitevníků L-159 Alca. Projekt, kterým by česká armáda posílila přepravní kapacitu potřebnou například pro zahraniční mise, přijde zhruba na 3,5 miliardy korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Dědeček Vševěd

5 miliónů za jeden teréňák ?

To je ze zlata ?!  8-o

0/0
27.2.2009 7:54

Josefprav

Konerčně trochu odborníci

Je to pořád lepší než lůza, která se diví kolik to stojí. R^R^[>-]EU 

0/0
26.2.2009 21:29

cejkis

Ceny?????????????????????????

C295M ...26mil USD

L159 15mil USD

5xL159=1xC295?????????????????????????????????????

0/0
26.2.2009 20:31

cejkis

K níže uvedenému dodávám

že společnost Alenia v souvislosti s postupem MO a CASA nabídla rovněž směnný obchod na 5x L159

0/0
26.2.2009 19:45

cejkis

Stanovisko konkurenční fy Alenia

Na rozdíl od CASA C-295M splňuje Alenia Aeronautica C-27J technické požadavky České republiky i NATO. Na letecké základně v Pardubicích proběhla úspěšná demonstrace letadla C-27J, kde letoun prokázal schopnost naložit vozidla, kontejnery a palety, které používá Armáda ČR. Při podobné demonstraci dokázal naložit C-295 pouze malé palety a žádná vozidla.

0/0
26.2.2009 19:43

cejkis

Stanovisko konkurenční fy Alenia

CASA C-295M není plně interoperabilní v rámci NATO: nevejdou se do něj plně naložené standardizované palety NATO o váze 4,6 tuny, protože jeho podlaha má nosnost jen 3 tuny na metr čtvereční. Typ C-27J je naproti tomu schopný součinnosti v rámci NATO a snadno může nést maximální váhu palet NATO, jeho nosnost je 4,9 tuny na metr čtvereční. To umožňuje C-27J snadnou součinnost s dopravními letadly dalších států NATO.

Všechny dodávky letadel CASA C-295M byly realizovány ještě předtím, než se na trhu objevil letoun C-27J Spartan. Od té doby zvítězil tento letoun ve výběrových řízeních v Řecku, Itálii, Litvě, Bulharsku, Rumunsku a USA. Celkový počet objednaných letadel C-27J Spartan je 117.

0/0
26.2.2009 19:42

cejkis

Stanovisko konkurenční fy Alenia

4) Koncern EADS-CASA vyrábí cvičné letouny C.101, jde o letadla stejné třídy jako L-159. Není zcela jasné, proč chce EADS „koupit“ a odprodat lehký bitevník jako je L-159.

Italský velvyslanec v Praze Fabio Pigliapoco nedávno v dopise předsedovi české vlády žádal férové a otevřené výběrové řízení na nákup vojenských transportních letadel pro Armádu ČR. Velvyslanec řekl, že italští a čeští vojenští představitelé předběžně diskutovali o možné těsnější spolupráci mezi italským a českým letectvem a také sdělil, že italský a český průmysl aktivně spolupracují při výrobě letounu C-27J Spartan. Tento program v současné době poskytuje 150 pracovních míst v tuzemském podniku Aero Vodochody.

0/0
26.2.2009 19:42

cejkis

Stanovisko konkurenční fy Alenia

2) Všechny dodávky vojenského materiálu v Evropě a státech NATO musí být registrovány u Evropské obranné agentury (EDA, European Defense Agency) a zveřejněny na oficiálních webových stránkách EDA

3) České letectvo potřebuje čtyři až šest vojenských transportních letadel, které mají nahradit flotilu starých Antonovů An-26. Pokud je předmětem výměny jedno transportní letadlo, je zřejmé, že české letectvo bude muset další letouny, které potřebuje, koupit přímo od stejného výrobce, čímž se už nyní vzdává dalšího výběru.

0/0
26.2.2009 19:42

cejkis

Stanovisko konkurenční fy Alenia

Zprávy o návrhu memoranda o porozumění mezi společností EADS a vládou České republiky o výměně vojenského transportního letadla CASA C-295M za pět lehkých bitevních letounů Aero L-159A jsou překvapující a naznačují u členského státu EU velmi neobvyklý proces při pořízení vojenské techniky. Tato výměna, pokud bude potvrzena, by byla nezvyklá vzhledem k několika skutečnostem.

1) V Evropské unii je zvykem, že pořízení důležitého vojenského materiálu a techniky je předmětem veřejné debaty a nákup v podobném finančním objemu je realizován prostřednictvím oficiálních a transparentních výběrových řízení.

0/0
26.2.2009 19:41

Nezničitelné Monstrum Reloaded

Skutečná pravda.

Paroubek bude stěhovat nábytek na Mars. :-P

0/0
26.2.2009 19:12

tom-2718281828459

ceny

moc se v tom nevyznám, ale miliarda za letadlo a pět milionů za terenní  landrover je docela dost.

0/0
26.2.2009 19:10

fenryr

Re: ceny

miliarda za letadlo není moc, pokud to není zrovna CASA, což je +/- to nejhorší v danné kategorii, co můžeme koupit. Pět mega za Landyho je fakt trošičku drsné. Uvážím.li základní cenu tohoto auta něco pod milion, tak i kdyby to měla kevlarové panceřování, držáky na zbraně, deset GPS, taktický komunikační systém a zlaté parohy, tak je to pořád drsné.

0/0
26.2.2009 22:52

bezik

Bitevníky?

Nejsou to ty, které nechtějí ani černoši?

0/0
26.2.2009 17:34

cejkis

Re: Bitevníky?

jj:-)

0/0
28.2.2009 16:01

0100

Vojsko chce Herkulesy, lobbisté a korupčníci chtějí

C295, které jim chtějí dodat šíbři se zbraněmi v nevýhodném obchodu za stihačky. Přitom USA nám nabízelo starší Herkulesy za symbolickou cenu. ;-O Každý, kdo si dá na internetu porovnání těchto dvou letounů i s parametry si udělá obrázek. Mě nezajímá dotace do pokladny KDU-ČSL, nebo kapes zůčastněných od obchodníků se zbraněmi. Já chci pro armádu to nejlepší a leta vyzkoušené za své daně!Žádné nevýhodné obchody !

0/0
26.2.2009 15:41

Qesospi Cobigan

Re: Vojsko chce Herkulesy, lobbisté a korupčníci chtějí

pokud vím, tak vojsko chtělo původně ty obří nové Antonovy, na které nemá.

0/0
26.2.2009 16:09

tučňák v exilu

Re: Vojsko chce Herkulesy, lobbisté a korupčníci chtějí

A které mají poruch jak blech ;)

0/0
26.2.2009 19:08

Karelur

Vojsko nechce olétané Herkulesy,

Poruchu máš tak akorát ty.

Za podpis radaru jsmě měli dostat 2 olétané Herkulesy ke generálce.:-/

Byl by to kšeft jako hrom (ale pouze pro američany).

0/0
26.2.2009 22:51

tučňák v exilu

Re: Vojsko chce Herkulesy, lobbisté a korupčníci chtějí

Ono ideální by byly jak C-130 (které by navíc byly po generálce na "0" letových hodin a které by mohly hezky vydělávat pronájmem dalším státům NATO) tak něco menšího jako C295... Ale hledat v těchto rozhodnutích logiku...

(Třeba logické řešení OT pro armádu by byl nákup Patria AMV ve verzi Rosomak, takže bychom měli už zavedený typ a navíc stejný jako Pšonkové a podobný tomu, co asi budou mít Slováci)

0/0
26.2.2009 19:11

petar

Další obchod Kalouska a Hávy

Příběh Kalouska a Hávy pokračuje. Po gripenech, kapschi, státní pokladny, čsa-cargu je zde další nutný obchod se státem. Nejlepší ministr všech dob a od rána je pod vlivem slivovice.(Y)

0/0
26.2.2009 15:19

elabůžo

Hmmmm, unese 9250 kg heroinu.

A dolet má akorát do Afghánistánu.:-) Když všechny čtyři poletí jednou denně, tak je uprostřed Evropy 40 tun heroinu denně. To by zvládlo celou Afghánskou drogovou produkci.:-)

0/0
26.2.2009 15:11

shr3k

Re: Hmmmm, unese 9250 kg heroinu.

Problém je, že C-295M s 9 tunami do Afghánistánu ani náhodou nedoletí. :-)

0/0
26.2.2009 15:19

pivak

Re: Hmmmm, unese 9250 kg heroinu.

Do Afghanistanu by letelo prazdny a zpatky by treba dolitlo. Diky rotaci Zeme je trasa o neco kratsi ;-D

0/0
26.2.2009 15:24

Blanka z Bejrůtu

Re: Hmmmm, unese 9250 kg heroinu.

Jo Usáma bude nakládat :-P

0/0
26.2.2009 15:19

činčo

Když se tak dívám na tu velikost, tak se domnívám,

že podobné letalo jsme měli v  nedávné minulosti vyrábět. Proč se tehdy od toho ustoupilo?:-P

0/0
26.2.2009 14:51

p266

Banánistán

Nechápu proč naše banánová republika musí mít k dopravě mezinárodně bezvýznamných politiků jako jsou český prezident a premiér dva luxusní Airbusy A319, zvlášť když k jejich dopravě má armáda mnohem úspornější a levnější challengery. Kdyby se nekupovaly airbusy, tak se z jejich ceny zaplatí tyhle vojenské dopravní letouny. Stojí za to se podívat na  http://en.wikipedia.org/wiki/Air_transports_of_heads_of_state_and_government

kolik z moderních evropských zemí srovnatelné velikosti s banánistánem vozí své představitele v tak nákladných letadlech. Soukromé letadlo velikosti typu A319 nemá ani britský premiér. Chávez ale ano.

0/0
26.2.2009 14:47

fenryr

Re: Banánistán

Hmm, Challenger s třiceti lidma doletí do USA? Challenger odveze osmdesát vojáků do Afghánistánu? Opravdu, nebo jenom kecáte,

Doufám, že jste protesrtoval, když si komanči koupili Tu-154. Nebo jste byl potichu a mával mávátkem na prvomájové manifestaci? A-319 má méně než poloviční spotřebu, než Tu-154, které nahrazuje. Na rozdíl od něj na něj seženete běžné náhradní díly prakticky na každém letišti na světě (a ne jako u Tu-154, kde když chcípla v Tokiu baterka, tak musela letět druhá Tu-154 a baterku dovézt - bratru sranda za pět mega - a to se vyplatí). Ten luxus spočívá v jednom salonku velikosti většího vlakového kupé. Zbytek se z toho letadla dá za pár hodin vyházet a udělat z toho normální dopravík. Mimochodem poplatky placené na letištích za A-319 jsou hzruba o třetinu menší, než za Tu-154. Taky dost peněz.

0/0
26.2.2009 15:20

p266

Re: Banánistán

1) Challenger a USA a) 19 cestujících by mohlo stačit, nechápu proč nemůžou sekretářky a doprovázející obchodníci letět soukromou linkou jako britská administrativa, b) tak doplní palivo během mezipřistání jako to dělá většina malých letadel dopravujících evropské VIP, kupovat A319 kvůli tomuhle je blbost, c) vojáky můžou vozit právě ta vojenská dopravní letadla, krom toho každou chvíli do Afghánistánu a Iráku lítají Američani z Německa. Nebylo by mnohem levnější je požádat o asistenci?

2) Argumentace Tu-134 je irelevantní. Neobhajoval jsem ani nákup A319 ani Tu-134. Proti Tu-134 bych argumentoval stejným způsobem. Plácáte nesmysly. 

0/0
26.2.2009 15:33

fenryr

Re: Banánistán

a.) Každé mezipřistání jsou extra náklady+zdržení+cena letenek za ostatní personál+svážení doprovodu z různých letišť a letů.

b.) Ta CASA neodveze osmdesát až sto vojáků do Afghánistánu ani náhodou, nehledě na to, že tam letí zhruba dvojnásobnou (spíš podstatně déle) dobu. Požádat Němce či Američany můžeme, ale to je tak všechno. Zadarmo to neudělají a věřte, že to vyjde dost draze. Nehledě k tomu, že pak musíme čekat, až tam oni poletí a budou mít volno.

c.) Není irelevantní? Jednak je to Tu-154 Vy znalče, což je ve službách AČR předchůdce A-319. Ptal jsem se jenom, jestli (když tak zasvěceně a statečně brojíte proti A-319) jste za bolševika kritizoval nákup papalášských Tu-154. Mimochodem máme i nějaké třímotorové Jaky a světe div se, oni žerou skoro stejně, jako třikrát větší airbus. Takže jinými slovy menší a nesrovnatelně úspornější A-319 nahradil X-let používané velké Tu-154, které měly už na leckterá letiště zakázáno létat.

0/0
26.2.2009 15:50

p266

Re: Banánistán

a) cena mezipřistání - lepší 1000-3000 dolarů za jedno přistání (podívejte se kolik jsou přistávací poplatky) než 60 milionů dolarů za A319. A tu částku by navíc hravě vykompenzovala větší spotřeba A319.

Náklady - nechápu k čemu potřebuje prezident nebo premiér víc než 19 lidí. Pokud s nima jedou soukromé osoby - obchodníci, jak to při větších cestách bývá, ať si to platí ze svýho, dělaj to pro sebe.

b) Jedna casa ne, dvě ano. Většina letů ale vozí podstatně méně lidí. No tak poletí dýl, nejedou na rekreaci a většina armád dělá totéž.  Když argumentujete cenou amerických letů, měl byste uvést údaje, jinak je to plácnutí do vody. A nemyslím si, že by to v součtu za nějakých 20 let života A319 dělalo víc než 120 milionů dolarů za 2 A319 plus náklady na údržbu a palivo.

0/0
26.2.2009 16:15

p266

Re: Banánistán

c) Máte pravdu, Tu-154 bylo vyřazeno později, ale Tu-134 lítalo v armádě taky, minimálně v 90. letech. Každopádně je

to úplně jedno. Byl bych proti nákupu jak Tu-154 (P.S: vy

antibolševiku, v roce 89 mi bylo 11 a mojí rodinu bolševici zkrouhli

fest), tak A319. Obojí je plýtvání peněz. Dtto Jaky.

0/0
26.2.2009 16:16

fenryr

Re: Banánistán

C.) můžete mi dát nějaký relevatní odkaz na studii, která říká, že se státu nevyplatí mít dopravní letectvo? Přijmeme-li teorii, že všechny příjmy státu se mají prožrat a rozdat na dávkách, je nepochybně celá existence armády hovadina, včetně jejího dopravního letectva. 

Na druhou stranu mě napadají mnohonásobně nesmyslně vyhozené peníze za nesrovnatelné kraviny, než jsou dva malé a celkem úsporné Airbusy, které ostatně od svého zařazení do služby jsou docela v permanenci, takže tak zbytečné nejsou. Ano, vláda a hlava státu by se v rámci kontinentu mohla přesouvat vládní kolonou Trabantů (bylo by to nesporné levné) a vojáci by mohli na zahraniční mise stopovat (nebo alespoň chodit žebrat k bohatším armádám, jestli náhodou nemají místo v letadle a nevezmou je), ale mě to nepřijde ideální.

0/0
26.2.2009 22:49

p266

Re: Banánistán

Vy jste mistr irelevantních argumentů. Budiž. A) o absenci dopravního letectva jsem nehovořil. Řekl jsem, že za cenu dvou A319 jsme mohli mít nová vojenská dopravní letadla. B) Prožírání jste vyvodil vy, nevím jak jste došel k tomuto závěru, když jsem srovnával letectvo ČR s jinými letectvy evropských zemí obdobné velikosti. Jinak si také myslím, že země naší velikosti a významu musí reprezentovat velikostí vládní letky. Přece nebudeme jako Norsko nebo podobní nuzáci, že.

0/0
27.2.2009 0:43

fenryr

Re: Banánistán

a.) větší spotřeba A319 ve srovnání s čím? Vždyť A319 žere dost málo. To, že nechápete, na co sebou má prezident při oficiální návštěvě tým 19 lidí (resp. více) je celkem jenom Váš problém - mě to zas tak moc nepřijde. Už jenom ochranka... Podnikatelé si ty lety platí, tak je zas tak moc neprožívejte. Navíc prostě papalášské lety tvoří poměrně malou část vytížení A319.

b.) sakra Vy jste plánovač - proč neděláte šéfa logistiky NATO. Většina armád přesunuje své mise na jiné světadíly pomocí strojů typu CASA?? Hezká pohádka. No, že poletí déle, protože to není rekreace. No právě proto, že to není rekreace. mají být sučástí sil rychlé reakce. CASA má rychlost méně než poloviční a bez minimáně jednoho mezipřistání (navíc širokodaleko problémové oblasti a letiště, kde sotva stabilně čekat, že už tam bude přistavená cisterna a za půlhoďky tradá dál) to nezvládne. Prostě vsaďte boty, že jeden osobokilometr či tunokilometr dá A319 na trati typu Afghánistán, Kongo.... levněji. 

0/0
26.2.2009 22:43

vena.m

Provozní náklady ...

všici povídáte, jak Hercules C10 je výhodnější atd. Zkuste ale porovnat provozní a letové náklady a možná bude srovnání trošku kulhat v neprospěch Herkulesů ... znáte někdo konkrétní čísla???

0/0
26.2.2009 14:45

shr3k

Re: Provozní náklady ...

Všichni to nepovídají. Já osobně si myslím, a to jsem úplný laik, že Hercules je pro nás moc drahý a že by bylo lepší koupit menší Spartany. Jsou levnější, mají shodnou techniku s Herculesem a ztráta jednoho nebude tak velká jako ztráta velkého Herculesu. Spartany nakupuje i armáda USA.

Více http://www.google.cz/search?q=casa+versus+spartan první odkaz

0/0
26.2.2009 14:50

kubíkjansů

hmm

a co třeba nakoupit globemastery???

0/0
26.2.2009 14:36

Fobul

Re: hmm

nejlepe taovehoto:

http://www.spiritsofstl.com/Interesting%20Things!/C-17/Globemaster%20in%20Germany%202.JPG

0/0
26.2.2009 14:48

pivak

Re: hmm

A co rovnou C-5 Galaxy, anebo proc troskarit koupime AN-225 Mrija.

0/0
26.2.2009 15:22

slatin

Re: hmm

stačí kolečko........

0/0
26.2.2009 15:36

bapial

Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

Ale že naše armáda střílí z historických Sa58, co jsou fyzicky staré 50 let, to nikoho nezajímá...

0/0
26.2.2009 14:23

wostrey

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

ale to, ze ty historicke sa58 jsou vykonnejsi a spolehlivejsi nez napriklad americke M-16 uz taky nikoho nezajima...[>-]

0/0
26.2.2009 14:35

AKSAMIT

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

;-DR^[>-]

0/0
26.2.2009 14:38

chenile

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

to ale mluvis o M-16 z vietnamske valky ne? ;-D

0/0
26.2.2009 14:57

bapial

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

Jo, asi myslel čtyřicet let staré M16... ;-D

0/0
26.2.2009 15:04

peepakuk

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

hoši, trochu si pročtěte literaturu o vz. 58 ... je to skutečně výborná zbraň, která je ve své kategorii to nejlepí co může být

0/0
26.2.2009 15:15

metalovy duchodce

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

SA58 je po čtyřech vystřílených zásobnících (ostrých) nanic. Vím, že jste měli málokdo možnost to zkusit, já ano. M16 jsem v ruce neměl.

0/0
26.2.2009 16:15

hafik20

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

Ano, střelbou na jeden zátah někdy i po třech. Ale voják střílející, ve skutečném boji, takovým způsobem, je nanic. Nebo spíše, byl nanic..           

0/0
26.2.2009 22:01

peepakuk

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

já si naopak myslím, že letité pušky prokážou stejnou službu jako obdobné moderní zbraně .... rozdíl v podstatě mizivý. Kdežto rozdíl ve stáří (a potažmo kapacitě, doletu, rychlosti) u letadel je podle mně významný.

0/0
26.2.2009 14:40

fenryr

Re: Hmm, zas miliardy za hračky pro piloty

Můžete nám hlupákům, co o zbraních třeba něco ví prozradit, co je na sa-58 špatného? Malá spolehlivost? Prdlajz. Malý dostřel?  Ale kde. malá kadence - to už vůbec ne. Možná by mohl být trošku lehčí, ale jinak je to prvotřídní zbraň. 

0/0
26.2.2009 15:22





Najdete na iDNES.cz