Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Německo po havárii „zmizelého“ vlaku omezilo pískování kolejí

Němečtí železničáři řeší problémy s "mizením" vlaků z kolejí, které se nedávno objevily i u nás. Oznámili, že po listopadové srážce vlaků v Recklinghausenu výrazně omezují pískování. Vlak boural podobně jako v Moravanech, kde zemřel strojvedoucí. Při havárii v Německu se zranili dva lidé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Králík z klobouku

Je to prosté

Všechny, kdo schválili tu dosavadní bezpečnostní normu, obvinit z obecného ohrožení a doživotně jim zakázat vstup do kolejiště i k jakéhokoliv práci, která vyžaduje nějakou odpovědnost. A pány z AŽD a ČD, které ta chyba v normě netrkla a tupě se hájili tím, že ji dodrželi, přeřadit k lopatě, ale nesmí být moc ostrá, aby si neublížili.

Naštěstí už brzy dostane Drážní inspekci pod kontrolu ta správná mafie, takže příště už žádné průšvihy na veřejnost neproniknou a všechno se ututlá a zamete pod koberec jako dříve.

0/0
20.12.2008 20:57

__XXXX___

Za Rakouska

takové problémy s holotou nebyly!!

0/0
20.12.2008 20:33

Tryskomys Muf

Strojvedouci musel

Strojvedouci asi musel s piskem. :-)

0/0
20.12.2008 15:38

Bouše

A co třeba vyvinout vodivý sypací materiál?

A bylo by po problému ... :-P 

0/0
20.12.2008 14:49

vaclavj1

Re: A co třeba vyvinout vodivý sypací materiál?

ono je hlavne otazka, jestli je problem opravdu v piskovani :-P

0/0
20.12.2008 18:05

honzajaka

Re: A co třeba vyvinout vodivý sypací materiál?

podle mě ne

0/0
20.12.2008 18:27

Yaroukh

Re: A co třeba vyvinout vodivý sypací materiál?

"že nás to nenapadlo"

0/0
20.12.2008 18:46

Michal007

Největší problém je v platných železničních normách

Na voné trati mezi stancemi se používá tzv. úplná bloková podmínka, podle které se úsek hlásí jako volný, až když se obsadí úsek vedlejší. Tím se zachytí odhadem 90-99% selhání kolejovéh obvodu detekujícího vlak v úseku. Ve stanici se ale úplná bloková podmínka nepoužívá, protože je situace mnohem kompikovanější vzhledem k poloze vyhýbek a možnosti posunu. V režimu posunu se deficit bezpečnosti zabezpečuje ohlídáním lidským faktorem, ale při automatickém sestavení trasy pro příjezd vlaku do stanice se bezpečnost nezvyšuje prakticky nijak. Takže je odhadem 100x nebezpečnější než na volné trati a výsledky u nás i v zahraničí tomu odpovídají.

U desetiletí používanch reléových zabezpečovacích systémů asi nebylo reálné realizaovat obdobu úplné blokové podmínky ve stanicích, ale s počítaovými prostředky jako od AŽD je to "pouze" otázka vývoje softwaru. Tvůrci železničnch bezpečnostních norem u nás i v Evropě rezignovali na bezpečnostní deficit ve stanicích i při nasazení výpočetní techniky.

0/0
20.12.2008 13:12

EWCZ+

Re: Největší problém je v platných železničních normách

Michale, a jak se to delalo v "predelektronicke dobe"? Tenkrat, tusim, vlaky nemizely?

0/0
20.12.2008 13:44

dejsipivo

Re: Největší problém je v platných železničních normách

I v "předelektronické době" mizely vlaky. Princip zjišťování volnosti je stále stejný a základní závislosti se s vývojem stavědel téměř neměnily.

0/0
20.12.2008 14:27

kocour- vykulenej

Re: Největší problém je v platných železničních normách

Vyšel výpravčí a zkontroloval pohledem, jestli je kolej volná, na zhlavích stanice byla stanoviště signalistů, tedy další oči......nyní je potřeba méně lidí ...........ale dispečer je daleko, v jiné, větší, stanici........

0/0
20.12.2008 14:27

Michal007

Re: Největší problém je v platných železničních normách

Přesně tak, bezpečnost doplňoval lidský faktor.  Úplná bloková podmínka na volném úseku napovídá, že samotnému kolejovému obvodu se nehodí věřit na 100%. Nicméně ve stanicích se před pár desítkami let rozhodli normotvůrci kolejovému obvodu na 100% věřit (automatické sestavení trasy bez jakékoli další kontroly). Nepoměr bezpečnosti si museli uvědomovat, ale třeba se řídili heslem "tentokrát to vyjde". A doskrát to nevyšlo.

0/0
20.12.2008 15:20

EWCZ+

Re: Největší problém je v platných železničních normách

Aha...dekuji vsem za objasneni.

0/0
20.12.2008 20:42

Bedřich1119

Re: Největší problém je v platných železničních normách

Ve stanicích mizely vlaky i když hlavně mašiny a motoráčky z důvodů pískování vždy, tehdá to bylo staniční zabezpečovací zařízení typ AŽD71 a výpravčí seděl u ovládacího pultu a sledoval jízdu vlaku na velkém tablu a tak toto zmizení vždy odhalil. Dneska u zab.zaž ESA 11 je  k zobrazení použit jen obyčejný monitor a výpravčí má další úkoly a tak pohyb vlaků většinou vůbec nesleduje.

0/0
20.12.2008 18:00

dislektik-idnes si na mě zasedla

je to problém řešitelný tak nevím proč se u nás hádaj

místo aby řešily

0/0
20.12.2008 11:22

dejsipivo

Re: je to problém řešitelný tak nevím proč se u nás hádaj

Problém se po nehodě začal řešit. Jen média z kauzy udělala komedii.

0/0
20.12.2008 12:17

dislektik-idnes si na mě zasedla

Re: je to problém řešitelný tak nevím proč se u nás hádaj

po vyjádření jistých lidí se mi zdálo že jeden to háže na druhého.dá se říci že takto se to v ČR řeší

0/0
20.12.2008 13:14

honzajaka

divím

se že dráh ještě nebjevily GPS, navíc by to bylo mnohem levnější než tenhle systém že proud protéká nápravou.

Já si myslím že je to nesmysl že se ty vlaky mizí kvůli pískování, třeba nákladní vlak není jen lokomotiva, dejme tomu, že strojvůdce pustí pískovák a rozjede se i kdyby pískoval pořád a lokomotiva by byla odizolovaná je tam minimálně 50 dalších náprav které ten proud můžou převést, tam bude problém v metodě a bezdomáčích co kradou všechno na co přijdou

0/0
20.12.2008 11:10

wercza

Re: divím

GPS? A k čemu?

0/0
20.12.2008 11:16

honzajaka

Re: divím

k lokalizaci vlaku

0/0
20.12.2008 11:17

JBetak

Re: divím

GPS? Uvědomujete si, že vzdálenost os sousedních kolejí je 4 metry?

0/0
20.12.2008 11:54

honzajaka

Re: divím

no to sice ano, ale ten zázrak z ažd má přesnost sotva půl kilometru a pokud je mezi vlaky výhybka tak to musí hlásit taky nesmysly

0/0
20.12.2008 12:01

dejsipivo

Re: divím

Dráhy GPS objevily, ale jako pomůcku, nikoliv jako prvek pro zjišťování volnosti.

0/0
20.12.2008 12:21

hroch156

Re: divím

Technologie GPS se nedá použit, je totiž pro tuhle potřebu nepřesná.

A co lokomotivní vlaky? Ty právě mizej, ne vlak s padesáti vagonama. Samotná loko má čtyři nápravy na několika málo metrech, když jede sólo 810 tak to jsou nápravy jen dvě. Vždycky se musí počítat s tou nejhorší možností.

Jasně , existujou i další metody, třrba počítače náprav. Oproti kolejovejm obvodum maji ale pár nevýhod jako třeba nedokážou upozornit na lom kolejnice. A udělat zabezpeční duplicitně, ano šlo by to, ale kdo to zaplatí?

0/0
20.12.2008 12:48

honzajaka

Re: divím

GPS má přesnost 5-20 m přes odpor kolejí je to tak 200 m když jde všechno dobře. U ČD to bude tak kilometr nejmíň. A je tam fůra faktorů, jestli ty koleje jsou nebo nejsou vlhký apod.

Ono jak zničili tu 163 ta je na odpis, jeden modul gps stojí asi 5 tisíc, za tu cenu lokomotivy by to určitě stálo podle mě se víc než řádově pár tisíc souprav na kolejích ČD nevyskytuje.

0/0
20.12.2008 12:56

dejsipivo

Re: divím

5 - 20 m je moc a navíc zjišťování volnosti musíte provádět bezpečným způsobem.

0/0
20.12.2008 13:00

honzajaka

Re: divím

říkám jakou přesnost může mít ten zázrak z ažd?

0/0
20.12.2008 13:01

dejsipivo

Re: divím

jaký zázrak z AŽD?

0/0
20.12.2008 13:05

honzajaka

Re: divím

To zabezpečovcí zařízení z AŽD Praha, já nevím jak se přesně jmenuje, co zjišťuje vzdálenost přes odpor kolejí, ta jeho přesnost bude plus minus autobus. On lom kolejí nenastane jen tak pronic zanic. To by se ty koleje měly taky pravidelně kontrolovat

0/0
20.12.2008 13:09

dejsipivo

Re: divím

Jestli myslíte SZZ ESA 11, tak ta volnost nezjišťuje. Informace o volnosti si bere z kolejových obvodů nebo počítačů náprav. Jak KO, tak i PN zjišťují volnost úsekově (kolejiště je rozděleno na úseky) a žádné vzdálenosti nezjišťují..

0/0
20.12.2008 13:14

honzajaka

Re: divím

ale uznejte že by to nebylo na škodu

0/0
20.12.2008 14:54

dejsipivo

Re: divím

Však k tomu dojde, ale pomocí preciznějšího a bezpečnějšího systému, než je GPS.

0/0
20.12.2008 15:30

Bedřich1119

Re: divím

Ale nastane, jen co začne pořádně mrznout.

0/0
20.12.2008 18:07

honzajaka

Re: divím

myslíš jako tranzitní křehký  lom? No jo no tomu nelze zabránit ale pochybuju že je ten systém schopen tohle chytnout to je tam prostě trhlina, ale pořád to ještě vodí. Většinou si myslím že to rupne když na tom ten vlak jede a pak je to na nic

0/0
20.12.2008 18:27

jirka h111

Re: divím

Ma se k tomu pouzivat Galileo, ktere ma byt na to dost presne, ale kdo vi jestli se ten projekt dokonci...

0/0
20.12.2008 18:08

honzajaka

Re: divím

těžko, vedení ČD se raději bude věnovat tunelování firmy

0/0
20.12.2008 18:30

Yaroukh

Re: divím

tobě podobný mektaly bysme mohli vyvážet do Ruska

0/0
20.12.2008 18:49

Yaroukh

Re: divím

Mohl bys nám sdělit ještě nějaký svůj názor na problematiku, o které nevíš vůbec nic? ;-D;-D;-D

0/0
20.12.2008 18:49

honzajaka

Re: divím

dobře co navrhuješ ty? Důkladné utajení průšvihů, aby se substrát nedozvěděl, že k nim dochází?

0/0
20.12.2008 22:17

vver440

ježíšikriste a to sem ateista

není snad problém použít rozlaďovaný smyčky jako u systému Hanning a Kahl. ale to asi nejde, jako u všeho, co nevymyslí a neschválí tupej úředník

0/0
20.12.2008 10:27

fren440

zdvojení

at to cidlo zdvojí na jiném principu

0/0
20.12.2008 9:32

kitr

Nechápu, co se tak dlouho řeší.

Stačí do systému zapracovat jednoduchou logickou podmínku. Pokud byl vlak někde detekován, tak než by tzv. zmizel, musel by se objevit na dalším úseku kolejí, jinak by původní úsek případně i ostatní následující zůstaly blokovány.

0/0
20.12.2008 9:30

JBetak

Re: Nechápu, co se tak dlouho řeší.

To je jednoduché, kšeft a politiku, nikdo to nechce nechat na sobě.

0/0
20.12.2008 11:07

dejsipivo

Re: Nechápu, co se tak dlouho řeší.

Tyto podmínky jsou zapracovány ve staničních a traťových zabezpečovacích zařízení 3. kategori (u SZZ mimo staniční koleje). U staničních kolejí je problém, že dochází ke spojování, dělení souprav, jizdám proti neobsluhovaným návěstidlům, ...

0/0
20.12.2008 12:16

Bedřich1119

Re: Nechápu, co se tak dlouho řeší.

ono se ale také posunuje, objíždí se souprava nebo se dělí, a pak by to stejně nebylo 100%

0/0
20.12.2008 18:11

dedko

Snad jsou i jiné metody

jak detekovat  vlak než jen kontaktem vlaku s kolejnicí. Jako bývalý železniční modelář to vím. 

0/0
20.12.2008 9:07

redback

Re: Snad jsou i jiné metody

ano, například pískáním lokomotivy

0/0
20.12.2008 9:23

ucetni54

Re: Snad jsou i jiné metody

když Ti na kolejiště pršelo,sněžilo, chodily kolem nepřízpůsobivé osoby a poblíž byla sběrna barevných kovů tak tomu doopravdy rozumíš.

0/0
20.12.2008 9:49

Bedřich1119

Re: Snad jsou i jiné metody

je krize, ceny ve výkupnách padly a je docela klid, už to moc nevynáší.

0/0
20.12.2008 18:15





Najdete na iDNES.cz